Saskia Kluit vertrekt als directeur Fietsersbond: ‘Ook in Utrecht kan het nog stukken beter’ Saskia Kluit vertrekt als directeur Fietsersbond: ‘Ook in Utrecht kan het nog stukken beter’

Saskia Kluit vertrekt als directeur Fietsersbond: ‘Ook in Utrecht kan het nog stukken beter’

Saskia Kluit vertrekt als directeur Fietsersbond: ‘Ook in Utrecht kan het nog stukken beter’
Foto's: Robert Oosterbroek
De fietskoningin wordt ze genoemd. Saskia Kluit is al elf jaar werkzaam bij de Fietsersbond en sinds 2015 directeur, maar ze stapt binnenkort op. Ze fietst nog steeds graag, maar laat haar rijwiel ook weleens staan. Vanuit haar woning in Nieuw Engeland is ze regelmatig gaan lopen naar de bond aan de Catharijnesingel omdat het Vredenburgknooppunt te chaotisch was voor fietsers. Wat haar betreft moet de fiets dan ook veel meer ruimte krijgen. Ook in Utrecht – volgens Kluit de beste fietsstad in de wereld – kan het allemaal stukken beter. Haar opvolger roept ze dan ook op om de strijd aan te gaan over de openbare ruimte.

De fietskoningin wordt ze genoemd. Saskia Kluit is al elf jaar werkzaam bij de Fietsersbond en sinds 2015 directeur, maar ze stapt binnenkort op. Ze fietst nog steeds graag, maar laat haar rijwiel ook weleens staan. Vanuit haar woning in Nieuw Engeland is ze regelmatig gaan lopen naar de bond aan de Catharijnesingel omdat het Vredenburgknooppunt te chaotisch was voor fietsers. Wat haar betreft moet de fiets dan ook veel meer ruimte krijgen. Ook in Utrecht – volgens Kluit de beste fietsstad in de wereld – kan het allemaal stukken beter. Haar opvolger roept ze dan ook op om de strijd aan te gaan over de openbare ruimte.

Ze heeft zelf niet gekozen voor de titel fietskoningin, maar het is niet alleen de LUISS universiteit van Rome die haar deze meegaf. Ook de voorzitter van de Fietsersbond noemt haar zo. Kluit fietste elf jaar geleden voor het eerst naar het kantoor van de bond, toen nog niet als directeur maar als hoofd van de afdeling vrijwilligers en communicatie. Niet alleen de Fietsersbond was toen nog een andere club, ook fietsland Nederland zag er toen nog anders uit.

Kluit vertelt: “De verschillende soorten fietsen die we nu op straat zien, elektrische fietsen, vrachtfietsen en bakfietsen voor gezinnen waren er toen nog niet in zulke aantallen. Dat had je toen niet kunnen bedenken. Maar nu die er wel allemaal zijn, zorgt dat ook voor nieuwe uitdagingen. Want iedereen in de fietsfamilie – daarmee bedoel ik alle soorten fietsen en fietsers – moeten zorgeloos kunnen fietsen. Dat is nu niet mogelijk, zelfs niet in Utrecht.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Drukte op het Vredenburgknooppunt in Utrecht, voor de coronamaatregelen.

Het stalen ros wordt zo veel gebruikt dat het op veel plekken te druk wordt en daarmee onprettig om te fietsen. Kluit: “De fiets lijdt niet onder haar eigen succes maar aan ruimtegebrek dat veroorzaakt wordt door het ruimtegebruik van de vele auto’s in de stad.” Het is niet dat Kluit een hekel heeft aan auto’s, maar de liefde voor de fiets levert volgens haar veel meer op.

“We moeten doen wat goed is voor de samenleving en niet voor het individu. De ruimte in de stad wordt nu niet eerlijk verdeeld, automobilisten krijgen veel meer ruimte om te rijden en om te parkeren. Dat is belachelijk. Ik zie het ook in mijn eigen straat, waar een minder dan 1/3  van de huishoudens een auto heeft maar daarmee bijna de helft van de straat inneemt om te parkeren. Terwijl voor fietsen veel te weinig stallingsruimte is en die weer op de stoep moeten staan, waardoor wandelaars en spelende kinderen te weinig ruimte hebben. Mensen die een auto hebben, lijken in veel gemeenten nog steeds meer waard te zijn dan mensen zonder auto. Dat klopt niet. We moeten hier  rationeel naar gaan kijken en onszelf de vraag stellen; van wie is de straat eigenlijk?”

