Vanaf morgen opnieuw staking in het Utrechtse ov: ‘We verwachten dat jouw bus niet rijdt’ Vanaf morgen opnieuw staking in het Utrechtse ov: ‘We verwachten dat jouw bus niet rijdt’

Vanaf morgen opnieuw staking in het Utrechtse ov: ‘We verwachten dat jouw bus niet rijdt’

Vanaf morgen opnieuw staking in het Utrechtse ov: ‘We verwachten dat jouw bus niet rijdt’
Archieffoto
Het openbaar vervoer in Utrecht is vanaf maandag tot en met vrijdag flink verstoord vanwege een staking van de chauffeurs. Welke gevolgen de actie precies gaat hebben is nog niet bekend.

Het openbaar vervoer in Utrecht is vanaf maandag tot en met vrijdag flink verstoord vanwege een staking van de chauffeurs. Welke gevolgen de actie precies gaat hebben is nog niet bekend.

De vakbonden CNV, FNV en VVMC hebben weer een landelijke staking aangekondigd in het streekvervoer. Dit heeft ook gevolgen voor Utrecht.

U-OV zegt dat er vanaf maandag tot en met woensdag geen trams rijden tussen station Utrecht Centraal en het Utrecht Science Park. Syntus zegt nog niet te weten wat de precieze gevolgen van de staking gaan zijn. “Maar we verwachten dat jouw bus of trein niet rijdt”, is te lezen op de website van de vervoersmaatschappij.

Gedwongen

Volgens FNV wordt dit de zesde staking in het streekvervoer sinds vorig jaar. “Als deze staking zonder resultaat blijft, zijn verdere stakingen niet uitgesloten. Tot onze spijt zijn wij buschauffeurs, tram- en treinbestuurders gedwongen tot het voeren van acties.”

Daarnaast verwijst de vakbond naar een uitspraak van de rechter in 2008. Destijds zou zijn bepaald dat de chauffeurs reizigers niet gratis mogen vervoeren. “Anders hadden wij dit zeker gedaan. Wij vinden dit natuurlijk heel vervelend en begrijpen zeer goed dat jij als reiziger hier mede de dupe van bent.”

38 Reacties

Reageren
  1. JdV

    6e staking sinds vorig jaar. Nog even en mensen gaan beseffen dat we prima zonder 80% van het OV kunnen. Zou wel eens kunnen dat de bonden en werknemers hun eigen glazen aan het ingooien zijn.

  2. Realist

    De vakbonden vinden dat het OV nog veel duurder mag worden. Dat u dat als reiziger maar even weet.

  3. Guus

    Wij worden gedwongen tot actie durft de FNV tee zeggen.
    Niets of niemand dwingt de vakbond tot actie hier kiest de vakbond zelf voor.

  4. Rob H.

    Ah, de voorstanders van moderne slavernij staan weer als eerste te roeptoeteren.

    Hup stakers!

  5. Scherpschutter

    Salaris inhouden, dossier opbouwen en ontslaan die handel. Er moet de komende jaren sowieso veel buschauffeurs ontslagen worden. Vanaf dit jaar al rijden er 25 tot 30% minder bussen, dus dat betekent dat we hier alvast de ideale kandidaten hebben gevonden om uit te faseren.

  6. Koel Hoofd

    @JdV
    Je hebt overduidelijk geen idee waarom mensen met essentiele beroepen staken.
    Ik zal het je uitleggen, de mensen met bullshitbanen krijgen 3x zoveel betaald als mensen met essentiele beroepen die de maatschappij letterlijk draaiende houden zodat die bullshitbanen overbetaalde bullshitbanen kunnen zijn.
    Die bullshitbanen merken die essentiele beroepen niet eens op, ze zien ze letterlijk niet eens staan, totdat ze er niet zijn en ze het zelf moeten doen….
    Heeft niets met kapitalisme te maken, maar alles met graaien en segregatie in het onderwijs…

  7. Bert

    @koel hoofd

    Die mensen met een dik salaris hoeven meestal niet met het ov: of ze krijgen een extreem gesubsidieerde elektrische auto of werken thuis.

    Graaien, nepotisme en segregatie wordt allemaal veroorzaakt door incompetent, onschendbaar bestuur. Over bullshit banen gesproken…

  8. Uuu

    Zo oninteressant om dag- in dag-uit dezelfde rechtse k*ts in de reactievelden te lezen. Ze representeren op geen enkele wijze de gemiddelde mening van de Utrechter of Nederlander, maar zijn er wel op uit om de meningen van mensen te manipuleren en beïnvloeden.

