Een groep studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht protesteert woensdag op het Janskerkhof tegen de aangekondigde onderwijsbezuinigingen. Om het kabinet terug te fluiten, blazen de actievoerders massaal op het gelijknamige instrument. Ook op het Utrecht Science Park lieten demonstranten van zich horen.
“Wij eisen respect. Wij eisen investering in het onderwijs. Wij eisen dat het kabinet ons niet langer verraadt”, roept Luuk Bruijnen door een megafoon. De voorzitter van studentenorganisatie VIDIUS vervolgt ‘wij accepteren geen 100 miljoen aan bezuinigingen.’
Tekst loopt door onder de foto
Na enkele korte speeches wordt het startsein van het fluitconcert gegeven.
Tekst loopt door onder de video
De Tweede Kamer stemt donderdag over de bezuinigingen in het hoger onderwijs. De demonstranten eisen dat de beoogde bezuiniging van 1 miljard euro wordt geschrapt. “Een deel van de oppositie luistert naar deze oproep: partijen als PvdA-GroenLinks, SP en D66 wijzen de bezuinigingen af”, zegt WOinActie.
Een ander deel van de oppositie (CDA, JA21, SGP en CU) dreigt nu toch akkoord te gaan met een compromis. Zonder deze compromis heeft de regering geen meerderheid en wordt de begroting weggestemd. Donderdag is dan ook een cruciale dag in Den Haag.
Ook in andere studentensteden wordt woensdag gedemonstreerd. In Nijmegen wordt bijvoorbeeld in een optocht gefietst naar het stadhuis om steun voor het protest te vragen.
Een aantal weken geleden maakten studenten ook een vuist tegen de beoogde bezuinigingen.
Gekoppelde berichten
Ruim duizend demonstranten komen naar ‘afgelast’ onderwijsprotest in Utrecht
Ondanks dat het onderwijsprotest eigenlijk zou worden afgelast, zijn er toch meer dan duizend mensen…
16 Reacties
ReagerenWij eisen respect. Wij eisen investering in het onderwijs. Wij eisen dat het kabinet ons niet langer verraadt”, roept Luuk Bruijnen door een megafoon. Dames en heren u heeft niets te eisen. U kunt vragen of verzoeken maar u heeft niets te eisen. Niets geleerd van de pro palestijnen protesten waarin ook geeist werd? Als een ieder die wat eist gehoord zou worden en kreeg wat hij of zij eist zou het een flinke failliete bende worden want zeg nu zelf, een ieder die wat eist vind dat hij of zij gelijk heeft.
Misschien een idee dat de studenten 10% van hun inkomsten aan de staat geven na hun studie, nu betaald het Jan en alleman het en als ze klaar zijn, weten ze wel hun flinke uurloon te presenteren en ze wonen niet voor niks in villa’s en dure huizen/appartementen in de stad.
Laatst bij de tandarts geweest en die rekening liegt er echt niet om!!!
Dus betaal het lekker zelf, net zo als ik al mijn avondstudies ook zelf heb moeten betalen en ik stond ook niet te huilen op het Janskerkhof!!!
De studies mogen wel gratis zijn als ze een studie doen, die slecht betalen en of in de zorg zoals verpleger enz, maar dan moeten ze wel 10 jaar in dat soort beroepen werken en anders moeten ze het gewoon terug betalen de hele studie!!!
Je bent student. Je hebt niks te wensen of eisen. Je bent lerende, je brein is pas rond je 25e volgroeid en je hebt nog helemaal niets bijgedragen aan de maatschappij.
Hallucinante misplaatsheid.
Ze doen net alsof ze nu opeens geen onderwijs meer zullen gaan krijgen, terwijl de meeste bezuinigingen in administratieve last ligt. Universiteiten zien studenten met dollartekens in de ogen aankomen, hoe meer studenten, hoe meer geld de UU krijgt.
Sinds 2018 zijn er 30% meer studenten bijgekomen (van 32k naar 40k).
Sja…daar zit op een gegeven moment een stop op… En terecht.
