De gemeente Utrecht heeft een afbeelding gedeeld van hoe de Neude ‘eruit kan gaan zien’. Op dat plein is geen geparkeerde fiets te vinden, een schril contrast met de huidige situatie.
Vorig jaar werd al bekend dat de gemeente de Neude wil aanpakken. Momenteel wordt een deel van het plein vooral gebruikt om fietsen te stallen. Dit wordt ook gedoogd omdat er in de omgeving niet genoeg parkeerplekken zijn. Door straks bomen en bankjes te plaatsen verwacht de gemeente dat de Neude minder aantrekkelijk wordt om fietsen te parkeren.
Ook wordt de route naar de stalling onder het voormalige postkantoor beter belicht. “Dit doen we door tijdelijk bandensporen op de weg te maken. Als u die volgt komt u in de stalling uit”, schrijft de gemeente. Tot slot worden de fietsenrekken aan de randen van de Neude, aan de oostkant van het plein en in de Drakenburgstraat, vervangen door rekken met meer capaciteit.
Tekst loopt door onder afbeelding
Bomen
Daarnaast worden er nog acht bomen op het plein geplant die zorgen voor schaduw en volgens de gemeente horen bij een ‘gezonde stad’. Vier bomen zijn al in de grond op de Neude gezet. Ook komen er ronde bankjes. “Hier kunnen mensen elkaar ontmoeten, even zitten en genieten van deze bijzondere plek.” Twee bankjes die nu op de punt nabij de Voorstraat staan krijgen een andere bestemming.
“We willen de Neude veranderen in een plek waar mensen comfortabel kunnen zitten en afspreken”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk. “Dit betekent minder fietsen op het plein en meer openbare zitplekken. Extra bomen en groen zorgen ervoor dat deze bijzondere plek in het centrum het hele jaar door aangenaam is.” Voordat de herinrichting deze zomer begint wordt gekeken waar onder de grond de kabels en leidingen liggen. Daarom is deze week gestart met het graven van zogenoemde proefsleuven.
Gekoppelde berichten
Op de Neude in Utrecht heerst een ‘fietsparkeerprobleem’ en het is niet zo simpel dat op korte termijn aan te pakken
Tot in de jaren 90 was het plein nog een parkeerplaats en ondanks dat auto’s…
52 Reacties
ReagerenDat zijn dan nog steeds veel te weinig bomen.
Oke, maar waar moet je je fiets dan stallen?
Hoe naïef van de gemeente! Die bankjes zijn ideale fietsparkeerplekken. En plek genoeg voor fietsen met standaard. Maar ja, die naïviteit zien we wel vaker bij de gemeente: zie herinrichting Marnixlaan. Mensen zullen nu wel meer hun auto thuislaten, was de hoop/verwachting. Niet dus! Theorie legt het vaak af tegen praktijk. – O ja, en graag de fontein weer terug op de Neude!
Kunnen al die fietsen erbij in die stalling? Of is het idee: minder mensen die kunnen komen is wel zo gezellig? Of ben ik nu te cynisch?
Dat zou zeker kunnen. Er zouden ook paarse eenhoorns als een fontein champagne kunnen spuiten. Die kans is ongeveer even groot.
de fietsenstalling onder de bibliotheek is meestal vol vandaar de fietsen op het plein!
Hou toch op met die plaatjes vol met gelukkige mensen en nooit rommel en dergelijke.
De gratis fietsenstalling in de “oude” blue building is nagenoeg altijd half leeg……
Dan op het Domplein een bewaakte fietsplek.
Er is in de binnenstad genoeg
Het ontbreekt alleen aan handhaving!
Met bomen in blad zie je gelukkig het knotsgekke ‘kunstwerk’ minder goed.
Er is echt veel te weinig capaciteit in de fietsenstalling onder de bieb.
De gemeente kan beter:
1. meest drastische besluit: een ondergronds fietsgarage onder de Neude maken. Grootstedelijke oplossing die voor eens en voor altijd voor een oplossing zorgt.
2. Een/een paar van de nutteloze winkels en/of bank aan de Neude wegkopen en dat veranderen een fietsenstalling. Vooral dat modernistische gebouw leent zich hier goed voor.
3. De verschrikkelijke Neudeflat veranderen in een gigantische fietsgarage 😀
Dit gemeentebestuur verzint van alles, maar handhaven ho maar!!
Het was altijd al een sfeervol plein………..…..en toen werden er overal maar op het plein fietsen geparkeerd!!!
Vooral door mensen die te lamlendig waren om hun fiets in een fietsenstalling te parkeren!!! Maar wel op de Fietsenpartij en Studentenpartij stemmen……….! studenten……
Dat is juist het kardinale punt hier in Utrecht: handhaven en optreden!!!
