De Utrechtse rabbijn Heintz zou vrijdagmiddag geslagen zijn in winkelcentrum Overvecht. Zijn echtgenote Bracha Heintz spreekt van een antisemitische daad. De politie laat weten dat er een incident heeft plaatsgevonden, maar kan nog niet bevestigen wat er precies is gebeurd.
Rabbijn Heintz was vrijdagmiddag in het winkelcentrum in Overvecht. Zijn vrouw legt uit: “Opeens kwam er een man naar hem toe en die vroeg wat hij daar kwam doen.” Daarbij zou er nadruk zijn gelegd op het gegeven dat de rabbijn Joods is. “Vervolgens kreeg hij een klap op het hoofd.”
Bracha Heintz zegt niet verrast te zijn. Het klimaat in Nederland verslechtert volgens haar: “Het begint met woorden, en het eindigt in daden. Mijn man is niet erg gewond, dus het had veel erger kunnen aflopen. Maar moeten we dan wachten tot er iemand doodgaat voordat er opgetreden wordt?”
‘Druk aan het uitzoeken’
De politie erkent dat er een incident heeft plaatsgevonden, maar kan nog niks bevestigen. “We zijn het nu druk aan het uitzoeken. Het lijkt erop dat er een woordenwisseling heeft plaatsgevonden buiten het winkelcentrum. Dat is vervolgens verplaatst naar een winkel. Daar zijn de emoties hoger opgelopen. De rabbijn geeft aan dat hij toen klappen heeft gehad. Wij moeten uiteraard nu onderzoeken wat er precies gebeurd is.”
34 Reacties
ReagerenVreselijk!
Winkelcentrum is de laatste jaren hard achteruit gegaan. Er hangt geen fijne sfeer helaas.
Het was zelfs erger dan hier gemeld wordt.
De filiaalmanager van de Action verbood de rabbijn zelfs een foto van de agressor te maken.
Daarop kreeg de rabbijn nog toegevoegd “Je gaat nu weg, en komt niet meer terug.”
https://www.geenstijl.nl/5175506/Utrechtse-rabbijn-op-hoofd-geslagen-omdat-hij-als-jood-aangekleed-was#fold
We zakken nu wel echt door de bodem heen als we dit weer benoemen, afdoen als een incident.
Triest
Een detail dat in deze verslaggeving mist, maar erg belangrijk is: andere leden van het publiek kwamen tussenbeide en stopten het geweld.
Laten we in deze tijden van polarisatie ook niet vergeten dat we er nog steeds bij zijn en wanneer we dit soort dingen zien in ieder geval kunnen helpen om gemoederen te bedaren. Ga voor je mede-Utrechter staan en zorg voor elkaar.
Als absoluut minimum kun je de politie bellen.
Bijzonder dat dit niet heel groot is opgepakt door alle media in NL
Het is echt schandalig dat onze Joodse medemensen zich hier in Nederland onveilig voelen en geïntimideerd en geslagen worden.
Dit zijn geen “incidenten” en er moet door de overheid heel hard tegen de daders worden opgetreden.
Het zou de politie sieren als ze eens harder optreden tegen dit soort discriminatie, hoge boetes, dat voelen de daders, en we moeten de wetten aanpassen in dit land.
Nederland is duidelijk in een neerwaartse spiraal terecht gekomen, het is niet langer het tolerante land waar ik geboren en getogen ben, heel erg triest.
Ik ben zelf een Rooms-Katholieke Nederlander en ben beschaamd over het feit dat dit anno 2024 hier kan gebeuren.
Dit moet afgelopen zijn, laat de Joodse gemeenschap met rust.
Heel veel sterkte en kracht toegewenst aan de Heer en Mevrouw Heintz.
Roderick
Laten we vooral het hoofd koel houden. Deze volstrekte idioot zal naar alle waarschijnlijkheid snel opgepakt worden gelet op de camerasystemen in de winkels.
