Utrecht stijgt naar tweede plek op wereldranglijst fietssteden | De Utrechtse Internet Courant Utrecht stijgt naar tweede plek op wereldranglijst fietssteden | De Utrechtse Internet Courant

Utrecht stijgt naar tweede plek op wereldranglijst fietssteden

Utrecht stijgt naar tweede plek op wereldranglijst fietssteden
Foto: Robert Oosterbroek / DUIC
Utrecht is van plek drie naar plek twee gestegen op de wereldranglijst van fietssteden. Dat maakt het Amerikaanse Wired en het Deense Copenhagenize vandaag bekend. Deze twee organisaties onderzoeken elke twee jaar wat de beste steden in de wereld zijn voor fietsers. Kopenhagen staat, net zoals vier jaar geleden, op de eerste plek.

Utrecht is van plek drie naar plek twee gestegen op de wereldranglijst van fietssteden. Dat maakt het Amerikaanse Wired en het Deense Copenhagenize vandaag bekend. Deze twee organisaties onderzoeken elke twee jaar wat de beste steden in de wereld zijn voor fietsers. Kopenhagen staat, net zoals vier jaar geleden, op de eerste plek.

De Copenhagenize Index voor wereldfietssteden onderzocht in totaal 137 steden. De top 20 steden is aan een uitgebreid onderzoek onderworpen aan de hand van 14 parameters.

Op de index van 2015 stond Utrecht nog op de derde plek en was Amsterdam tweede. Amsterdam stond in 2011 en 2013 nog op de eerste plek. In het onderzoek is daarover te lezen: “Utrecht streeft de Nederlandse hoofdstad voorbij en de stad laat duidelijk zien dat ze vooruitgang wil maken. Nederlandse steden staan erom bekend om het huidige niveau van fietsinfrastructuur vooral te willen behouden, en niet te veel te willen innoveren. Utrecht breekt met deze trend.”

De Dafne Schippersburg vanuit de lucht. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC

Dafne Schippersbrug

Het onderzoeksverslag noemt enkele voorbeelden van innovaties: “In Utrecht worden serieuze investeringen gedaan. De uniek ontworpen Dafne Schippersbrug is daar een goed voorbeeld van. Ook het plan om in 2020 33.000 parkeerplaatsen voor fietsen te hebben bij het Centraal Station is een mooi idee.”

Over het veelbesproken systeem Flo op de Amsterdamsestraatweg wordt ook wat gezegd: “Het is een mooi systeem maar wel wat ingewikkelder dan hoe het gebruikt wordt in Kopenhagen. Toch omarmen we het innovatieve karakter.”

Luchtfoto van het Smakkelaarsveld. Foto: Robert Oosterbroek / DUIC

Er worden ook nog wel enkele verbeterpunten genoemd: “Als je in de stad woont is het makkelijk navigeren en kan je soepel overal komen. Voor bezoeker is dit een stuk lastiger, terwijl dit wel een goede maatstaf is voor het ontwerp van de infrastructuur van een stad. Er zou meer uniformiteit in moeten komen.

De top 10 bestaat voor de rest uit de steden: Straatsburg, Malmö, Bordeaux, Antwerpen, Ljubljana , Tokio en Berlijn.

Gekoppelde berichten

Fotoverslag

14 Reacties

Reageren
  1. Een fietser

    Onbegrijpelijk. Ze hebben zeker het Smakkelaarsveld vermeden. Zo zijn er nog wel wat levensgevaarlijke punten in de stad te noemen. En dat Flo-systeem… ja, het is er, maar hoe het gebruikt dient te worden snapt niemand. Trouwens, de Straatweg zelf is ook een ramp voor fietsers.

  2. WvR

    @Een fietser:
    Ik ken Kopenhagen niet, althans niet op de fiets, en Denemarken is zo ongeveer helemaal 100% gereguleerd en georganiseerd, maar denk je dat er in een Kopenhagen ook niet 1 of 2 plekken te vinden zijn die niet heel erg veilig of chaotisch zijn? En zou de nummer 3 wellicht nog meer van dat soort plekjes kunnen hebben dan Utrecht?

  3. Ruud

    Wat Utrecht in ieder geval doet is op uiterst kleinzielige wijze massaal fietsen afslepen in het stationsgebied, waarbij men zich in 100 procent van de gevallen beroept op zgn. spoedeisende bestuursdwang. Let wel, het gaat hierbij niet om zwerffietsen of werkelijk gevaarlijk gestalde fietsen, maar om iedere fiets die niet in een rek staat. Met de regels wordt het niet zo nauw genomen. Jammer dat de status van smetteloze fietsstad kennelijk veel belangrijker wordt gevonden dan een fair beleid t.o.v. de fietsers, die van ellende niet meer weten waar ze hun fiets nog kunnen stallen. Fairheid in handhaving is helaas op dit front definitief losgelaten.