Tekst gaat verder onder afbeelding

De Wittevrouwensingel heeft meer ruimte voor de fiets gekregen

De scheidend directeur van de fietsersbond klinkt regelmatig activistisch als ze het heeft over mobiliteit. Maar, zo benadrukt ze, ze is juist constructief ingesteld. Dat typeert volgens haar ook de Fietsersbond: “We moeten in Nederland niet meer probleemgestuurd kijken naar mobiliteit maar juist kansgericht. Meer fietsen is dan ook niet het doel op zich, maar het middel om zo veel meer te bereiken. We kunnen door meer te gaan fietsen de duurzaamheidsdoelen van de VN dichterbij brengen. Fietsen draagt bij aan armoedebestrijding, schone lucht, toegang tot werk en een duurzamer en gezonder leven. Daar zit dan ook mijn motivatie in. De fiets heeft de potentie om bij te dragen aan tal van uitdagingen. Mensen met een elektrische fiets rijden makkelijk twintig kilometer, waarom staan we dan überhaupt nog toe dat mensen in de auto stappen voor een ritje van die afstand? Waarom zitten er überhaupt allemaal gezonde mannen in de ochtend in een auto voor de korte ritten naar hun werk toe? Dat is toch nergens voor nodig.”

Maar als de fiets de oplossing is, waarom investeert de overheid er dan niet veel meer in? Kluit: “De overheid grijpt in als er ergens problemen zijn en die worden nauwelijks door de fiets veroorzaakt. Dat is typisch zo’n gevolg van kijken naar problemen, in plaats van naar kansen kijken. De investering vanuit het Rijk in de fiets gaan afgelopen jaren juist omlaag. Het gaat niet goed met de fiets in Nederland.Zeker niet als je het vergelijkt met de enorme vaart die in het buitenland nu wordt gemaakt ”

Tekst gaat verder onder afbeelding

De Dafne Schippersbrug vindt Saskia een goede investering

Kluit heeft een opgewerkt positief voorkomen, maar deelt ook regelmatig een sneer uit. Zo reageert ze als een wesp gestoken op een vraag of kinderen meer dan acht kilometer kunnen fietsen. De afgelopen weken kwam deze afstand in het nieuws omdat leerlingen die binnen een straal van acht kilometer van school wonen geen gebruik mogen maken van het openbaar vervoer. De bussen en treinen moeten vanwege corona namelijk gemeden worden. Die acht kilometer werd toen een maatstaf voor wat een normale fietsafstand is. Als leerlingen verder wonen zijn het openbaar vervoer en met de auto gebracht worden wel opties.

“Dat vond ik zo erg. Als we dit serieus als stelregel gaan aanhouden dan zijn er middelbare scholen waar vanaf 1 juni honderden kinderen met de auto weggebracht gaan worden. Kinderen kunnen makkelijk een afstand van tien tot vijftien kilometer fietsen. Op een elektrische fiets is twintig kilometer fietsen prima te doen, die acht kilometer is echt totale onzin.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Bij de herinrichting van de Catharijnesingel zou de auto minder ruimte moeten krijgen.

Kluit is niet alleen directeur van de Fietsersbond, ze zit ook voor GroenLinks in de Eerste Kamer. GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk is in Utrecht onze eigen fietskoningin. Dan zou het in onze stad toch goed geregeld moeten zijn? “Ook in Utrecht gaan de ontwikkelingen wat mij betreft te langzaam. Zo lang er nog steeds doden vallen, mensen stoppen met fietsen omdat het te druk is, er geen fietsparkeerplekken zijn, obesitas toeneemt en we de klimaatopgaves niet halen gaat de transitie te langzaam.” Kluit maakt het graag concreet: “We hebben in Utrecht de Catharijnesingel, de weg is afgelopen jaren meerdere keren  opnieuw ingericht en het is een plek waar het heel druk is op de fietspaden. Het is dan niet rationeel te verklaren waarom mensen met een auto daar veel meer ruimte mogen innemen dan mensen zonder een auto.” (Dit interview werd afgenomen voordat de knip in de Catharijnesingel werd aangekondigd – red.)

