Utrecht weer een stap verder met alternatief plan voor verbreding A27 Utrecht weer een stap verder met alternatief plan voor verbreding A27

Utrecht weer een stap verder met alternatief plan voor verbreding A27

Utrecht weer een stap verder met alternatief plan voor verbreding A27
Utrecht heeft het alternatieve plan waarmee de verbreding van de A27 voorkomen moet worden verder uitgewerkt. Tegen de verbreding en de daarmee gepaard gaande kap van bomen in Amelisweerd is veel weerstand in Utrecht.

Utrecht heeft het alternatieve plan waarmee de verbreding van de A27 voorkomen moet worden verder uitgewerkt. Tegen de verbreding en de daarmee gepaard gaande kap van bomen in Amelisweerd is veel weerstand in Utrecht.

Er liggen al heel lang plannen om de A27 bij Utrecht te verbreden. Maar die verbreding is een gevoelig onderwerp. Veel bewoners, politieke partijen en de gemeente Utrecht zijn tegen de verbreding, waar een deel van Amelisweerd voor moet verdwijnen. Het Rijk zag dit ook, en laat daarom de gemeente, samen met de provincie, aan een alternatief plan werken.

Meer rijstroken

In het Alternatief Ring Utrecht wordt de snelweg niet verbreed, maar wordt de bestaande breedte van de weg beter benut: door de maximumsnelheid aan te passen naar 80 km/u passen er meer rijstroken op dit deel van deze snelweg. Hierdoor zou de verbreding van de betonnen bak waarin de A27 ligt bij Amelisweerd niet nodig zijn. 

Naast het beter benutten van de snelweg ter plekke moet er geïnvesteerd worden in openbaar vervoer en fietspaden en moet het autoverkeer beter verdeeld worden over andere wegen rondom Utrecht. Ook worden er afspraken gemaakt met werkgevers en onderwijsinstellingen over reistijden om de spits te verminderen en het stimuleren van reizen met fiets en ov.

Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat er minder autoverkeer is op de A27. Samen met de extra rijstroken zou dit ervoor zorgen dat de bereikbaarheid van de regio Utrecht op orde blijft. Op die manier zou de verbreding niet meer nodig zijn.

Verder onderzoek

De gemeente schrijft: “Met de maatregelen van het alternatief kan tijdens de spits de vertraging op de A27 bij Amelisweerd aanzienlijk afnemen. Het alternatief kan zorgen voor minder verkeer op lokale en regionale wegen en een beter mobiliteitssysteem door investeringen in weg, fiets én ov.”

De regio Utrecht heeft het alternatieve plan overhandigd aan het Rijk. Het plan gaat besproken worden, verder uitgewerkt en waar nodig moet er extra onderzoek plaatsvinden.

Lot van Hooijdonk, wethouder gemeente Utrecht: “We mogen trots zijn op dit resultaat. We laten zien dat we zonder ingewikkelde en risicovolle ingreep bij Amelisweerd de bereikbaarheid voor álle reizigers kunnen verbeteren: voor fietsers, reizigers met het ov én voor automobilisten. Het verkeer op de regionale en stedelijk wegen neemt in ons voorstel veel minder toe zodat bestaande en nieuwe wijken bereikbaar en leefbaar blijven. En we behouden bovendien kostbare en geliefde natuur, wat een diep gekoesterde wens van onze inwoners is.”

46 Reacties

Reageren
  1. Vreemdeling

    Beter. Meer bos kappen is slecht voor het milieu. We hebben de natuur hard nodig. Maak het OV nou eindelijk gratis of een stuk goedkoper. Laat de rijken maar eens meer belasting betalen, dan zijn ze nog rijk zat.

  2. Wim

    Dooie mus. Er moet verkeer naar de NRU. Die daarvoor aangepast moet. Waarvoor geen geld is.
    Trots zijn op dit resultaat? Dit is geen resultaat, dit is Utrechts dystopisch wensdenken.

  3. Rutger

    Prima plan waarin gedacht wordt vanuit de bak en wel delen daarvoor en daarna van het RWS plan worden gebruikt (varkensbocht weg etc).

