Het uitschrijven van een parkeerboete kost de gemeente Utrecht altijd nog meer dan dat het oplevert. De hoogte van de boete is landelijk geregeld, in 2023 maximaal 72,90 euro. Maar de gemeente is zo’n 95 euro kwijt per bekeuring. Het recordaantal boetes van vorig jaar in Utrecht is dus geen dikke winst.
Het aantal parkeerboetes is in 2023 in Utrecht gestegen tot een recordhoogte van 112.411 – zo schreef DUIC eerder deze maand al. Een stijging van bijna 12.000 ten opzichte van 2022. Doordat er in steeds meer gebieden in de gemeente betaald moet worden, neemt het aantal bekeuringen ook hard toe.
Extra inkomsten voor de gemeente, zo schreven verschillende reaguurders onder het bericht. Zo simpel ligt het echter niet. De gemeente laat namelijk na vragen van DUIC weten dat het uitschrijven van die boetes altijd nog meer kost dan het oplevert.
Het maximumtarief voor een parkeerbon was vorig jaar namelijk 72,90 euro plus eenmalig het uurtarief. Dat bedrag is niet bedacht door de gemeente Utrecht, maar landelijk geregeld. Per boete is de gemeente echter zo’n 95 euro kwijt. Dat bedrag gaat op aan verwerkings-, personeels- en overheadkosten. Het geld dat binnenkomt via de parkeerboetes is dus niet kostendekkend.
Gekoppelde berichten
Recordaantal boetes in Utrecht door uitbreiding betaald parkeren
Het aantal parkeerboetes in Utrecht is vorig jaar weer flink toegenomen. In totaal werden er…
55 Reacties
ReagerenHoe kan het dat een afdeling 10 miljoen euro binnen harkt en dan niet rendabel is. Hoeveel mensen werken daar?
Dus als ik goed begrijp moet de hele stad betaald parkeren worden, want zo reguleer je de parkeerdruk. Volgens de gemeente althans. Dat heeft dus aantoonbaar geen effect.
Vervolgens moet je gaan handhaven en bekeuren, wat nog eens geld kost en niets oplevert.
Waar ben je dan mee bezig?????
Doe dat gewoon lekker niet en kijk wat er gebeurd. Hoeveel goodwill zou je dat opleveren als wethouder en gemeente.
Per boete is de gemeente echter zo’n 95 euro kwijt. Dat bedrag gaat op aan verwerkings-, personeels- en overheadkosten. Voor het volledig geautomatiseerd met een scan wagen door de stad rijden. Dan moet hier wel een gigantische overhead op zitten. En dan zou ik maar snel stoppen met het overal invoeren van betaald parkeren want dan gaan je tekorten alleen maar verder toenemen. Of je neemt wat capabele mensen aan die dit wel kosten dekkend kunnen maken zo moeilijk kan dat niet zijn.
Haha daar gaan alle reaguurders die menen dat deze boetes alleen maar bedoeld zijn om de gemeentekas ste spekken! 😂
Wat mij betreft gaan de boetes fors omhoog!
Autogebruik en handhaving, rechtse geldverslindende hobby’s! En dat in deze tijd waarin de broekriem aangehaald moet worden, het is een gotspe!
Onvoorstelbaar. Zoals @utrechter aangeeft: de computer en het aitootje doen het week, en dan nóg zijn de kosten exhobitant?!! Niet uit te leggen…
@ W
Dat rare lachje van jou is een gotspe. Die 10 miljoen aan zogenaamde verwerkings- personeel- en overheadkosten is voor een volledig geautomatiseerd systeem dermate buitensporig hoog, dat het natuurlijk niets te maken heeft met werkelijke kosten maar alles met politieke framing. We kennen de ondermaatse rekencapaciteiten van het Utrechtse ambtelijk apparaat. Zie de rekenfout die een extra begrotingstekort van 40 mln bleek op te leveren. DUIC heeft zich door een voorlichter met een kluitje het riet in laten sturen.
Met alle respect naar alle bollebozen toe, je maakt toch eerst een kosten / baten overzicht?
Daarna kun je eventuele prioriteiten bepalen en hier zonodig een maatwerk beleid op gaan voeren?
Met de enorme bezuinigingen die binnenkort genomen gaan worden, is het toch op zijn minst opmerkelijk te noemen, extra bezuinigingen te moeten invoeren om dit soort kosten te kunnen compenseren?
Ook bevreemd het mij dat dit binnen de Gemeente uiteraard al bekend geweest moet zijn.
Is het dan wel zo verstandig dit (betaald parkeren) tot 100% te verruimen.