Helaas wordt ook hier niet vermeld dat bij het incident andere semitische omstanders (islamitische vrouwen) in de bres sprongen voor de rabbijn en de volstrekte idioot er verbaal van langs gegeven hebben.
Stel: laten wij de rabbijn omzetten in een imam, hoe zou de media-aandacht in Nederland dan zijn?
Mijn overgrootouders waren oud Katholiek. Ze hebben 50 jaar als beheerders van de Israëlitische begraafplaats gefunctioneerd. In goede vrede. Tot aan hun dood. Mijn vader heeft in het verzet gezeten, om deze mensen te helpen. Een deel van zijn familie is uitgemoord. Nooit meer.. Nicht wieder. Never again. En nu moet ik in mijn eigen land, waar mijn vader 3 maal tot op het bot en de pezen als 14 jarige jongen gemarteld is door rotzakken aan de maliebaan, vastgebonden over een regenton, en nooit iets losgelaten, uit een verzetsfamilie , dit vernemen. Mijn hart huilt. Ik wens de Rabbi en zijn geliefden veel sterkte toe. Ik snap niet dat mensen niet begrijpen, dat wij als mensen feitelijk allemaal familie van elkaar zijn. Ongeacht je achtergrond. Geweld in welke vorm dan ook, moet ophouden. In Nederland mag je al sinds 2000 jezelf niet meer zijn. Cijfers wijzen duidelijk uit hoe de verbanden liggen. Alleen mag ik die helaas niet uitspreken. In zo’n ‘vrij land’ . Leef ik dan
Alarmerend. Wat een verschrikking dat het anti-semitisme weer zo oplaait in ons land. Het is een grof schandaal.
@Peter
Als er een imam zou zijn geslagen zouden media-aandacht en publieke verontwaardiging net zo groot zijn. En terecht.
E.e.a. heeft ongetwijfeld te maken met de oorlog in Gaza. Daar kan en mag je van alles van vinden, maar het is geen rechtvaardiging om hier in Nederland mensen aan te vallen omdat ze Joods zijn. We slaan ook geen Russen in elkaar omdat Poetin Oekraïne in puin bombardeert.
Deze intolerante persoon moeten ze intolerant behandelen.
Wat heeft een Jood uit Utrecht te maken met de stammenstrijd tussen Hamas en Israël.
Er moet echt keihard worden ingegrepen tegen de fascisten en naziaanhangers die achter Hamas staan.
Vroeger waren het de extreem rechtse neo-nazi’s die hun fascistische haatdragende drek spuwden.
Nu is het overgenomen door zeer conservatie intolerante mensen die vol zitten met haat, jegens Joden en lhbti personen.
Terwijl ze nooit in het Midden-Oosten zijn geweest.
Fascisme is een tumor in een tolerante samenleving.
Volgens Heintz kwam de dader even later achter hem aan de Action binnen en deelde hij een duw uit. ,,Twee Marokkaanse vrouwen hielden die man tegen en vingen de klappen op die ik zou krijgen”, zegt Heintz.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/933230506/rabbijn-aangevallen-in-utrechts-winkelcentrum-belager-vroeg-wat-ik-daar-kwam-doen-als-jood
Waarom lezen we helemaal niets over de redding door deze 2 moslima’s? Hun ingrijpen laat zien dat het helemaal niet zo ernstig is gesteld met anti semitisme zoals door zovelen wordt beweerd.
@ Peter.
Dit schijnt imams ook te kunnen gebeuren.
De vraag is wat we zelf zouden doen als we dit zien gebeuren.
En of we zelf bij een imam, sikh, pater of rabbijn anders zouden reageren.
Lombokker
Antisemitisme heeft niets te maken met de oorlog in Gaza.
Het fungeert slechts als aangrijppunt voor haat die sowieso al aanwezig is.