Kluit pleit dan ook voor veel minder auto’s in stedelijk gebied, maar geeft ook aan dat fietsers en auto’s veel vaker de weg zouden kunnen delen. “Als de maximum snelheid 30 kilometer per uur is en er rijden niet te veel auto’s, dan kunnen die prima de rijbaan delen met fietsers. Dan wordt de aanwezige ruimte veel eerlijker verdeeld.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Auto’s nemen in stedelijk gebied te veel ruim in meent Saskia

Als goed voorbeeld in Utrecht noemt Kluit de Cremerstraat. Deze weg verbindt Vleuten, Leidsche Rijn en het centrum van de stad en is ingericht als fietsstraat. Ook noemt ze het gebied rondom de Munt als mooi voorbeeld: “Hier is de openbare ruimte echt teruggegeven aan de fietsers en voetgangers. Dat is wat we nodig hebben.” De Fietsersbond is deze maand dan ook gestart met de campagne Geef de straat terug. Waarmee wordt opgeroepen om radicaal anders te gaan denken over de inrichting van onze straten. Stoepen zouden breder moeten worden, fietsen zouden van de stoepen gehaald moeten worden en auto’s moeten minder ruimte krijgen.

Het is ook een van de laatste campagnes waar Kluit nog berokken bij is, want hoe vol ze ook van de fiets, ze stopt bij de bond. “Na al die jaren merk ik toch op dat ik minder bevlogen ben geworden. Het is dan ook gewoon tijd om iets anders te gaan doen. Ik heb het gevoel dat ik heb bijgedragen aan de Fietsersbond wat ik kon en nu kan iemand de volgende stappen gaan maken.” Ze heeft met veel plezier haar werk gedaan: “De Fietsersbond is een prachtige organisatie die constructief meedenkt over mobiliteit, duurzaamheid en stedenbouw in Nederland. Ik ben zo trots op al die vrijwilligers dit mogelijk maken.”

27 Reacties

Reageren
  1. M.

    Wanneer het waar zou zijn dat Utrecht ‘de beste fietsstad in de wereld is’, zou dat aangeven hoe beroerd het elders gesteld is. Maar het is gewoon niet waar: in de stad Utrecht is op vele plaatsen fietsen zonder meer een crime, zoals ik bijna dagelijks ondervind.

  2. Tom

    Fijn dat we in Nederland een Fietsersbond hebben! Er is inderdaad nog een lange weg te gaan maar er wordt (in ieder geval in Utrecht) wel voortgang gemaakt. Bedankt Saskia voor je inzet en hopelijk is je opvolger net zo bevlogen!

  3. Erik

    @M:
    Elders in de wereld is fietsen echt compleet levensgevaarlijk. Zelfs in de zelfbenoemde fietshoofdstad van de wereld Kopenhagen is het vele malen slechter dan hier. Er zijn heel weinig plekken in de wereld waar het beter is dan in Utrecht. Dat wil nog niet zeggen dat het hier perfect is.

  4. Fred Nuwenhuis

    bedankt Saskia en als je in onze stad blijft wonen zullen we je best nog vaak op de fiets tegen komen.
    Ik blijf je volgen!

  5. M.

    @Erik. Om een voorbeeld te geven waar het veel beter is dan in Utrecht: Tilburg, waar van noord naar zuid en van west naar oost fietspaden zijn aangelegd waar je veilig overheen kunt en waar fietsers door middel van sensoren voorrang hebben op kruisend verkeer: https://www.tilburg.nl/stad-bestuur/stad/parkeren/fietsen-in-tilburg/#c15761.

  6. Ruben

    Saskia Kluit heeft helemaal gelijk, het gaat best lekker met de fiets in Utrecht maar het kan nog beter. Volledig eens met haar stelling dat “We [] hier rationeel naar [moeten] gaan kijken en onszelf de vraag stellen; van wie is de straat eigenlijk?”. Het antwoord is natuurlijk “van iedereen!”, waarom worden autobezitters nog zo voorgetrokken?
    Ik hoop dat mevrouw Kluit zich beschikbaar stelt als nieuwe burgemeester van Utrecht, zou een uitstekende kandidaat zijn voor de beste fietsstad in de wereld.