    Ook aanpassingen aan de A12 en NRU die doorstroom en luchtkwaliteit verbeteren. En meer fietspaden ingericht op e-bikes voor de kortere afstanden die auto verkeer verminderen.

    Bovendien goedkoper en veel sneller uit te voeren. Dacht dat de regio wat traag was maar is echt een uitgebreid en uitgewerkt plan. Doen!

    https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/regio-utrecht-presenteert-onderzoek-alternatief-ring-utrecht

  4. Wim

    @ Rutger

    Expliciet genoemd: voor de ivm dit plan benodigde aanpassing van de NRU is geen budget. Dooie mus dit plan.

  5. Boogschutter

    Dit is een goede en hoopvolle volgende stap in het definitief afblazen van deze onzalige verbreding.
    Voor een eventuele coalitie PVV/BBB/NSC met of zonder de gedoogsteun van de VVD hoeven we ook niet erg bevreesd te zijn in dit kader. De begrotingsplannen van PVV en BBB worden door VVD en NSC als economisch onrealistische luchtfietserij gezien. Dus dat wordt niks met die gedoodverfde rechtse coalitie. Des te beter voor Amelisweerd!

  6. Nina

    Gaat vast lukken, want ten zuiden en noorden is de A27 al verbreed. Dit middenstuk laten ze vast wel zitten 🙃

    Ondertussen groeien de files en daarmee de uitstoot.

  7. deGroot

    Vreemd dat de Wethouder heel trots is. Jaren geleden heeft een Belgisch ingenieursbureau al een plan gemaakt om de snelheid naar 80 terug te brengen om zodoende wat extra rijstroken binnen de huidige bak te kunnen realiseren.
    Mevrouw Lot zou even de archieven in moeten duiken!

  8. Piet

    @Wim er is genoeg geld voor de NRU…als we deze 2 miljard besparen op de A27 kunnen we 1 miljard uitgeven aan de NRU en houden we met zijn allen nog 1 miljard over.

  9. Wies

    Upgrade de NRU zou ik zeggen. Staat daar wel zo vaak vast.

  10. Don P

    Wim, als je het goed leest, kost de aanpassing van de tunnelbak heel veel minder dan in het oorspronkelijke plan. Met wat er ‘over’ blijft, kan de NRU worden aangepast 👍🏻

  11. Scherpschutter

    Zinloze tijdverspilling. De nieuwe Minister van Infrastructuur, Gidi Markusower (PVV), zal niet onder de indruk zijn van dit linkse symbool-geween. LOL

  12. Boogschutter

    Altijd weer aandoenlijk om te lezen hoe @ Nina opeens begaan is met ‘de uitstoot’ als bij uitstek haar gelegenheidsargument om vooral te pleiten voor verbreding = verdere vernietiging van een belangrijk natuurgebied ten oosten van de stad Utrecht.

  13. Boogschutter

    @Scherpschutter

    Er is nog helemaal geen nieuwe minister.
    Laat staan eentje van een partij die nog nimmer bewindslieden heeft geleverd.
    Die race is nog (lang) niet gelopen.
    Wacht even af en neem eerst maar eens een oliebol zou’k zeggen.

  14. Koel Hoofd

    Dat plan had jaren geleden misschien nog gekund.
    De realiteit heeft die papieren werkelijkheid ingehaald: de auto’s worden veel te breed en vrachtverkeer veel te veel om nog veilig over smallere stroken te kunnen. Daarnaast heeft van Hooijdonk sinds 2014 geen enkele prioriteit voor de NRU waardoor er nu geen geld voor is.

    En als ze denken dat het bedrijfsleven en onderwijs wel naar hun groene wensdenk pijpen gaat dansen, dan gaan ze nog van een hele koude kermis thuiskomen.
    Want dat OV kan het niet aan, thuiswerken is niet altijd een optie, en het leven en econommie moet wel allemaal doorgaan binnen 8-17u want de mens heeft ook nog sociale prioriteiten waarvoor dat onderwijs (leerzame kinderopvang tijdens kantooruren) toch ook weer noodzakelijk is…

