Inwoners van Utrecht die een minimuminkomen hebben, kunnen in 2025 met korting en mogelijk zelfs gratis reizen. Op die manier wil de gemeente vervoersarmoede tegengaan. Het gaat om bussen en trams. Treinen vallen buiten de afspraak.
De reiskosten voor mensen met een minimuminkomen drukken staat al langer op de agenda van zowel de provincie als de gemeente Utrecht. Op die manier moet het openbaar vervoer toegankelijker worden voor mensen met een laag inkomen. Het gaat in eerste instantie nog om een proef in het nieuwe jaar.
Mobiliteitsbudget
Met de proef van de provincie en gemeente Utrecht kunnen mensen met een U-pas tijdens daluren reizen met 40 procent korting. Reizigers kunnen door de hele provincie gebruik maken van trams en bussen; treinen vallen wel buiten de afspraak. In de spits geldt de korting ook niet. Als het meezit, kunnen mensen met een laag inkomen al snel gebruikmaken van de regeling, schrijft de gemeente in een raadsbrief: “We werken actief mee voor een haalbare implementatie per 1 januari 2025. De technische koppeling wordt door de vervoerder gedaan.”
En los van kortingen in daluren, wordt er ook gekeken of Utrechtse U-pashouders mogelijk ook gratis kunnen reizen in het nieuwe jaar. Een dalvrij abonnement afkopen behoort namelijk ook tot één van de opties. Daar hangt een hoger prijskaartje aan, en de gemeente onderzoekt op dit moment of die kosten betaald kunnen worden vanuit het zogenoemde mobiliteitsbudget. Dat budget was in eerste instantie opgezet om parkeerkosten van U-pashouders te betalen. Zo ver is het alleen nog niet, zegt de gemeente: “De mogelijkheid om het mobiliteitsbudget in te zetten voor deze opwaardering kan op zijn vroegst bij de start van het nieuwe U-pas jaar, op 1 juli 2025, beschikbaar worden gesteld.”
De regeling is op dit moment een proef, zegt de gemeente Utrecht in de raadsbrief. “Er speelt ook dat er momenteel landelijk plannen zijn om de OV-chipkaart te vervangen door OVpay.” Het is nog niet duidelijk wat voor impact dat heeft op het reisproduct van minimuminkomens.
18 Reacties
ReagerenIk zie de verhoging van de gemeentelijke lasten wel weer tegemoet.
beetje jammer dat men niet bezuinigd.
Goed plan !,
Belangrijk dat mensen laag inkomen geen auto nodig hebben en met het OV gaan.
Inwoners van Utrecht die een minimuminkomen hebben, kunnen in 2025 met korting en mogelijk zelfs gratis reizen. Op die manier wil de gemeente vervoersarmoede tegengaan. Het gaat om bussen en trams.
Waar komt het geld vandaan wat in het mobiliteitsbudget zit? Oftewel wie of wat vult deze pot geld?
Goed bezig gemeente!
Leuk hoor, maar denkt de Gemeente nou echt dat deze burgers buiten de spits naar hun werk gaan?
Er is geen geld meer en men blijft maar strooien bij de gemeente. Er is een begrotingstekort van meer dan 80 miljoen euro. Wat een armoe.
@Peter
Ik denk dat als je werk hebt je al geen recht meer hebt op deze regeling.
Ze kunnen ook op de fiets, aan de andere kant bezuinigen en hier weer lopen strooien.
@Peter 20/11/2024 – 8:41
Ik denk dat een groot gedeelte van deze burgers geen werk heeft, dus dat is niet zo’n probleem.
Tenzij je klacht is dat “alleen buiten de spits” niet gratis genoeg is.
Dan wordt het tijd voor wat introspectie denk ik, al vermoed ik dat dat dan al een gepasseerd station is.
Goede zaak, jammer dat een aantal respondenten alleen aan zichzelf denken.
Zo krijg je de bussen en trams wel (bom)vol. Als het gratis is, is er ook geen rem meer om hier meer dan nodig is , gebruik van te maken. Voordelen zoals deze gaan ook in tegen het principe dat werken meer moet lonen. Wie werkt, zit begint al heel snel boven dat minimuminkomen.
Kunnen die mensen die kosten niet 1x per maand declareren? Met een voorschot van een maand? Ipv alles afkopen?
@Danny hoezo alleen aan zich zelf denken waar denk je dat het geld vandaan komt om dit te bekostigen. Dat komt van belasting betalende inwoners van Utrecht en die tarieven gaan jaarlijks fors omhoog. En daarnaast denk ik dat er tegenwoordig veel vacatures zijn en dus mogelijkheden om je inkomen te verbeteren. Maar bij de gemeente Utrecht klotst het budget nog steeds tergen de plinten ondanks een enorm begrotingstekort.
Wat een onzinreacties. Mobiliteitsarmoede is een vrijwel onzichtbaar, veelvoorkomend, fenomeen. Bijzonder goed wat de gemeente doet.
Mensen die hard werken,niet veel verdienen en net boven de grens zitten,vallen overal buiten. JAMMER
Mensen zonder werk hebben meer dan genoeg tijd om te lopen en fietsen en het is nog gezond ook. Prima om dit te regelen voor mensen die slecht ter been zijn, maar gezonde mensen krijgen al een fiets met subsidie en dat vind ik meer dan voldoende.
@Rot,
Hebben die mensen genoeg geld om een fiets aan te schaffen, of kunnen zij zich bij u voor een gestolen exemplaar vervoegen?
Er zijn ook heel wat werkende, belasting betalende Utrechters met een laag inkomen en een Upas. Goed nieuws!