Volgende week start verkeersonderzoek voor herinrichting Westelijke Stadsboulevard Volgende week start verkeersonderzoek voor herinrichting Westelijke Stadsboulevard

Volgende week start verkeersonderzoek voor herinrichting Westelijke Stadsboulevard

Volgende week start verkeersonderzoek voor herinrichting Westelijke Stadsboulevard
De Sint Josephlaan in Utrecht
Goedopweg, het samenwerkingsverband van overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden, start donderdag 1 april met een verkeersonderzoek op en rondom de Westelijke Stadsboulevard en de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Tot en met 28 april wordt informatie verzameld om zo te bepalen welke maatregelen genomen kunnen worden tijdens en na de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard. 

Goedopweg, het samenwerkingsverband van overheden en werkgevers om de regio Utrecht bereikbaar te houden, start donderdag 1 april met een verkeersonderzoek op en rondom de Westelijke Stadsboulevard en de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Tot en met 28 april wordt informatie verzameld om zo te bepalen welke maatregelen genomen kunnen worden tijdens en na de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard. 

“De maatregelen moeten de bereikbaarheid van het gebied verbeteren”, schrijft Goedopweg. “Het verkeersonderzoek is volledig anoniem.” Het onderzoek moet inzicht geven in de verkeersstromen van automobilisten die gebruikmaken van de Westelijke Stadsboulevard.

“Zo wordt duidelijk welke routes mensen nu kiezen. Aan de hand van deze informatie kunnen we passende alternatieven bieden. Zowel bewoners als doorgaand verkeer hebben op deze manier zo min mogelijk last van de werkzaamheden.”

Tijdelijke camera’s

Het onderzoek op de NRU heeft hetzelfde doel. Die herinrichting is nog niet zo ver als de stadsboulevard, maar de informatie zou toch al nuttige informatie opleveren die van pas komt om het gebied over een tijdje beter bereikbaar te maken.

Op verschillende plekken komen tijdelijk camera’s te hangen die het voorbijkomende verkeer registreert. “De kentekens die langskomen worden direct omgezet in een anonieme code. De onderzoekers zien alleen deze anonieme code en weten dus niet wie er rijdt of wie de eigenaar van het voertuig is.”

In deze video wordt uitgelegd hoe het werkt:

De weg tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug moet veiliger en groener worden. Het gaat om de wegen vanaf de Pijperlaan tot aan de Marnixbrug. Samen vormen deze wegen de Westelijke Stadsboulevard. Een stadsboulevard is een veilige weg met groen en bomen waar je makkelijk en snel kunt oversteken.

Er zijn plannen voor één rijstrook voor auto’s per rijrichting, een groene middenberm en parkeerplekken langs de rijbaan. Ook zouden er vrijliggende fietspaden moeten komen en aan beide zijden een voetpad. Verder is het de bedoeling dat er vooral lokaal verkeer zal rijden. Doorgaand verkeer wordt om de Westelijke Stadsboulevard heen geleid.

In 2018 werd al eens onderzoek gedaan onder bewoners voor de aanpak van de herinrichting van de Westelijke Stadsboulevard. Toen werd er getest welk type reiziger in de wijken West en Noordwest wonen in Utrecht. Met die informatie kan volgens de gemeente uiteindelijk een passend alternatief voor de auto worden aangeboden.

Het gehele traject

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. JvS

    Groener en veiliger, superfijn. Alleen vraag me af hoe de aanrijdtijden van politie, ambulance en brandweer hierdoor beïnvloed gaan worden?
    Als je ziet hoe er soms al gestunteld wordt vanaf de Spinozaweg richting de Pijperlaan, zou je verwachten dat ze dit niet ten goede komt. Hoeveel levens winnen we hiermee en hoeveel levens verliezen we hierdoor, hebben ze daar een model voor?

