KAAN Architecten gaat het ontwerp maken voor de verbouwing van Museum Catharijneconvent in Utrecht. De beoordelingscommissie waardeert het plan waarin het monument en de nieuwe architectuur elkaar versterken.
Museum Catharijneconvent liet in september vorig jaar weten op zoek te zijn naar een architect voor de verbouwing van het monumentale pand. De bezoekerscapaciteit moet namelijk opgeschroefd worden van 100.000 naar 160.000 mensen.
“De visie van KAAN Architecten is een schitterende vertaling van onze ambities en maakt het gebouw, dat zó verbonden is met de Utrechtse geschiedenis, onderdeel van de bezoekersbeleving”, zegt Marieke van Schijndel, directeur van het museum.
Tekst loopt door onder afbeelding
Kloostergebouw
Een belangrijk onderdeel van de verbouwing is de ontwikkeling van een nieuwe ruimte in het kloostergebouw. Deze wordt vormgegeven door tentoonstellingsontwerper OPERA Amsterdam, in samenwerking met content designbureau Studio Louter.
Op verschillende impressies is al een beeld te zien van hoe het museum er straks mogelijk uit komt te zien. Zo is er onder meer te zien dat er vanaf de Lange Nieuwstraat een deel van de gevel vernieuwt en bij de pandhof wordt deze stijl doorgetrokken.
Van Schijndel: “Met KAAN Architecten, OPERA Amsterdam en Studio Louter hebben we drie partijen aan boord met een grote staat van dienst. Samen met hen en al onze partners gaan we aan de slag om het museum nog mooier te maken.”
Gekoppelde berichten
Museum Catharijneconvent zoekt architect voor grote verbouwing
Museum Catharijneconvent maakt zich op voor het grootste project uit zijn geschiedenis: een verbouwing die…
26 Reacties
ReagerenHet doet me erg denken aan Mussolini’s vierkante Colosseum in Rome — https://www.de-gids.nl/digarchief/vandaag/het-vierkante-colosseum.html –, zij het dat de bogen als halfgesmolten kaas een beetje uitgelopen zijn.
De tweede foto doet me een beetje denken aan het “vierkante Colosseum” wat Mussolini in Rome heeft laten bouwen.
Altijd een beetje bang dat architecten er mee vandoor gaan. Moderne toevoegingen kan best, mits het makkelijk weer weggehaald kan worden (zgn. ‘meubels’). Authenticiteit en respect voor de geschiedenis lijken me de belangrijkste uitgangspunten. Wie weet. Ik hoop het beste, want het is een mooi en belangrijk museum.
@Lexus ik had precies hetzelfde!
Het doet inderdaad wat denken aan Mussolini variant, maar kan me voorstellen dat de architect dit pas bezocht heeft. Maar aanvaardbaar met die bogen een gotische referentie. Het rechterdeel komt in deze omgeving nog al bot over en niet perse verreikend. Detail baksteen structuur kan hier in een verfijning vormen. Maar dit deel behoeft in aanzicht absoluut meer studie.
Wat een buitengewoon eigenaardig ontwerp. Een soort Irakese souk, gedrapeerd met een grauw Sovjet Unie sausje, geserveerd op een fundament van een jaren ’50 Duitse atoomschuilkelder.
Het is in ieder geval een bewonderingswaardige poging om het meest on-Utrechtse design aller tijden neer te zetten. Ik mis alleen nog een Egyptische pyramide op het dak…LOL
misschien naast dieselauto’s ook geen architecten loslaten in de binnenstad?
@Lexus
Plagiaat is iets wat zich geregeld in de kunstwereld voordoet.
Mijn eerste spontane reactie: Help! Wat wordt hier nu weer voor moois om zeep geholpen?
En dit wordt allemaal bekostigd uit de eigen opbrengsten van het museum?
Of gaat er weer een flink bedrag aan subsidie naartoe terwijl er energie armoede is en mensen te weinig te eten hebben?
Tja, oude architectuur moet leidend zijn en de nieuwe moet onderscheidend aanvullen. Lastig probleem. Ik zie nu een stevige knipoog naar islamitische architectuur. Helaas staat in de tekst niets over de gedachtegang van de ontwerpers. Hoe dan ook een kans voor de dames en heren bouwmeesters en aanverwanten om er mee te shinen. Lijkt belangrijker dan andere motieven. ik denk niet dat het de bedoeling is dat het projectplan door critici kan worden afgeblazen, maar de mogelijkheid probleemloos te wijzigen dan wel verwijderen, moet open blijven. Het ziet er fraai uit, maar of ik nou blij ben met de locatie?
Islamitische architectuur??? Kijk naar de elementen van de kathedraal erachter en je ziet de overeenkomsten. Dit is duidelijk vanuit het christelijk perspectief ontworpen. Ik vind het een mooi en passend ontwerp!
Wat me verbaast is dat hier eigenlijk niemand zich afvraagt of de intieme historische sfeer van de binnenplaats niet gehandhaafd en liever zelfs versterkt moet worden. Kennelijk heeft ook de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed er geen moeite mee dat die atmosfeer door middel van deze brutalistische architectuur totaal wordt afgebroken.
Iedereen (?) heeft natuurlijk een mening over de esthetische kant van de zaak.
Maar de opdracht gaat natuurlijk in eerste instantie om praktische oplossingen: meer ruimte, betere route, betaalbare exploitatie, veiligheid energie-efficiëntie.
