Vloerverwarming bij Dafne Schippersbrug gaat jaarlijks 36.000 euro kosten | De Utrechtse Internet Courant Vloerverwarming bij Dafne Schippersbrug gaat jaarlijks 36.000 euro kosten | De Utrechtse Internet Courant

Vloerverwarming bij Dafne Schippersbrug gaat jaarlijks 36.000 euro kosten

Vloerverwarming bij Dafne Schippersbrug gaat jaarlijks 36.000 euro kosten
Archieffoto Dafne Schippersbrug
De vloerverwarming bij de Dafne Schippersbrug die eind oktober is aangelegd, gaat elk jaar 36.000 euro kosten. Dat zijn de kosten voor de elektriciteit die nodig is om de verwarming draaiende te houden. 

De vloerverwarming bij de Dafne Schippersbrug die eind oktober is aangelegd, gaat elk jaar 36.000 euro kosten. Dat zijn de kosten voor de elektriciteit die nodig is om de verwarming draaiende te houden. 

De vloerwarming is aangelegd omdat vorige winter bleek dat het wegdek te glad wordt in de wintermaanden. Met name bij de haakse bocht boven het schooldak waren er meerdere valpartijen van fietsers.

De verwarming die voor 200.000 euro is aangelegd op het schooldak, moet de kans op valpartijen deze winter verkleinen.

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. Vee

    Heeeeejj,

    Maar dat is lekker duurzaam!

  2. JdV

    100 euro per dag, en als je het omrekent naar een aantal koude maanden een veelvoud daarvan. Het mag wat kosten 🙂

  3. Wim Vreeswijk

    Je hoeft natuurlijk de verwarming alleen maar aan te zetten bij officiële KNMI vriesverwachtingen en dat zijn misschien 100 vriesdagen….Hiermee wordt wellicht circa 25.000 euro bespaard voor de hardwerkende belastingbetaler.

  4. katja

    Sponsort Dafne ?

  5. Bernhard

    Het is een mooie en handige brug, waar ik dankbaar gebruik van maak. Maar dit lijkt me wat veel van het goede..

  6. Vincent

    Ja, da’s een boel geld. Wat ook een boel geld is: 22.000 euro. Oftewel de directe medische kosten van één gebroken heup. Dus op het moment dat een verwarmingssysteem per jaar twee valpartijen met een gebroken heup als gevolg weet te voorkomen, zijn de kosten er alweer uit. Dat lijkt me haalbaar.

  7. Bert

    2 Fietsers glijden uit:

    – 200.000 euro aanlegkosten
    – 36.000 euro verwarmingskosten per jaar
    – X euro onderhoudskosten per jaar

    Hoe zou de gemeente Utrecht toch aan dat enorme begrotingstekort komen?

    @JdV

    Dan reken je nog aardig. Het gemiddeld aantal vorstdagen per jaar is zo’n 50 (ik kan alle provincies vinden, behalve die van Utrecht). Dus als je dat neemt als basis, zit je op zo’n 720 euro per vorstdag.

  8. Joep

    Doorberekenen aan architect en aannemer (en projectontwikkelaars) die altijd wel de lusten hebben (zich rijk rekenen aan belastinggeld), maar nooit de lasten hebben, die worden altijd doorgeschoven naar ons. Dit zijn gewoon bouw- en ontwerpfouten die letterlijk door de jaren van gebruik heen in de miljoenen en miljarden gaan lopen.

  9. BramD

    Een windmolen ernaast zetten.

  10. Scherpschutter

    @Vee 20/11/2018 – 11:06

    Mmm…. €36.000 : € 0,21 = 171.428 kWh. Een enkele kWh staat bij grijze stroom garant voor ongeveer 500 gram Co2 uitstoot. Om het brugje warm te houden gaat dus dik 85 ton Co2 per jaar de lucht in, oftewel het equivalent van de totale uitstoot die ruwweg 25 personenauto’s gemiddeld in een jaar uitstoten.

    Ach, troost u met de gedachte dat Co2 maar onschuldig plantenvoer is. 😉

  11. Piet

    ik voel een tolheffing aankomen. En terecht de gebruiker betaald net zoals bij de parkeervergunningen. Als je niet wil vallen betaal je gewoon wat extra of je kan omfietsen.

  12. BramD

    Windmolen met daaraan een warmtepomp gekoppeld, installeren?

  13. BW

    Ik ben geen wegenbouwkundige, dus vergeef me als ik iets geks zeg, maar is dit niet op te lossen met een andere toplaag? Er zijn toch wel meer wegen in Nederland met een helling en daar leggen we toch ook geen vloerverwarming aan om gladheid tegen te gaan?