Is dit soms een vooraankondiging om boetes te verhogen? Laat de politiek weten we komen te kort (wanneer en waar niet trouwens gemeente) en als het een beetje mee zit komt er verhoging. Maar kan de gemeente a.u.b. uitleggen waarom ze betaald parkeren in de hele stad willen als je alsnog verlies hebt?
@ John
Een dergelijk bedrag is van alle realiteitszin gespeend en kan niet kloppen. In Utrecht kunnen we niet rekenen. Dat is al eerder gebleken.
Vreemde redenering. Lijkt mij logischer om de kosten van de parkeerboetes af te zetten tegen de opbrengsten van de parkeerheffingen, zowel die voor de bewoners als voor de kortparkeerders.
“Lies, Lies and Statistics” … wie zei dat ook alweer?
Er werken dus meer dan 150 mensen op de parkeercontrole-afdeling.
Veel mensen die anders een uitkering zouden krijgen = besparing voor de gemeente.
Deze mensen zijn zo actief aanwezig in hun electrische race autos met dakkoffers dat het aantal niet-betalers heel laag is uit angst voor boetes= meer parkeerinkomsten voor de gemeente.
Maar deze journalisten trappen er gewoon in en schrijven een verhaal met de boodschap: arme gemeente verdient niks.
Nou beste DUIC, de gemeente verdient miljoenen aan gewone mensen die de auto nodig hebben om bij hun werk te kunnen komen.
Wacht even dit is natuurlijk niet het hele verhaal. Ik ben wel benieuwd hoie de totale business case eruit ziet. Wat is dat dan:
1. opbrengst betaald parkeren (vergunningen + geïnd parkeergeld + evt. pacht opbrengsten parkeergarages + boetes) = X
2. Af kosten (beheerskosten + automaten kosten + personeelskosten) = Y
3 = X minus Y
Ik verwacht dat 3. een hele hele dikke plus is. Het is natuurlijk best mogelijk dat het handhaven geld kost maar dat de totale opbrengst van het betaald parkeren vele vele malen hoger is. Snap niet dat het door DUIC niet op deze wijze in kaart is gebracht. Kortom: nog een keer aan de slag. Ben benieuwd:)
@ Wim
Typische gevalletje van politieke framing door een voorlichter. Natuurlijk klopt dit bedrag niet en is het veel, maar dan ook echt veel, hoger dan de werkelijke kosten. Maar past natuurlijk wel in een politiek plaatje.
Tuurlijk dat geloofd toch geen hond, per bekeuring wordt al administratie kosten gerekend, dus daar kan het niet in zitten.
De auto die de bekeuringen scant en een verbalisant die zo nu en dan moet uitstappen om iets te controleren (dat is slapend rijk worden, dat kan echt niet anders), twee man en een auto en een computer die de hele dag bekeuringen uit poept en verstuurt naar de klant, die de bekeuring moet betalen en daar maak de gemeente verlies op, sterk verhaal!!!
Dan schrijft zeker het hele gemeente huis op die afdeling parkeren, ha, ha, ha, je blijf maar lachen over al die onzin die ze uitstrooien over de burger bij de gemeente Utrecht, dan vinden ze het gek dat mensen geen vertrouwen meer heeft in de overheid, hoe zou dat nou komen!!
Dus als Utrechter betaal ik mee aan de boetes van anderen? Bijzonder …
Ik snap best het concept dat je vanuit principes handhaaft en boetes uitdeelt.
Maar wat ik niet begrijp is dat de gemeente dus al sinds jaren weet (immers eerder hebben we waarschijnlijk nog veel meer moeten bijdragen hieraan) dat het niet kostendekkend is en hier geen publiekelijke ambitie toont om het wél kostendekkend te laten worden.
Hoe doen andere gemeenten dit?
Aanvulling : eerder bericht uit 2017 van DUIC gaf aan dat de gemeente toen ook al niet kostendekkend was. Dus we roepen “ach en wee” en gaan gewoon door.
https://www.duic.nl/opmerkelijk/uitschrijven-van-parkeerboete-kost-gemeente-meer-dan-het-oplevert/
Conclusie: flink omhoog die boetes!
