Zo komen de nieuwe bruggen bij het Lombokplein eruit te zien Zo komen de nieuwe bruggen bij het Lombokplein eruit te zien

Zo komen de nieuwe bruggen bij het Lombokplein eruit te zien

Zo komen de nieuwe bruggen bij het Lombokplein eruit te zien
De Kanonstraatbrug. Beeld: studioSK-Movares
Het ontwerpbestemmingsplan Lombokplein ligt vanaf vandaag ter inzage. Op en rondom het Westplein moet meer groen, meer water en meer ruimte voor voetgangers en fietsers komen. De Leidse Rijn wordt doorgetrokken en dat betekent: nieuwe bruggen. Het Utrechtse ontwerpbureau studioSK, de ontwerpstudio van Movares, maakt het ontwerp voor twee nieuwe bruggen. In totaal komen er drie.

Het ontwerpbestemmingsplan Lombokplein ligt vanaf vandaag ter inzage. Op en rondom het Westplein moet meer groen, meer water en meer ruimte voor voetgangers en fietsers komen. De Leidse Rijn wordt doorgetrokken en dat betekent: nieuwe bruggen. Het Utrechtse ontwerpbureau studioSK, de ontwerpstudio van Movares, maakt het ontwerp voor twee nieuwe bruggen. In totaal komen er drie.

De Kanonstraatbrug en Dambrug werden ontworpen door studioSK. “De Kanonstraatbrug sluit aan op de doorgaande stedelijke structuur en is daarmee familie van de klassieke Utrechtse stadsbruggen”, schrijft het bureau op hun site. “Kenmerkend voor de stadsbruggen zijn de karakteristieke bogen ter plaatse van de doorvaart. De Kanonstraatbrug sluit daarbij aan als herkenbare metselwerkbrug met rijke ornamentiek in hedendaagse vorm.”

“De Dambrug sluit aan op het fijnmazige, kleinschaligere netwerk van de wijk Lombok en is daarmee familie van de historische ophaalbruggen. De kenmerkende knik en de landhoofden van de historische bruggen liggen ten grondslag aan het ontwerp van de Dambrug.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Het ontwerp van de Dambrug.

In totaal komen er drie bruggen in het gebied. Naast de Damstraatbrug en Kanonstraatbrug komt er ook de Van Sijpesteijnbrug. De bruggen moeten Lombok verbinden met de buurten om de wijk heen. De Damstraatbrug gaat de Damstraat aan de ene kant verbinden met de Verlengde Damstraat aan de andere kant.

Over de brug rijden straks auto’s in één richting. Fietsers en voetgangers kunnen er in twee richtingen overheen. Dat geldt ook voor de Kanonstraatbrug, die de Kanonstraat verbindt met de Verlengde Kanonstraat. De Van Sijpesteijnbrug komt tussen de Van Sijpesteijnkade en de oever van het nieuwe Lombokpark, ter hoogte van De Stek en Park Plaza Hotel. Die brug wordt ongeveer 2,5 meter breed en is alleen voor voetgangers.

‘Licht en aangenaam’

Architecten Iris van Huijstee en Charlotte Kok maakten het ontwerp voor de bruggen. Ze vinden de beleving van de onderkant van de bruggen en ‘de sociale veiligheid van de onderdoorgang’ belangrijk. “Tussen het langzaam- en autoverkeer zijn er in de Kanonstraatbrug daglichtvides ontworpen om de onderdoorgang licht en aangenaam te maken voor onderdoor gaande fietsers en boten”, zegt Iris, is te lezen op de site van studioSK.

Naast de onderkant van de bruggen, wordt ook gedacht aan de doorgang voor planten en dieren. Charlotte: “Om dat mogelijk te maken is het landhoofd van de Dambrug verkleind en is de overspanning vergroot. Verblijfplaatsen voor vogels, vleermuizen, knaagdieren en vissen zijn samen met de ecoloog van gemeente Utrecht afgestemd en geïntegreerd in de brugontwerpen.” Op de site van studioSK zijn meer afbeeldingen te vinden van de ontwerpen van de twee bruggen.

Rondleidingen

Utrechters kunnen tot 28 april per brief, via een gesprek of digitaal reageren op de plannen voor het hele project. Op woensdag 30 maart is er een online bijeenkomst waar de plannen ook worden toegelicht. Verder worden er op 6, 8 en 10 april rondleidingen over het Lombokplein georganiseerd.

“Ik wil alle Utrechters uitnodigen om van zich te laten horen”, zei wethouder Eelco Eerenberg eerder. “Dit stukje Utrecht is voor iedereen. Een cliché, maar wel waar. Niet voor niets komt hier 45 procent sociale huur- en studentenwoningen.”

Volgens Eerenberg wordt het een wijk ‘waar elke portemonnee mag en kan wonen’. “Maar het is niet alleen voor de toekomstige bewoners, maar ook voor iedereen die hier straks in het park of aan het water wil zitten. Of naar het station fietst of loopt. We organiseren de rondwandelingen en bijeenkomst omdat we mensen willen betrekken bij de plannen van zo’n centraal stukje Utrecht. Dus gebruik je stem.”