  14. Theo

    @BramD
    Dat zijn twee ideeën die je afzonderlijk moet beoordelen.
    – de windmolen lijkt me niet zo goed want dan is de brug alsnog glad als het te weinig waait.
    – de warmtepomp levert warm water. Je moet dan de gloeidraden in het wegdek vervangen door waterleidingen voor dat water. Lijkt me riskant want als er een storing is kan je wegdek kapotvriezen.

  15. teunemans

    Jaaaa, dat krijg je met Groen Links, de fiets is heilig. Het mag wat kosten!!!

  16. JdV

    @Vincent: Zo weet ik er nog wel een. Weet je wat nog veeeel goedkoper is? Geen dure brug aanleggen, iedereen gewoon van de andere bruggen gebruik laten maken (waar dit euvel zich klaarblijkelijk niet voordoet).
    Moet je eens kijken wat je dan bespaard !

  17. Harry

    Nou begrijp ik waarom de parkeertarieven zo fors omhoog gaan, Alle fietsstraten in Utrecht in de toekomst verwarmd. Zo zie je maar weer dat zonder de autobelastingen dit allemaal niet mogelijk is. En laten we al helemaal niet hebben over de vervuiling die dit met zich mee brengt. Denk toch echt dat als we zo met onze energie omgaan er 3 kolencentrales bij moeten of een kerncentrale.

  18. herman

    Dit stelt toch helemaal niets voor? Er worden wel grotere bedragen uitgegeven aan projecten waar je je echt af mag vragen waarom?

  19. Toine Goossens

    Wie op het Polygoon Journaal kijkt komt de film tegen van het Amsterdamse jongetje dat met zijn tong vastgevroren is aan de ijzeren brugleuning. Een voorbijganger offert de thee in zijn thermosfles op om hem los te weken.

    Zoiets is een fataal gebrek aan Kritisch Denkvermogen in de ontwerpfase. Óf je voorkomt bevriezing door maatregelen in de plannen, óf je zorgt voor een permanente directe signalering en gladheidsbestrijding.

    Ergens een ambtenaar of ontwerper die geen helikopter visie heeft, ofwel niet inclusief kan denken. Zegt niets over politiek, tenzij er een politiek besluit is genomen om op de aanlegkosten te bezuinigen. (Zoals bij TivoliVreeburg het geval was).

  20. Dee

    Ronduit BELACHELIJK !!!

  21. Theo

    Ik zie nu pas dat ik op de foto sta. Met vrouw, en kleinkind Louisa achterop.

  22. Marcel

    Zal ik er nog iets geks bijdoen? De fietsbrug over de NRU230? Naar het Gagelpark? Aangelegd voor een paar miljoen en 15 fietsers per dag. Ff doorfietsen naar de 3 rotondes en je bent er ook. Echt te idioot voor woorden. Ben trouwens benieuwd wanneer daar de eerste fietser valt en er verwarming moet komen. Bizar dat we dit doen. Geld zat principe?

  23. Ruud Paree Meijer.

    Dit is toch te absurd voor woorden.

    Enkele dagen geleden bleek de Gemeente Utrecht nog 2,5 ton voor een betonnen kunstwerk te hebben betaald, waar geen hond de Kunst in ziet.
    Laat staan dit bedrag in verhouding staat tot wat de hoeveelheid beton die gebruikt is gekost heeft.

    En zie de volgende onzinnige uitgave is weer een feit.
    Kan ik bij de gemeente ook een aanvraag indienen dat vanaf mijn huis de kortste route naar het winkelcentrum verwarmd word ?
    Want stel je voor dat het glad word, dan moet ik toch veilig de winkels kunnen bereiken toch ?

    Gemakshalve vergeet men te vermelden wat de jaarlijkse kosten voor het onderhoud zijn.
    Dit nog afgezien dat dit systeem NIET milieuvriendelijk is.
    En dit vind tot overmaat van ramp dan plaats in een gemeente die hoog van de toren blaast energie neutraal wil zijn ?

    Ik stel voor dat met ingang van 1 januari 2019 aanbestedingen die meer dan € 100,00 gaan kosten eerst vóóraf gepubliceerd gaan worden op de site van de Gemeente, in de krant, huis aan huis bladen en op Facebook.
    Daarbij de inwoners van de Gemeente Utrecht de mogelijkheid krijgen om vóór of tegen te stemmen, waarbij de uitslag bindend is.

    GroenLinks moet hun ogen uit hun kop schamen om met een project als deze akkoord te gaan.

  24. Janneman

    Je houdt je hart vast voor de volgende fietsbrug, bij Lage Weide en Zuilen, vloerverwarming, overdekt en muziekje erbij wellicht???? Als het zo doorgaat wordt Utrecht weer een art. 12 gemeente, zou misschien wel goed zijn voor de gemeenteraad, zo leren ze weer een hand op de knip houden.