    Dit uitstel geneuzel over paar Amelisweerd boompjes (Bomen worden binnenstedelijk overigens zonder problemen gekapt voor meer beton en rood asfalt) kost klauwen met geld en maakt het ook allemaal niet beter voor milieu en klimaat, integendeel.
    GroenLinks heb ik sinds de jaren negentig in Utrecht leren kennen als de grootst mogelijke milieuvervuilers en groen vernietigers. Toch knap van een partij die er zelf volledig van is overtuigd dat ze rete groen zijn…

  15. Nina

    @ Boogschutter

    Meer files dan voor corona.
    Bron: https://nos.nl/artikel/2469857-anwb-aantal-files-nu-hoger-dan-voor-corona

    En filerijden stoot meer uit, dan rijdend verkeer.
    Bron: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/filerijden-ongezond/#

    “…vernietiging van een belangrijk natuurgebied…”

    Het gaat om het kappen van ca. 15 volwassen bomen (kan in de biomassacentrale of voor tuinschuttingen worden gebruikt) en een strook van 15×250 meter. Er komt een overkapping waardoor er qua oppervlakte meer natuurgebied bij komt. Bomen worden herplant. We hebben in dit krappe land met 18 miljoen mensen nu eenmaal niet de luxe om iedere boom en elk weiland te behouden.
    Bron: https://a27a12ringutrecht.nl/projectkaart/default.aspx

  16. Maarten s

    Wel mooi dat de bewoners van de weerdsingel oostzijde de plannen moeten slikken omdat naar het grote plaatje wordt gekeken en doorstroming belangrijker is dan de lokale situatie, maar voor de a27 dit niet van toepassing is. Zo zie je maar. Overigens geen mening over de hele verbreding. Denk wel dat er met een extra rijbaan nog meer auto’s in de file staan dus de luchtkwaliteit zal niet beter worden. Mensen willen en kunnen zich laten vervoeren, of dit nu een paard, benzineauto of Tesla is. Enige wat zeker is, is dat de infrastructuur van Utrecht te smal is voor 400.000 bewoners en dagelijks erger gemaakt.

  17. Wim

    @ Piet

    Nee, Piet. In het plan staat expliciet dat voor uitbreiding NRU nog geen budget is.

  18. Nog beter

    Hoop dat we tot versmalling gaan komen. Naar 80 km is iig alvast een goede maatregel. En beter ov idd.
    ‘Luie donders’ naar (elektrische) fiets graag!

  19. Dirk

    Ik rij elke dag door de bak, en in zuidelijke richting is er genoeg plek voor twee extra rijstroken, er zijn daar brede vluchtstroken en hoeven de rijstroken niet eens (veel) smaller te worden. Als er voor en na de bak een vluchthaven wordt gemaakt is dat voor een pech geval ook veilig parkeren.
    Verder max 80 km/u en traject controle maken de weg veiliger.
    Nee, ik ben geen linkse stemmer, en ik keur de stedelijke plannen van Lot vaak af, maar de bak vergroten is gewoon niet nodig.

  20. Paul

    Goed plan uiteraard ! Er rijden nu al bijna 1 miljoen autos rond om Utrecht. En het is vreemd dat in een klein land met dichte bevolkte zones het autobezit maar blijft groeien. Vooral jongeren lijken een auto heel normaal te vinden. Het rijks mobiliteit beleid is nog steeds ouderwets gericht op autos. Kijk naar andere landen in Europa of daarbuiten en zie hoe deze een veel beter ontwikkeld OV net hebben. Vooral metro en tram systemen.
    Hier wordt eerder gedacht aan investering van 2 miljard voor 3 km asfalt weg, dan aan goede Rail verbindingen zoals HSL. Die zou van Utrecht naar het noorden bijvoorbeeld al veel ontlasten op de A27.
    Het slopen bovendien van bos en produceren van extra CO2 door de jaren lange bouw past totaal niet bij onze urgente klimaat doelen.
    Ik denk ook dat geen enkele regering met komende economische problemen wil investeren in 3 km weg en een tijd winst van pakweg 10 min, voor de prijs van 2 miljard euro. Dus ze blazen graag zonder gezichtsverlies de aftocht lijkt me.

  21. Wies

    Serieus Koel Hoofd? GroenLinks is vervuilend? Concrete voorbeelden daarvan graag. Biomassa is bekend, maar daarop zijn ze teruggekomen. Snap wel dat rechts altijd verkiezingen wint als kiezers dit soort onzin geloven.

