Vragen over parkeergarage aan Rijnkade in Utrecht: is deze nog noodzakelijk? Vragen over parkeergarage aan Rijnkade in Utrecht: is deze nog noodzakelijk?

Vragen over parkeergarage aan Rijnkade in Utrecht: is deze nog noodzakelijk?

Vragen over parkeergarage aan Rijnkade in Utrecht: is deze nog noodzakelijk?
Parkeergarage Hoog Catharijne P6, die momenteel gesloten is.
Has Bakker en Joost Vasters van de Utrechtse D66-fractie hebben vragen gesteld over de bestemming van de parkeergarage aan de Rijnkade met de iconische theepot op het dak, die momenteel gesloten is. Er is volgens de politici voldoende parkeeraanbod rond Hoog Catharijne en zij vragen het college daarom op zoek te gaan naar ‘een andere, meer bij de toekomst passende’ invulling van deze plek midden in de binnenstad.

Has Bakker en Joost Vasters van de Utrechtse D66-fractie hebben vragen gesteld over de bestemming van de parkeergarage aan de Rijnkade met de iconische theepot op het dak, die momenteel gesloten is. Er is volgens de politici voldoende parkeeraanbod rond Hoog Catharijne en zij vragen het college daarom op zoek te gaan naar ‘een andere, meer bij de toekomst passende’ invulling van deze plek midden in de binnenstad.

Vorig jaar bleek al dat meerdere parkeergarages bij Hoog Catharijne lange tijd gesloten waren, toen kwam dat omdat er minder mensen naar het winkelcentrum kwamen vanwege de coronacrisis. Het ging om parkeergarages Hoog Catharijne P2, P3 en P6, met in totaal 1.137 plekken. P6 aan de Rijnkade is nu nog steeds gesloten volgens de website van Interparking, de uitbater van de parkeergarages bij Hoog Catharijne.

Nieuwe bestemming

Bakker en Vasters wijzen erop dat er in de toekomst steeds minder mensen met de auto naar het centrum zullen gaan, naarmate de gemeente Utrecht meer inzet op duurzame mobiliteit. “Dit wakkert ook de discussie aan over het nut en de noodzaak van parkeergarages in en om de binnenstad.” Ze plaatsen specifiek vraagtekens bij de ongebruikte parkeergarage P6.

De ruimte die de parkeergarage inneemt kan volgens hen beter gebruikt worden en ze vragen het college dan ook om samen met de eigenaar te kijken naar ‘een andere, meer bij de toekomst passende’ invulling van de plek. Anders, stellen Bakker en Vasters voor, zou de garage op termijn wellicht gebruikt kunnen worden als parkeerplek voor fietsers en bewoners. Zo kan de historische binnenstad ontlast worden en de fietsparkeerdruk in de zuidelijke binnenstad worden aangepakt. Ook stellen ze voor om de parkeergarage voor nu een aantrekkelijker aangezicht te geven met meer groen op de gevels.

Tekst loopt door onder de foto

Theepot

Tot slot peilen Bakker en Vasters bij het college in hoeverre de iconische theepot op het dak van de parkeergarage verplaatsbaar is naar een andere zichtbare plek in de stad. De theepot werd vorig jaar nog verplaatst naar de rand van het dak van parkeergarage P6.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

44 Reacties

Reageren
  1. Berend

    Een mooie torenflat voor 2 en 3 persoonshuishoudens? Paar penthouses en parkeerplekken om de kosten te drukken. Voila!

  2. Lexus

    Het lijkt een goede oplossing om er een fietsenstalling van te maken, maar fietsers hebben om verschillende redenen een hekel aan dergelijke inpandige stallingen, dus er zal niet veel van terechtkomen tenzij er van gemeentewege op grote schaal fietsenrazzia’s gaan plaatsvinden. Dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.