Een impressie van het Lombokplein.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Misschien die fly-over maar weer afbreken. Dat dijklichaam detoneert en ligt maar in de weg…

  2. Henk

    Die zogenaamde “kenmerkende knik” van de Dambrug mag wat mij betreft wel achterwege blijven. Lopen we straks weer tegen het feit aan dat langere voer-tuigen op deze “knik” vastlopen en het voor scootmobiel-rijders lastig is om de brug soepel te nemen. Hopelijk heeft het ontwerpbureau hierover na gedacht.

  3. Don

    Vreemd destijds heeft de meerderheid voor een tunnel onder het lombok plein gestemd. Gek he dat er geen vertrouwen is in de politiek en dat de opkomst bij verkiezingen zo laag is.

  4. Marcel

    Ja, je zou is iets doen met oude stijl bruggen. Iets moois zodat iedereen ernaartoe wil op de fiets om het te zien. Een mooie lamp of leuning. Gefeliciteerd bestuurders van Utrecht en CWM dat u dit toelaat. Ik ga wel naar Parijs of Florence om iets moois te bekijken.

  5. ad gladium

    @redactie:
    “Over de brug rijden straks auto’s in één richting. Fietsers en voetgangers kunnen er in twee richtingen overheen. Dat geldt ook voor de Kanonstraatbrug, die de Kanonstraat verbindt met de Verlengde Kanonstraat.”

    Het zou goed zijn om te verduidelijken dat de derde zin slechts slaat op de tweede, en niet op de eerste zin. De Kanonstraatbrug is bedoeld voor doorgaand verkeer, in beide richtingen, als verbindinging tussen Graadt van Roggenweg en binnenstad.

    Dan nog een suggestie: bij dit soort artikelen zou het goed zijn om minimaal de bron te quoten (jullie zijn geen Insta-influencers, kom op he). In dit geval, de plannen beschreven in dit artikel zijn hier te vinden: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/bouwprojecten-en-stedelijke-ontwikkeling/bouwprojecten/lombokplein-herinrichting-westplein-leidse-rijn-en-graadt-van-roggenweg/

  6. Cico

    Mooi hoor! Fijn dat er zoveel aandacht wordt besteedt aan iets civiel-technisch als bruggen. Kan niet wachten voordat dat viezige water vol afval eens door kan stromen. Hopelijk krijgen de oevers een beplantingsschema, want momenteel is het vooral modder, gras en vogel- en hondenstront. Niet echt een fijne plek om te zitten, al zitten er toch altijd mensen bij gebrek aan rustige buitenplekken

  7. Paul

    De fiets brug vormt in geen enkel opzicht een relatie met bestaand hek werk en bruggen stijl langs het huidige leidse rijn water…en dat is echt een gemiste kan.
    Doe vooral de fiets brug als een copie van de overige 2 bruggen die er nu als zijn tussen De Munt en Lombok, dan versterk je echt de identiteit van de hele wijk.

  8. RABE

    Ziet er goed uit. Ik hoop dat het ook functioneel blijkt te zijn. We weten dat er in Utrecht nog wel eens een foutje gemaakt wordt betreffende de openbare ruimte.
    Kan er ook een anti-graffiti laagje op worden aangebracht??? Dat zal wel nodig zijn om het netjes te houden.

  9. Koel Hoofd

    In het referendum van intussen 20 jaar geleden heeft Utrecht gekozen voor de groene optie met laagbouw. We krijgen echter de betonnen variant met veel meer hoogbouw dan in de plannen stond. GL is hier nu nog de grootste, als ze nog een keer over de bloemetjes en bijtjes in een leefbare stad beginnen dan is dat officieel kiezersbedrog.
    Want we krijgen al 20 jaar lang alleen maar meer beton en rood asfalt waar het al weinige bestaande groen en stedelijk dierlijk leven volledig voor moet wijken, net zoals gemotoriseerd verkeer.
    Ze hebben nu al 3 zetels verloren… de volgende stop is nul zetels.

  10. CorM

    @paul, ben het helemaal met je eens.
    En wat doen we met de kunst dat nu aan de damstraatbrug zit? Is gemaakt in de jaren 50 door dezelfde beeldhouwer als van de leidseveertunnel.
    Ik weet dat er nog meer gerelateerde beelden zijn die bij hetzelfde ontwerp horen, dat is destijds opgeslagen door de gemeente.
    Het past om deze kunst in ere te herstellen en bij de nieuwe bruggen te plaatsen zoals dat ooit was voor de rigoureuze sloop van de omgeving tbv wat nu t westplein is…

  11. Prima

    Ziet er prima uit!

  12. J

    Wat een hekel hebben D66 en GL toch aan t Utrechtse water met al die versteende bruggen.

  13. Savrion

    Het word in ieder geval een stuk mooier dan nu of hoe het was. Het enige nadeel is, dat Lombok onbetaalbaar word … (nog onbetaalbaarder) …. eigenlijk is héél Utrecht onbetaalbaar geworden.

    Laats zag ik in het tv programma “Heel Holland Dakloos” dat zo’n flatje van 80m2 zonder lift op de 6e of 7e verdieping in Overvecht Zuid voor340k weg ging…

    Schijnbaar is het nu normaal dat je over bied, dus vraagprijs was 275k en bieding aangenomen 340k voor een flatje die niet zou misstaan in ‘t Oostblok 🙁

  14. Herman

    Mooi dat er zelfs onder die bruggen ondanks gebrek aan licht en regen doodleuk uitbundige begroeiing is…..

  15. Leon

    Leuk.

  16. Harm

    Eerst zien, dan geloven

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).