Vanaf volgende week wederom geen bussen in Utrecht door landelijke staking - De Utrechtse Internet Courant Vanaf volgende week wederom geen bussen in Utrecht door landelijke staking - De Utrechtse Internet Courant

Vanaf volgende week wederom geen bussen in Utrecht door landelijke staking

Vanaf volgende week wederom geen bussen in Utrecht door landelijke staking
Archieffoto
Er rijden geen stads- of streekbussen in Utrecht vanaf maandag 25 juni. De staking is deze keer voor onbepaalde tijd. Ook regionale treinen en trams rijden niet.

Er rijden geen stads- of streekbussen in Utrecht vanaf maandag 25 juni. De staking is deze keer voor onbepaalde tijd. Ook regionale treinen en trams rijden niet.

Door de landelijke staking ligt het openbaar vervoer in de stad en regio voor onbepaalde tijd stil. De vakbonden strijden voor een betere cao. Ze willen een vermindering van de werkdruk en over een loonsverhoging voor alle werknemers in het OV. In heel Nederland zullen er nauwelijks tot geen streekbussen en regionale treinen zullen rijden. Er wordt deze week nog wel verder onderhandeld over de cao.

“Staken doe je niet voor de lol”, stelt Paula Verhoef, eerste onderhandelaar van de FNV. “Maar in dit geval is er – nog steeds – geen keuze. Ook reizigers zijn de dupe van de veel te strakke schema’s in het streekvervoer. Ze moeten soms lang wachten als er weer een dienst uitvalt en missen aansluitingen.”

Acties

Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie: “Werkgevers nemen ons na vele stakingsdagen, landelijk en regionaal, nog steeds niet serieus. We praten al jaren over de werkdruk, maar maatregelen blijven uit. We gaan door met acties tot er concrete afspraken liggen over het terugdringen van die werkdruk.”

Er wordt al lange tijd gesproken over een betere cao voor werknemers in het OV. Er waren ook al meerdere stakingsdagen in de stad. De vorige keer reden er wel een aantal bussen naar bijvoorbeeld ziekenhuizen. Of dat deze keer weer het geval is, is nog niet duidelijk.

28 Reacties

Reageren
  1. NK

    Toch wel fijn dat de overheid OV gebruik wil stimuleren maar dat vervolgens om de haverklap diezelfde OV niet rijdt.

    Als ze nou gewoon gratis gaan rijden zoals ze dat ook in het buitenland doen, hebben ze de reiziger iig niet mee maar de werkgever wel.
    Op deze manier jagen ze ook de reiziger zich in het harnas en zullen ze helemaal niets meer bereiken.

  2. Ingrid Vedder

    Wat zijn regionale treinen in/bij Utrecht?

  3. Hans Versnel

    Waarom moeten reizigers het slachtoffer worden van een conflict waar ze geen enkele invloed op hebben. Gratis vervoeren zoals NK voorstelt is tenminste nog iets. Hoewel gratis……

  4. Rob

    De FNV is zo dom dat ze niet door hebben dat ze juist door de stakingen hun geloofwaardigheid kwijt is geraakt. Daardoor is de FNV geen acceptabele onderhandelaarspartner meer en kan door hun eigen handelen niet serieus genomen worden. Er zijn betere en fatsoenlijker acties te bedenken zoals hierboven al is vermeld.

  5. Katja

    @NK; het streekvervoer en treinen zijn zo goed als allemaal geprivatiseerd. Met dank aan de kortzichtige overheid…

  6. Janneman

    De tanende macht van de FNV moet verdedigd worden, dus wat doe je dan; je organiseert stakingen waarbij een hoop mensen de dupe zijn, NS, busvervoer enz. dan krijg je een hoop aandacht, negatieve weliswaar maar aandacht is aandacht.
    De FNV wordt steeds meer buitenspel gezet, kijk maar naar de Jumbo met een eigen cao.

  7. BW

    Ik vermoed dat chauffeurs nog steeds betaald willen worden als het OV gratis wordt, dus het lijkt me niet dat je stakingen daarmee uitsluit.

  8. Joëlle

    @NK @Hans:
    Gratis vervoeren is jaren geleden door de rechter verboden, dus dat is geen optie.