  2. De count

    Ah, het verstikken van de bereikbaarheid gaat gewoon door

  3. RABE

    Ik hoop dat men geleerd heeft van de problemen op ‘t Goylaan. Daar zijn vele euro’s het riool in gespoeld. Vergroenen is mooi, maar je kunt ook te veel willen. Als het verkeer stilstaat op de ‘t Goylaan kun je niet op het balkon zitten door de uitlaatgassen. De was blijft er ook niet wit. Dat moet toch genoeg zeggen over de uitstoot op een stadsboulevard.

  4. Lombokker

    Ah, de racebaan tussen Overvecht en Kanaleneiland. Het zal mij benieuwen, maar ik denk dat ik de uitkomst van het ‘onderzoek’ al weet.

  5. Leon

    Verkeersbeperkende maatregelen kunnen ook hier goed werken. Dat zou er sowieso beter uit gaan zien dat de wat grauwe autoweg die er nu ligt.

  6. Marijn

    Als directe bewoner van de westelijke boulevard, ons is nooit gevraagd wat wij willen, er is alleen gevraagd mee te klagen over de hoeveelheid verkeer dmv bespreek avonden waar alleen bepaalde (zure) buurtbewoners van af weten. Men noemt dit Utrechtse democratie.

  7. Gbrie

    Echt dom om dat nu te doen. Zou pas na de pandemie moeten, dan weten we of de mobiliteit weet net zo is als in 2019 en eerder. Nu werken nog steeds veel mensen thuis die anders de auto of het OV pakken. Geen goede metingen dus!

  8. Pieter

    St jozeflaan,cartesiusweg ,een rijbaan ????? Wil lotje ons allemaal op de fiets?? mag ik even lachen!
    Uit welke linkse koker is dit bedacht,godsonmogelijk

  9. Uuutje

    Zoals al HEEEEEEEEEL erg vaak gezegd inmiddels:

    De plannen die nu op tafel liggen dateren al van voor 2009. Dat was ver voor Lotje van Hooijdonk wethouder was en ook in een periode dat Groen Links helemaal niet op verkeer zat.

    Maar goed; links moet nu eenmaal permanent gebashed worden door trolletjes sinds pak ‘m beet 2001.

    En ik stem nota bene geen Groen Links.

  10. F van wegen

    Dan moeten we allemaal de A27 op, (dat wil de gemeente toch?) Dan maar de A27 verbreden?? Beste gemeente Utrecht ga eerst onderhoud plegen wat nodig is. Dit is geld over de balk gooien.

  11. Rottebert Peermans

    Waarom een verkeersonderzoek tijdens een corona-lockdown? Wat voor waarde heeft de data die nu wordt verzameld nog in “normale” tijden? Of komt het allemaal wel mooi uit om de groene plannetjes erdoor te drukken en Utrecht met nieuwe mobiliteitsproblemen op te zadelen?

  12. Esrin W.

    Iedereen hier weer klagen over Lotje.
    Waarom zit ze er nog?
    Precies.
    Omdat de mensen dat blijkbaar willen.

  13. BW

    Heel aardig om er weer eens een onderzoek tegenaan te gooien, maar we hébben al eens een voorproefje gehad van de Westelijke Stadsboulevard. Paar jaar geleden is de spoorbrug over de Cartesiusweg verdubbeld en gedurende een paar maanden was toen één rijbaan per richting beschikbaar. Gevolg: alles stond ramvast in beide richtingen. In Oog in Al staat het verkeer nu al grote delen van de dag stil, ook tijdens corona.

    Ik pleit niet per se voor meer asfalt en sowieso niks mis met meer groen, maar hier gebeurt het tegenovergestelde: de capaciteit wordt gehalveerd. Halverwege het traject wordt nog een wijk met pakweg 6 duizend inwoners uit de grond gestampt (Cartesiusdriehoek) en die mensen zullen de wijk ook af en toe willen verlaten.

