Ondernemers en bewoners winkelcentrum Vleuterweide niet zij aan zij - De Utrechtse Internet Courant Ondernemers en bewoners winkelcentrum Vleuterweide niet zij aan zij - De Utrechtse Internet Courant

Ondernemers en bewoners winkelcentrum Vleuterweide niet zij aan zij

Ondernemers en bewoners winkelcentrum Vleuterweide niet zij aan zij
Google Maps 3D Winkelcentrum Vleuterweide
Ondernemers en omwonenden van winkelcentrum Vleuterweide hebben donderdagavond tijdens een raadsinformatiebijeenkomst hun zorgen geuit. De ondernemers klagen vooral over de bereikbaarheid van het winkelcentrum, en de bewoners over het verdwijnen van hun parkeerplekken.

Ondernemers en omwonenden van winkelcentrum Vleuterweide hebben donderdagavond tijdens een raadsinformatiebijeenkomst hun zorgen geuit. De ondernemers klagen vooral over de bereikbaarheid van het winkelcentrum, en de bewoners over het verdwijnen van hun parkeerplekken.

Vorige maand kreeg wethouder Lot van Hooijdonk een petitie overhandigd van de winkeliersvereniging. Ondertekenaars hiervan maken zich vooral zorgen om twee dingen: de verkeersveiligheid en de slechte bereikbaarheid van het winkelcentrum.

Beide zouden zijn ontstaan toen ongeveer een jaar geleden de doorgang aan de noordzijde van het winkelcentrum over de busbaan werd afgesloten. Hierdoor loopt de weg langs het winkelcentrum dood voor auto’s en gaat verder als fietspad. Sommige automobilisten keren niet om, maar rijden een stukje over het fietspad zodat ze geen kilometers om hoeven te rijden. Dit levert volgens betrokkenen onveilige situaties op.

Ondernemers van het winkelcentrum, die het afgelopen jaar hun omzet hebben zien dalen, willen dat de verkeerssituatie wordt aangepast. “Ik hoor dat veel klanten uitwijken naar andere winkelcentra vanwege de slechte bereikbaarheid”, zei Barbara Manten van modewinkel Shoeby eerder tegen DUIC.

Betaald parkeren
Er worden momenteel slagbomen geplaatst bij de parkeerplaats van het winkelcentrum. Vanaf 1 november treden deze in werking. De eerste drie uur is parkeren dan gratis, maar daarna moet er €1,50 per uur betaald worden. Dit leidt tot zorgen bij de bewoners.

“Het betaald parkeren is ingevoerd om bezoekers van het winkelcentrum tegemoet te komen, terwijl bewoners van het gebied hun auto nu verderop moeten parkeren. Daar zitten ook bejaarden en mensen met een handicap bij”, zegt één van de bewoners.

Manten: “Het ging donderdagavond vooral over het betaald parkeren. De bijeenkomst duurde zo’n twee uur en er zaten ongeveer 70 bewoners in de zaal, terwijl er maar 20 ondernemers aanwezig waren.”

Veiliger
Manten is dan ook sceptisch dat de bereikbaarheid van het winkelcentrum snel zal verbeteren. “De experts van de gemeente hebben gezegd dat ze nog een keer naar de verkeerssituatie gaan kijken, maar dit hebben ze eerder ook al gezegd. Ik denk dat het nog wel even kan duren.”

De bewoners vinden het prima dat de doorgang over de busbaan afgesloten blijft. “Voorheen kwamen er veel meer auto’s voorbij. Nu is het een stuk rustiger.” Ze zijn het echter wel met de ondernemers eens dat de situatie op het fietspad ook niet ideaal is. “Desondanks is de huidige situatie veiliger dan de situatie van ongeveer een jaar geleden.”

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Katja

    autosautosautos, hou eens op !

  2. Joost

    Gelukkig is Vleuten Dorp dichtbij en vind je daar al je dagelijkse boodschappen.