  3. Hans

    Een prachtplek voor sociale woningbouw!
    Utrecht heeft daar grote nood aan. Fietsenstallingen – n.b. de grootste ter wereld – zijn er al genoeg in de stad. Tijd voor prioriteiten. Dus: kom op, help gewone Utrechters met doodgewone banen aan een normaal en betaalbaar dak boven hun hoofd. Hoeft niet luxe te zijn maar wel fatsoenlijk geïsoleerd en niet van het formaat kippenhok. Niet gaan piepen dat dit een “A-locatie” is en er dus alleen maar voor de rijken op die plek mag worden gebouwd. Want die categorie redt zich wel.

  4. JdV

    Gooi die parkeergarage nou maar gewoon open. Springweg staat ook al op de nominatie te worden gesloten, op die manier neemt het aantal zoekende auto’s alleen maar toe. Ik zou het wel toejuichen als er inderdaad abonnementen voor bewoners zouden worden gemaakt die dan niet op een vergunningen hoeven te wachten en hun eerste of tweede auto dan in deze stalling kwijt kunnen.

  5. Tom

    Sociale woningbouw wordt lastig want is idd een A locatie en de huidige eigenaar van de garage zal een marktconforme prijs willen. Dan is sociale woningbouw niet haalbaar tenzij er enorme subsidies worden gegeven. Dat lijkt mij niet aantrekkelijk. Dus rendabel bouwen i.e. woningen met marktconforme huren zal het wel worden.

  6. Don

    Rijnkade lijkt me een prima plek voor horeca.

  7. Johan

    Het is niet zo dat er teveel parkeeraanbod is rond HC.
    Het is wel zo dat er te weinig auto’s komen naar HC.
    Door de gemeentelijke autopestmaatregelen.
    #utrechtonbereikbaar

  8. Rivierenwijk

    Slopen en een park aanleggen.

  9. Idealist

    De garage is van Klépierre (i of was dat in januari 2021) en de erfpacht loopt tot 2069, dus het zal wel niet gebeuren, maar een fraaie variant lijkt me: slopen, parkje van maken met doorsteek naar Achter Clarenburg (dat wordt gepuzzel. Wellicht stukje door oude V&D gebouw, of daar hoekje uit snijden?)

  10. Katja

    Slopen die handel en weer terugbouwen wat er stond, svp géén lelijke moderne “architectuur” voor terug.
    https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/38acdd79-c5cb-5246-8f71-a20ddbf6641a/media/d58c85db-8968-b46c-3ee7-24d0b7397b54?mode=detail&view=horizontal&q=Rijnkade&rows=1&page=123

  11. Leon

    Nee doe dit gedrocht weg.

  12. Betweter

    @JdV Eens! Autoparkeerfunctie behouden.
    Maar ik zou deze kans juist gebruiken om een paarhonderd autoparkeerplekken in de binnenstad op te heffen en er fietsparkeerplekken van te maken. We hebben er op dit moment 6.000-11.000 te weinig van. Je kunt op deze manier >300 autoparkeerplekken opheffen en >3.000 fietsparkeerplekken toevoegen.

  13. Jeff

    Een kelder als fietsenstalling en erboven horeca. Daarboven 5 verdiepingen woningen, al zullen die door de locatie niet goedkoop worden

  14. Dick

    Er is een zeer grote behoefte aan opvanglocaties voor vluchtelingen, en dat zal in de komende jaren niet minder worden. Ombouwen lijkt me prima te doen

  15. Hoera

    Eens met 5 van de 6 reacties. Opengooien voor automobilisten is nergens voor nodig, deze garage dient al jaren nergens meer voor en kan dus gewoon worden afgebroken ten faveure van wat de Utrechter echt wil: betaalbare woningen en goede horeca. Dat sommigen nog in het jaar kruik leven aangaande ‘ik ga met de auto naar de stad’ is niet erg, die sterven langzaam maar zeker uit.

  16. Sjaak

    Hahahahahahaha @hans toch!!
    Sociale woningbouw op deze toplocatie… met die schamele huurtjes komt een ontwikkelaar nooit uit de kosten. Gelukkig heb je meer verstand van toetsenborden dan van projectontwikkeling

  17. Fabio

    Voor een fietsenstalling zal een plafond niet hoog genoeg zijn dus die optie valt af. Anders was het met de doorsteek binnendoor naar het centrum wel een mooie oplossing geweest.

