Deelfietsen in en rondom de regio Utrecht worden de komende jaren goedkoper en beter toegankelijk. Dat komt door een provinciale aanpak. De fietsen komen op tactische plekken te staan, zoals ov-knooppunten en woonwijken.
De komende drie jaar werkt de gemeente Utrecht samen met onder andere De Bilt, Bunnik, Nieuwegein en Stichtse Vecht. Het netwerk van deelfietsen moet worden verbeterd en bovendien goedkoper worden. Per 1 januari 2026 komen er 1500 fietsen in de regio bij.
Oog op de toekomst
Die fietsen moeten op tactische plekken te staan zodat reizigers er in theorie altijd gebruik van kunnen maken. Vanaf 2026 wordt er drie jaar gekeken naar hoe het systeem het beste werkt. Uiteindelijk moet het netwerk van deelfietsen dan worden uitgebreid per 2029.
“Er wordt onder andere gekeken naar hoe de deelfiets mensen helpt om
makkelijker van deur tot deur te reizen in combinatie met trein, bus of tram”, zegt Goedopweg, de organisatie achter de provinciale samenwerking. “Een betere
aansluiting helpt om het OV een aantrekkelijker alternatief te worden van een regionale autorit.”
De fietsritten moeten goedkoop worden, zegt Goedopweg. Voor twintig minuten fietsen wordt 3,- euro gerekend, voor 30 minuten fietsen 4,- euro, en voor 40 minuten 5,- euro. Daarmee moet het deelvervoer toegankelijk blijven.
Belang van netwerk
De regionale aanpak is belangrijk, zegt Ellie Eggengoor, voorzitter bestuurstafel duurzame
bereikbaarheid U10: “Met deze gezamenlijke aanpak zorgen we voor ongeveer 1.500 betaalbare elektrische deelfietsen voor inwoners, bezoekers en bedrijven in de deelnemende gemeenten vanaf 2026. Dat is belangrijk om alle gemeenten in de regio goed bereikbaar én leefbaar te houden, want steeds meer mensen komen wonen en werken in onze Utrechtse regio.”
De provincie en de gemeenten betalen samen jaarlijks bijna €600.000 om het deelfietsnetwerk betrouwbaar te maken en de prijzen zo laag mogelijk te maken. Zonder deze steun zouden de ritprijzen hoger zijn.
Welk bedrijf de fietsen gaat verzorgen is nog de vraag. De gemeenten in de regio Utrecht gaan deze maand nog van start met het selecteren van een aanbieder.
18 Reacties
ReagerenIk begrijp werkelijk niet waarom gemeentes zich bezigen met het verhuren van fietsen. Als er vraag is, quod non als u het mij vraagt, dan springt de markt er wel op in…Dit is echt totaal onzinnig.
Hou op, laat dit aan de markt over, subsidie maakt mensen lui. Zorg voor meer toegang tot de markt voor concurrentie, dat kost de overheid niets en levert een beter en goedkoper product op.
De overheid moet niet gaan sturen in een markt, dat weten de ondernemers veel beter. #minderoverheid
Voor 50 euro heb je je eigen fiets die je met niemand hoeft te delen. Dat verdien je dus binnen een hele korte tijd terug.
Bovendien, er is een gigantisch begrotingstekort. Waarom wordt er telkens geld aan onzinnige dingen uitgegeven? Gemeente richt je alsjeblieft op je kerntaken. Er zijn zoveel problemen die meer prioriteit hebben.
Hier snap ik niks van. Iedereen heeft een fiets in de schuur. Waarom overgaan op deelfietsen?? kost veel geld en zijn niet hufterproef. Stop dit geld toch in het huizenpotje. Vlak bij mijn huis staan ook deelfietsen. Meestal liggen ze door elkaar. Ik vind het geheel geldverspilling.
Huurfietsen.
Huurfietsen zijn dit !
als mijn buurman vraagt om mijn fiets een dag te lenen is het een deelfiets maar hier zitten commerciële bedrijven achter met een winstoogmerk! Daar hoeft de gemeente geen subsidie aan te verstrekken. En heeft het helemaal niks te maken met delen
Dacht even wat dúúr, maar het ging weer over elektrische fietsen.
In het verleden heb ik gewoon op het station een paar keer een fiets voor een dag gehuurd tegen een schappelijke prijs. En in het buitenland voor een week, ook heel schappelijk geprijsd. E-bikes bestonden nog niet en de eerste mobieltjes waren een soort portofoon.
