Utrecht stimuleert goederenvervoer over water en de Oudegracht krijgt daarom 250 extra afmeerplekken Utrecht stimuleert goederenvervoer over water en de Oudegracht krijgt daarom 250 extra afmeerplekken

Utrecht stimuleert goederenvervoer over water en de Oudegracht krijgt daarom 250 extra afmeerplekken

Utrecht stimuleert goederenvervoer over water en de Oudegracht krijgt daarom 250 extra afmeerplekken
Foto: Robert Oosterbroek
De gemeente Utrecht wil het goederenvervoer over water stimuleren en daarom komen er langs de Oudegracht 250 extra afmeerplekken. Deze plekken mogen alleen gebruikt worden door vrachtboten en zijn dus niet bedoeld voor pleziervaart.

De gemeente Utrecht wil het goederenvervoer over water stimuleren en daarom komen er langs de Oudegracht 250 extra afmeerplekken. Deze plekken mogen alleen gebruikt worden door vrachtboten en zijn dus niet bedoeld voor pleziervaart.

Er zijn in de Utrechtse binnenstad allerlei maatregelen genomen om te voorkomen dat zwaar verkeer over de grachten rijdt en hierdoor schade veroorzaakt aan de historische kelders. “Het water is, net zoals vroeger, het beste alternatief om grote en zware goederen te vervoeren van en naar de binnenstad”, meent de gemeente.

Ook heeft wethouder Eva Oosters op 21 juni samen met wethouders van omliggende gemeenten, gedeputeerde Arne Schaddelee en directeur-bestuurder van Parkmanagement Lage Weide Roeland Tameling een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Daar stond kort gezegd in dat de regio Utrecht goederenvervoer over water wil stimuleren om de wegen te ontlasten en om de uitstoot te verminderen.

Bierboot

”De wegen in Utrecht raken steeds voller. Met een groeiende stad willen we daar niet meer logistieke bewegingen aan toevoegen. Op het water is nog ruimte genoeg, maar dat is niet altijd bekend bij bedrijven of ze weten nog niet hoe ze dat kunnen inzetten. Daarom kijken we nu samen met hen wat zij nodig hebben en hoe we hen kunnen ondersteunen. De eco- en bierboot werken al 25 jaar super goed voor Utrecht en die ervaring gebruiken we om dit verder uit te bouwen”, vertelde Oosters.

Nu is dus besloten om langs de Oudegracht 250 extra afmeerplekken te creëren. “We maken een afmeerplek door een gat in de walmuur te maken voor een haalpen. Dit kan een paar uur duren. Je kunt de afmeerplek op het eerste gezicht bijna niet zien”, is te lezen in een wijkbericht.

Verbod

Op de Oudegracht geldt een afmeerverbod. Dit betekent dat schippers hun vaartuig niet aan de kant mogen leggen. Het goederenvervoer heeft echter een ontheffing, waardoor ook alleen zij gebruik mogen maken van de afmeerplekken.

Vanaf deze maand beginnen de werkzaamheden op de delen van de Oudegracht waar de walmuur al is hersteld. Op plekken waar dit nog niet is gedaan worden de afmeerplekken later aangelegd.

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Michiel

    Goed initiatief! Dat onze grachten niet alleen voor pleziervaart worden gebruikt, maar ook bedrijvigheid. Zo doen we ook een mooie stap terug in onze geschiedenis.
    Denk aan Stiho (Stichtse houthandel) begonnen aan de oudegracht in een werfkelder. Nu een van de grotere bouwmateriaal handels voor de professional van Nederland.

  2. Dirk

    Er van uitgaande dat de gracht ongeveer 1800 meter is, zou er verdeeld over twee zijden, elke 14,4 meter een ligplaats moeten komen. Er vanuit gaande dat er onder de bruggen geen ligplaatsen komen en op de stukken bij de vismarkt ook niet.
    Dan is dus eigenlijk overal straks langs de werven afmeerplek. die 250 afmeerplekken is dus compleet uit de lucht gegrepen, er komen waarschijnlijk 250 ringen in de muren bij om aan af te meren.

    Ook is het opmerkelijk te noemen dat de gemeente het monopolie heeft op het vervoer van goederen in de gracht, en er geen commerciële partij dit vervoer doet.

  3. Binnenstadbewoner

    Ja mooi.

    De overgrote meerderheid van de retail zit nl. niet aan de Oude Gracht of aan een werfkelder. Het verschil in bevoorradingsverkeer zal daarom niet of nauwelijks merkbaar zijn.