Toine
Hulde voor die 2 Marokkaanse vrouwen die tussenbeide kwamen.
Alleen als je denkt dat het wel in Nederland wel meevalt met antisemitisme, dan heb de laatste decennia toch behoorlijk wat gemist.
@Toine Goossens
Mijn zelfde vraag werd niet geplaatst.
@Ptr
“Hulde voor die 2 Marokkaanse vrouwen die tussenbeide kwamen. Alleen als je denkt dat het wel in Nederland wel meevalt met antisemitisme, dan heb de laatste decennia toch behoorlijk wat gemist.”
Inderdaad, en vanuit die insteek is het opmerkelijk dat dit feit niet in dit artikel wordt vermeld.
@toine @koelhoofd Jullie reageren behoorlijk Naief. Het antisemitisme , vooral uit de hoek van de islam is enorm. Ik kan hier hele epistels over schrijven, maar dat laat ik maar. Jullie zijn natuurlijk gerechtigd je mening te mogen hebben. Maar de feiten, en de afkomst van de daders, spreken jullie naïviteit heel erg tegen. Andersom ben ik nog nooit een Joodse Nederlander tegengekomen in Nederland die ‘andere gelovigen’ aanviel. Dat deze 2 dames dit deden: hulde idd. Maar dit hadden net zo goed Christenen of Atheïsten kunnen zijn. Het geweld komt meestal ook niet van vrouwen. Maar wel van mannen …………………………………….. Ik ben daar zelf ook, als homo, slachtoffer van. En met mij velen. Die maar zwijgen. Uit angst voor dit soort reacties.. “het valt wel mee”.. NEE het valt NIET mee.
@Toine,
Waarom lezen we helemaal niets over de redding door deze 2 moslima’s?
Hoe komt het dan, dat echt iedereen hier over spreekt?
Jij weet het, mijn moeder van 86 weet het, dan weet je het wel.
Jij noemt twee moslima’s, de media heeft het over twee Marokkaanse vrouwen.
Beetje een dooddoener is dit, alsof je overal te pas en te onpas roept dat je niets meer mag zeggen.
Het is heel normaal wat deze vrouwen hebben gedaan, afkomst of overtuiging heeft hier niets mee te maken.
Wanneer een mens onrecht ziet, kan die twee dingen doen, wegkijken of ingrijpen.
Heeft niets met cultuur of religie te maken.
Twee fatsoenlijke dames grepen in, ook deze dames ervaren de intolerante fascistische doen en laten van mensen die dezelfde religie aanhangen.
Ik ben uitgesproken links, kan niet begrijpen dat linkse mensen in Nederland, hand in hand lopen met extreem rechtse intolerante conservatieve haatdragende moslims.
Hoe kun je de lhbti gemeenschap een warm hart toedragen en demonstreren voor Hamas en Houties in Jemen, terwijl ze een week eerder 15 homo’s hebben opgehangen?
In het verleden was dit het paradepaardje voor extreem rechtse neonazi clubjes als Centrum, Partij en Volksunie.
Zelfs Antifa kijkt weg bij deze fascistische drek, fascisme was altijd iets van de witte mensen?
Fascisme, haat jegens anders denkenden is onacceptabel, of je dat doet als christen, katholiek of moslim, je komt er niet mee weg.
Waarom zou er moeten vermeld dat er twee marokkaanse vrouwen ingrepen? Om te laten zien dat er goede moslims zijn? Afkomst dader en ingrijpers wmb inrrelevant.
@ Yoshua
Helemaal gelijk, top gezegd!
Wanneer gaat een belangrijke Moslim eens wat zeggen over het asociale gedrag van zijn of haar achterban? Waar is Denk fie altijd haantje de voorste is om als het andersom is,dit groot te maken?
Of is die stoel nog steeds leeg?