  22. Bert

    Dus de gemeente verzaakt al jaren haar plicht, gedreven door partij ideologie van iemand die al jaren op de fiets naar haar werk kan en nu wordt er verwacht dat werkgevers en onderwijsinstellingen dat probleem maar even gaan oplossen.

    En verwijzen naar het ov is natuurlijk helemaal hilarisch gezien, de stijgende prijzen, afnemende diensten, punctualiteit en algehale aftakeling daarvan.

  23. Pieter

    Leuk plan voor op papier en niet realistische simulaties.
    Het grootste probleem is al het in en uitvoegend verkeer, de meeste automobilisten rijden als egocentrische eikels en gunnen de ander niets meer rijstroken gaat dat probleem niet oplossen. Juist het ontweven van de rijstroken zal veel doen.
    En wat betreft het OV, tja leuk maar te grillig zeker gezien de huidige personeelstekorten ook in de OV sector, je zal hooguit een deel uit de auto krijgen maar lang niet genoeg om echt effect te merken. Tevens zal je door het gehele land veel moeten gaan investeren in het OV, omdat niet elke automobilist die daar op de A27 rijdt in Utrecht moet wezen en dan niet alleen het spoor maar ook OV vanaf stations naar omliggende voorzieningen en werkplekken.

  24. Rutger

    @Nina: zoek de bak bij Amelisweerd in de file top 50. Of ga er zelf even kijken en langs lopen, tel direct het aantal bomen.

  25. Utrechter

    En wat betekend 80 km en smallere rijstroken voor de verkeersveiligheid is daar ook aan gedacht. Als ik de naam van Hooijdonk lees en denk aan haar reputatie met de verkeersprojecten in Utrecht gaan bij mij alle alarm bellen af.

  26. cas

    In Utrecht is echt alle realiteit verdwenen. Geld voor fietsverbindingen en OV… alsof iedereen in de file uit Utrecht komt en in Utrecht moet zijn. Het OV is al bedroevend en biedt maar heel gering echt concurrentie met de auto.
    Het gaat daar niet om het bijplakken van een rijstrook om alles te verhelpen. Praktijk en theoretische modellen lopen daar aardig uit elkaar die Utrecht hanteert.

  27. Nina

    @Nog beter
    De weg die jij beschrijft is er al. Dat is de Waterlinieweg.

  28. James

    Kan hier niet net zo’n tunnel gemaakt worden als bij Leidsche Rijn? Zo kan je meer rijstroken aanleggen, plus er is meer ruimte voor natuur. Win win.

  29. Klaasjan

    De nutteloze en peperdure plannen kunnen prima worden geschrapt en door dit alternatief worden vervangen. Verbreding van de bak zorgt alleen maar voor verplaatsing van een (per dag heel tijdelijk) probleempje. Áls de PVV al ooit gaat regeren (eerst maar eens kijken waar zij in botsing komen met grondwet en internationale verdragen), zullen zij ook geen geld over de balk smijten. Niet nóg meer auto’s gaan faciliteren en nóg meer verwoesten, maar eindelijk eens alternatieven verkennen.

  30. Robbert

    Het stroken ontvlechtingsplan van rijkswaterstaat voor de bak dateert van 20 jaar terug en is al eens toegepast op de A4 bij Leiden. Heeft de files daar alleen maar erger gemaakt.

    E-bikes vergroten de actieradius voor lokaal verkeer. 80 km op de ring geldt ook bij Amsterdam en Rotterdam, gaat goed, minder (erge) aanrijdingen

  31. Wim

    Te zot voor woorden, openbaar vervoer naar de umc is op zondag bv zonder tram.
    Wanneer wordt Lot gelooft met haar belachelijke plannen.

  32. Koel Hoofd

    @Wies
    Het is nu vrijdagmiddag lunchtijd en er staat 2 kilometer file op een plek waar nooit file was: de westelijke stadsboulevard die net is heringericht.
    Er staat elke dag bijna de hele dag een file bij de Daalsetunnel, die was er ook niet.
    Als er iets vervuilend is dan is het wel langzaamrijdend, stilstaand en weer optrekkend verkeer.
    Mensen met een brandstof moter merken dat ook gelijk, het verbruik neemt toe terwijl de afstand niet is veranderd. Dat betekend dat de CO2 emissies ook toenemen, om maar een broeikasgas te noemen.