  18. Lachgas

    Lijkt me handig om ook bezorgservice op te tuigen. Grotere aankopen op de fiets? Succes er mee.

  19. Suus

    Woningen graag!

  20. Wim

    @ Johan
    Hear hear. Het gemeentebestuur van de selffulfilling prophecy. Knijp het autoverkeer af. Dan blijft die garage leeg. En kan je daar een andere bestemming voor kiezen.
    Dat dan de ene na de andere authentieke winkel vertrekt omdat de klandizie je niet meer kan bereiken wordt op de koop toe genomen.
    Tenslotte blijft het feestpubliek de stad gewoon vullen. De horeca vaart er wel bij. Het diverse winkelbestand verdwijnt als sneeuw voor de zon.

  21. Jelmer

    Een mooie kans om het schreeuwende tekort aan parkeerplekken voor bewoners op te lossen zou ik zeggen…

  22. Cico

    De enige serieuze optie op de korte termijn lijkt me een fietsparkeerdepot. Op een langer termijn een woonfunctie, het is immers dure grond dat gewoon in gebruik moet worden genomen. Absurd hoeveel ruimte auto parkeerplekken in de beslag nemen, nog absurder als die plekken vervolgens niet worden gebruikt.

  23. Rob H.

    Ah, de doodsteek van het centrum, omdat je de auto niet meer voor de winkel kunt parkeren. Het argument dat al wordt gebruikt sinds de Steenweg autovrij is. Het centrum floreert ondertussen als nooit tevoren.

  24. Herman

    ” ironische theepot”, ze bedoelen dat kitscherige ding?

  25. Hans

    Altijd overal onmogelijkheden in zien is ook een manier van leven Sjaak.
    Blijkens de reacties hier lijkt de wens om betaalbare woningen te realiseren op deze plek wel degelijk te leven. En misschien wordt het wel die befaamde mix van koop, ‘middenhuur’ en sociale verhuur. We kunnen natuurlijk ook gaan voor de ‘oplossing’ van sommige verstokte heiligekoebezitters en deze deprimerende ruïne opengooien voor niet met hun tijd meegegroeiden die met ‘de wagen’ naar ‘de stad’ willen.

  26. Pete

    Super plan. Kwam hier gisteren overdag nog langs fietsen en het viel me op dat deze lelijke garage leeg was. Zonde van zo’n beeldbepalende en centrale plek midden in het centrum. Garage opheffen, slopen en een nieuwe invulling geven lijkt mij logisch.

  27. André Veenbrink

    Een mooie plek voor de gemeente om voorlopig alle fout geparkeerde fietsen te dumpen, lekker dichtbij ook.

  28. Wim

    @ Rob H
    Onzinnige reactie. De leegstand rond Steenweg is schrikbarend.
    De ene na de andere authentieke winkel vertrekt.
    Het enige dat floreert in het centrum is de horeca; jouw hobby.

  29. Jos

    @ Rechtse droeftoeters

    De parkeergarage staat nu LEEG, omdat er geen VRAAG naar is. Er is TE VEEL aanbod aan parkeergarages in Utrecht waar GEEN gebruik van gemaakt wordt.

    De meeste bezoekers van Utrecht komen simpelweg niet met de auto. Accepteer dat nu maar eens in plaats van dat constante principiële trollengedram dat geen recht doet aan de werkelijke en actuele situatie.

  30. Klaasjan

    Doorsteek naar het centrum lijkt me een heel goed idee. Handig vanuit het station o.a. via de Moreelsebrug. Ook de stationsin- en uitgang beter plaatsen. Klépierre heeft daar ongetwijfeld een heel andere mening over. Klépierre wil dat iedereen vanaf het station door hun treurige en voor de helft leegstaande winkelcentrum loopt.

