VVD: ‘Invoering Ja-Ja-sticker zou einde kunnen betekenen van gratis bladen’ | De Utrechtse Internet Courant VVD: ‘Invoering Ja-Ja-sticker zou einde kunnen betekenen van gratis bladen’ | De Utrechtse Internet Courant

VVD: ‘Invoering Ja-Ja-sticker zou einde kunnen betekenen van gratis bladen’

VVD: ‘Invoering Ja-Ja-sticker zou einde kunnen betekenen van gratis bladen’
De invoering van de Ja-Ja-sticker zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor huis-aan-huisbladen. Daar waarschuwt de Utrechtse afdeling van de VVD voor en de partij vraagt daarom opheldering aan het college over de maatregel.

De invoering van de Ja-Ja-sticker zou negatieve gevolgen kunnen hebben voor huis-aan-huisbladen. Daar waarschuwt de Utrechtse afdeling van de VVD voor en de partij vraagt daarom opheldering aan het college over de maatregel.

Per 1 januari 2020 krijgen bewoners van Utrecht alleen nog reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen door de brievenbus als ze een Ja-Ja-sticker hebben. “We willen hiermee voorkomen dat onnodig papierafval ontstaat. Naar verwachting zal dit gemiddeld 8 kilo papier per huishouden schelen”, zei wethouder Klaas Verschuure eerder.

De VVD erkent dit voordeel. “Het scheelt bewoners veel ongewenst reclamedrukwerk en daarmee ook het zoveelste loopje naar de papiercontainer”, aldus de partij. Tegelijkertijd zegt de VVD dat het bestaan van sommige huis-aan-huisbladen door deze nieuwe maatregel op de tocht komen te staan.

“De drukkosten worden veelal betaald door reclame-inkomsten van advertenties. Als deze huis-aan-huisbladen niet meer standaard huis-aan-huis bezorgd mogen worden, maar alleen bij Ja-Ja en Ja-Nee-stickers, dan kan het zijn dat de oplage van de huis-aan-huisbladen zo klein wordt, dat deze mogelijk ophouden te bestaan”, aldus de VVD.

Bijbaan
Dat heeft volgens de partij vervolgens weer gevolgen voor de informatievoorziening en de werkgelegenheid die minder worden als bladen verdwijnen. De VVD zegt dat huis-aan-huisbladen gratis nieuws en informatie verstrekken over bijvoorbeeld evenementen in de stad. Ook zouden vooral scholieren die nu nog de bladen rondbrengen hun bijbaan verliezen als het blad ophoudt te bestaan.

Gekoppelde berichten

24 Reacties

Reageren
  1. WvR

    En?
    Ik zit helemaal niet op die huis-aan-huisbladen te wachten. Ik lees ze niet.

    En werkgelegenheid als reden aanvoeren is helemaal van de zotte.
    Dan kan je van allerlei dingen maken om die vervolgens bij iedereen ongevraagd door de strot duwen. Werkverschaffing heet dat.

  2. gerben

    Heel goed, die bladen dienen geen enkel nut.

  3. Harry

    En ik maar denken dat de VVD er juist was voor de inovatieve ondernemer…
    Kom op zeg annno 2020 moet je toch wel iets anders kunnen bedenken dan huis aan huis blaadjes rondbrengen die voor 90% direct de papierbak in gaan.
    Dat bijbaantje argument is al helemaal geen argument. Als jij kijkt naar hoeveel horeca de afgelopen 5 jaar er is bijgekomen kunnen al die jongeren prima als afwasser beginnen. Leer je nog een hoop meer werk ethiek van ook!

  4. Rob

    Goed plan hoor! Ja ja stikker.gewoon de bladen zoals het stadsblad aanbieden op openbare plekken ,zoals duic en metro dat doen werkt prima .en daarbij,al die ingepakte bagger ligt ook al achter de kassa van de supermarkt.IK ZEG DUS JA JA !

  5. Bram

    Maar pas op: je krijgt dan ook geen wijkkrant meer, waarvan de gemeente gebruik maakt om allerlei zaken aan te kondigen. Ook de infobladen van de gemeente zelf zijn dan natuurlijk niet meer toegestaan.

  6. Berend

    Yes! Heel goed!

  7. Gerard Brugmans

    De opstelling van de VVD is nogal plichtmatig, ouderwetserig en op het lachwekkende af. Kennelijk zaten ze nog niet aan hun quotum persberichtjes en hadden ze niets anders te melden. Krijg ook niet echt de indruk dat ze verwachten dat iemand hier serieus op in zal gaan, zullen we dit onderwerp maar gewoon afsluiten?

  8. Harry

    @Bram: Die zou de gemeente dan misschien eens via een modern media als de E-Mail kunnen sturen… Bespaart nog een hhoop geld ook!
    Die wijkkrant wordt hier trouwens ondanks de “Nee- Nee” sticker nog altijd in de bus gegooid.

  9. MJPD

    @Bram
    Volgens mij klopt dat niet helemaal. Wijkkranten worden gewoon bezorgd, ook bij Nee/Nee stickers wat nu het geval is. Dit betreft namelijk “informatievoorziening”. Breng weleens folders rond voor een plaatselijke stichting, die subsidie ontvangt vanuit de gemeente. Op grond van de subsidieverstrekking is de stichting verplicht om minimaal 1x per jaar de buurt te informeren. Ook op de adressen met Nee/Nee en Nee/Ja stickers.

    Goed plan in ieder geval. Scheelt een hoop lelijke stickers.

  10. Marcel 59

    De oplossing hiervoor is toch vrij simpel. De huis-aan-huis-bladen zouden zelf Ja-Ja-stickers kunnen verspreiden. Je hoeft dan niets anders te doen, om dan zelf even die sticker op je brievenbus te plakken.