  7. Herman

    Natuurlijk kan alles altijd beter, ook in Utrecht. Maar juist in Utrecht heeft de fiets de wind behoorlijk mee. Als je daarover zeurt dan ben je niet goed bezig.

  8. Scherpschutter

    Als fietsen nou werkelijk zo’n goed idee is, waarom is het Kluit dan niet gelukt om automobilisten ervan te overtuigen vrijwillig hun auto’s op te geven en te gaan fietsen?

    Ik heb het voorbeeld vaker gebruikt. Een iPad is een goed idee. Er is geen overheid nodig om mensen iPads te laten kopen. Mensen kopen die zelf. Omdat het een goed ding is en mensen er de voordelen van zien….

    Fietsen is dus kennelijk niet zo’n goed idee of mevrouw Beltman heeft niet de juiste argumenten om automobilisten ervan te overtuigen om te switchen. Meer smaken zijn er niet. Dan is de vraag uiteraard waarom mevrouw Beltman het wel een goed lijkt om een idee te verwezenlijken waar mensen helemaal geen heil in zien…

    Je dwingt mensen toch ook niet om slechte tablets te kopen waar geen vraag naar is omdat ze niet functioneren omdat JIJ dat een goed idee vindt? Goede ideeën hebben geen overheid nodig. Mevrouw Kluit zou zichzelf dan ook eens achter de oren moeten krabben….

    Fietsen is geen iPad. Het is gewoon niet zo’n goed idee. Kennelijk.

  9. Rik

    @Scherpschutter: het kopen van ipads vergelijken met het stimuleren van fietsgebruik? Whaha. Hoe geforceerd kan je je stokpardje berijden…

    En denk je trouwens dat mensen iPads kopen omdat ze die nodig hebben? Of zou het kunnen dat bedrijven behoeftes creëren en consumenten onbewust verleid worden om er een te kopen?

    Ik weet vanuit mijn eigen beroepsdiscipline dat het dit laatste is.

    De overheid mag van jou niet beïnvloeden, maar het bedrijfsleven wel… Beetje raar toch, als je ervan uitgaat dat de overheid een publieksbelang dient en bedrijven alleen maar de belangen van hun aandeelhouders…

  10. Bas

    @Scherpschutter: het kopen van ipads vergelijken met het stimuleren van fietsgebruik? Whaha. Hoe geforceerd kan je je stokpardje berijden…

    En denk je trouwens dat mensen iPads kopen omdat ze die nodig hebben? Of zou het kunnen dat bedrijven behoeftes creëren en consumenten onbewust verleid worden om er een te kopen?

    Ik weet vanuit mijn eigen beroepsdiscipline dat het dit laatste is.

    De overheid mag van jou niet beïnvloeden, maar het bedrijfsleven wel… Beetje raar toch, als je ervan uitgaat dat de overheid een publieksbelang dient en bedrijven alleen maar de belangen van hun aandeelhouders…

  11. Binnenstadbewoner

    Utrecht is een fantastische fietsstad geworden. Natuurlijk kan het altijd beter en perfekt zal het nooit worden, maar het is al heel uniek dat er zoveel aandacht en geld aan fietsers wordt besteed.

  12. Janah

    Als overtuigd fietser en lid van de Fietsersbond van Saskia Kluit, moet me toch het volgende van het hart. Fietsers en hun voertuig zorgen vaak voor veel overlast in de stad. Dat geldt m.n. voor hun ” parkeergedrag”. De Utrechtse trottoirs zijn onbegaanbaar. En dat komt niet alleen door de geparkeerde auto’s. De Fietsersbond spreekt haar leden daar nooit op aan. Het ligt altijd aan de gemeente of de automobilisten.

  13. Wouter

    @Scherpschutter: Behalve dan dat er in het afgelopen decennium gemiddeld een miljoen fietsen per jaar worden verkocht, er nu bijna 23 miljoen fietsen in ons land zijn en fietspaden steeds drukker worden, ondanks een infrastructuur die steeds meer op fietsers wordt toegespitst. Maar voor de rest vindt men het inderdaad niet zo’n goed idee!

  14. Scherpschutter

    @Wouter 18/6/2020 – 13:59

    Dat is leuk en aardig, maar heeft he-le-maal niets te maken heeft met hetgeen ik zojuist opschreef.

