Woensdagochtend is de kassaloze Aldi aan de Lange Viestraat in Utrecht voor het eerst geopend. Voor de deur staat personeel om de bezoekers te helpen bij de nieuwe manier van winkelen. De klanten die de winkel uit komen zijn te spreken over het gemak van het nieuwe systeem. Passanten die het niet lukt om de winkel binnen te komen, zijn minder enthousiast.
Om de winkel binnen te kunnen komen, moet je bij de poortjes een QR-code scannen. De code krijg je via een app die je op je telefoon downloadt, en waar je daarna een creditcard aan koppelt. Zonder smartphone of creditcard is het dus niet mogelijk om in de nieuwe Aldi boodschappen te doen.
Snel
Een buurtbewoner is positief gestemd over het nieuwe concept. “Toen ik bij de winkel kwam, wist ik nog niet van het nieuwe systeem. Nu ik de app heb geïnstalleerd, werkt het goed en snel. Het is een nieuwe ontwikkeling, daar word ik altijd blij van.” Hij denkt dat hij er vaker gaat komen. “Het is erg makkelijk. Nu is het nog een kwestie van aan de supermarkt zelf wennen.”
Andere klanten komen ook tevreden naar buiten. “We komen niet uit de stad, en wisten niet dat de winkel er was. Het is toch leuk om de bijzondere manier van winkelen nog even mee te pakken. Het werkt heel makkelijk, van mij mogen meer winkels het op deze manier doen.”
Creditcard
Een man die na een kort gesprek met het personeel voor de winkel weer doorliep, is minder te spreken over het nieuwe systeem. “Ik vind het vreemd dat Aldi voor het nieuwe concept gekozen heeft. Zelf heb ik geen creditcard. Hier winkelen is voor mij daarmee uitgesloten.”
Het nieuwe systeem sluit volgens hem niet goed aan bij de doelgroep van de discounter. “Veel mensen die bij Aldi komen, kiezen voor de winkel omdat ze een kleinere portemonnee hebben. In die kleinere portemonnee zit vaak geen creditcard. Ik hoop dat dit filiaal snel weer weggaat.”
Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat de consument in de fysieke winkel zeer weinig gebruikmaakt van een creditcard. In 2021 waren creditcardbetalingen goed voor 0,4 procent van alle transacties aan de toonbank.
Gekoppelde berichten
Kassaloze Aldi in de binnenstad van Utrecht opent woensdag; zo gaat boodschappen doen er in zijn werk
De Aldi-supermarkt in House Modernes – op de kruising van de Lange Viestraat en de…
34 Reacties
ReagerenAldi, creditkaart en een doelgroep met wat lagere inkomens. Welke van deze drie hoort niet in dit rijtje thuis?
(nog los van het feit dat zo’n winkel op deze prominente hoek weinig toegevoegde waarde heeft)
Een iedere keer kansloze, voorbode?
Vanmorgen naar de nieuwe Aldi
Helaas had ik de Engelse app versie gedownload
Dat ging al fout
Medewerkster hielp mij met de goede app
Het rare is, je kan alleen binnen met kan met creditcard ,,gelinkt aan de app
vroeger was Aldi een goedkope winkel ,,
Nu zitten ze zeker in het midden prijs sigment
Ik denk dat het kan slagen, als de Aldi app een directe link heeft met een eigen bank van de klant
80 procent van de doelgroep van de Aldi heeft geen creditcard
Conclusie,,tip voor Aldi
Trek de creditcard er uit
En gebruik een directe link met de bank van de klanten
Plus,,een gemis is ook,,geen non food producten
Opmerkelijk dat de Autoriteit Persoonsgegevens hier groen licht voor lijkt te hebben gegeven.
Zeker als de je aanwijzing op haar eigen pagina bekijkt: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/ap-wijst-supermarkten-op-regels-gezichtsherkenning
En dit naar aanleiding van: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4941596/gezichtsherkenning-biometrie-alphen-jumbo-privacy
Ik ben benieuwd wat de Jumbo filiaalhouder uit Alphen aan de Rijn van deze opmerkelijke inzet vindt: 475 (!!) camera’s en ook nog een app installeren….. 🙁
Ook wel mooi om, voordat je die app gaat installeren, naar dit filmpje te kijken: https://youtu.be/AYXM56YJWSo
Ik zie een analogie met de zelfsturende auto van Google. Het werd voorlopig niks.