@Albert,
Bij gebeurtenissen zijn alle feiten en omstandigheden relevant. Dat is de kern van de Nederlandse, democratische rechtsspraak. Een rechter neemt nooit een besluit zonder zich van die verantwoordelijkheid vergewist te hebben.
Het is onverteerbaar dat burgers zich niet door datzelfde fundamentele uitgangspunt laten leiden. Desondanks is het uitermate belangrijk dat verzwegen feiten beneoemd worden.
Hoe belangrijk dat is kunt u afleiden uit de reactie van @Yoshua. Het aankaarten van een fundamebteel uitgangspunt van de rechtsstaat beantwoord dit persoon met een walgelijke reactie.
De palestijns-israelische oorlog is een gevecht tussen twee volken die voor hun bestaansrecht vechten. Dat er dan heftige emoties opspelen is te verwachten. Zie Yoshua.
Alvorens mijn commentaar te posten heb ik mij uitgebreid verdiept in de vraag waarom is rabbijn Heintz een doelwit? Ik heb daar veel tijd in gestoken en had besloten die kennis voor mij te houden. De aanval van Yoshua brengt mij ertoe er toch beknopt op in te gaan.
Rabbijn Heintz is lid van een religieus zionistische beweging die alle palestijnen wil verdrijven. Zelfs Jordanië is doelwit. De extreme uitlatingen van leden van de Israël regering komen uit die hoek. Het resulteert in het bombarderen van een volk waarvan het Internationaal Hof concludeert dat er sprake van genocide is. Ik ben op persoonlijke sites van joodse landgenoten terechtgekomen die de meest extremistische uitlatingen over het verdrijven van de palestijnen doen.
Dat wij dat toelaten is ernstig. Dat deze mensen de palestijnen van hun eeuwenlange geboortegrond willen verdrijven is walgelijk.
@toine goossens: aat een ongelofelijk onbenullige reactie. Dat duic dit plaatst is schandalig.
Als hamas 1400 joodse burgers verkracht en vermoord en er honderden gijzelt kunnen we als we uw redeneertrent volgen concluderen dat fysiek geweld tegen hamas-supporters in NL gerechtvaardigd is? Goed om te weten, bij de volgende gewelddaad uit islamitische hoek gaan we de goossens-doctrine toepassen en geweld inzetten tegen moslims in NL. Want dat is uw conclusie.
@Toine,
Nou even realistisch, de man vraagt aan de rabbijn waarom die als Jood verkleed is.
Hij wist niet dat de verklede man een Joodse rabbijn was die lid is van de in jouw onderzoek ontdekte religieuze organisatie, zoals de dat altijd het geval is met een Imam, Pastoor, Dominee en Rabbijn.
Kijk eens online op Dabiq, voor je onderzoek.
JvD
Sluit me volledig bij u, en Yoshua, aan.
Eerder probeerde te @Toine met een buiten de realiteit staande opmerking antisemitisme te downplayen, wat op zich al te denken geeft.
In vervolg opmerking probeert hij agressie en geweld tegen Joden hier te lande te rechtvaardigen met een buitenlands conflict .
Haat, agressie, geweld tegen hier levende bevolkingsgroepen rechtvaardigen met buitenlandse conflicten is ronduit racistisch.
Inderdaad schandalig dat dit geplaatst wordt.
@Yoshua,
U steekt de draak met de orthodoxe rabbijnen. Zij kleden zich al honderden jaren op dezelfde manier. Iets mis met uw waarnemingsvermogen?
Dabiq???, Leest u die IS rommel?
@JdV,
Fijn dat u van mening bent dat ik er een doctrine op na houdt. Ja, dat doe ik. Mijn doctrine is Inclusief Denken, wederkerigheid door allen op elk moment.
Dat is vastgelegd in de vele verdragen van de Verenigde Naties die Nederland mede namens u ondertekend heeft.
