Het Centraal Museum heeft het Utrechtenaar T-shirt van Thirty030 gekocht voor in de modecollectie. Het Utrechtse platform Thirty030 startte in de pride-maand juni een actie om het onderscheid tussen Utrechter en Utrechtenaar te doorbreken. Volgens directeur Marco Grob is het Utrechtenaar-project een Utrechtse uiting die perfect past bij de stad en het Centraal Museum.
Om de nieuwe aankoop te vieren, is er aankomende zondag van 14.00 uur tot 16.00 een evenement op het Regenboogzebrapad in de museumtuin. Je kunt zelf een eigen Utrechtenaar T-shirt versieren en beschilderen of dat aan kunstenares Nanna de Jong overlaten. Ook liggen er Utrechtenaar-posters klaar om mee naar huis nemen.
Campagne
Vanwege de sodomieprocessen die in 1730 begonnen is Utrechtenaar een scheldwoord voor homoseksuelen. Vorige maand lanceerde Thirty030 de Utrechtenaar campagne, met een poster en een T-shirt. “Dit om het woord Utrechtenaar van zijn scheldende betekenis te ontdoen en de aandacht te vragen voor de LHTBQIA+ers in onze stad”, zei het platform eerder.
Grob zegt dat het niet uit zou moeten maken om Utrechtenaar genoemd te worden. Het is volgens hem belangrijk dat het Centraal Museum een podium biedt aan dit initiatief. Het is een tijd waarin we veel meer bewust worden van de lading van woorden, zegt hij. “Wij staan voor inclusiviteit. Daarom zijn we er heel trots op dat we dit stuk voor het museum kunnen verwerven.”
Gekoppelde berichten
‘Utrechter of Utrechtenaar? Flikker op met dat onderscheid’
Het Utrechtse platform Thirty030 is een actie gestart om het woord Utrechtenaar als geuzennaam te…
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.