  25. G.H.

    Voor een pak minder geld dan die 36.000 euri heb je een heel winterseizoen lang iemand paraat staan met een voorraadje strooizout.
    Bovendien had de gemeente zich dan ook de aanlegkosten bespaard.
    Maar ja, geef de Sahara in beheer aan GroenLinks en binnen een jaar is het zand op.

  26. Mikel

    Tegenwoordig is het een rubberentegelparadijs. Oei oei oei. Er zal maar iemand kunnen vallen als het glad is. Van enig normaal verstand van een fietser mag niet worden uitgegaan.

  27. Vincent

    @ JdV Laten we dan meteen alle kosten meenemen, dus ook de kosten van het vaker in de file staan op die bruggen vanwege de drukte. Of de kosten van de hogere druk op de binnenstad, omdat minder mensen bereid zijn naar Leidsche Rijn te verhuizen vanwege het gebrek aan een goede fietsverbinding met het centrum.

    De beste stuurlui staan hier altijd aan wal, en roepen bij ieder bedrag dat de drie nullen overstijgt dat het kortzichtige geldverspilling is. Infrastructureel onderhoud kost geld, maar dat onderhoud negeren is op lange termijn VEEEEL duurder. Ja, achteraf gezien was het wellicht handiger geweest om de vloerverwarming er van begin af aan in te bouwen – met strooizout alleen kan het kennelijk niet af. Dat was destijds een kostenbesparende keuze van de gemeente, iets waar het merendeel van de commentators hier waarschijnlijk heel blij mee zijn geweest…

  28. Don

    De kosten van de sneltram
    Kunstproject bouwvakker spelen op Neude.
    Mozaiek debacle op Vredenburg
    De Dafne Schippersbrug
    Ben bang dat dit lijstje nog veel langer gaat worden met dit geld speelt geen rol college.

  29. Dakhaes

    Tja en dat stond niet in de aanbesteding. Brug goedkoop aangelegd. Daarna komen de extra’s wel.
    Nu is het wachten op het roesten van de brug!

  30. Marcel

    We hebben het erover maar er veranderd niks. En weet u waarom? We kiezen onze partijen verkeerd. Ik stem niet op een partij die in zijn programma heeft staan wat ie allemaal wil zoals hierboven omschreven. Ons partij stelsel is echt te oud voor woorden. De burger betaald zijn belasting en heeft er daarna geen enkele controle meer op. Ik kan een hele waslijst ophangen hiermee maar helaas helpt t niks. Ook niet wat wij hier schrijven. Je lucht je ongenoegen maar daarna…..? NIKS

  31. stefan

    Tja, als de energie opgewekt wordt door een windmolentje boven op de brug is het niet zo erg. Misschien een idee?

  32. Hendrik

    @scherpschutter. De elektraprijs inclusief belastingen is eerder iets van 10 cent per kWh. Dan kom je dus op 320.000 kWh. Wat weer staat voor meer dan honderd woningen aan elektriciteitsverbruik.

    Hier waren ook andere technische oplossingen mogelijk geweest die wel duurzaam zijn.

  33. BdV

    Tsja, inderdaad, er zijn wel meer bruggen en wegen en paden met bochten die glad worden bij sneeuw en vorst. Want als je het op 1 plek doet, moet het natuurlijk overal, anders krijg je onverwacht en onverantwoord her en der levensgevaarlijke en belachelijk gladde situaties. Dat kan zo niet langer. Ik durf mijn deur niet meer uit. Als het maar niet van onze belastingcenten is.

  34. ACTK

    Kosten lijken mij nogal hoog, maar laten we zeggen dat het klopt:
    36 gebroken ledematen en bijbehorende verzuimdagen zijn duurder, en het voorkomt dat fietsers toch maar in hun auto stappen met alle filekosten die daar dan weer bij horen. Daarnaast besparen fietsers gezamenlijk iedere dag duizenden liters brandstof en maken ze het voor verstokte autorijders mogelijk om te blijven rijden door zich niet ook in de file aan te schuiven…
    Wie zo goed bezig is mogen we het ze wel een beetje makkelijk maken. Goeie investering dus!

  35. Al

    En weten jullie wat gladheidsbestrijding op autowegen kost per jaar? Daar hoor ik niemand over. Een veelvoud van dit bedrag. Voor de provinicie Drenthe zijn er cijfers: 1,2 miljoen euro per jaar.
    Ik vind het goed dat de gemeente het milieuvriendelijke vervoersmiddel fiets zo goed ondersteunt . Tjsa, elektisch verwarmen is niet meteen heel duurzaam, maar alle mensen dan maar met de auto laten gaan omdat de brug te glad is, is ook iet duurzaam, en bovendien ook nog ongezond

  36. bee

    stadsverwarming op die brug aansluiten.

  37. Michel Post

    Water uit het Amsterdanrijnkanaal via slangen door het wegdek pompen. Dat is gratis warmte.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).