U bent op een leeftijd dat u weet, althans behoort te weten, dat het een illusie tijdens een oorlog. In een oorlog zijn er geen onschuldigen. Dat onderkennen is geen doctrine, dat is de werkelijkheid onder ogen zien. Echter, in de westerse democratie is het essentieel die werkelijkheid te toetsen aan hetgeen door de Verenigde Naties en haar organen wordt geconstateerd. Zelfs u kunt zich daaraan niet onttrekken.
@Toine Nee, jij hebt helemaal niet “veel” tijd gestoken in je onderzoek. Deze rabbijn is regelmatig betrokken bij bijeenkomsten van verschillende geloven. Ik zelf heb als atheiste lang en goed gesprek gehad met zijn vrouw waarbij wij eindigde in een civiele “agree to disagree” en nog steeds vriendelijk contact hebben. Dat diepe onderzoek van jouw bestond uit een oppervlakkige beschrijving lezen van een deel van de orthodox joodse beweging. In diezelfde groep zitten ook sukkels die vooraan lopen omdat zij Palestijnse zaak steunen en tegen de staat Israel zijn. Ook binnen orthodoxe joden zijn er verschillen van mening. En weet je waarom? Omdat het mag binnen Joodse geloof…verschillende interpretaties.
Mijn reacties op de persoon spelende reacties van de anonieme Posters @JvD en @Yoshua, zijn niet geplaatst. Dat is vreemd, zoals gebruikelijik reageer ik koel en onderbouwd op de persoonlijke aanval op mij. Ik plaatst daarom nu een artikel van Salomon Bouwman de NRC van 1 mei 1990. Bouman signaleerde toen al het volledige gebrek aan morele waarden in de Israëlische politiek. Onder de noemer ‘Het doel heiligt de middelen’, laat hij zien hoe verderfelijk en walgelijk de ultra-ortodoxe partijen Shas en Agudat-Israel het spel spelen: ‘Hij faalde omdat hij werd bedrogen door ultra-orthodoxe politici die op het kritieke moment bogen voor het gezag van boven de politiek staande Israëlische en Amerikaanse rabbijnen’. Bouwman sluit zijn artikel af met: ‘HOGE PRIJS, Democratie en onderdrukking kunnen tegen het einde van de twintigste eeuw niet samengaan. ,De ziel van de Israëlische democratie heeft voor de ontkenning van de Palestijnse rechten reeds een hoge prijs betaald. Die waarheid zijn ook vele Israëliërs die vóór politieke hervormingen zijn, zich helaas niet bewust. Het gaat niet alleen om de democratische architectuur, maar vooral om de morele pijlers waarop dit bouwwerk rust’.
@JvD en @Yoshua, hebben daar lak aan.
Morele pijlers van de Israelische democratie vertonen scheuren
NRC Handelsblad 01-05-1990
Door Salomon Bouman Correspondent NRC Handelsblad in Tel Aviv
Democratie is veel meer dan de periodieke mogelijkheid tot machtswisseling via vrije verkiezingen. Democratie heeft een ziel. Zij belichaamt een hoog normbesef en leeft van de waarheid van het gegeven woord.
Als het spanningsveld tussen vorm en inhoud te groot wordt, komt het democratische systeem op de helling te staan. Israël bevindt zich thans voor de eerste maal in zijn 42-jarige geschiedenis in zo’n kritieke fase. De ziel van de democratie is ziek, en een geneesmiddel is nog niet voorhanden.
Institutioneel is er met de Israëlische democratie niets aan de hand. De ontwikkeling van de dramatische regeringscrisis verloopt volgens het eerste hoofdstuk van het handboek voor politieke wetenschappen. De president benoemt de kabinetsformateur en als deze er niet in slaagt een regering te vormen, zoals de socialist Shimon Peres overkwam, geeft de aspirant-premier zijn mandaat netjes aan de president terug. Nu is Likud-leider Yitzhak Shamir formateur, met betere kansen dan Peres had.