  33. Barend

    @ Koelhoofd

    #overvechtonbereikbaar
    #uttechtcentrumonbereikbaar

    En dat wordt alleen maar erger. Knip in de Catharijnesingel. Knip bij het Ledig Erf. Ons onvolprezen bestuur drukt het verkeer de stad uit, de ringweg op. Maar die ring kan het verkeer nu al niet aan. En dat wordt alleen maar erger. Ondertussen wordt de NRU niet aangepakt. En verbreding van A27 wordt tegengehouden met het argument dat er meer verkeer naar het omringende wegenstelsel moet. Gooi maar in mijn pet. Het Utrechtse wensdenken is een grote verdwijntruc.

  34. Nina

    @ James
    Er komt een overkapping met daarop groen.
    Bron: https://a27a12ringutrecht.nl/default.aspx

  35. Utrechter

    @Wies of zouden de kiezers door beginnen te krijgen dat de groen links propaganda averechts werkt zoals jezelf ook aangeeft met de biomassa centrale.

  36. Herman Steenman

    Waar blijf de nieuwe tweebaan spoorbaan van de provincie Zeeland naar / via Oosterhout naar Utrecht langs de A27 en de aanliggende plaatsen. Dit plan is toe gezegd aan de betrekken vier provincies.
    Dat is de enige goede oplossing!
    Herman

  37. Rob H.

    @Koel Hoofd: als je weet dat er file staat, waarom ga je daar dan rijen?

  38. Statler

    @Koel hoofd:
    die files zijn beleid, volgens de filosofie dat men in Utrecht geen enkel voordeel mag hebben van het bezit-of gebruik- van een auto. De toekomst zal leren of dat een verstandig beleid is.

  39. Derk van Dorth, fietser

    Hoeveel files zijn er nu, in 2023 echt? Alleen op dinsdag- en donderdagochtend? En hoelang speelt dat dan? Anderzijds, welke verkeersstroom (van waar naar waar) wil men hier nu weghalen naar de NRU, waar wel dagelijks files zijn, op tal van dagen en momenten?

  40. Don P

    Wat ik hier nergens teruglees, is dat omwonenden veel slechter af zijn met dit plan.

    In het ARU is er geen sprake van overkapping van de A27. Dus prima dat er wat bomen worden gespaard, maar met meer verkeer zal er aan de hele oostkant, meer sprake zijn van geluidsoverlast en meer uitlaatgassen.

  41. Peter

    overkapping van de a27 is maar 249 meter en op een plek die niets biedt. met 80 km/u wel veel minder uitstoot en lawaai. bovendien worden er wel de geluidswallen vanuit het RWS plan geplaatst.

    Dit plan is echt veel beter, betaalbaarder en sneller te realiseren met minder bouwoverlast.

  42. wollie

    met de auto de stad in hoort onaantrekkelijk te zijn. je doet het jezelf aan; er zijn genoeg alternatieven.

  43. Piet

    @ Wim, als we de onzin van de verbreding A27 stoppen is er meer dan genoeg budget voor de NRU.

  44. Geert Grootte

    De bak bij Amelisweerd hoeft niet breder. Een dubbellaags snelweg als in Maastricht is veel handiger. Rijstroken versmallen is ook bij 80.km uur riskant.
    Utrecht ligt in het centrum van het land, iedereen moet er langs, en sinds 1982 zijn er miljoenen inwoners bijgekomen. De wegenstructuur rond Utrecht mag je daarom niet alleen door de lokale politiek laten bepalen.

  45. Zohra Tartsi

    ooit van ondergrondse wegen gehoord? scheelt ook enorm veel herrie !

  46. jaap

    Kunnnen we net zoals de A2 de A27 niet gewoon ondergronds doen en dan verbreden? Overigens ook wat aandacht aan de NRU en de Waterlinie weg zou ook wel ondergronds kunnen zo creëer je ook gelijk land voor woonruimte.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).