Extra bomen en bankjes? Prima. “Dan zet ik mijn fiets wel een meter verder weg!”
Luisterrr stelletje knorren, ik zet mn fiets waar ik wil. En als de gemeente hem weghaalt dan ga ik met m’n vadurrrs Volvo naar de Labradorrrdreef om hem op te halen en geef ik die gemeentepauperrr die hem uit de opslag haalt naast die 25 ekkie losgeld nog een tientje fooi.
Kan ik de fiets vastleggen aan een boom. Wel zo fijn.
Verraderlijke artist’s impression. Kunstwerk bibliotheek niet zichtbaar.
Dat de Neude als permanente open fietsenstalling wordt gebruikt is toch pas iets van de laatste jaren? Daarvoor had je alleen af en toe die pop-up fietsenstalling en die viel wel mee qua omvang. Het is er erg handig parkeren voor je fiets hoor, maar het ziet er daardoor wel uit als een bende eerlijk gezegd.
Weet iemand wat nou heeft gemaakt dat er ineens massaal fietsen op de Neude staan terwijl dat een jaar of tien helemaal niet het geval was? Is er een verbod opgeheven, wordt er niet meer gehandhaafd of een kwestie van the times they are a-changing?
Meer bomen geeft meer vogelpoep. Gaat de gemeente elke dag de banken schoonmaken?
Misschien kan meer terras aan de randen (voor langs de Stay Okay) en middenop voorkomen dat er lukraak fietsen geparkeerd worden. En geef er aan toe, doe de rand langs de bieb als fietparkeer gebied.
Hoe geniaal …. de bandensporen over de straat naar de stalling ook zijn, dat gaat echt niet werken.
Ziet er mooi uit!
Voeg er dan ook een statige en authentieke bij de binnenstad passende fontein/waterpartij aan toe en bombardeer het Vredenburg tot evenementenplein. Andersom kan uiteraard ook, ik mis, los van de grachten, gewoon water aan de binnenstadkant op de pleinen. Neem een voorbeeld aan de zuidelijke landen in plaats van het zo efficiënt mogelijk inrichten als doel te hebben, het is een verblijfsplein!
Er zijn genoeg ondergrondse fietsparkeerplekken. Je moet soms even een stukje lopen, maar dat valt ook wel te overzien. Tivoli, Houses Modernes, Stadhuisplein om er maar een paar te noemen in aanvulling op Neude. Dat je te lui bent om daar te parkeren en je fiets dan maar op het plein pleurt is iets wat met handhaving moet worden opgelost. Slot knippen en afvoeren die handel.
Vroeger parkeerde ik mijn auto op de Neude.
@Niels Bokhove
De fontein terug? Op de Neude?
Er is wel eens een waterleiding gesprongen en dat leek van een afstandje op een fontein. Bedoel je dat?
wat zien die plaatjes er altijd fraai uit.
Ver van alle realiteit
Alles wat hier weer beweert wordt is het lachen waard. De Utrecht genieter zegt met humor hoe het zou kunnen en moeten. Het vat samen hoe onzinnig het plan met de Neude is. Net zoiets als het idee voor mozaiek op het Vredenburg. Niet te zien. Alleen die fietsen ga je wel zien. Iedereen is te beroerd om onder de grond of in Neudeflat of garage zn fiets te zetten. Fietsen moet, vandaar de overlast met fietsen. Kom maar op de Biltstraat kijken. 1 grote bende met niet afgehaalde fietsen. Zeg niet dat het niet zo is, ik werk daar en zie het de hele dag. Een zooitje noemen ze dat. En de Utrecht genieter, al is op de Neude geweest? Die bank is namelijk weg. Humor?
“de gemeente verwacht dat fietsers hun gedrag aanpassen”.
Zo gaat het nou elke keer, en elke keer blijkt dat niet zo te werken, zodat het allemaal nog een keer gedaan moet worden.
Bijvoorbeeld Kanaalstraat, t Goylaan, Marnixlaan en de talloze fietsroutes om de binnenstadsas te ontlasten, en nu verwacht de gemeente dat fietsers hun stalgedrag gaan bijstellen. Alsof bankjes en bomen geen geweldige fietsenstallingen zijn! Zie de nieuwe (nou ja, vorig jaar) aanplant op Vredenburg.
Gemeente, doe eens wat minder lief en naief en ga nou eens het enige doen dat helpt: HANDHAVEN.
Ha ha! U zegt zelf al zo zou het neude er uit kunnen komen te zien zonder fietsen.
Maar ik zie helemaal geen hek😂
Bromsnor denkt dat de stad en de wijken behoorlijk zullen opknappen als FIETSSTANDAARDEN verboden worden, zodat fietsen alleen nog geparkeerd kunnen worden in een fietsenrek of tegen het hek..