Fietsverhuur meer is het niet.
En nog duur ook.
Als gemeenten gaan samenwerken dan weet je op voorhand dat dit mislukt en per saldo meer geld kost.
Ondertussen vele overleggen met ambtenaren en bestuurders die het reuze interessant vinden op dienstreis te gaan naar andere gemeenten, er zullen heel wat lunches en borrels aan voorafgegaan zijn.
Is dit goedkoop?
Waarom verhuur in de openbare ruimte?
Ze hadden nog wat geld over zeker…
Dus we hebben straks overal een wildgroei aan deze fietsen op kosten van de belastingbetaler.
Dat is toch op zijn minst apart te noemen.
Ok, het is een begin. Het deelfietsaanbod waar mijn Schwabiaanse woontoren gretig gebruik van maakt stopt nu bijv. al heel snel buiten de gemeentegrenzen. Die dingen hebben vaak maar 10 KM bereik en zijn aftands. Verder zijn er met DOTT nog teveel witte plekken op de provinciekaart. Logisch als het niet winstgevend is.
Laat de provincie zelf het aanpakken ipv. het over te laten aan commerciële partijen. Dit moet een overheidsinspanning zijn zonder bewinstbejag of aandeeloudersbelangen, net als dat sommige buslijnen nu ook eenmaal minder rendabel zijn dan anderen. Neemt niet weg dat het hard nodig is in een regio zonder metronetwerk en een regio zonder nacht-OV.
Ik zie graag de deelscooter terugkomen voor bijv satelietsteden zonder spoor waar het openbaar vervoer gewoon te traag is en tekort schiet (Nieuwegein, IJsselstein, Vianen, Zeist). Is echt het snelste vervoersmiddel binnen de metropool, zelfs als u liever met uw V12 biturbo met buffelederen Baccarat-bekleding stilstaat in de spits.
Er zijn genoeg fietsen in Utrecht, ik mis wel de Cargoroo bakfietsen, die waren kei handig.
Er zijn 24 miljoen fietsen in Nederland.. je vraagt je af waarom er nog extra huurfietsen nodig zijn.
Top, keigoed plan, moeten er nog veel meer van komen.
Dan komt kneiterlinks nooit meer aan de macht omdat kiezers hun zuurverdiende geld niet meer aan ze willen afstaan.
Super handig voor als je ergens bent zonder je fiets.
Stukje met de trein, fiets zoeken in de app en achterlaten in de buurt van je bestemming.
Grootste probleem zijn de deelfietsen die overal rondzwerven en de straat vervuilen. Andere grote Europese steden doen dit met vaste rekken op veel plekken door de stad. Er is altijd wel een rek op loopafstand. Fiets niet in het rek, dan ben je meteen een flinke borg kwijt.
weer 600000 euro belastinggeld wat wordt besteeds aan verhuurdertje spelen. Geld waarvan we nu al weten dat het vrijwel niets gaat opleveren en er waarschijnlijk nog een paar keer een paar ton bij moet om uiteindelijk een heel klein groepje mensen te hebben geholpen. Regel kortingen voor minder vermogende gewoon met een upas ofzo, ipv bergen geld over de balk te smijten in je eigen natte groene droom
Ok, mijn comment kwam niet door omdat mijn oude username als guurrechts hier wordt gezien, soit, pas ik die toch aan.
Het is een begin! Het deelfietsaanbod waar mijn schwabiaanse woontoren gretig gebruik van maakt stopt nu bijv. al heel snel buiten de gemeentegrenzen. Die dingen hebben vaak maar 10 KM bereik en zijn aftands. Verder zijn er met DOTT nog teveel witte plekken op de provinciekaart. Logisch als het niet winstgevend is.
Laat de provincie zelf het aanpakken ipv. het over te laten aan commerciële partijen. Dit moet een overheidsinspanning zijn zonder bewinstbejag of aandeeloudersbelangen, net als dat sommige buslijnen nu ook eenmaal minder rendabel zijn dan anderen. Neemt niet weg dat het hard nodig is in een regio zonder metronetwerk en een regio zonder nacht-OV.
Ik zie graag de deelscooter terugkomen voor bijv satelietsteden zonder spoor waar het openbaar vervoer gewoon te traag is en tekort schiet (Nieuwegein, IJsselstein, Vianen, Zeist). Is echt het snelste vervoersmiddel binnen de metropool, zelfs als u liever met uw V12 biturbo met buffelederen Baccarat-bekleding stilstaat in de spits.