Van kruidenier met een toonbank naar een zelfbedieningswinkel, dat was wel een enorme doorbraak in de jaren ‘50. Maar of dit het gaat halen? Het valt nog te bezien. Als het allemaal supergemakkelijk wordt komt het er ongetwijfeld van. Maar er zijn ontzettend veel mensen met terechte bezwaren tegen zoiets als een creditcard. En tegen het achterlaten van je e-mailadres voor het digitale kassabonnetje, het downloaden van een app etc. Ook hebben veel mensen bezwaar tegen het weg organiseren van kleine menselijke contacten, bijvoorbeeld het contact met de caissière, hoe klein zo’n contact ook moge zijn. Onderschat de waarde ervan niet. Misschien blijft dit altijd een (niet gekend) verlangen bij het boodschappen doen: de mogelijkheid tot een klein en ogenschijnlijk onbetekenend contact. Daarom staan er dikwijls nog lange rijen bij de kassa vermoed ik, waar een mens jou helpt, terwijl de zelfscanners vrij zijn. Laat de sector daar goed over nadenken.
wordt ik?!
ik word !
🙂
Ik ben het met de creditcard-loze meneer eens! Of zou Aldi een nieuw publiek willen trekken met deze formule?!
Gelukkig woon ik zelf dichtbij een vestiging met ‘ouderwetse’ kassa, want Aldi ‘oude stijl’ blijft 1 van mijn favoriete winkels vanwege zijn soberheid, prijspeil, en niet in het minst, de afwezigheid van ‘muzak’!
Mag een supermarkt überhaupt contant geld -een wettig betaalmiddel- zomaar weigeren?
Ik dacht dat er altijd minstens 1 kassa moet zijn waar men ook contant kan afrekenen.
Deze winkel moet je zien als een zogeheten flagstore, dus een reclamebord op een triple A locatie. Een poging om het zeer slechte imago van Aldi te doorbreken en om zichzelf als winkelbedrijf van de toekomst neer te zetten.
Na verloop van tijd en te weinig klandizie zal Aldi of deze winkel opgeven vanwege te verliesgevend of het concept drastisch moeten wijzigen naar reguliere to go winkel met (ook) zelfscan.. Vermoedelijk dat laatste.
Nederland is één van de weinige landen waar de creditcard nog niet als volwaardig betaalmiddel wordt geaccepteerd. Helaas: voor buitenlandse gasten is dit bijzonder lastig – ik hoop dat de acceptatie van CC hiermee groter wordt in Nederland, om beter aan te sluiten bij de grensoverschrijdende behoefte.
@ Binnenstadbewoner?
Hoezo heeft de Aldi een slecht imago?
Bij wie dan precies?
Miljoenen Nederlanders doen er (zonder schaamte) hun boodschappen en het is afwisselend met de Lidl de nummer 3 qua marktaandeel onder de supermarkten in Nederland.
Alles behalve een slecht imago dus.
Bij de appie verkopen ze dan weer prepaid creditcards, 30 meter verderop. Wel jammer dat de meningen zo verdeeld zijn. Je zou haast zeggen dat we in een democratie leven.
In de Volkskrant van vandaag ook een artikel over deze nieuwe Aldi.
“Om privacy hoeft de klant zich geen zorgen te maken, omdat er niet aan persoonlijke identificatie wordt gedaan” – zegt de woordvoerder.
Huh?
– Kassabon komt per e-mail.
– App downloaden
– Account aanmaken
– Betaalgegevens toevoegen
en oh ja, 475 camera’s.
In hetzelfde artikel wordt vermeld dat Aldi is “geïnspireerd door techgigant Amazon, dat (sic) in de Verenigde Staten tientallen onbemande winkels heeft”.
Als dat niet alle alarmbellen doet afgaan weet ik het niet.
Wel interessant dat iedereen denkt te weten dat zo’n 80% van de Aldi klanten geen creditcard heeft. Volgens mij is dat helemaal nergens op gebaseerd want bij de gewone Aldi’s kan je ook met Creditcard betalen en zelfs met AmEx en die is toch niet heel geaccepteerd in de winkelstraten van NL.
@ Marjolein: wat heeft uw reactie met het onderwerp te maken? Wordt u soms aangespoord door een fobie voor taalfoutjes?
@ confusius: Aldi heeft maar circa 5 % marktaandeel. Dat miljoenen Nederlanders hier hun boodschappen doen, is niet waar. Het imago van Aldi is bij het grote publiek erg slecht. Een imago van dat je de boodschappen in de winkel zelf uit de dozen moet halen, slechte kwaliteit van groente en fruit (was ook echt zo), winkelpersoneel dat wordt uitgebuit en monddood is gemaakt. Vakbonden worden niet erkend. Verschillende actualiteitenrubrieken hebben hier in het verleden aandacht aan gegeven. Aldi zelf geeft nooit commentaar op wat dan ook. Ook niet op misstanden. Werknemers die voor hun rechten opkomen, kunnen vrezen voor ontslag.