  4. Peter

    Dus Kopenhagen scoort nr 1 op de Kopenhagen fiets-Index? Goed onderzoek, lekker objectief ook!

  5. WvR

    @Ruud:
    “…Met de regels wordt het niet zo nauw genomen…”
    Ach, dat past eigenlijk wel een beetje in de doorsnee fietser filosofie: Regels zijn er voor wanneer ze mij uitkomen”.
    Waarschijnlijk bof je bij deze willekeur aan regeltoepassing ook : Als alle overtredingen door fietsers werden bekeurd was het een meer interessante bron van inkomsten geweest dan overtredingen door automobilisten.

  6. C. Te Let

    Zo, dan kunnen we nu zeker , als gewoon normaal hard werkende mensen, zeker wel weer met de auto naar het werk ? Deze onzin heeft nu al lang genoeg geduurd.

  7. JdV

    @Ruud: “die van ellende niet meer weten waar ze hun fiets kunnen stallen”.
    Nou ruud, wellicht 100 of desnoods 500 meter verderop, waar meer dan voldoende stallingsruimte is?
    Maar fietsers menen dat er ruimte moet zijn om hun fiets te stallen op elk willekeurig punt waar zij willen zijn. De gemiddelde fietsers pleurt gewoon zijn fiets neer en verdomt het om iets verder te kijken en te lopen en zijn fiets behoorlijk te stallen. Als het aan mij ligt mogen in de hele stad fietsen worden weggeknipt die niet op een daarvoor specifiek aangewezen plek zijn gestald.
    Zou leuk worden als automobilisten zich identiek zouden gedragen als fietsers.
    “Ik moet hier zijn dus parkeer hier mijn auto pal voor de deur en niet in een parkeervak of een stallingsgarage verderop….”

  8. Niels Bokhove

    Ik lees helemaal niets over het Italiaanse Ferrara. Een prachtige stad en, heel verrassend, vol fietsers.

  9. Stof

    @ C. Te Let (en ook anderen)

    Dat een de van de fietsers aso is, volgens mij nog steeds een minderheid, geeft het niemand het recht om een hele groep zo begatief te bejegenen. Aangezien een grote meerderheid van de forenzen wel met fiets en trein gaat kunnen we best stellen dat dit net zo goed hard werkende mensen zijn, hard werkende mensen bovendien die het voor lief nemen dat ze soms de iets minder makkelijke/ gemakzuchtige weg kiezen. Een heel groot deel van onze economie draait op deze hardwerkende fietsende en treinende forenzen. Jij bepaalt trouwens niet wat de norm is.

    “Drive te work in in your car, work to pay for your car”

  10. Wim Vreeswijk

    Dat steeds minder Utrechters gebruik maken van het (ongesubsidieerde) autovervoer is een bewijs dat steeds meer Utrechters niet meer de financiële draagkracht hebben om eigen comfortabel autovervoer te realiseren, hetgeen uiteindelijk een teken van toenemende armoede betekent voor steeds meer fietsende Utrechters.

  11. Teunemans

    Misschien is het een idee om fietsers een verkeersexamen te laten doen. Want nu rijden ze overal waar het niet mag. En geef handhaving ook verkeersles, zij weten ook vaak niet wat wel of niet mag.

  12. Wim Vreeswijk

    @ Teunemans: Helemaal mee eens! Iedereen fietst maar een eind weg, vaak zonder op of om te kijken en hun gezicht op hun smartphone gericht en veroorzaken daarmee extra veel risico voor alle verkeersdeelnemers.

  13. Paul Berentsen

    @ Wim vreeswijk

    De auto ongesubsidieerd? In welke wereld leef jij? Er zijn enorm veel, mijloenen/ miljarden kostende belastingmaatregelen te vinden die het rijden van zakelijke leasebakken en de aanschaf daarvan goedkoop/ zo goed als gratis maken. Tel daarbij op de miljarden die de VVD als hobbyproject/ project om kiezers te pleasen vanuit symboolpolitiek, zonder resultaten, ingevoerd heeft (infrastructuur zonder de knelpunten aan te pakken, 130 km per uur)

  14. JdV

    @stof. Geheel correct. De gemeente heeft de norm bepaald. Fietsen uitsluitend stallen op aangewezen plaatsen. En handhaaft die norm. Prima toch? Moeten ze vaker doen. Ook bij door rood fietsen, geen richting aangeven of fietsen op de stoep.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).