Verkrachting
In de vijf weken durende formatiepoging van Peres is het politiek-ethische normbesef door het gedrag van de politici besmeurd. In de strijd om de macht hebben zij gelogen, gekonkeld en gesjacherd zonder zich af te vragen of de ziel van de democratie zo’n verkrachting kan verwerken. Het ‘het doel heiligt de middelen’ werd de gangbare politieke munt.
Wat te zeggen van het gedrag van de ultra-orthodoxe Shas-partij, die door haar stemonthouding de socialistische motie van wantrouwen tegen de regering-Shamir steunde, maar op het beslissende moment weer gemene zaak maakte met Likud tegen de socialistische kabinetsformateur Peres?
Peres kreeg ook van parlementariërs van de ultra-orthodoxe Agudat-Israel partij lik op stuk. Toen hij op grond van een getekende coalitie-overeenkomst op deze partij dacht te kunnen rekenen en zijn regering aan het parlement wilde voorstellen, haakten twee parlementariërs van deze partij van zijn magere minderheid af. Omdat het woord geen woord meer is, is Peres de eerste kabinetsformateur in Israëls geschiedenis die zijn mandaat aan .de president heeft moeten teruggeven.
Hij faalde omdat hij werd bedrogen door ultra-orthodoxe politici die op het kritieke moment bogen voor het gezag van boven de politiek staande Israëlische en Amerikaanse rabbijnen. Peres kan zijn handen echter ook niet in onschuld wassen. Om een ‘vredesregering’ te kunnen vormen zag hij er niet tegen op een ex-Likudminister die bij Shamir uit de gratie was tegen fikse politieke beloften te ‘kopen’. Dat de man, Avraham Sharir, onmiddellijk na het mislukken van de formatiepoging naar het Likud-kamp terugkeerde typeert diens opportunisme, maar zegt ook wel wat over het beoordelingsvermogen van Peres zelf.
Aan het einde van de formatie slaagde hij er ook bijna in een andere Likud-minister die zich te koop aanbood, Yitzhak Modai, te strikken. Op dat moment in het gevecht om de macht tussen de Arbeiderspartij en Likud negeerde Peres, in een moment van menselijke zwakte, Modais ideologisch verbond met Ariel Sharon tegen politieke concessies aan de Palestijnen.
Walging
De dagelijkse politieke koehandel om de macht, ook wel het ‘theater der absurditeiten’ genoemd, is bij het Israëlische volk zeer slecht gevallen. Uit pure walging gingen burgers tegen de politieke corruptie in de Ivoren Toren van de Israëlische politiek, in hongerstaking. Hun daad sloeg aan.
De hongerstaking is uitgegroeid tot een grote buitenparlementaire massabeweging tot verandering van het politieke systeem. De honderdduizenden die in Tel Aviv demonstreerden, eisen politieke zuiverheid zodat zij de zware last van het Israëliër zijn kunnen dragen en nooit meer hoeven te luisteren naar een vader die zich bij het graf van zijn gesneuvelde zoon afvroeg of „het waard was voor zo’n Israël zijn zoon te hebben gegeven”.
De roep van het volk om politieke hervormingen is misschien de laatste kans voor de politici om de Israëlische democratie te redden. Als zij om coalitieredenen Oost-Indisch doof blijven voor de opgekropte woede en frustratie, wordt de kloof tussen de politiek en het volk onoverbrugbaar. Dan komt er veel ruimte voor de reeds geruime tijd in opiniepeilingen galopperende sterke man, die orde op zaken zal stellen. President Chaim Herzog heeft dat gevaar heel goed in de gaten. In zijn rede tot de natie ter gelegenheid van de 42ste verjaardag van de staat Israël heeft hij de politici gewezen op de noodzaak tot verandering van het kiesstelsel.