  31. Scherpschutter

    Voorzitter, een punt van orde. Zijn deze twee vreemde snuiters van D66 (en/of het college) eigenaar van deze parkeergarage? Zo ja; dan heb ik niets gezegd. Zo nee; waar bemoeien ze zich dan in vredesnaam mee?

    Voorzitter, mijn partij is van mening dat eigenaren echt prima zelf kunnen bepalen wat ze al dan niet met hun eigendom wensen te doen en dat contraproductieve overheidsdwang middels vergunningen als zodanig beter kan worden afgeschaft.

    Het is toch niet te geloven ook. Dat abjecte D66 probeert hier nota bene zonder overleg met de eigenaar kwijlend en verlekkerd het eigendom even uit handen te grissen en te bepalen wat er mee moet gebeuren….

  32. Katja

    @Rob H. : Doodsteek ? Je kunt in de binnenstad over de hoofden lopen, dus dan valt het met de die vermeende “onbereikbaarheid” reuze mee.
    Bovendien gaat het gerucht dat we een treinaansluiting hebben.

  33. Massegast

    Het lijkt me het beste als buurman SHV de parkeergarage van Klépierre koopt en er een architectonisch hoogstandje neerzet. Die plek aan de Catharijnesingel kan op architectonisch gebied wel een oppeppertje gebruiken. Als tegenwicht tegen het daar aanwezige brutalistische modernisme.

  34. jan

    Maak er een mooie woonflat van met daaronder parkeeraanbod voor de buurt (vaste vergunning) en parkeergelegenheid voor de bewoners van de flat

  35. guus

    Het lijkt mij een prima uitvalbasis voor de Flitsbezorgers zoals Flink en Getir

  36. Pee

    @Rob H.
    Je bent zeker al een tijd niet in de stad geweest want dat floreren
    Waar je het over hebt is ver te zoeken .
    De ene na de andere winkel sluit de deuren met leegstand tot gevolg.

  37. Hans

    @ Scherpschutter

    “ Voorzitter, mijn partij is van mening dat eigenaren echt prima zelf kunnen bepalen wat ze al dan niet met hun eigendom wensen te doen en dat contraproductieve overheidsdwang middels vergunningen als zodanig beter kan worden afgeschaft.”

    Hahaha,
    daar gaan we weer.

    De verabsolutering van de rechten der bezittende klasse. Voor u een zo typerende houding. Maar berustend op misvattingen.

    Want: helaas voor u zijn er (soms) ook maatschappelijke belangen in het spel die maken dat uw stellingname genuanceerd zal moeten worden. De eigenaar van een bordeel, de uitbater van een cafetaria, een varkenshouder etc.etc: zij allen kunnen en mogen niet eenzijdig bepalen hoe de verhouding van hun opstal zich verhoudt tot de rest van de openbare ruimte. Bezit en het recht op eigendom zijn relatieve zaken, d.w.z. afhankelijke van tal van factoren, wetgeving en overige omstandigheden; het zijn geen opzichzelfstaande, absolute grootheden. In dit geval spreekt de lokale politiek een woordje mee, hetgeen uw partij wel vervelend mag vinden, net als regenachtig weer, maar het behoort tot de ‘facts of life’ zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Uw partij gaat dat niet veranderen durf ik te voorspellen.

  38. JdV

    @jos: relax. Als die garage echt leeg staat omdat er teveel aanbod is (wat overigens op zaterdag en donderdag en vrijdagavond niet klopt) dan is er geen enkel probleem. In tegenstelling tot het OV of de peperdure fietsenstallingen is hier geen cent belasinggeld mee gemoeid. Dus de eigrnaar zal dan, zogenaamd zwaar verlies makend, snel eieren voor zijn geld kiezen en tot herontwikkeling overgaan. Dus waar ben je bang voor? Gpoi maar open. Wedden dat deze garage binnen de kortste keren vol staat?

  39. Jos

    @ JdV

    De eigenaar heeft dan ook de garage al geruime tijd geleden uit zichzelf gesloten, niet waar? Ook op donderdag vrijdag en zaterdag. Dus er is helemaal geen sprake van te weinig parkeergarageaanbod. Anders was de toko wel open geweest> want geld verdienen.