  9. Angelique

    @Joëlle
    Ik denk dat zo’n uitspraak geldt voor 1 specifieke actie.
    als ik zoek, zie ik dat rechters het ook toestaan.
    https://www.recht.nl/nieuws/arbeidsrecht/archief/7544/rechter-staat-gratis-vervoer-actie-toe

  10. JdV

    Prima actie. Ruim van tevoren aangekondigd dus iedereen kan alternatieven regelen. Op een gegeven momrnt is het uitknijpen van werknemers klaar en moet je actie ondernemen. De gemiddelde passagier interesseert het namelijk niks of de werkomstandigheden vreselijk zijn.

  11. Scherpschutter

    @Katja 19/6/2018 – 12:21

    Lol! De Staat is 100% aandeelhouder bij de NS. Is dat uw idee van een ‘privatisering’….?

    De NS is op het moment een afzichtelijk gedrocht dat zowel een staats- (qua bestuur) als privaat bedrijf is (in rechtsvorm) is, waardoor er uiteindelijk zowel iedereen en niemand verantwoordelijk is voor alles en helemaal niets. Precies de bedoeling van de overheid, want wanneer ze nu faalt als enig aandeelhouder (zoals ze al jaren faalt) begint niet langer iedereen “boe overheid te roepen”, maar begint iedereen nu te huilen “schuld van de privatisering”….die dus eigenlijk geen privatisering is, maar de schuld van diezelfde falende overheid die altijd al faalde.

    Het probleem is niet dat de NS geprivatiseerd is, het probleem is dat de NS dus in essentie NIET geprivatiseerd is. Vervoer behoort geen taak van een overheid te zijn. Dat kunnen bedrijven vele malen efficiënter, effectiever, goedkoper en dus ronduit beter. Aandelen de markt op, verkopen aan de hoogste bieder en het geld terug naar de burger.

    Weg met die faalhazen!

  12. Christien

    Voor de eerste twee stakingen kon ik nog begrip opbrengen maar dat begint nu op te raken… Maandagochtend moet ik met een hoop bagage een trein halen. Dat wordt dus een dure taxi bestellen en dat terwijl ik iedere maand enkele tientjes betaal voor een U-OV abonnement, waar ik nu (alweer!) niet mee kan reizen. Gratis reizen is een prima alternatief. De reizigers telkens duperen lijkt me de snelste manier om ze het OV uit te jagen en alle goodwill te verliezen!

  13. Jasper

    @scherpschutter

    T ging hier over de regionale treinen, en die is de NS bijna allemaal kwijt (de enige aanbesteding die ze hebben gewonnen is Alphen – Gouda). De regionale lijnen worden nu bijna allemaal gereden door Arriva, eigendom van de Duitse staat. Met andere woorden, Nederland betaalt zodat een bedrijf dat eigendom is van de Duitsland winst kan maken

  14. JdV

    @christien. Wat een prachtige oplossing! Als reizigers er massaal de bruiaan geven en alternatieven gaan zoeken voor de bus hebben we die tram naar de uithof helemaal niet nodig. Klasse van de chauffeurs!

  15. Yoshua

    Vierde dag dat ik een auto moet huren.
    overheid moet maar eens het leger inzetten en met scherp laten schieten op de plaspauze eisende FNV chauffeurs.
    FNV kweekt meer haat dan je lief is.

  16. Robert

    “Staken doe je niet voor de lol”, stelt Paula Verhoef, eerste onderhandelaar van de FNV.

    Zelfs die uitspraak geloof ik nauwelijks nog… Volgens mij vinden ze het prachtig. Janneman heeft gelijk, deze acties zijn net zoveel voor de FNV als voor de werknemers die ze (zouden moeten) vertegenwoordigen.

  17. Pieter

    In de zorg zijn er ook zaken niet goed geregeld. Zou wat zijn als alle doktoren en de verpleging het werk stil zouden leggen!
    Het is ronduit belachelijk dat er nu alweer gestaakt moet worden door de chauffeurs, mensen moeten ook gewoon naar werk/school toe. Hou desnoods stiptheidsacties of laat mensen gratis reizen, dit raakt kant nog wal.

  18. Arjan Verhoeven

    @Jasper,
    De Duitse staat ipv de Nederlandse voor regionaal vervoer, ja dat maakt alles anders. Scherpschutter heeft volkomen gelijk; zolang er geen echte aandeelhouders zijn die, uit puur winstbejag, het iets interesseert of klanten tevreden zijn wordt het nooit wat.