  11. Scherpschutter

    Het zal heel veel lokale ondernemers ook de kop kosten. Hoe moeten die nog de klanten bereiken? Per e-mail is ook al ernstig ingeperkt, reclameborden wordt steeds lastiger: de Gemeente vermoordt hiermee de middenstand. Online adverteren blijft over, maar zal door toegenomen concurrentie onbetaalbaar worden voor de kleintjes.

    Zoals altijd: de overheid lost niets op, behalve welvaart.

  12. Willem

    Die kranten worden hier in ons buurtje sowieso al niet meer bezorgd. Geen idee waarom niet. Dus met die informatievoorziening is het toch al heel slecht gesteld.

  13. 030

    In mijn ervaring wordt er ongeacht je sticker zooi in je brievenbus geduwd waar je niet om gevraagd hebt en die je ongelezen meteen weer in de papierbak kan gooien. Ergste vind ik nog wel die asociale postcodeloterij spam, maar goed.

  14. Cor

    Het enige wat ik hierbij kan denken is “Ja en?”. Als er zo weinig ja-ja stickers komen dat die blaadjes opgedoekt worden, dan heeft ‘de markt’ toch bepaald dat er helemaal geen behoefte is aan dergelijke blaadjes en folders? Ik dacht dat de VVD en consorten daar nou juist van waren, maar kennelijk moet deze business dan ineens beschermd gaan worden.

    En wat betreft die gemeenteblaadjes: de gemeente heeft in veel gevallen een informerende c.q. plicht waardoor je die blaadjes gewoon blijft ontvangen.

  15. Joep

    Ja en?

    Sinds wanneer is het de taak van de politiek om mee te werken aan slinkse marketingcampagnes van uitgeverijen?

  16. Karin

    De aap komt uit de mouw.

    De VVD wil dus koste wat kost mensen dingen door de strot duwen, want het is natuurlijk weer in het belang van enkelen die er geld aan verdienen en dat is het belang van de VVD.

  17. Eric

    Ja VVD, als er geen behoefte aan is zal dat gelukkig het einde betekenen aan het verspillen van geld, moeite en bomen 😉

  18. Herman

    Goed mogelijk dat deze bladen verdwijnen. Dan is er blijkbaar weinig belangstelling voor.
    Iets met marktwerking, zal de VVD niet raar in de oren moeten klinken.

  19. wollie

    samen met die flutkrantjes graag ook de vvd bij het oud papier… dank u wel.

  20. bee

    waarom zo ingewikkeld .
    mensen die wel van alles in hun brievenbus willen moeten gewoon geen sticker plakken .
    degene die geen ongevraagd post in zijn/haar brievenbus wilt een sticker met nee,klaar.

  21. Cees

    Was de vvd maar een foldertje ………

  22. Dirk

    Wat een slecht verhaal van de VVD.

    Mijn brievenbus is bedoeld voor geaddresseerde boodschappen aan mij. Als een ondernemer mij ongevraagd wil aanspreken dan mag hij dat doen, maar dan moet hij mij bewust addresseren en ervoor betalen met een postzegel (en dus investeren in onze relatie, zodat er een incentive voor hem is om de boodschap relevant te maken).

    Ik wil niet meer kilo’s naar de papierbak slepen omdat technologie ervoor gezorgd heeft dat incompetente ondernemers duizenden folders voor een habbekrats kunnen laten drukken en bezorgen en het valt me tegen van de VVD dat ze dit in stand willen houden.

    De vrijheid van anderen om rommel in mijn postbus te gooien houdt wat mij betreft op wanneer het niet specifiek aan mij gericht is en dat zijn die bladen en folders niet.

    Scherpschutter 7/6/2019 – 14:00
    “Het zal heel veel lokale ondernemers ook de kop kosten. Hoe moeten die nog de klanten bereiken?”

    Het productaanbod zo verbeteren dat klanten je onthouden en op eigen initiatief terugkomen? Gebruik maken van de talloze betaalde lokale platforms die er bestaan om te adverteren? Een persoonlijke relatie met je klanten opbouwen en vragen of je ze digitaal mag benaderen? Facebook en instagrammarketing? Met alle lokale ondernemers samen afspreken dat je elkaar aanraadt bij je ‘engaged’ klanten (in elkaars nieuwsbrieven)? Loyaliteitsprogramma’s ontwikkelen? Beter integreren in de lokale omgeving zodat je daar zichtbaar wordt? (sponsoring locale clubs)

    Er zijn genoeg alternatieven om in contact te komen met nieuwe en bestaande klanten en als je als ondernemer met droge ogen beweert dat je hierdoor failliet gaat dan je een waardeloze ondernemer Scherpschutter.

  23. sjaak

    @ Bee

    Jezus flapdrol

    Wat ij voorstaat, het oude systeem is pas ingewikkeld

    Geen stikker is gewoon nee. Wil je per sé gemanipuleerd en gebrainwasht worden, want dat is reclame en marketing (het dient het doel van de ondernemer, niet per sé dat van de klant), dan plak je maar lekker een stikker.

    De nieuwe wetgeving is ideologisch/ principieel. ideëel, gewoon precies zoals het zou moeten werken.

    De VVD is af.

  24. Joke

    Welke huis-aan-huisbladen? In vijftien jaar tijd heb ik misschien drie exemplaren in de bus gehad, op twee adressen in verschillende wijken in Utrecht. Geen sticker of een ‘ja, wel huis-aan-huisbladen’-sticker maakt geen verschil. Ze worden gewoon niet bezorgd omdat er geen bezorgers zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).