    Ook is is de eigenaar gestopt met het nodige onderhoud. Al jaren en decennia (zichtbaar op de foto). Daarmee gaat het ons allemaal aan, want de eigenaar verpest het straatbeeld, de omgeving en dat gaat gepaard met sociale problemen in dat gebied, waardoor wij er allemaal wat over te zeggen gaan krijgen.

    De beste stap is inderdaad verkopen en er (mooie) woningen neerzetten met een groene uitstraling. Zoals aanvankelijk bedoeld in dit gebied (aldus het referendum), met 30% aan sociale woningbouw (en dan niet nep sociale woningbouw. Zoals geëist in de bestemmingsplannen.)

    Ik was en ben trouwens erg ontspannen. Hoezo denkt u van niet?

  40. Jos

    @ pee

    In vergelijking met de rest van de wereld en Nederland kent Utrecht erg weinig leegstand (ook in verhouding). Winkels die leegstaan zijn zo weer gevuld door een ander initiatief. Het lijkt wel alsof u zelf zelden tot nooit in het centrum komt. Het aanbod aan winkels is met HC 2.0 zelfs enorm uitgebreid. Er zijn veel meer winkels dan 10 jaar geleden!

    We leven daarnaast nu eenmaal ook in een andere wereld dan vroeger, waar veel online geshopt wordt. Utrecht kent nog steeds vele en vele bezoekers, want op drukke dagen en in de weekenden kan je daadwerkelijk over de hoofden lopen. Het is veel en veel drukker in Utrecht dan in de jaren negentig, toen het economisch enorm voor de wind ging in dit land. Dat er nu meer shoppers zijn, zegt mij dat u b*llshit uit.

  41. PeterH

    @Hans: weet u wat ” de partij” van @Scherpschutter is? Het lijkt mij dat u zich te buiten gaat aan aannames.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  42. JdV

    @Jos: Niet uit zichzelf. Maar door Covid en de vele bouwperikelen was de garage slecht of helemaal niet bereikbaar. Mooi geld verdiend door de garage te gebruiken voor bouwverkeer aangezien dat als enige de garage kon bereiken de laatste jaren. Nu de bouw ellende op de singel tot een einde lijkt te komen zou het mij niet verbazen dat de garage gewoon weer open kan en gaat. Voor wat betreft onderhoud, een likje verf doet veel. De garage ziet er echt niet slechter uit dan Springweg of Paardenveld. Uiteraard minder mooi dan P5, maar dat is logisch gezien de leeftijd van het gebouw. Wellicht kan de garage monumentenstatus krijgen/beschermd stadsgezicht omdat het kan dienen als een perfect voorbeeld van een garage uit de 20e eeuw.
    En dat schreeuwen over rechtse roeptoeters en trollengedram maakt niet echt een ontspannen indruk. Eerder tegenovergesteld. U bent niet in staat argumenten over te brengen zonder meteen in emotionele scheldpartijen uit te barsten lijkt het.

  43. Lexus

    @PeterH: Scherpschutter verwijst zelf naar zijn partij. Gezien zijn opvattingen zal die slechts uit één persoon bestaan. Misschien dat JdV er zich bij wil aansluiten, maar ik voorspel dat dat maar van korte duur zal zijn. Ik heb Scherpschutter al eens geadviseerd een onbewoond eiland met soevereiniteitsrechten te kopen en daar te gaan wonen. Dan kan hij niet alleen zijn eigendomsrecht volledig uitoefenen, maar ook nog een zetel in de VN krijgen. Het lijkt me in ieder geval een vooruitgang voor Stadskanaal.

  44. Jeroen

    @JdV echt heel weinig ziet er slechter uit dan garages Springweg of Paardenveld. Daar moet je wellicht het voormalig Oostblok voor in of zoeken rondom Charleroi. Dus dat het niet slechter (je durft niet eens beter te zeggen) is lijkt me een non-argument. Die andere twee moeten ook asap tegen de vlakte.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).