    Ter vergelijking, als ik morgen om 9 uur bel omdat ik een extra telefoonlijn nodig heb dan is dat dezelfde dag geregeld. Niet bij Ziggo? Dan bij KPN. Niet bij KPN? Dan bij Vodafone. Toen de PTT nog alleenheerser was heb ik meer dan 3 maanden mogen wachten. Als de overheid de eigenaar is heeft de klant pech zolang er geen kamervragen zijn. Tot die tijd interesseert het niemand een fluit, daarna is het heel even actueel, en nadat de minister belooft zijn best te doen om er 1 maand van te maken interesseert het weer niemand. En vervolgens gebeurt er niks. Precies dat gebeurt er in het openbaar vervoer. WAS het maar geprivatiseerd!

  19. cas

    Ik ben altijd zo verwonderd door mensen die zeggen dat gratis ov de oplossing is…. Terwijl ze nu al in hun reisje voor 60% gesponsord worden door de staat… Misschien moeten we het ov een kosten dekkend maken, dan kunnen de chauffeurs loonstijgingen krijgen en de profiteurs eens echt voelen wat het ov kost.

  20. Herman

    Wanneer gaan die vakbond dino’s snappen dat we inmiddels in 2018 leven en dit soort 19e en 20e eeuws acties zichzelf overleefd hebben?

    Dino’s zijn inmiddels uitgestorven, als de vakbonden zo doorgaan is het voor hen ook snel gedaan.

  21. Cor

    @Scherpschutter: lees dit artikel eens:
    https://decorrespondent.nl/7903/waarom-een-sneeuwbui-het-hele-spoor-platlegt-dertig-jaar-marktwerking-in-nederland/1010460335654-4f593635

    Ik geloof er niet in dat het opknippen van het spoor en deze aan de hoogste bieder verkopen gaat leiden tot beter en goedkoper spoorvervoer. Het inzetten van marktwerking gaat meer om het afschuiven van kosten en verantwoordelijkheden door de overheid, in plaats van om het leveren van betere diensten. Bij het privatiseren van grootschalige publieke diensten (post, trein, zorg) blijkt keer op keer dat de vlieger gewoon niet op gaat.

  22. Sander

    tijd voor autonome bussen. Dan is het probleem meteen van de baan en bespaart ook nog eens kosten.

  23. Linlin

    @JvD: precies dat. De chauffeurs staken niet voor hun lol. En betere werkomstandigheden zijn ook goed voor de passagiers! Triest eigenlijk, dat er gestaakt moet worden om (o.a.) een extra plaspauze af te dwingen. En dat terwijl de buschauffeurs een nogal stressvolle en niet best betaalde baan hebben.
    Ik sta achter deze staking, ookal moet ik nu die drie dagen alternatief vervoer regelen.

  24. Scherpschutter

    @Cor 20/6/2018 – 11:08

    Kunt u aangeven wat ik uit dat artikel zou moeten halen? Het is een feitenvrij relaas die vooral lijkt toegeschreven te zijn naar een vooringenomen standpunt (marktwerking = boe).

    Er is geen marktwerking, Cor! Het is gewoon hetzelfde disfunctionerende staatsbedrijf dat is ondergebracht in een N.V., met de staat nog altijd als enig aandeelhouder en bovendien als enige gerechtigde gebruiker van de spoorlijnen die er liggen. Niet voor niets roepen Tweede Kamer leden(!) om de koppen van de bestuurders van de NS als er weer eens geen treinen rijden als het geregend heeft. Is dat uw idee van marktwerking?

    Dat is toch gek. U spreekt toch ook niet van marktwerking op een markt waar slechts 1 kraam staat, waar die kraam via aandelen honderd procent eigendom van de overheid is, waar de bestuurders van die kraam uit de overheid komen en diezelfde overheid überhaupt helemaal geen andere kramen op de markt toestaat? Is dat marktwerking, Cor? En wat heeft het dan met ‘marktwerking’ te maken als die al decennia disfunctioneren klote kraam waar iedereen met tegenzin gebruik van moet maken om vervoerd te worden, ook nog eens een maand per jaar dicht is omdat ze zelfs geen fatsoenlijke leverancier van sneeuwbestendig marktkraam-zeil kan inhuren?

    Het is precies hetzelfde als met al uw andere voorbeelden van zogenaamde privatisering. Het IS geen privatisering, maar slechts een verschuiving in rechtspersoon. Een handig trucje waardoor burgers niet langer naar de nog altijd gewoon besturende overheid beginnen te wijzen bij problemen, maar naar de markt. Bullshit! Er is helemaal geen markt….Er is nog altijd alleen maar dat ene bar slecht functionerende overheidskraampje dat al decennia faalt.

