Utrecht is constant in beweging. Er wordt gebouwd en gesloopt. Hierdoor ziet de stad er op sommige plekken heel anders uit dan vroeger. In deze rubriek laten we die veranderingen zien. Deze keer met een speciale editie gewijd aan de singel.
De singel werd zaterdag officieel geopend. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar het is nu weer mogelijk om een rondje te varen om de Utrechtse binnenstad. Om dit heugelijke moment te vieren is deze rubriek geheel gewijd aan de singel
Jarenlang konden automobilisten over de Catharijnebaan rijden. Nu is dit stuk weer omgedoopt tot Catharijnesingel.
Door het het balkje midden in de foto’s te verschuiven worden beide tijdsbeelden goed zichtbaar.
Gekoppelde berichten
Het is officieel: De Utrechtse singel is na jaren weer rond
Na jaren van slopen, bouwen en graven is de Utrechtse singel weer rond. Zaterdagochtend was…
Digitale opening van de Utrechtse singel nu ook een feit
Om 13.00 uur verscheen een filmpje waarmee de Utrechtse singel digitaal werd geopend. In de…
Megaproject komt ten einde: zaterdag wordt de opening van de singel gevierd
Het is eigenlijk te absurd om te bedenken, maar toch is het gebeurd: na tientallen…
16 Reacties
ReagerenErg leuk. Mooi dat er weer water is. Erg benieuwd ook hoe het voor de demping eruit heeft gezien. Daar hebben jullie vast ook beeldmateriaal van
Toen was geluk nog heel gewoon!
Nu de singel weer aanwezig is is het mij zeer duidelijk dat het stukje stedelijke snelweg eigenlijk best wel een knotsgek stukje Utrecht was.
Wat verlang ik terug naar de Catharijnebak.
Toen stroomde het verkeer nog lekker door.
Nu sta je soms (vanaf) de Bleekstraat in de file om op het CS te komen.
Misschien een idee om een weg hoog boven de singel aan te leggen en dan kunnen de fietsers en wandelaars de oude Catharijnesingel gebruiken.
Jammer toch, dat het Domhotel (hoek Catharijnesingel/Westerstraat) in 1985 gesloopt is. Had nu tussen al dat vulgaire modernisme een mooie toevoeging geweest. En daar is ooit een schoonheidscommissie mee akkoord gegaan. Wat is zo’n commissie? Incompetent!
Gave manier om te schuiven met deze indrukwekkende verschillen
Toen waren we nog heel gewoon !
@Steve, pak lekker de fiets man! Nog gezond voor je ook!
Een hele verbetering. Wat ik wel nog mis is de gietijzeren draaibrug die er vroeger was ter hoogte van het paardeveld.
Het zou aardig zijn om de foto’s van nu te vergelijken met de periode dat er nog geen snelweg was aangelegd.
Ik woonde in mijn studententijd op de Van Asch van Wijckskade nummer 1 en keek uit op het Nijntjepleintje dat toen nog een parkeerplaats voor autos”s was. We moesten in eind 1969 ons huis uit omdat het pand gesloopt zou worden. Het alternatief was Moreelselaan 31 tegenover het station. Het eerste pand staat er nog (eerste kraakpand na onze aftocht). Het pand tegenover het station werd drie jaar later wel gesloopt. Over beleid gesproken.
Wanneer gaat dat oerlelijke poortgebouw weg?
@Otto Nelemans: Wilden ze dat echt slopen? Dat is toch te bizar voor woorden, zo’n pand op zo’n markante plek in een historische binnenstad.
Ongelooflijk, wat een barbaren hebben er toch aan de knoppen gezeten in de jaren ’60 en ’70.
Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd anders aan ben gaan kijken tegen de kraakbeweging, en zeker die van toen. Zij hebben met hun kraakacties nog heel veel vernietiging weten tegen te houden.
@ G.H.
Dat noemt men voortschrijdend inzicht.
Je weet dat de haat tegen de kraakbeweging vanuit het establishment en de vastgoedsector d.m.v. beeldvorming bewust aangewakkerd is?
Het algemeen maatschappelijk belang> betaalbare huisvesting en behoudt (bijna) monumenten druiste namelijk tegen hun belang: veel slopen, veel bouwen, veel geld verdienen, in.
@jansen: inmiddels wel inderdaad 🙂
De façade van het oude V&D-pand is nu veel minder monumentaal, goedkoop afgewerkt.
Gelukkig is het water weer terug. Nu de Utrecht nog! (en de sloopkogel voor het spuuglelijk, poepbruine RABO gebouw)