Uitstraling van de winkels deed denken aan supermarkten in voormalig oostblok. Ronduit depressief. Wel heel goedkoop qua prijzen.
De laatste jaren werkt men hard aan verbetering van dit imago. Winkels zijn flink opgeknapt en – voor Aldi heel uniek – zelfs tv spotjes. Echter, een negatief imago verander je niet zo maar. Dat kost heel veel tijd. Deze flagstore past in het beeld om het imago bij het grote publiek een boost te geven.
Als je het niks vindt, ga er dan niet heen. Je wordt niet gedwongen toch?
en als je samen boodschappen wil doen? ik ga vaak samen met vriendin naar ah en aldaar kijken wat we gaan eten en drinken, dat kan hier niet?
Er wordt volgens de betaalvereniging zeer weinig gebruik gemaakt van creditcards in supermarkten. Niet zo gek want in Nederland kán dit, itt de rest van Europa ook helemaal niet..
@Pol
Wat een (ver-)beeldend filmpje, heel goed.
Vrees alleen dat meeste mensen het nog steeds niet inzien…
@Arie ik weet niet waar jij de wijsheid vandaan haalt maar in Europa doet bijna iedereen met cc zijn boodschappen. Moet je eens in Engeland gaan kijken of in Frankrijk daar ze of met (vooroorlogse)cheques of met cc betalen. En voor jouw info als je op de website van de Aldi kijkt krijg je je antwoord
https://www.aldi.nl/informatie/betaalmogelijkheden.html
Er zal t.z.t vast wel kunnen worden betaald met Ideal via je telefoon.
Ik ben niet een echte Aldi bezoeker, maar juich dit zeer toe.
Eindelijk geen vervelende klanten die het slowshoppen tot in de puntjes beheersen.
De afgelopen 15 jaar is het supermarktbezoek een stuk langer geworden sinds ze het slowshoppen met een zelfsscanapperaat de mensen hebben aangepraat.
Een kassiere scant een artikel op de band in gemiddeld 1.2 seconden.
De slowshopprer scant het product met de handscanner gemiddeld in 7 seconden.
De slowshoppers zullen met een boog om ALDI heen lopen, die willen het liefst weer naar de bediensupermartkt, dan zijn ze nog langer bezig in de winkel.
Hoop dat AH dit snel invoerd.
@ Anne Marie, wat heeft de taalfout met het artikel te maken? Als ik zo vrij mag zijn de vraag te beantwoorden: best veel.
Als iemand een taalfout in een artikel ziet staan, dan heeft die taalfout alles met het artikel te maken. Het artikel is namelijk zeer waarschijnlijk geschreven door dezelfde persoon die de rest van het artikel heeft geschreven. De taalfout kom je tegen bij het lezen en is onderdeel van het artikel. De taalfout kan de leesbaarheid op verschillende manieren beïnvloeden of de aandacht afleiden van de inhoud.
Die andere vraag kan ik niet beantwoorden.
“Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat de consument in de fysieke winkel zeer weinig gebruikmaakt van een creditcard. In 2021 waren creditcardbetalingen goed voor 0,4 procent van alle transacties aan de toonbank.”
Nederlanders zijn niet achterlijk en kunnen heel goed rekenen als het moet.
Met kredietkaart betaal je achteraf rente over spullen die je al lang hebt opgegeten, verteerd, door toilet gespoeld en bent vergeten wat het ook al weer was of hoe het smaakte… Hollands is: ‘boter bij de vis want die wordt al duur genoeg betaald’.
Elk persoon wat daar naar binnengaat wordt door camera’s gevolgd en reken maar dat die software oogbewegingen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamshouding analyseert en daarvan ‘leert’. Creditcard maatschappijen verdienen, net zoals hun acceptanten, aan het consumptiegedrag van mensen. Dus hoe meer ze (Aldi en creditcards) over mensen weten hoe makkelijker het wordt om mensen te verleiden die creditcard vaker consumptief te gebruiken.
Big Brother is watching you…
Tegenwoordig noemen we het de ‘kenniseconomie’
Als die Aldi 27/7 open is en alcohol verkoopt, sta dan maar niet raar te kijken als het binnen de kortste keren een succes is. Utrecht is wel een studentenstad en velen daarvan hebben een creditcard en wonen op fietsafstand.
@ Binnestadsbewoner
Fragante flauwekul.
En inderdaad, Aldi staat niet 4e, maar 5e, excuus. En dat het 5,9/ 5,5 % marktaandeel heeft is niet zo raar met de grote jongens als AH, Jumbo en Superunie naast zich. Lidl doet het idd beter. Maar net alsof 5,9% marktaandeel slecht is voor een relatief kleine prijsvechter. En dat komt nog steeds neer op een paar miljoen inkopen doende Nederlanders.