Vreemde redeneringen hier weer. Als er winst zou worden gemaakt op boetes, dan wordt er schande geroepen. Als boetes niet kostendekkend zijn, dan kan Utrecht niet rekenen, zijn ze aan het ‘framen’, betalen we mee aan de boetes van een ander en dat soort reacties. Ter vergelijking: hoeveel winst maken we op een gevangenisstraf? Ligt het werkelijke probleem niet bij degenen die foutparkeren of verzuimen te betalen voor het stallen van blik? Als diegenen zich sociaal zouden opstellen dan zouden er helemaal geen boetes nodig zijn en zijn we met zijn allen geen geld kwijt aan boetes: de simpelste oplossing. Degenen die vinden dat Utrecht maar moet stoppen met boetes uitdelen wil kennelijk totale wild-west hier? Helemaal overlaten aan het sociale gedrag van de mensen zelf zeker, dat is een goede grap….
Amusant dat zelfs het ophalen van gratis geld niet op een rendabele wijze georganiseerd kan worden door de gemeente, maar dat roept natuurlijk wel de vraag op waarom hier niet onmiddellijk mee gestopt wordt…
What’s the point?
Als boetes uitschrijven meer kost dan het betaald parkeren oplevert (dat dien je wel mee te nemen in je vergelijk), waarom is er dan betaald parkeren?
Of is het gewoon een kostenpost op je baten van betaald parkeren?
Een bedrijf maakt ook in zijn geheel winst. Je zet niet alleen de kosten van finance neer en zegt: bedrijf maakt geen winst want finance kost geld.
Nee, de verkopen horen er ook bij. Daar komen je opbrengsten uit waar je finance mee betaald.
De overhead van gehele gemeente wordt hier m.i. meegenomen. Handhaving is er alleen in camera auto’s, fout parkeren gebeurt bij de vleet. Echter stappen ze niet uit.
Volgens mij klopt de rekenmethode niet. Men rekent waarschijnlijk personeelskosten van de controlerende BOA’s/ of ambtenaren op kantoor (die zich bezig houden met parkeerbeheer) (deels) mee in de kosten/ baten van de parkeerkosten en boetes, terwijl deze uit de overige algemene middelen betaald (zouden moeten) worden. Net zoals dat de ontwikkeling en inkoop van systemen uit de overige algemene middelen betaald zou moeten worden en niet vanuit de inkomsten uit parkeren en boetes.
Daarnaast zouden juist de boetes op foutief parkeren echt FLINK omhoog kunnen en zou parkeren op zondagvooravond en avond, maandagnamiddag, maandagavond, dinsdagnamiddag en dinsdagavond juist mogelijk gratis gemaakt kunnen worden, net als dat de eerste 1 a 2 uur parkeren juist heel goedkoop gemaakt kan worden en alles daarboven juist stervensduur gemaakt kan worden, met 15 minuten overgangstarief. Dan heeft parkeerbeleid zin. Dan ben je en toegeeflijk EN verdeel je parkeerdruk pas.
Maar volgens ambtenaren kan dit allemaal niet.
Je stelt je een hele etage in het stadskantoor voor waar heel veel ambtenaren ponskaarten zitten te maken die vervolgens in een mainframe worden ingelezen.
@johan: wat een kul schrijf je weer. Voor het uitschrijven van een boete moet er nog een boa polshoogte gaan nemen en een foto maken. dus niks volledig geautomatiseerd.
JTC 29/4/2024 – 19:24
Precies, en zonder handhaving is bedrag X veel lager en is er onder de streep nog minder “winst” . Handhaven loont dus wel, alleen niet per uitgeschreven parkeerboete.
En vaak worden de boetes aangevochten (en regelmatig teruggedraaid). Dat kost ook niet niks
Scanautootje laten rondrijden mijn broer met moeder van 98 naar ziekenhuis in huis helpen vanuit de auto ,gelijk boete.Hij was helemaal niet van plan om niet te betalen, maar heeft eerst mijn moeder geholpen, protesteren geen in, want men gaat van het slechtste uit.Snap niet dat je als ambtenaar zo wil werken
Benieuwd naar de kostenopbouw van de kennelijke € 10 mln die gemoeid is met de parkeerboetes. Gokje: buitensporige incassokosten? Met de toename van de omvang van gebieden waar betaald parkeren heerst, komen er ook meer wanbetalers. Daarenboven kan het zo maar zijn dat er hier veel lease/huur/greenwheels auto’s zijn waarvan het per definitie moeizaam zal zijn om te incasseren. Sowieso dia van een handvol plofkrakers die Utrecht zo’n goede naam bezorgen…
Parkeerzuil buiten werking, zoek zelf maar andere zuil. Slechtlopend andere zuil zoeken in het donker niet haalbaar. Bezwaar maken wordt door computer afgewezen. En in beroep gaan zonder juridische kennissen is doodeng. Wie niet fit en digitaal vaardig is mag Utrecht niet in.
Ik sluit mij aan bij wat Mark zegt, vrijwel de enige verstandige reactie.