Maken ze een mooi plein mag je er weer niet naar toe met de fiets. We moeten toch allemaal op de fiets in Utrecht waar moet je dat ding dan laten.
Ik zie helaas geen boa’s ingetekend in de impressie. Die zijn er permanent nodig als je het schoon en fietsvrij wil houden. Bordjes alleen helpen niet. Kijk maar bij de ingang AH Potterstraat.
@utrecht genieter: te weinig plek in de biebstalling? Jammer joh. Ergens anders in een stalling dan. Toch stallen waar dat niet mag? In de pers met die fietsen.
weer een zielloos ‘steenstrip’ plein. net zo lelijk als alle nieuwbouw in de binnenstad. Ik roep al jaren, maak er iets romantisch van, iets dat past bij de overige architectuur , historiserend. Een barok fontein in het midden met hoge stralen en mythische figuren, van imitatie zandsteen (hufterproof) van een composiet. Sluit het ook af zodat het wel zichtbaar is maar niet sloopbaar. Want studenten in onze stad hebben nogal de neiging, net als hooligans, alles te slopen en kapot te maken is mijn ervaring. . Ik wil wel een ontwerp maken. Gewoon ouderwets, zoals men dat vroeger deed. Met een tekening. Het kan natuurlijk ook in Art deco stijl, met als knipoog naar het oude postkantoor. In de hoop dat het lelijke striptekennepkunstwerk er van af gesloopt wordt.
@marcel ik woon aan de Biltstraat. en letterlijk tegenover een ‘fietsenrek’… overal staan er fietsen, vooral er naast, op elkaar en het trottoir is niet meer bereikbaar. Maar vooral fietsen van studenten die daarna de bus pakken en hem soms hele weken, dagen, weekenden laten staan. Terwijl het rek er is neergezet voor de bewoners.
Waar blijft een fontein ? Alle grote steden hebben zo.n heerlijk rustgevend watergeklater. Dit plein schreeuwt om een fontein.
Handhaving rijdt alleen maar rond in auto’s. Ze zijn te beroerd om echt te handhaven dus dit proefballonetje maar laten gaan gemeente. Je kan 80x melding maken van zaken die niet horen kwa parkeren, gebeurt niks mee. Ook al zie je handhaving 4x per dag rondrijden en wetende dat ze het foutparkeren zien, ze vertikken het gewoon.
Dus; mooi plan; doen we niks mee.
Fietsbelasting met kenteken plaatje. De eerste is gratis of 1 euro. De tweede (plaatje andere kleur) kost 100 euro per jaar, enz.
Fietsen die uitsluitend thuis worden gestald, krijgen weer een andere kleur kenteken plaatje ook voor 1 euro per jaar.
Fietsen zonder kenteken gaan in de kraakwagen.
Wie heeft een beter voorstel?
Ja mooi toch, een stadsplein met bomen – en dus schaduw – en een paar bankjes. Nu nog een mooie fontein en dan is helemaal af.
Die regel drift…. Let it go… Maar elke verse wethouder moet ergens een plasje over doen… Gewoon niks aan doen, het regelt zichzelf… Niemand zit te wachten op nog maar betutteling!
Het blijft stuitent hoe dit college alles in onze stad slecht vindt en vindt dat alles anders moet.
Het GR college van ‘wij weten alles beter, in Utrecht is alles slecht en geloof ons wij maken alles anders en beter, omdat wij nu eenmaal het beste weten wat nodig is en vooral omdat wij weten wat Utrechters willen’.
Get Real
De fiets is met alle maatregelen aanpassingen in de stad: ondergrondse parkeergarages, tunnels, anti auto campagnes, te dure trambanen etc, allang niet meer duurzaam te noemen.
Hoog tijd voor een serieuze kosten baten analyse van dit GR beleid.
Ooit stond de Neude vol met auto’s. Nu de auto’s zijn teruggedrongen zijn de tienduizenden her en der neergekwakte fietsen, deelfietsen en lease swapfietsen een enorm probleem voor de hele stad geworden, waar de Gemeente totaal geen beleid op heeft (want nog steeds is de fiets heilig). Trottoirs worden op veel plekken geblokkeerd door fietsen, wie kan het ook maar iets schelen of slechtzienden en rolstoelers er ook nog langs kunnen? Fietsers rijden ook regelmatig spook op de verkeerde weghelft of stoep. Voetgangerszones of omleidingsroutes worden totaal niet gerespecteerd. De stad is zo een rommeltje geworden. Als er straks een paar bankjes en boompjes staan, dan zullen er geen fietsen meer neergezet worden: de Gemeente gelooft dit zelf toch hopelijk niet? Kijk ook eens naar de nieuwe bankjes aan Ooster- en Westerkade, daar had de Gemeente hetzelfde naieve idee……
@Wies
Er zijn niet genoeg ondergrondse fietsparkeerplekken, dat is nou juist waarom de gemeente oogluikend toestaat dat fietsen (o.a.) op de Neude worden gestald. Jazeker, er is altijd plek in die stallingen (dus ik parkeer mijn fiets daar graag), maar echt volstrekt onvoldoende om alle fietsen van de Neude en omliggende straten in op te bergen.