  14. Rob H.

    @Rottebert Peermans: Ik stak bij mijn ommetje de Marnixlaan over, gisteren en was verbaasd hoe ontzettend veel verkeer er reed…

  15. A321

    Geweldig! De werkzaamheden kunnen mij niet snel genoeg beginnen. Heerlijk!

    Straks wordt het verkeer zo de gele brug overgestuurd. Belachelijk dat de halve stad nu door Oog in Al moet.

  16. Pee

    Een grotere blunder dan van twee banen 1 maken ,en dan ook nog met droge ogen beweren dat dat beter is voor de doorstroming,kan je niet maken.
    Ze vergeten er bij te zetten dat het allemaal 30 kilometerzones worden.
    Er is volop ingezet om de mensen hun auto af te pakken .
    Eerst met dit soort plannen en daarna het nog duurder maken om te parkeren,wat al een verhaal apart is,dan gaan de brandstof prijzen en de wegenbelasting omhoog totdat men het niet meer kan betalen en de auto vaarwel moeten zeggen.
    In wezen pakken ze je vrijheid dan af.
    Fietsen is niet voor iedereen een optie.

  17. Thuisblijver

    “Doorgaand verkeer wordt om de Westelijke Stadsboulevard heen geleid”, is dat zo? kan dat nu al? Hoe dan, waar ligt die weg dan? Of is dat soms de Zuilense ring? Dus ipv 3 km moet ik er 9 maken? Waarom niet gewoon de dubbelbaans weg ook door Oog in Al, daar staat nu echt de godganse dag file, de hele dag, nee, dat is lekker. De “binnenring” kan toch prima dubbel uitgevoerd worden, of zijn Oog in Allers speciaal, met speciale rechten? Wel een beetje controle en toezicht, want er rijden iets te veel Audi’s met open uitlaat daar tussen O’vecht en K’eiland. In de nacht soms nog erger, dan oefenen Verstappentjes in spe op de Lessinglaan hun rondetijd, helaas in sneue Seatjes met slechts één achterlicht. Het zou al veel schelen als je via de gele brug snel op de A2 zou kunnen komen.

  18. BW

    @Thuisblijver
    Goed opgelet, thuisblijver. Het hele punt van die Westelijke Stadsboulevard is nou net dat de dubbelbaans binnenring wordt teruggebracht naar een enkelbaans weg. Niet alleen in Oog in Al (waar de mensen inderdaad wel echt speciaal zijn, daarom lag daar altijd al een enkelbaans weg), maar overal. En die file staat daar omdat de uitwijkmogelijkheden inderdaad beperkt zijn. Dat maakt dit plan ook zo dubieus.

    @A321
    Het is volgens mij nog helemaal niet zeker dat het verkeer via de gele brug wordt gestuurd. Sowieso is de capaciteit daar ook beperkt en de omweg (via de Wolfgang Pauliweg) is lang. In het slechtste geval komt het verkeer overal vast te staan i.p.v. alleen in de Lessinglaan.

  19. Wies

    Ik denk dat de gemeente een denkfout maakt wat betreft deze stadsboulevard. Anders dan in de andere wijken waar het principe van de stadsboulevard is toegepast, is de snelweg/ring hier relatief ver weg met als klap op de vuurpijl het Amsterdam Rijnkanaal/bruggen die het moeilijker maken om deze aansluiting te verbeteren. Dit betekent dat deze wegen een functie hebben die een beetje overeen komt met een stadsring. Overigens staat stadsboulevard ‘t Goylaan ook vaak vast (van woensdagmiddag tot zondagmiddag). Terwijl daar nog uitwijkmogelijkheden zijn (A27/A12, Waterlinieweg, etc.). Overigens is een goed effect van zo’n weg, dat lokaal stadsverkeer sneller de fiets pakt, het staat immers toch vast.

  20. Jeroen

    Het is toch allemaal niet zo moeilijk. Gewoon de hele binnenring dubbelbaans, maar dan wel één baan alleen voor bussen, taxi’s en hulpdiensten. Dan ben je toch enkelbaans om zo te proberen het autogebruik te verminderen en heb je de ruimte voor de publieke diensten.