@sj je loopt achter: nu racet (want ze rijden keihard) een scanauto langs, er komt geen bon meer onder de wisser. Ook wordt er geen rekening meer verstuurd maar je krijgt m volledig automatisch in de bghu als niet betaalde belasting. En toch is dit systeem niet winstgevend te krijgen?
@ Lisa Hehe, nee , natuurlijk klopt die rekenmethode niet.
@ SJ
Over kul gesproken. Zeker nog nooit van het fenomeen scanauto gehoord? Komt geen boa aan te pas hoor. Voor de bestuurder ‘s avonds bij moeder de vrouw op de bank zit, ligt de bon bij wijze van spreken al bij de foutparkeerder in de bus.
@ consta
Ja dat is inderdaad weer zo’n bizar Utrechts idee. Het grootste deel van de parkeerautomaten wordt buiten werking gesteld ‘omdat de meeste mensen al een parkeerapp hebben’. En als je die niet hebt, of je telefoon is per ongeluk leeg, zoek je je vervolgens een ongeluk naar een nog niet dichtgetimmerde automaat. En ondertussen heeft het scanautootje je al gevonden en heb je de volgende dag een bon thuis.
DUIC reaguurders: “Parkeerboetes zijn uitsluitend een instrument voor de gemeente om winst mee te maken!!!”
Realiteit: Eh nee
Ja hoor!! Het moet altijd geld opleveren bij de gemeente dus of ik dit Duic verhaal geloof mwa!
Dus het geven van een parkeerboete kost de gemeente geld. Het innen van 112 miljoen aan boetes kost de gemeente 137 miljoen. Op basis van deze gegevens kan de gemeente 25 miljoen per jaar bezuinigen: een hoge kostenbesparing zonder enige inspanning. Gewoon geen parkeersboetes meer uitdelen. Je zou zeggen een win win situatie. Iets zegt mij dat indien je dit de gemeente voorhoudt er enig protest komt en er een andere berekening of verantwoording volgt.
@SJ je schrijft “Wat een kul schrijf je weer. Voor het uitschrijven van een boete moet er nog een boa polshoogte gaan nemen en een foto maken. dus niks volledig geautomatiseerd.
Nee hoor het scanwagentje rijdt gewoon voorbij zonder ook maar te kijken wat er aan de hand is, laat staan om te beoordelen of de boete wel terecht is. Zo kreeg ik een boete bij het laden en lossen. Na bezwaar kreeg ik een copy-paste verweer dat niet ingaat op de argumenten en botweg stelt dat de auto geparkeerd stond. Bezwaarmaken bij de gemeente is sowieso in gotspe, ze weten dat de gang naar de rechter geld en moeite kost. Er wordt niet de geringste moeite gedaan een bezwaar serieus te behandelen: copy paste en het verweer is klaar.
Tuurlijk @johan, tuurlijk.
Heb je mijn post uberhaupt gelezen?! Er gaat alsnog een boa heen om een fotootje te maken en voor een controle want types als Johan gaan tegen de beschikking in beroep en dan is er iig een foto van de situatie
Aan alle reaguurders. Er worden veel vragen gesteld. Ben altijd benieuwd wie daar kundig op antwoord. In ieder geval niemand van de 21 partijen. Die zal het een zorg zijn. Alles kost geld en wij utrechters stemmen daarvoor en mee in. Hier ook mee. Er is geen enkele partij met kennis van zaken die iets voorstelde of onderneemt. En dat blijft ook zo. Misschien een motie van wantrouwen indienen? Tegen de hele gemeente raad? Wedden dat dat niet gebeurd? Dus ? We nemen een glas doen etc etc
@ VincentZ
Sj leeft nog in het stenen tijdperk. Of hij woont in een dorp waar ze van het fenomeen scanauto nog nooit gehoord hebben.
@ Floep
Eh ja. Die 95 euro per bekeuring is een ambtelijk fantasme.
Die boetes dus idd flink omhoog! En 100 % betaald parkeren zal de dekking ook verbeteren, want meer boetes. Per boete zal het kostendekkend worden.
En uiteraard allemaal gewoon nodig om horkerige automobilisten wat fatsoen bij te brengen. We hebben 2 prachtige transferia in Utrecht. Kosten € 5,- per dag. Dat is goedkoper parkeren en voorkomt boetes, – geluidsoverlast en – uitlaatgassen in de stad.