@Nico en @Van Puffelen, willen jullie dan écht dat ook de nieuwe generaties zo belabberd opgeleid zijn als jullie. “Vind hij”? “Nu betaald Jan”? En @Nico, eisen mag niet want jij zegt wel even hoe ‘t zit?
@ van puffelen
Ik geef geen 10% maar zelfs bijna 50% van mijn inkomsten aan de staat.
Belasting heet dat.
Waar blijft het comment van @ Jeroen de Vries?
Zeker terecht, ze komen gelukkig op voor het belang van de Wetenschap!
Graag wat meer beperkingen in de aantallen studenten in studierichtingen die we niet zo dringend nodig hebben!
Wel hebben we behoefte aan: bijv. gezondheidszorgmedewerkers, gevangenisbewaarders, postbezorgers, middelbare – en praktische techneuten.
Doen wat je leuk vindt? Prima, maar vooral ook waar behoefte aan is. Deze laatste beroepen ‘verdienen’ dan ook een hoger salaris! De (landelijke) overheid moet daar meer op sturen m.i..
Ze sidderen nu nog van angst in Den Haag!
Het anti-intellectualisme viert hier ook hoogtij. Alles wat ons gebracht heeft waar we nu staan, moet afgebroken worden…
@Utrechtvoorutrecht
Kleine correctie: die nieuwe generaties zijn toch echt slechter opgeleid dan de oude stijl opgeleiden.
Quotes uit rapport commissie Dijsselbloem (2008) over de onderwijsvernieuwingen jaren negentig (het nieuwe leren + bama):
“Opleiders in het hoger onderwijs zijn kritisch over de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden van de studenten nieuwe stijl. Over de beheersing van algemene vaardigheden zijn ze beter te spreken” (pag 62)
“Opleiders in het hoger onderwijs zijn positief over de toegenomen algemene vaardigheden maar negatief over het niveau van specifieke kennis en vaardigheden” (pag 63)
Lees maar na.
In het moderne onderwijs ligt het accent op algemene vaardigheden waar dat vroeger op intellectuele vaardigheden lag.
Dat was in 2008, 10 jaar nadat de onderwijsvernieuwingen met bama-structuur zijn ingevoerd. Dat rapport is in een parlementair laatje verdwenen, niks mee gedaan, maar er is wel veel meer geld naar dat onderwijs gegaan…
Wat hebben die opleiders in het hoger onderwijs intussen moeten doen om die kennisachterstand op te vangen zodat studenten wel binnen de nominale tijd + 1 jaar kunnen afstuderen? (lump sum = betaald krijgen voor het aantal afgestudeerden)
De eisen verlaagd.
Dus ipv dat de propdeuse verplicht in één jaar gehaald moest worden, mag dat nu in twee jaar.
Vakken welke de oude generatie met 4EC moest kennen, krijgen ze nu 6EC de tijd voor. Dat betreft het hetzelfde boek NB!
Reken even mee: die oude generatie moest in een jaar (60EC) grofweg 15 vakken inhoudelijk kennen, die nieuwe generaties moeten het met de kennis van slechts 10 vakken doen.
Vind je nu nog steeds dat die jonge generaties beter zijn opgeleid?
Of moet je nu toch ook stiekem wel erkennen dat ze toch veel minder weten maar wel een grotere mond hebben dan hun voorgangers uit het kennisoverdrachtonderwijs?
Zoals het goed is dat de wetenschapper weet dat hij/zij niet zonder installateur kan, is het ook goed te weten dat het werk van de installateur deels gebaseerd is op het werk van de wetenschapper.
first world problems.
Net als ik die 45 jaar in de bouw gelopen heb ,ik had echt geen tijd om te demonstreren.
Ga eerst eens klagen bij je onderwijsinstelling over waar men het geld aan uitgeeft, zou ik zeggen.
Zolang de universiteit gratis menstruatie artikelen verstrekt en hogescholen sponsorgeld verstrekken aan studentenverenigingen waar slechts 8% van alle studenten lid van is, schat ik in dat er nog veel meer besparingsmogelijkheden zijn die geen onderwijsactiviteit zijn.