    Leidsche Rijn zit vol met overbodige omwegen, waardoor je 2x zoveel auto kilometers maakt. Je kan nergens naar toe zonder met een omweg een punt te passeren waar je eerder vlakbij bent geweest.

  3. Dick Holsheimer

    Het is er inderdaad niet beter op geworden. De (verkeers) situatie is aller belabbertst. Een busbaan waar je niet (meer) over mag, een idiote situatie voor het bevoorraden van winkels vooral AH.
    Ik kwam graag in Vleuterweide maar dat is nu anders. Het is een grote infra-flop!
    En straks na 3 uur betaald parkeren? Hoe help je de middenstand daar om zeep en pest je de bewoners? Zo dus!

  4. JdV

    @katja: ben jij niet degene die altijd klaagt over hardrijdende auto’s op de ASW?

  5. JdV

    @dick: gewoon een bakfiets kopen, dan voldoe je aan de norm.

  6. Piet van Vleuten

    De verkeerssituatie is daar echt levensgevaarlijk! Met de auto naar de parkeerplaats kruis je 4 wegen waaronder een tweerichtingen fietspad en een busbaan waar de bussen altijd veel te hard rijden. Als je dan naar de parkeergarage gaat kruis je hetzelfde fietspad nóg een keer. Genoeg kans om op een drukke zaterdagmiddag een fietsend kind daar doood te rijden dus…

    Bovendien moet al het doorgaand verkeer nu omrijden via de Landschapsbaan en Rivierkom waardoor die wegen ‘s ochtends muurvast staan.

    De oplossing. Busbaan openstellen voor al het verkeer en alle problemen en gevaren zijn opgelost!

  7. wollie

    Ik ga dik en rijk worden met een drive-in winkelcentrumconcept: achter aansluiten, geen parkeerdruk, je hoeft niet eens de auto uit.

  8. Frits

    @Dick
    Ja want Vleuterweide is een typisch winkelcentrum waar je meer dan drie uur kunt vertoeven.

  9. Louise

    Ik verbaas mij erover dat er mensen zijn die het openstellen van de busbaan als oplossing voor alle problemen rondom winkelcentrum Vleuterweide zien. Met het herintroduceren van een doorgaande route tussen Stroomrugbaan en Landschapsbaan komt het sluipverkeer terug (niet alleen overdag maar ook ‘s nachts, niet zo fijn voor de direct omwonenden). En hoe had men zich dat voorgesteld bij de bushalte Centrum Vleuterweide? Gaan al die auto’s rustig achter zo’n halterende bus wachten? Diezelfde mensen die over de rooie gaan van 1,5 km omrijden in een auto? Ik denk het niet, dus dan ontstaan levensgevaarlijke inhaalmanoeuvres. Ook worden diverse voetgangers- en fietsoversteken dan weer gevaarlijk gemaakt door het dan veel drukkere autoverkeer op de busbaan. De oversteekmomenten worden dan sowieso flink ingeperkt want het huidige systeem van altijd groen tenzij er een bus aankomt, werkt dan ook niet meer. Dan zou je een reguliere verkeersinstallatie moeten maken. Gaan fietser en voetgangers dan wachten op rood? Hmmm, ik betwijfel het. Lijkt me ook heel onveilig.
    Het stoort mij ook dat er met een beschuldigende vinger naar de busschauffeurs wordt gewezen. Ik zit zelf relatief vaak in bus 28 en gek genoeg merk ik helemaal niets van te hard rijden, wat al bijna niet kan omdat die hele busbaan staat vol met verkeerslichten.
    De openingstijden van AH Vleuterweide zijn gigantisch. Waarom doen die auto-mensen hun weekboodschappen dan niet op rustiger uren, en parkeren ze voor andere bezigheden in het winkelcentrum niet op P4 of P5? Wat is daar nou zo onmogelijk aan?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).