En dat op een ‘mooie’ manier !
Maar een leek, die bovendien niet alle zeer uiteenlopende en onderling tegenstrijdige aspecten kent, blijft alleen de globale esthetiek over om een eigen mening te poneren:
Van mij mag de entree aan de Lange Nieuwstraat nog wel een meer uitgesproken vorm krijgen. En voor de nieuwbouw op het binnenterrein zou ik zeggen: de vorm mag ook wat meer uitgesproken en dan de kleurstelling wat minder contrasterend.
Zo, heb ik toch nog een mening kunnen ventileren.
Men moet er nog maar eens goed over nadenken of dit in deze stijl wel een bij de oude architectuur passende uitbreiding is. Bij kreten als “opschroeven van de bezoekerscapaciteit” houd je je hart vast.
Honderden jaren is de bouwhistorie gerespecteerd, zelfs toen de toenmalige koningin Juliana in 1978 de vernieuwbouw kwam openen was er nog sprake van enige smaak en een visie op lange termijn. Conform de huidige tijdsgeest wordt dit nu vervangen door kortzichtigheid, een ontwerper kan altijd gedachtegangen re- produceren, dat is een onderdeel van hun werk voordat zij hun declaratie aan de opdrachtgever versturen. Het kan veel goedkoper en effectiever, als je Cultureel Erfgoed wil vernietigen of verminken nodig je wat Russen uit met zware bagage. Nu dreigt hetzelfde te gebeuren op voorspraak van ontwerpers die hun gedachtengang over het waarom nog moeten formuleren ?.
Gaat hier voor iets gesloopt worden… Nee toch?
De schrik slaat mij om het hart bij het zien van zoveel modernistisch geweld. Zo het nu is, is het goed. Kom er niet aan met al die witheid en dat Jean de Bouvrie-achtig strakkisme.
Ik dacht even dat het een aprilgrap was. De fraaie entree wordt compleet om zeep geholpen. Wie bedenkt zoiets in Godsnaam!
@Ton: voor mij is het efficiëntie op een manier die geen recht doet aan de historische omgeving. Op deze plek liever behoud of zelfs verbetering van karakter en wat minder efficiëntie.
Meer musea-gebouwen zijn grondig verpest of dreigen verpest te worden. Hoofdtaak van musea is behoud en conservatie. Dat geldt helaas niet voor gebouwen waarin de collectie huist. Directies laten zich maar wat graag de prietpraat van moderne architecten welgevallen. Dit is niet “versterken”, dit is verpesten van het pandhof en de omringende gebouwen. Slechts de ramen refereren aan het klooster, verder contrasteert de nieuwbouw volledig. Over tien jaar is het gedateerd, net als de nutteloze aanbouw bij het Centraal Museum. Vroeger bouwde men met het principe van iedereen voor iedereen: publiek moet het mooi en aangenaam vinden. Sinds de modernisten is esthetiek verboden en dient men de bouwwerken te “begrijpen”. Uiteraard slechts voorbehouden aan een zelfbenoemde kunst en architecten-elite die voor anderen bepalen wat goede architectuur is. Vrijwel iedereen begrijpt wat schoonheid is, vrijwel anoniem vindt men grachten en oude binnensteden mooi. Andersom geldt dat gekgenoeg niet. Mensen die moderne wijken mooi vinden of deze een bezoek waard vinden zijn er nauwelijks. Waarschijnlijk alleen onder moderne architecten of Ton. Deze nieuwbouw zou niet misstaan of opvallen op een bedrijventerrein.
Past totaal niet bij de mooie historische gebouwen. Zelf zou ik voor glas kiezen. Zoals de aanbouw bij centraal museum. Maar aub geen betonnen gedrochten.
Wat een draak van een gebouw.
En weer wordt het karakter van een monumentale middeleeuwse Utrechtse binnenplaats om zeep geholpen. De glazen aanbouw tegen de zuidwand van de
St. Catharinakathedraal was reeds een gruwel, maar het kan nu blijkbaar nog erger.
De stemmige pandhof van de Domkerk is destijds immers ook al aangetast door het grove moderne restaurant.
De hoekige, lompe vormgeving van de nieuwbouw houdt totaal geen rekening met de verfijnde omgeving en is hierdoor een grote dissonant.
In de hele stad Utrecht grossiert men blijkbaar het liefst in moderne grijze BLOKKENDOZEN, men kan blijkbaar geen elegantere vormgeving bedenken.
Daarnaast vind ik het van geldverspilling getuigen, dat al voor de derde maal sinds 1978 een nieuwe aanbouw moet worden geplaatst tegen de blinde muur aan de Lange Nieuwstraat. Bezint toch eerst eens voor men begint; dit is echt geld over de balk smijten! Maar goed, nu was er dan eindelijk eens de kans om voor de blinde muur een monumentale en royale ingangspartij te creëren. Het nieuwe ontwerp voorziet helaas in een miezerige aanbouw met drie gotiserende poortjes. De nare kale blinde, weliswaar middeleeuwse muur, overheerst in het nieuwe ontwerp dus nog steeds.
Weer een gemiste kans!
Verschrikkelijk. Het karakter van deze mooie middeleeuwse locatie wordt volledig vernield En inderdaad plagiaat (Rome, Mussolini) Kan iemand dit een halt toeroepen?
hoeveel kilo creatiefloze burgerlijke lelijkheid kun je in beton gieten. Nou dat dus