  4. Wilma

    Prima aktie ,👍🙏🏼🙏🏼

  5. A3

    De oude gracht is van begin tot eind ca. 2km Dirk, back to the drawing board.

  6. Koel Hoofd

    ff rekenen…250 afmeerplekken…lOudegracht
    Dat komt neer op grofweg voor elke deur een afmeerplek.
    Gaat nog druk worden in die gracht.
    Wonen, werken, personenvervoer, paar bomen ter decoratie, vermaak+ beleving èn recreatie…. op die een paar meter van gevel-tot-gevel.

  7. Dirk

    @A3(aan)? Niet alles geloven wat er op wikipedia staat. De oudegracht is van Zandbrug tot Tolsteegbrug 1860 meter. Je snapt verder mijn punt hoop ik.

  8. Nina

    Wat een aandoenlijke roze-brillen-kijk. Binnen de kortste keren file op het water met dit idee. “Leuk” voor de recreantenboten, waterfietsen en rondvaarten.

    De gemeente moet bevoorrading met vrachtauto’s over de weg alsnog blijven faciliteren. Je kunt onmogelijk een supermarkt bevoorraden via de werf.

    We leven niet meer in de 16e eeuw met een paar duizend inwoners in Utrecht.

    Wat kost dit soort plannenmakerij wel niet?

  9. Charles

    Hoe houden we de steeds drukker wordende wateren van waterstad Utrecht voor een ieder leuk en maken we ruimte aan de bevoorrading via het water…….
    De gemeente Utrecht kijkt met Visiestadswater-Utrecht op dit moment met een grote groep belangstellende Utrechters hoe we nu en in de toekomst met onze steeds populair wordende mooie en unieke waterwegen om moeten gaan zodat we er met zijn allen van kunnen blijven genieten, wat kunnen we doen om de steeds populair wordende watersport voor iedereen leuk en mogelijk te houden……..
    Volgens mij moeten we ophouden met het ‘dieseltje pesten’ en gaan naar oplossingen die echt een oplossing zijn voor onze druk bevaren wateren, een overvolle gracht met elektrische bootjes lijkt mij ook niet echt de oplossing.
    Begin met een onderscheid te maken tussen de doorvaart en de mensen die een paar dagen Utrecht willen bezoeken.
    Wat de doorvaart betreft, maak het niet onmogelijk voor mensen met dieseltjes die overigens maar een zeer klein aantal uren per seizoen daadwerkelijk draaien maar geef ze b.v. de mogelijkheid blauwe diesel te tanken.
    Voor de passanten is de oplossing zo als ik reeds eerder aangaf bij Visiestadswater-Utrecht eigenlijk heel simpel, geef de bootpasanten een mogelijkheid om buiten het centrum op loop, fiets, bus en winkel (winkelcentrum Overvecht) afstand af te meren want die mogelijkheid heeft Utrecht en bedenk daarbij dan ook dat de meeste bootje via de Vecht (het Zandpad) de stad binnen komen…….Oplossing, maak gebruik van de kades van de voormalige prostitutie zone aan het Zandpad waar je met gebruikmaking van een slimme groene inrichting en de reeds bestaande nog aanwezige infrastructuur heelllll veel bootjes kwijt kan zonder al te grote investeringen. Denk dan aan een water en elektra aansluitingen bij de ligplaatsen, toilet doucht afvalwater loospunt en beheerder-handhaving kantoortje in een van de gebouwtjes naast de Marnixbrug. Je ontlast dan de binnenstadwateren, concentreert de handhaving en zet Utrecht op de kaart met een prachtige passanten (seizoens) aanlegstrook. Als je dan gelijk van de aanliggende weg die aan beide zijde van de Marnixbrug voor campers goed bereikbaar is met een slim groen ontwerp een camper passanten parkeerplaats maakt waar Utrecht nu niet echt mee voorop loopt zet je Utrecht zelfs twee keer op de kaart.
    Utrecht wees praktisch en gooi de mogelijkheden die je hebt niet weg maar maak er gebruik van!!!
    Charles Chamboné.

  10. A3

    @Dirk: Klopt, niet alles op Wikipedia klopt. Toch heb je een uiterste stroomlijn in rivieren en grachten zitten en daarnaast vergeet je dan nog de 16 bruggen met een gemiddelde breedte van ca. 10 meter van de ca. 1860 meter af te trekken van je optelsom aan ruimtes om aan te meren.. Dus back to the drawing board Dirk

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).