Wereldprimeur voor Utrechts bedrijf: eerste zelfrijdende bussen op de openbare weg | De Utrechtse Internet Courant Wereldprimeur voor Utrechts bedrijf: eerste zelfrijdende bussen op de openbare weg | De Utrechtse Internet Courant

Wereldprimeur voor Utrechts bedrijf: eerste zelfrijdende bussen op de openbare weg

Wereldprimeur voor Utrechts bedrijf: eerste zelfrijdende bussen op de openbare weg
Foto: 2getthere
Het Utrechtse bedrijf 2getthere heeft een wereldprimeur te pakken. De zelfrijdende bussen van dit bedrijf gaan op de openbare weg rijden, zonder dat er een chauffeur in het voertuig aanwezig is. Vanaf 2018 gaat de Parkshuttle autonoom rijden tussen het gewone verkeer in Capelle aan den IJssel.

Het Utrechtse bedrijf 2getthere heeft een wereldprimeur te pakken. De zelfrijdende bussen van dit bedrijf gaan op de openbare weg rijden, zonder dat er een chauffeur in het voertuig aanwezig is. Vanaf 2018 gaat de Parkshuttle autonoom rijden tussen het gewone verkeer in Capelle aan den IJssel.

Dat het goed gaat met de Utrechtse onderneming 2Getthere is al langer duidelijk. Sinds 1999 heeft Robbert Lohmann met 2Getthere de markt van het automatische personenvervoer flink veranderd. Eerder berichtte DUIC al over de samenwerking tussen 2Getthere met SMRT, één van de grootste ov-aanbieders van Azië. En begin dit jaar maakte het bedrijf bekend een locatie te openen in Silicon Valley. Ondertussen heeft 2Getthere opdrachtgevers als Disney, Schiphol, Abu Dhabi en Singapore.

In Capelle aan den IJssel rijden al langer een zelfrijdende bussen van het bedrijf, maar dit is nu nog op een afgesloten stuk weg. Over een paar jaar zal de bus ook tussen het gewone verkeer te zien zijn. Dit moet onder andere mogelijk worden door een investering van 4,25 miljoen euro van de Verkeersonderneming, een samenwerking van de gemeente Rotterdam, het Rotterdamse Havenbedrijf en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Stef

    Allemaal leuk en aardig, maar wat is nou eigenlijk het voordeel hiervan? Dat de buschauffeur werkloos thuis kan gaan zitten?

  2. henk

    Waarom weer een Engelse naam?

  3. Dan

    Henk, omdat ze ook in de Verenigde staten en Azië actief zijn. Omertekomen komt dan niet echt goed over.

  4. Dirk

    @Stef
    “Allemaal leuk en aardig, maar wat is nou eigenlijk het voordeel hiervan? Dat de buschauffeur werkloos thuis kan gaan zitten?”

    Goedkoper vervoer, dus meer mensen vervoeren tegen dezelfde kosten, 24/4 diensten (nu onrendabel), optimale efficiëntie rondom brandstofgebruik (en dus ook daar de mogelijkheid om meer vervoerskilometers te maken tegen dezelfde kosten).

    De vraag is niet wat het voordeel is van deze technologie, want dat is kristalhelder (en die vooruitgang is ook niet te stoppen). De vraag is hoe je als maatschappij wilt omgaan met het banenverlies in de logistieke sector.

  5. cas

    @ Dirk, extreme premie verhogingen… , of een beter voorstel is om het gebruik van robots op een manier te belasten. Al die ww premies moeten tot nu door werkende mensen worden opgehoest.
    Of willen we het sociale stelsel afschaffen omdat het niet meer op te brengen is?

  6. Stef

    @Dirk: ik vind het helemaal niet kristalhelder. De investering bedraagt ruim € 4.000.000. Buschauffeurs raken werkeloos en krijgen uitkering. Sociale veiligheid in OV wordt (nog) minder. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

  7. WP

    @Stef, inderdaad een schande. Die mensen die de kanalen met de hand groeven zitten nog altijd thuis met een uitkering, allemaal de schuld van dat grote ijzeren monster. Vooruitgang…. pffff

  8. Berend

    Wat te denken van al die kantoorbedienden die buitenspel zijn gezet door de computer. Allemaal klanten van de voedselbank. Stop de vooruitgang!

  9. Dirk

    Stef 25/2/2017 – 19:48
    “@Dirk: ik vind het helemaal niet kristalhelder. De investering bedraagt ruim € 4.000.000. Buschauffeurs raken werkeloos en krijgen uitkering. Sociale veiligheid in OV wordt (nog) minder. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.”

    Automatisering is vanuit kostenperspectief voor bedrijven onomstotelijk kostenpositief en het zal daarnaast ook betere serviceniveaus mogelijk maken. Die 4 miljoen is een eenmalige investering om dit toepasbaar te maken in echte situaties. De Rotterdamse haven is niet voor niets investeerder en zal dit op grote schaal uitrollen.

    Prima dat je kritisch bent over de impact op en de kosten voor de maatschappij, maar die golf van automatisering gaat niet gestopt worden.

    Dus de echte vraag is: ga je je energie stoppen in het bevechten van de golf van automatisering (velen in de geschiedenis gingen je onsuccesvol voor) of in de vraag hoe we hier als maatschappij mee om moeten gaan?

  10. Erwin

    Ik vind dat we ook weer terug moeten naar de gaslantaarns. Al die gaslantaarn aanstekers die buitenspel zijn gezet door de uitvinding van electriciteit hebben ook recht op een baan!

  11. Bernard Tomlow

    @Stef,ik denk,dat jouw verwachting,dat die investering tot banenverlies leidt, best kan kloppen. Ik begrijp ook jouw zorg,dat dit een macro-ontwikkeling is. De sociale consequenties zijn zeker relevant. Ik benoem je nu tot minister van sociale vooruitgang. Welke drie concrete maatregelen( anders dan een commissie instellen) neem je( en waarom)?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).