Overigens noem jij niet een paar stallingen in aanvulling op die op de Neude, jij noemt ze allemaal (aan deze kant van het centrum).
Wishfull thinking van een stelletje ontwerpers vanuit het stadskantoor die er nog nooit zijn geweest.
Iedere 10 jaar krijgen we een plan voorgeschoteld hoe Neude, Vredenburg, Straatweg, ledig erf en wat niet meer er uit kan zien of hoe het eruit zal gaan zien. Om uiteindelijk een droevig aftreksel te krijgen. Waarna er weer nieuwe plannen worden gemaakt en we weer helemaal opnieuw beginnen. Weet je nog dat we een heel mooi Vredenburgplein zouden krijgen met mozaïek vloer. Prachtige bomen. Gezellige zitplekken. Niet veel van terug te vinden op dit door knipperende ledwalls verlichte waaierig kill plein
Wat is er toch mis aan een gestalde fiets in de openbare ruimte mits niet hinderlijk of dat de fiets weg staat te roesten. Net zo Nederlands als molens. Nederland fietsland Utrecht fietspad hebben we het altijd over maar zet geen fiets in de openbare ruimte. Waarom moeten alle pleinen kale tochtige vlaktes worden.
elke stalling is lastiger dan hem gewoon neerzetten waar je zijn moet. waarom?
1. ik moet een trap op/af
2. er moet iets gescanned worden (he vergeten)
3. ik moet de fiets op hoogte stallen
4. mijn fiets past niet in een rek
5. waar ik zijn moet, is niet waar de stalling is
6. stalling gaat op een gegeven moment dicht
7. pasje kwijt, dus fiets mag niet mee terug
8. er is geen plek in de stalling
9. waar had ik hem ook alweer gezet, dit is de plek van gisteren
10. ik moet wachten tot ik weg kan, want het is druk
nog iets vergeten?
dus je kunt niet op tegen het neerkwakken waar je moet zijn. zeker als de fietsen van dusdanige kwaliteit zijn dat stelen niet veel uitmaakt.
is er ook een oplossing:
handhaven en weghalen helpt. gebeurt dit consequent dan is het wel lastig dat elke keer dat je je fiets neerzet dat je hem kwijt bent. dan gaan mensen misschien de stalling de gebruiken.
@Sander: Je gebruikt nu exact dezelfde argumenten, als dat de automobilist gebruikte (en nog wel eens gebruikt) toen bekend werd dat je niet meer op de Steenweg mocht parkeren. En we zijn nu met zijn allen dolblij dat je de auto niet meer zomaar overal neer mag kwakken.
Lekker blijven doordromen over een overvolle stad waar iedereen fietst voor het milieu. Als hier straks 500.000 mensen (waarvan velen in flats) wonen zwerven er 1 miljoen fietsen in deze verloederde stad. Dan is er geen plek meer voor bomen, bankjes, voetgangers, mindervaliden, noodhulpverleners, recreanten of planten.
@Sander
Je noemt een complete lijst aan ellende waarom die fietsenstallingen worden gemeden…. maar adviseert als oplossing handhaving om mensen die marteling dmv dwang te ondergaan?
@Mark
Dat is inderdaad het probleem. De gemeente geloof dit wel want zij weten het altijd beter en vindt dat het stemvee maar heeft te voegen naar hun gedragseisen…. maar die minions zijn ondeugend en doen massaal aan burgerlijke ongehoorzaamheid.
De Neude wordt toch ook voor allerlei evenementen gebruikt? Dar wordt flink lastig met al die extra bomen.
Top @Sander,
Zo min mogelijk moeite doen zit diep in ons gedrag.
Parkeren van welke aard dan ook is geen moeilijkheid,bouw ondergronds plek zat.
Een goede oplossing voor onpraktische politieke plannen: ambtenaren van de gemeente Utrecht moeten verplicht in de gemeente Utrecht wonen. Dat was vroeger ook zo en geeft een deel van het noodzakelijke tegenwicht .
Genoeg plekken waar Utrecht kan oefenen met fietsbeleid. Kijk eens op het voorterrein bij vmlg Smakkelaarsveld. Een enorme rotzooi zonder enige handhaving. Hup Lot !