Heel veel mensen kwamen er in de jaren tachtig niet voor uit, maar shopten er toch.
Dat imago is al vanaf de jaren negentig verbeterd, omdat mensen slim denken te zijn door op de kleintjes te letten. Niemand schaamt zich al 2 decennia niet, om naar de aldi te gaan.
En arbeidsomstandigheden, je baseert je op Kassa/ Radar uit 2002/ 2003. Dat is inmiddels 20 jaar gelee, beste boomer. Ik mag toch hopen dat er iets verbeterd is inmiddels. Je hoort er ook niks meer over, dus het zal wel. De wetgeving is ook veranderd ten faveure van de werknemer de laatste jaartjes.
En Oost-Blok-Uitstraling? Duidelijk nooit in het echte voormalige Oost-Blok geweest. Eerder minimalistisch. EN LEKKER BELANGRIJK> UITSTRALING, alsof ik daar mijn boodschappen voor doe. Eerder een noodzakelijk kwaad.
Dat is niet waar, Arie. Jumbo, Dirk, Aldi en Lidl accepteren gewoon creditcards
wat is het voordeel tov zelfscan? minder derving?
Vreselijk die k9ntsktloze kassa.m8j zal je hier nooit vinden.
Bela heelijk.ik ben op leeftijd dan is het helemaal verschrikkelijk.u hebt eebt een klant verloren,
@Pol, de Autoriteit Persoonsgegevens heeft geen toestemming hiervoor gegeven; het concept voldoet aan het wettelijk kader. Klanten geven immers zelf uitdrukkelijke toestemming voor de verwerking van hun gegevens.
Het is een spiegelbeeld van de Jumbo in Alphen; waar dat systeem tot doel had om dieven te weren door hen te herkennen, gaat de Aldi nu al haar klanten herkennen om dit winkelconcept mogelijk te maken. Met als bijvangst dat ze dieven kunnen weren (account uitschakelen).
Dat roept een interessante vraag op over de wenselijkheid hiervan; als het onacceptabel is om dieven te identificeren en pro-actief uit de winkel te zetten, is het dan wel ok om ze middels een systeem als van de Aldi al vooraf toegang te ontzeggen? Hoe publiek dient de toegang tot een supermarkt te zijn? Of weegt dat op tegen de voordelen voor de consument?
Ik zie persoonlijk weinig voordelen en krijg de kriebels van zoveel camera’s in mijn nek; ik doe er zelf niet aan mee.
Maatschappelijk gezien een zorgelijke ontwikkeling met dystopische randjes, die wat mij betreft een politiek gesprek waard is. Hopelijk komt dat van de grond.
@ Confusius: informeer je eens wat beter.
5 of 6 % marktaandeel is niet slecht maar geeft aan dat je stelling dat miljoenen Nederlanders hier hun boodschappen doen, onzin is. Die 5 of 6 % kan wel meer worden. Pas sinds een paar jaar is Aldi haar winkels aan het transformeren in het kader van het nieuwe Aldi concept. Verschil tussen oude en nieuwe winkels is erg groot. Positieve ontwikkeling. Aldi lijkt zeker op de goede weg naar een hoger marktaandeel maar een verleden met misstanden poets je niet zo maar weg. Dat verleden is niet van 20 jaar terug maar recenter.
@Confusius:
“…Maar net alsof 5,9% marktaandeel slecht is voor een relatief kleine prijsvechter. En dat komt nog steeds neer op een paar miljoen inkopen doende Nederlanders…”
Als je niet kan rekenen wel ja.
Tja, eens in de zoveel tijd ga ik weer naar de Aldi, omdat het toch wel goedkoper is enzo, maar als ik er dan ben zie ik weer wat voor troosteloze bende het is. Iedereen loopt er rond met z’n ziel onder z’n arm, nergens personeel en lange rijen aan de kassa omdat ze te beroerd zijn om meer dan 1 kassa te openen. Boodschappen doe je misschien niet voor de uitstraling, maar ik merk dat ik dan toch liever naar de AH’s en Jumbo’s ga.
En deze winkel klinkt met alle camera’s en volgtechnieken ook niet prettig. Nog los van het feit dat het mij een crime lijkt om op die locatie mijn boodschappen te doen. Het fijne van Nederlandse steden is gelukkig dat er supermarkten in alle wijken en uithoeken van de stad zitten.
tot in de vroege naughties had de aldi niet eens barcodescanners, de kassiers kenden gewoon honderden productcodes uit het hoofd.