    In alles zijn ze er op uit om de status quo te handhaven en om de bezittende en stelende (neoliberale) elite in het zadel te houden, ook al beweren ze van niet.

  9. Yoshua

    Denk dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden dan de vakbonden doen willen geloven.
    Streek en busvervoer draait grootdeels op uitzendkrachten en tijdelijke contracten.
    De meeste mensen die werken in het OV zijn geen lid van een vakbond.
    De vorige stakingen gingen bijna ongemerkt voorbij.
    Het begint een beetje slaapverwekkend te worden, jaarlijks staken ze wel een paar keer.

  10. Claire Obscur

    Netjes omschreven Koel Hoofd. Nederland is KING in bullshitbanen. Je ziet het nog overal om je heen. De types van deze bullshitbanen zie je vaak al om tien over vier in de middag op hun fietsje naar huis rijden. Meestal bellend met ook weer anderen uit deze bullshitbanencarrousel. Keeping up appearances.

  11. Aa

    Essentieel of niet, de prijzen van het ov zijn al erg hoog. Individueel vervoer wordt langzamerhand goedkoper. Daarnaast zijn de bussen s ochtends en s avonds propvol. Je staat letterlijk in iemands nek te hijgen. Voor de trein geldt dikwijls hetzelfde. Naast de vraag hoeveel loon chauffeurs erbij moeten krijgen moet ook afgevraagd worden hoe we het ov nog betaalbaar kunnen houden.

  12. Alie van Heemskade

    Wonen waar je werkt, werken waar je woont. Geen huis kopen , maar huren, huize opkopen door de overheid, met verlies, pech, en die verhuren tegen normale sociale huurprijzen zodat mensen makkelijker kunnen verhuizen naar de stad waar ze wonen en daar de fiets kunnen pakken…. mensen gaan zelf zo ver weg werken en studeren. niemand verplicht je, Sorry maar zo simpel is het wel.. Leef wat eenvoudiger ……….. of koop een auto. en zeur niet.

  13. Binnenstadbewoner

    Er ligt een zeer genereus aanbod van de werkgevers op tafel van maar liefst 11 % in 1,5 jaar tijd. FNV eist 14 % (!) loonsverhoging tm 1 januari 2024 plus daarna sowieso altijd een automatische prijscompensatie van 50 % . Onrealistisch. Andere sectoren zouden hier dolblij mee zijn. FNV speelt hier een kwalijke rol. Laat ze maar staken.

  14. Realist

    @Uuu. Ik ben erg benieuwd naar de ‘gemiddelde mening van de Utrechter of Nederlander’. Vertel..

  15. JdV

    @koelhoofd: dus volgens u is buschauffeur een essentieel beroep? Proest. Lachwekkend. Wellicht in 1950. Maar nu al lang niet meer. Prima voorbeeld van een bullshitbaan.

  16. Scherpschutters

    Groot gelijk, mensen met echte banen die andere mensen naar hun werk brengen. OV is cruciaal, een slagader voor een gezonde economie.

  17. Utrechtsch

    @Koel Hoofd

    Wat zijn voorbeelden van essentiële banen volgens u? Een stakende buschauffeur kan hier toch niet onder vallen?

  18. cas

    @ koel hoofd, je moet wel beseffen dat er ook een grens is aan de verdiensten t.o.v. wat iemand er voor moet kunnen. Los van het respect dat je moet hebben voor mensen die een bus vol mensen willen besturen of onze stront strepen uit de wc halen, is er wel wel een prijs die redelijk moet zijn. Dat een baan soms ondergewaardeerd is zegt niet dat het loon overgewaardeerd hoeft te worden. Ik snap heus wel dat ze er in deze uniek situatie wat bij willen hebben.

  19. Scherpschutter

    Mijn auto deed het weer perfect vanochtend.

  20. Uuu

    @non-realist

    1 ding is zeker. Jij vertegenwoordigt niet de mening van de gemiddelde Nederlander, kan ook niet. Ik ook niet.

    Als je de mening van de gemiddelde Nederlander wil weten kan je beginnen om een man of 100.000 qua meningen te peilen (open, niet sturende vragen). Te selecteren uit alle provincies, alle economische klassen, alle leeftijden, alle opleidingsniveaus, alle religies en alle geaardheden. Dan kom je ergens in het politieke midden uit, door jou steevast als zogenaamd “extreem links” weggezet.