  15. Ton

    Er worden in Nederland meer fietsen verkocht dan iPads.

  16. Scherpschutter

    @Rik 18/6/2020 – 13:54
    “Scherpschutter: het kopen van ipads vergelijken met het stimuleren van fietsgebruik? Whaha. Hoe geforceerd kan je je stokpardje berijden…”

    Rik. Even scherpte en focus graag. Kom op. Het is heel simpel. Dingen die goed zijn hebben geen stimulering nodig. Mensen kopen en gebruiken goede dingen zelf wel als ze goed zijn. Omdat ze goed zijn. Of dat nou om een iPad gaat of de keuze tussen fietsen naar werk of met de auto naar werk. No difference.

    “En denk je trouwens dat mensen iPads kopen omdat ze die nodig hebben?”

    Kan me niet verdommen waarom iemand iets koopt. Het feit dat het gekocht wordt en meer verkocht wordt betekent dat het een goed product is. Zoals slechte producten niet gekocht worden omdat ze slecht zijn…

    “Of zou het kunnen dat bedrijven behoeftes creëren en consumenten onbewust verleid worden om er een te kopen? Ik weet vanuit mijn eigen beroepsdiscipline dat het dit laatste is.”

    Alleen als u er vanuit gaat dat de mens een soort halfbewust dier is dat op instinct door het leven worstelt en dingen spontaan doet op basis van dingen die op magische wijze in zijn of haar bewustzijn opkomen, kan ik begrijpen dat u een dergelijk bizar standpunt aanhangt. Punt is alleen: u bent zelf ook mens. Dus hoe zou u dan moeten bepalen dat dat werkelijk zo is, als u niet tot rationeel, consequent en logische redeneren in staat bent, als dier zijnde.

    De overheid mag van jou niet beïnvloeden, maar het bedrijfsleven wel…

    Beïnvloeden (bedrijfsleven) en afdwingen (overheid) zijn twee verschillende zaken. Dat is mijn punt nu juist. De overheid (deze mevrouw inclusief) FAALT in het overtuigen van mensen dat fietsen beter is dan de auto. Dus zet men de overheid in. Om te dwingen. Onacceptabel natuurlijk.

    “Beetje raar toch, als je ervan uitgaat dat de overheid een publieksbelang dient en bedrijven alleen maar de belangen van hun aandeelhouders…”

    U gaat daar kennelijk vanuit. Ik zeer zeker niet…Bedrijven zijn voor overleving afhankelijk van de vrijwillige betaling van andere bedrijven en consumenten. Klanten worden dus gediend. Niet de aandeelhouder. Want zonder klant geen aandeelhouder. Een overheid echter is de gewapende mening van een groepje individuen die vorderen wat ze willen van diegenen die ze geacht wordt te dienen…

  17. Utrechter by import

    @Scherpschutter: slechte vergelijking: niemand heeft last van jouw Ipad maar wel van het innemen van de ruimte door jouw auto(‘s).

  18. Karla

    Utrecht is pas een goede fietsstad als fietsers zich aan de verkeersregels houden. Dat kan nog wel even duren.

  19. Scherpschutter

    @Utrechter by import 18/6/2020 – 15:00

    Dat is een bijzonder slechte vergelijking. Auto’s hebben ook last van de ruimte die fietsers innemen. Als ‘last hebben’ het criterium is om de ene groep te benadelen ten faveure van de andere, pas dat dan wel consequent toe.

  20. Koel Hoofd

    Dankzij de Fietsersbond zijn vele veilige straten in Utrechtse woonwijken, welke al sinds de jaren tachtig 30km/u zones zijn, verandert in rode racebanen waar harder dan 50km/u kan worden gereden. Levensgevaarlijk voor alle weggebruikers en hinderlijk voor omwonenden en hun kinderen omdat hun verblijfsgebied (30km/u gebieden) wordt verkleind.