    Laten we eens een werkelijke privatisering proberen! De overheid trekt zich terug uit de NS, verkoopt de aandelen aan private investeerders, en staat daarnaast ook toe dat er concurrerende partijen op het spoor mogen komen. Moet u eens opletten hoe snel de dienstverlening verbetert, want in tegenstelling tot een overheid is een bedrijf 100% AFHANKELIJK van de gunst van de klant. Het geld komt niet zomaar binnen, gestolen van belastingbetalers. Neen. Iedere cent, ieder dubbeltje en iedere Euro moet verdiend worden door mensen VRIJWILLIG te laten betalen voor uw diensten. Om mensen VRIJWILLIG te laten betalen voor uw diensten, kunt u er maar beter voor zorgen dat uw dienstverlening uitmuntend is, zo niet volstrekt excellent. Voor u 10 anderen.

    Kom daar maar eens om bij de monopolitische staatsmarktkraam, die het geen moer uitmaakt of de dienstverlening belabberd is of niet. Het geld komt toch wel binnen. U heeft immers geen alternatief. Zou dat het Zwitserleven Gevoel zijn,Cor?

  25. Herman

    @Scherschutter
    Ja leuk de NS privatiseren (dat wil zeggen de concessie om exclusief het treinvervoer op het hoofdrailnet te exploiteren openbaar aanbesteden).
    Kans is groot dat Arriva (eigenlijk Deutsche Bahn) of een Franse grootmacht deze wint.

    Dat lijkt leuk en iedereen blij met gouden bergen. Enige jaren later kan dan blijken dat het allemaal toch niet zo geworden is zoals beloofd en dan heeft de Overheid (en wij als maatschappij) totaal geen zeggenschap meer.
    Het geld stroomt weg richting buitenland.

    Op korte termijn leuk, op lange termijn heb je je tafelzilver verkocht. Daarom is het maar zeer de vraag of we als maatschappij zonder NS beter af zijn?

    En eerlijk gezegd doet het NS het best goed, prijzen zijn redelijk, hoge frequentie, schonen treinen, gratis WIFI en de winst gaat naar de staat.

  26. Cor

    @Scherpschutter: Ik ben blij dat u mijn naam herhaaldelijk goed weet te schrijven, petje af. Volgens mij gaan we al een aardige stap richting marktwerking als de Tweede Kamer om de hoofden van de NS bestuurders vraagt in plaats van die van de minister van Infrastructuur.

    Een bedrijf 100% afhankelijk van de gunst van de klant? Ja, als er voldoende alternatieven zijn voor die klant, maar wat heb je daaraan als je op station Lochem staat waar alleen bedrijf X rijdt? Of moet je dan een uur wachten tot het volgende bedrijf langskomt? En los daarvan, al zijn er 10 concurrerende bedrijven op het spoor: hoe ga je dan ooit een betrouwbaar én betaalbaar spoornet onderhouden? In de randstad overleef je dat misschien, maar daarbuiten wordt het al een stuk spannender. Er moet natuurlijk ook een leuke boterham verdiend kunnen worden, anders is het niet interessant voor die bedrijven.

    Tja, dan heb ik misschien toch liever een ‘monolithische’ staatskraam (zonder halve marktgrillen die we nu kennen) die een publiek belang dient en niet de portemonnee van de CEO. Maak daar dan maar keiharde politieke afspraken over.

    Het was vroeger ook geen walhalla in het spoorwezen, maar in mijn ogen is het een illusie dat we met (volledige) marktwerking beter af zullen zijn.

  27. Christien

    @ cas
    Ja, laten we alles kostendekkend maken! Dat zal de mensen leren die hun kinderen gratis naar de basisschool sturen, voor een schijntje in het ziekenhuis liggen, gratis gebruik maken van fietspaden, etc. De profiteurs!

  28. Nu jij weer

    @ Herman

    Schone treinen bij de NS?

    Please? Wanneer heb jij voor het laatst in een trein gezeten. De meesten zijn gidgruwelijk goor en ranzig en worden te weinig gepoetst. Het krioelt er werkelijk van de ziektes en bacteriën en op het ooh zijn ze ook niet schoon.

    Dat doen de overige vervoerders in binnen- en buitenland toch echt vele malen beter.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).