    Momenteel scoren dan VVD, PvdA/ GL en PVV het hoogst. Gooi dit in de blender en je komt op een liberaal midden gebeuren uit, die wat meer opkomt voor de redelijk welvarende middenklasse (de grootste groep in NL), met een vleugje anti immigratie en een vleugje sociaal democratie en duurzaamheid. Doordat de VVD goed blijft scoren, wordt de macht van het grote (int.) bedrijfsleven, de vermogenden en de steeds rijker wordende bezittende klasse nooit ingedamd. De verzorgingsstaat gaat er wel steeds harder aan, met alle gevolgen van dien voor de groter wordende onderkant. Daar kan PvdA en GL niet zoveel tegen uithalen, ook omdat zij zelf sommige liberale principes omarmd heeft. Hopelijk veranderd de komende jaren.

  21. Floep

    @Uuu, zoals al vaker aangegeven hier: Er is een verschil tussen wat we “politiek links” of “politiek rechts” noemen en wat Realist “links” en “rechts” noemt. Voor Realist is alles waar ze het niet mee eens zijn “links” of “extreem links”, ongeacht of dit politiek links is. Hopelijk helpt deze uitleg.

  22. Klaas

    @Mistoetert

    Ja joh, stond je weer lekker in de file vanmorgen? Lekker goedkoop getanked ook weer?

  23. Scherpschutter

    @Klaas

    Nul file, Klaas. Zó naar de bestemming gezoefd in alle comfort, luxe en rust. De benzineprijzen interesseren me verder niet zoveel, al is het natuurlijk wel een feit dat een liter benzine in een functionerende en morele rechtsorde (niet te verwarren met een rechtsstaat) hooguit 60 cent de liter hoeft te kosten.

  24. JdV

    @klaas: geen idee hoe dat bij andere zit, maar geen file vanochtend en de electriciteit van de zonnepanelen zorgt dankzij de salderingsregeling voor zeer goedkope stroom in de zwaar gesubsidieerde electrische auto. Heerlijk comfortabel en snel van deur tot deur. Ging u lekker op uw fietsje?

  25. Hoera

    @SS, nogal wiedes, van Stadskanaal naar Gieterveen is een paar minuten en er wonen welgeteld 8 mensen. Je hebt het blijkbaar niet door maar in en rondom de grote stad is het toch echt andere koek. LOL

  26. Yoshua

    @Scherpschutter,
    In een Canta, comfort, luxe en rust?
    Je maakt een grapje.

  27. Taeke D.

    @Scherpschutter
    “Comfort, luxe en rust”. Dan denk ik aan het woord decadent.
    Een functionerende en morele rechtsorde waar benzine hooguit 60 cent per liter hoeft te kosten, zal toch echt ergens anders de belastinggelden vandaan moeten halen. BTW verhogen? Zegt u het maar.

  28. Scherpschutter

    @Hoera

    Ik kan het iedereen van harte aanbevelen om Utrecht te verlaten en in een negorij te gaan wonen.

    @Yoshua

    Ik denk oprecht dat ik een Canta boven het OV zou prefereren.

    @Taeke D.

    Dat is absurd. Wat dacht u van gewoon geen overheid en helemaal geen belastingen?

  29. Hans

    Even terug naar de kern van de zaak, en dan gaan we uit van de feiten: het OV is een onmisbare voorziening.
    Fantasten die drogredenen aanhangen zoals: ‘het OV kan gemist worden’ plaatsen zich buiten de discussie. Laten zij zich vooral blijven wentelen in hun eigen zelfgenoegzaamheid, in hun autootjes met voorverwarmde stoelen en andere kinderachtigheden. We hebben er niets aan.

    Deze chauffeurs (waar trouwens nood aan is) staken voor een rechtvaardig en eerlijk loon.
    Werkgevers willen (nog) niet bewegen.
    Het stakingsrecht geldt.
    De vakbonden organiseren een sterke tegenmacht.
    Deze hefboom gaat zijn werk doen.

    .

  30. Lombok

    @hans: het Nederlands ov is het duurste van heel Europa. Eerlijk loon of niet, een giga loonsverhoging maakt het ov NOG duurder. In vele gevallen is de auto al goedkoper! Terwijl wij juist willen dat meer mensen met het ov reizen. Het zijn straks niet alleen fantasten die niets meer zien in het ov maar ook ovvreizigers die ook al lange tijd de balen hebben van overvol ov. Je betaalt nu erg veel en krijgt vaak geen eens een zitplaats!