Toch is dat de niet de kern van de zaak. Misschien garandeert een rechtstreeks gekozen eerste minister, omzetting van proportionele vertegenwoordiging in een districtenstelsel of verhoging van de kiesdrempel politieke stabiliteit — wie weet. De verdeeldheid van het Israëlische volk over de oplossing van het Palestijnse vraagstuk in twee vrijwel gelijke kampen, wordt er beslist niet door ongedaan gemaakt. Dat is in feite de crisis in de Israëlische democratie zoals die door de intifadah, de Palestijnse volksopstand, boven water is gebracht.
Hoge prijs
Democratie en onderdrukking kunnen tegen het einde van de twintigste eeuw niet samengaan. ,De ziel van de Israëlische democratie heeft voor de ontkenning van de Palestijnse rechten reeds een hoge prijs betaald. Die waarheid zijn ook vele Israëliërs die vóór politieke hervormingen zijn, zich helaas niet bewust. Het gaat niet alleen om de democratische architectuur, maar vooral om de morele pijlers waarop dit bouwwerk rust.
Toine
Je blijft het maar over een buitenlands conflict hebben, terwijl het hier totaal niet over gaat.
De agressie en geweld tegen een rabbijn vanwege zijn Joods-zijn, daar gaat het over.
Zeg het nog maar even duidelijk; buitenlandse conflicten aangrijpen voor rechtvaardiging hier te lande van vijandigheid, agressie en geweld, is racistisch.
@Prt, point taken. De rabbijn is aangevallen omdat hij er uit zag als een rabbijn.
Wat zou de aanvaller dan hebben aangezet tot zijn agressie. Dat hij joden haat, of dat hij allen haat die het Palestijnse volk naar de middeleeuwen terug bombarderen en er uit zien alsof zij dat steunen.
Ik wijs u erop dat de Israëlische politici die de Palestijnen willen vernietigen het consequent over joden en niet over Israëliërs hebben.
Zij zijn door het Internationaal Gerechtshof beoordeeld op genocide. Is het reageren op iemand die je identificeert met genocide racistisch? Mochten volgens u Nederlanders voor 1940 Nazi’s geen klap geven? of in woorden tot de grond toe afbranden?
Ps voor U ben ik u en niet je. U hebt daar niet mijn toestemming voor.
@Ptr,
Voor anonieme personen ben ik u.
Het Internationaal Gerechtshof heeft Israël veroordeeld voor volkerenmoord. Alle huidige heftige reacties tegen joodse landgenoten houden daar verband mee. Probeer dat niet onder de mat te vegen.
Jodenhaat is al decennia merkbaar.
Dit met het huidige conflict relateren is complete nonsens.
Sinds de massaslachting van Hamas op 7/8 oktober komt slechts aan de oppervlakte wat er al vele jaren was.
Ook in de politiek is dit merkbaar. Ook al jaren eigenlijk.
Neem deze column van Marcel van Roosmalen over het gebrek aan kritiek op de rot in eigen kring, en noemt “Jodenhaat een gezwel binnen Links.”
Hij zal hiervoor wel veel drek uit eigen kring hebben gehad, maar het is wel degelijk waar.
https://www.geenstijl.nl/5175444/minion-frans
Felle kritiek op Iraël is geen antisemitisme. Het is verzet tegen imperialisme en, nu, volkerenmoord. Een groot deel van de Nederlanders met een joodse achtergrond denkt daar hetzelfde over. Dat gaat niet altijd zachtzinnig.
Dat was ook niet zo toen Nl Outspan en Makro aansprak op hun directe betrokkenheid bij de apartheidspolitiek van Zuid Afrika.
De overeenkomsten tussen ZA toen en Israël nu zijn torenhoog. Sympathie voor Israël is niet langer aanvaardbaar.
Rechtse Israëlische brallers hebben het over joden, niet over Israëliërs. Ja zo houdt je de schijn van antisemitisme in stand. Dat is versluier politiek met als doel de holocaust aan de huidige politieke anti Israël ontwikkelingen te blijven koppelen.