Verschillende gemeentevoertuigen blijken te zwaar voor de Utrechtse binnenstad | De Utrechtse Internet Courant Verschillende gemeentevoertuigen blijken te zwaar voor de Utrechtse binnenstad | De Utrechtse Internet Courant

Verschillende gemeentevoertuigen blijken te zwaar voor de Utrechtse binnenstad

Verschillende gemeentevoertuigen blijken te zwaar voor de Utrechtse binnenstad
Archiefbeeld.
Sommige afvalinzamel- en reinigingsvoertuigen van de gemeente Utrecht overschrijden de zogenoemde aslastbeperking in delen van het centrum van de stad. Met spoed worden daarom vanaf 18 mei andere voertuigen ingezet.

Sommige afvalinzamel- en reinigingsvoertuigen van de gemeente Utrecht overschrijden de zogenoemde aslastbeperking in delen van het centrum van de stad. Met spoed worden daarom vanaf 18 mei andere voertuigen ingezet.

Op sommige plekken van de Utrechtse binnenstad geldt een aslastbeperking van 2 ton. Het gaat dan met name om gebieden met historische werven zoals de Nieuwegracht en de Oudegracht. Deze werven zijn al langer onderwerp van discussie en eind vorige maand is een plan gepresenteerd voor het herstel van de historische constructies.

De invloed van het zware verkeer dat in de binnenstad rijdt en het draagvermogen van de kelders zijn aandachtspunten binnen de aanpak. Daarom heeft de gemeente onderzocht wat de aslast is van de voertuigen die in het centrum gebruikt worden.

Te zwaar

Uit het onderzoek is gebleken dat één van de drie voertuigen die gebruikt worden bij het ophalen van afval enkele honderden kilo’s te zwaar is. “De overige twee voertuigen bleken in onbeladen toestand wel onder de aslast te blijven, maar kunnen in het 2-tons gebied slechts zeer beperkt beladen worden”, aldus de gemeente.

Ook één type veegmachine bleek te zwaar voor de gebieden waar de beperking geldt. Alle andere reinigingsvoertuigen blijven wel onder het maximale gewicht.

Oplossing

Om in de binnenstad te voldoen aan de aslastbeperking worden vanaf 18 mei kleinere afvalinzamelvoertuigen ingezet in het wervengebied. Deze wagens kunnen logischerwijs een stuk minder afval vervoeren dan de bestaande voertuigen.

“Om dit enigszins te compenseren wordt het afval dat in het 2-tons gebied wordt ingezameld voortaan gestort in een grote perscontainer bij de gemeentelijke veegpost aan de Van Swindenstraat”, aldus de gemeente.

Het grootste deel van het afval in het wervengebied kan makkelijk opgehaald worden door de kleinere voertuigen. Uitzonderingen zijn de ongeveer 40 rolcontainers die door ondernemers worden gebruikt. “Deze kunnen niet met de kleine voertuigen worden geleegd. Daarom halen onze medewerkers deze containers de komende tijd op uit het 2-tons gebied, om ze daarna te legen op een straat met een hogere aslast.”

Veegwagens

Ook worden de veegwagens die te zwaar zijn vanaf 18 mei niet meer ingezet in het wervengebied. In plaats daarvan wordt het gebied handmatig schoongemaakt. “Dit is een stuk arbeidsintensiever en vraagt ook om inzet van een straatzuiger en veger en daarmee een verschuiving van de inzet van deze machines.”

Ook wil de gemeente nu eerder uitstootloze veegmachines kopen waardoor deze het aankomende jaar al ingezet kunnen worden. “Hierbij is de 2-ton aslast uiteraard een randvoorwaarde.”

Financiën

De andere manieren van schoonmaken en afval inzamelen kosten meer geld. Uit een prognose blijkt dat de extra kosten van alleen al het ophalen van het afval jaarlijks tussen de 400.000 en 700.000 euro is.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Pete

    80 procent van de horeca is in kleine binnenstad gepropt
    Elke ochtend files vrachtwagens die de binnenstad in moeten
    Bij mij voor de deur is 2 ton gebied
    Regelmatig staan daar 2 ton plus vrachtwagens te lossen
    Slim melden
    Handhaving ziet het wel, maar rijden door
    De Utrechtse wegkijkhandhaving

  2. Anlies

    Niet alleen gemeentevoertuigen overschrijden de maximale aslast, ook de elektrische bussen zijn veel te zwaar en zorgen voor schade aan de woningen!

  3. Koel Hoofd

    Bedenk dan dat er nog niet zo lang geleden is geinvesteerd in dat nieuwe materiaal…
    Dus de burger gaat wederom voor de kosten opdraaien omdat de gemeente broddelwerk levert.

  4. BdV

    Dan vragen we om de kosten te drukken toch of de mensen hun troep zelf netjes op willen ruimen a.u.b.? Of is dat raar?

  5. cas

    zijn elektrische voertuigen niet over het algemeen een stukje zwaarder…

  6. Wouter

    @BdV: Laat de gemeente een moreel appèl doen op de inwoners! Dat schijnt volgens onze landelijke overheid ook te volstaan voor bedrijven die het al niet zo nauw nemen met de regels.

  7. Binnenstadbewoner

    Al die kleinere veegmachines en handmatig schoonmaken is wel goed voor de werkgelegenheid.

  8. Petran

    @ Anlies

    Zoveel elektrische bussen zijn er nog niet in Utrecht te vinden hoor op dit moment, dat is 1).

    2.) Ze zijn niet echt zwaarder als de bestaande overige bussen en ze worden ook steeds lichter. Maar als jij liever in de roetuitlaat van vieze stadsbussen bivakkeert; it’s all yours.

  9. BdV

    @Wouter, ik weet het, werkt bijna net zo goed als het uitdelen van boetes.

  10. Gregor

    Als de binnenstad bewoners nu eens wat netter omgaan met de openbare ruimte, zijn er helemaal geen veegwagens nodig.

  11. HArry

    Correct. Elektrische voertuigen zijn honderden kilo’s zwaarder dan voertuigen op brandstof. En inmiddels zijn nieuwe diesel voertuigen ook nog eens stukken schoner. Dit heet technische vooruitgang. Helaas is dit laatste nog niet het geval met gewichtsreductie van batterijen.

    Tijd om alle subsidies en belastingvoordelen op energie en voertuigen te stoppen.

  12. JdV

    @Gregor: Goed plan. Doen we dat overal in 030. Want het zijn de bewoners die er een zooitje van maken, niet de toeristen, provincialen en bewoners van andere wijken, toch? Nee hoor, allemaal het werk van de smerige binnestadsbewoner in dit geval. Weet je wat? Als we nou gewoon wonen binnen de singels verbieden dan word het ook niet zo’n smeerboel en kunnen er nog veel meer horecazaken bij. Briljant plan !

  13. Misspoes

    @Harry

    Geroeptoeter zonder enige onderbouwing.

    Elektrische voertuigen zijn altijd schoner dan voertuigen op andere brandstof. Zelfs als de elektriciteit in kolencentrales opgewekt wordt.

    https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto-altijd-schoner-dan-verbrandingsmotor-ook-via-kolencentrale~a74c1033/?referrer=https://www.google.nl/

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).