  31. Hans

    @ Lombok
    Inflatie en rechtvaardigheid zijn hier de sleutelwoorden.
    Buschauffeurs moeten ook de huur of hypotheek betalen terwijl alles duurder en duurder wordt. We kunnen van hen niet verwachten dat zij niet voor zichzelf zouden opkomen uit louter altruïstische overwegingen.. Dat zij er dus voor zouden moeten zorgen dat het openbaar vervoer betaalbaar blijft door geen looneisen te stellen…
    Deze mensen moeten. net als jij en ik hun boterham verdienen. Betaalbaar OV is daarnaast wel degelijk ook een verantwoordelijkheid van onze overheid.

  32. Hoera

    @Lombok, deze ongefundeerde nonsens (je geeft geen bron, jammer, altijd doen heb ik geleerd op de universiteit) was inderdaad in 2019 (!) in het nieuws maar werd keurig weerlegd. Jammer dat zoiets dan weer het nieuws niet haalt: https://www.metronieuws.nl/onderweg/ov/2019/01/is-de-ns-echt-de-duurste-spoorvervoerder-van-de-eu/
    We zitten dus in de middenmoot. Je mag je verhaal rechtzetten.

  33. Taeke D.

    @Scherpschutter
    Geen overheid en geen belastingen, zegt u. Geen belasting betalen lijkt me wel fijn! Als een ander het maar wél doet, want wie harkt de plantsoenen dan nog aan en wie beheert nog de openbare bibliotheek? U zou ook heel erg het rabiate gemopper missen op burgemeester, linkse partijen en mensen die dieren niet zonder meer als eigendom zien.
    U zou toch echt eens het OV moeten uitproberen. Vanuit Utrecht ben je meestal comfortabel in de stiltecoupé in een half uur in Amsterdam (of desgewenst ergens anders in een prima tijd) en loopt via het betaalpoortje zo het station uit, de stad in. Geen parkeerproblemen, en ook geen dure parkeergarage. Vanuit een negorij als Stadskanaal duurt het natuurlijk wel iets langer. In een Canta zeker, daarin hebt u geen comfort, luxe en rust.

  34. Floep

    Scherpschutter wil het allemaal aan de markt overlaten, en ziet het blijkbaar zitten om straks vier concurrerende wegen naar het centrum van Utrecht te hebben of iets dergelijks. In ieder geval onhaalbaar en ondoordacht, zoals het Scherpschutter betaamt.

  35. Scherpschutter

    @Taeke D

    Wat een vreemde vraag. Dat doen precies dezelfde mensen als nu, alleen zijn ze dan niet meer in dienst van een overheid, maar van een bedrijf. En dat betekent natuurlijk dat ze nét iets harder zullen moeten werken om u als klant tevreden te houden.

    Dat ik het gemopper op de overheid zou missen is wellicht waar, maar dat is natuurlijk een kleine prijs om te betalen voor het leven in een morele rechtsorde. Ik heb het er graag voor over.

    Pogingen om me het OV in te krijgen kunt u staken. Echt, het is zinloos. Ik hou teveel van mezelf om me zoiets mensonterends aan te doen.

  36. Scherpschutter

    Taeke D

    Ik begrijp uw punt niet. U betaalt nu voor plantsoendiensten en bibliotheekdiensten. Als er geen overheid is betaalt u daar ook nog steeds voor, alleen krijgt u precies dezelfde diensten geleverd, alleen dan beter en goedkoper. Het enige dat verandert is WIE u betaalt.

    @Floep

    Prima pleidooi voor marktwerking. U zou tegen 4 wegen naar het centrum zijn, zélfs áls de vraag daarnaar zou bestaan. Zo is het ook met politici. Dat zou u te denken moeten geven, over uzelf én het nut van politici.

  37. Floep

    @Scherpschutter, bedankt voor die onnodige cirkelredenering. Dat werkt superverhelderend.

  38. Taeke D.

    @Scherpschutter
    Het Nederlandse OV mensonterend noemen is een gotspe. Ik vermoed dat u lijdt aan smetvrees.
    Veel plezier met uw fantasie maar ik ben blij dat het u aan macht ontbreekt om er werkelijkheid van te maken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).