    En ja, dat vraagt vast weer wat slims qua handhaving of inrichting om die paar idoten die dan rechts over de busbaan gaan inhalen dwars te zitten, maar dat moet toch lukken?

  21. Wim

    Helaas kwam de werdegang van GL te laat om dit onzalige project nog te kunnen stoppen.

  22. Ted Danson

    JvS: een file van 2 banen verkeer is voor een ziekenwagen toch niet makkelijker te passeren dan een file van 1 baan verkeer met een grasveld in het midden? Dat grasveld dient vaak juist als uitwijkplek voor vaststaand verkeer in Oog in Al.

    Dit non-argument wordt er door asfaltliefhebbers altijd ingegooid als er iets aan wegen wordt gedaan wat ze niet zint. Er zijn inmiddels zoveel wegen minder sinds de jaren ’80, dat als dat een groot effect had op de sterfte in Utrecht, we het inmiddels wel zouden weten. Blijkbaar komt die incidentele ziekenwagen altijd op z’n plek, zij het over de weg of over het fietspad (hier is op de Lessinglaan/Haydnlaan rekening mee gehouden en is ook in het totaalontwerp rekening mee gehouden, bijvoorbeeld met de plaatsing van de lantaarnpalen). Gestuntel is het altijd in het stadsverkeer, maar de sierlijkheid van een langsrijdend hulpvoertuig zou voor mij geen prioriteit hoeven zijn.

  23. JvS

    @Ted, dank je voor je uitleg en de titel “asfaltliefhebber”.

    Die groenstrook wordt vaak niet gebruikt als uitwijkmogelijkheid. Dat is het punt, automobilisten raken in paniek want ze zien geen uitwijkmogelijkheid. Al is die er wel. Met een tweebaansweg is er meer ruimte, dat weet je ook en daarom is je argument goed bedacht maar niet geheel waar.
    De brandweer en de ambulance zitten praktisch gevestigd aan deze route, vandaar dat ik mijn bedenkingen had. Nu niet meer, je hebt me overtuigd.

  24. Patrick uit Utrecht

    Hier een bewoner van de Amsterdamsestraatweg /Marnixlaan.

    Elke dag moet ik over de Josephlaan /Cartesiusweg /Thomas a kempisplantsoen, D.E. brug naar mijn werk.

    Het onderzoek wat ze nu doen in Coronatijd slaat nergens op, maar zelfs nu sta je vast.

    Dan komt er nog een hele nieuwe groene wijk bij, een ‘groene wijk ‘ van mensen die hun auto bij mij in de wijk gaan zetten. De gemeente weet dit en die voert betaald parkeren in. Dit wordt niet mee genomen in de berekeningen!!

    Luchtvervuiling is onzin, alles wordt meer en meer elektrisch.

    Ik ben bij de bijeenkomst geweest mbt de inrichting van de stadsboulevard. Ik heb gepleit, als het dan toch moet gebeuren, voor bredere fietspaden. Nu rijden de fietsers over de stoep, omdat de fietspaden te smal zijn en wordt ik nog al eens voor mijn sokken gereden als ik de deur uit stap. Nee, was het antwoord: de groenstrook moet zo blijven.

    Ik werk, daarnaast mantelzorger en heb mijn auto echt nodig, op m’n fiets red ik dat niet. En het openbaar vervoer in Utrecht loopt al vast/ staat stil als het herfst moet worden.

    Worden die plannen wel gemaakt door mensen die ook in Utrecht wonen? Gaan ze voldaan naar huis? En hoe en waar naar toe? Daar mag wel eens onderzoek naar plaats vinden. Niemand staat voor zijn plezier in de file. Maar al dat stilstaande verkeer zorgt wel voor slechte lucht kwaliteit en irritatie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).