    Mbt tot overlastgevende fietsers.
    In 1996 zijn de verkeersregels veranderd. Waar de fietser als zwakke verkeersdeelnemer eerst moest uitkijken in het verkeer omdat ze het fysiek afleggen tegen massa op hoge snelheid, werd nu de sterkere verkeersdeelnemer aansprakelijk gesteld bij een ongeval. Daar ligt het probleem met de huidige anarchistische fietser welke Utrecht terrorisert, deze verwarren aansprakelijkheid voor schade met de schuldvraag bij een ongeval. Ter verduidelijking: indien een fietser door rood rijdt en toch wordt platgereden door een auto, dan is de fietser schuldig maar betaal de verzekering van de automobilist de schade, en de automobilist tijdelijk een hogere premie. Fietsers proberen intussen wel om bij de rechter de automobilist als schuldige aan te wijzen, alleen is er nog geen enkele rechter ingetrapt.
    Moraal verhaal: fietser kijk uit en houdt u aan de verkeersregels indien u deelneemt aan het verkeer, want als zwakkere deelnemer legt u het fysiek en juridisch af tegen veel massa op lage snelheid. Want fietsstraten bestaan juridisch niet, maar de door de Fietsersbond gewenste inrichting van fietsstraten is levensgevaarlijk.

  21. Rob H.

    Het wordt tijd dat het enorme beslag dat de auto en de automobiliteit op de openbare ruimte legt drastisch verminderd wordt. De auto staat het grootste deel van de dag stil, maar neemt een asociale hoeveelheid ruimte in beslag en vervuilt het milieu enorm. Er moeten nog veel radicalere maatregelen worden genomen om weer naar een normale leefbare situatie te komen. Een autovrije binnenstad. Tolheffing op alle autoverkeer binnen de binnenring. Auto’s alleen nog maar parkeren op eigen terrein, dat is een begin.

  22. Kees Prinsen

    Mooi om te horen dat de Fietsersbond zich sterk maakt voor meer en beter gecombineerd gebruik van wegen door auto’s en fietsers. Zou het niet een fantastisch zijn om de Weg tot de Wetenschap zijn om te vormen tot Fietsweg tot de Wetenschap (gecombineerd gebruik fietsers en auto’s)? Prachtige extra route vanaf Platolaan naar Heidelberglaan. Weg ligt er al notabene. USP wil autoluw worden en buslijn is vervallen. Kortom, veel beter en goedkoper dan nieuwe route dwars door rustige woonwijk.

    @Fietsersbond en Lot: kop m in!

  23. A. van Hensbergen

    Fietsen doe ik graag, maar onderweg even uitrusten op een bankje is ook fijn.
    Waar zijn die bankjes?????
    Graag in het buitengebied plaatsen.

  24. Leon

    Fijn dat deze vrouw zich al die jaren, tegen de zure verstokte autorijders in die oa hier onder elk artikel reageren met hun leugens, heeft ingespannen voor het terugdringen van het autogebruik in de binnenstad. Daar heb je als stad een stuk meer aan dan diegenen die enkel hun stokpaardjes in de commentaarrubriek van een online krant berijden.

    @M: Suggereren dat Tilburg een betere fietsstad is dan Utrecht, is bijzonder, aangezien Tilburg een tweebaanssnelweg dwars door het centrum heeft liggen en amper speciale voorzieningen voor fietsers. Eén kruising maakt nog geen fietsstad.

  25. Pee

    De 1 fietst graag de ander rijd graag auto.
    Maar om de auto te willen verbannen gaat te ver.
    Er zijn mensen en zaken die afhankelijk zijn van hun auto dat is nou eenmaal zo en die moet je niet gaan verplichten om de boel maar op te geven .
    Maar als de fiets volwaardig lid wilt zijn van het verkeer dan moet men ook wegenbelasting heffen op fietsers en elke fiets verplicht een nummerplaat zoals bij brommers verplicht stellen.

  26. Gerard Lubken

    Waar kan je die mooie bel kopen?

  27. C

    Jammer dat in Utrecht historische stad gezichten moet wijken voor super modern fiets bruggen. Door de smalle nieuwe fietsstraten (merelstraat , Burgermeester Reigerstraat, en straks de voorstraat) worden fietsers op gejacht door de auto’s. Ik ben benieuwd wanneer de eerste Fietser aangereden wordt. Naar goede ideeën van bewoners wordt niet geluisterd. Het handboek fiets is heilig en theoretisch oplossing hebben de voorkeur boven bewoners ervaringen. Utrecht lijd onder de GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).