Wat heb ik gedaan? Ik heb mijn auto geschorst omdat ik geen betaalde parkeerplaats kreeg en toen parkeerde ik op betaald parkeren zonder vergunning. De Boa’s moesten bonnen schrijven. Laatst stond er een Boa te huilen op de schouder van een agent: “ik snap er niets van, ik schrijf me gek aan boetes, maar er zijn geen gegevens, het is een spookauto !” De politie: “Tja, het is niet onze taak deze auto te arresteren. Voor spook spelen mag. Dat is niet verboden in de APV. Fijne dag. “
Tsja. Omslaan van de kosten voor handhaving per boete is leuk, maar in de praktijk betekent niet dat je minder boetes zou moeten uitschrijven, maar juist nog meer.
Het is de vaste overhead die hoog ligt, niet de variabele kosten.
Vergelijk het met het schenken van koffie: als ik een dure espressomachine koop, dan zijn de kosten voor 1 kopje extreem hoog. Maar hoe meer kopjes ik schenk, over hoe meer ik de kosten van de espressomachine kan omslaan en hoe lager mijn “kosten per kopje” worden.
Daarnaast, zoals JTC opmerkt, het geld wordt niet verdiend met de boetes, maar met de reguliere parkeergelden. De handhaving is een stok achter de deur.
@Lombokker Intussen is het uitschrijven van een boete “goedkoper” geworden dan in 2017: van 96 euro toen naar 95 euro nu. Onzin, natuurlijk. De kosten zijn gestegen, maar doordat er meer boetes zijn uitgeschreven zijn de kosten per boete nagenoeg gelijk gebleven.
@WimW
Dat is geen handvol meer hè. Half Utrecht zit ondertussen veilig over de grens opgeborgen achter een stevig slot en grendel.
@ Sj
Je fabuleert. Er gaat geen boa heen.
@ Wim 30/4/2024 – 15:01
Ja dat is heel gek. Ik had laatst bezoek dat alleen maar dichtgespijkerde parkeerautomaten vond. En inderdaad toen met een bekeuring opgezadeld werden omdat ze niet betaald hadden. Bij navraag bleek dat meeste automaten weggehaald worden en dat je met easypark oid moet betalen. Maar dat is dan nergens te lezen op die dichtgespijkerde automaten. Idioot.
@ Sj. Het is beter dat u zich stilhoudt als u niet weet waar u het over heeft. Uw BOA komt niet aan de handhaving te pas.
@ HvH
Makkelijker kunnen we het voor u niet maken. Moeilijker zeker wel. En daarvoor zullen we dan ook niets nalaten. 👏
@Lombokker, dank voor de link.
in 2017 boete 61 euries, kosten 96 euries = 35 per boete.
in 2024 boete 72.90, kosten 95 euries = 22.10 per boete.
Kosten blijven nagenoeg gelijk terwijl boetebedrag toeneemt.
Even rekenen
2019 = 51.000 x (€96-€62.7) = €1.698.300
2023 = 112.411 x (€95-72.9) = € 2.484.283
Kortom, de gemeente geeft vele miljoenen uit aan autootje pesten waarbij het pestgebied steeds groter wordt waardoor die onkostenpost navenant toeneemt ondanks dat de verwerkingskosten gelijk blijven.
Wat kost dat Groenslinkse pest-de-auto-de-stad-uit-beleid eigenlijk in totaal en wat levert het Utrechters onder de streep op?
Misschien moet je dit proces lekker aanbesteden en door een commerciële partij laten uitvoeren. Gemeente krijgt een (vast) percentage van het boetebedrag. Wedden dat een commerciële jongen die binnen no-time rendabel heeft.
Win-win.
serieus ik geloof er niks van!
en als het echt zo is dan doen ze iets heel verkeerd!
@sj dat was vroeger wel nog zo inderdaad maar of dat nu alsnog gebeurt in Utrecht vraag ik mij af, zie ook dit artikel van uit Rotterdam over de Gemeente Breda met scan auto’s. https://www.rijnmond.nl/nieuws/1825828/een-likje-gele-verf-of-geel-dopje-rotterdammer-abdullah-bedolven-onder-tips-om-kentekengate-op-te-lossen
Als er dus een Boa langs zou gaan had deze man nooit een boete gehad, maar dat is hierbij niet het verhaal.
@sj dat was vroeger zo dat gebeurt niet meer sinds de auto’s zich hebben bewezen, zie ook dit artikel van Rijnmond over een Rotterdammer I.c.m. de Gemeente Breda en hun scan auto’s https://www.rijnmond.nl/nieuws/1825828/een-likje-gele-verf-of-geel-dopje-rotterdammer-abdullah-bedolven-onder-tips-om-kentekengate-op-te-lossen