De unieke wetenschappelijke collectie glazen Blaschkamodellen zijn ‘echte juweeltjes’ en verdienen een vaste plek in het nieuwe Universiteitsmuseum in Utrecht. Dat laat de instelling weten. Om alle delicate glasmodellen van zeedieren tentoon te stellen en eerst te restaureren is nog wel geld extra geld nodig, en daarom is het museum een crowdfunding gestart.
De Blaschkamodellen zijn in 1883 gemaakt door vader en zoon Leopold en Rudolf Blaschka op bestelling van Professor Hubrecht voor de Universiteit Utrecht. Hubrecht wilde de modellen gebruiken voor zijn colleges biologie.
Paul Lambers is conservator bij het Universiteitsmuseum, de instelling wordt op dit moment flink verbouwd: “In het nieuwe museum laten we deze glasmodellen als echte juweeltjes zien. Dat dat zijn ze ook waard, het zijn echt hele mooie en bijzondere objecten. Deze collectie is uniek in Nederland en alleen in Utrecht te zien. Straks kan iedereen ze bewonderen en zien hoe knap ze zijn gemaakt.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Pareltjes van glas
Voor het restaureren en tentoonstellen van de Blaschkacollectie heeft het museum nog onvoldoende middelen. Van de 128 blaschka’s moeten er 53 nodig gerestaureerd worden. Daarom is in samenwerking met het Utrechts Universiteitsfonds, de crowdfundingsactie ‘Pareltjes van glas’ in het leven geroepen. Met deze campagne hoopt het museum de collectie te kunnen restaureren en tentoon te stellen in het nieuwe Blaschka Kabinet. Deze ruimte wordt helemaal aangepast aan de Blaschkamodellen, zodat deze pareltjes van glas mooi uitgelicht getoond kunnen worden.
Deze week is de aftrap van de crowdfundingsactie. Aleid Wolfsen, voorzitter van het Vriendenbestuur van het Universiteitsmuseum en de Oude Hortus overhandigde een cheque van 30.000 euro aan Rector Magnificus Henk Kummeling van de Universiteit Utrecht. Hiermee kan een deel van het nieuwe Blaschka Kabinet gerealiseerd worden. Met de crowdfundingsactie hoopt het museum nog 15.000 euro op te halen.
Directeur van het museum, Femke den Boer: “Deze prachtig gemaakte en zeer delicate glasmodellen werden gemaakt ter bestudering van deze bijzondere onderwaterdieren. Teer, minutieus weergegeven en beeldschoon erfgoed dat past in de universitaire onderzoekstraditie. Met de gulle gift van de Vrienden van het UMU én deze crowdfunding hopen wij dat vele bezoekers deze modellen in hun beste conditie in ons Blaschka Kabinet komen bewonderen.”
Het vernieuwde Universiteitsmuseum verwacht de deuren in de zomer van 2023 weer te kunnen openen voor publiek
Gekoppelde berichten
Achter de schermen bij het Universiteitsmuseum Utrecht: hoe maak je een nieuwe tentoonstelling?
Het Universiteitsmuseum Utrecht is tijdelijk dicht, allemaal voor een flinke opknapbeurt. Na de grootschalige verbouwing…
Nieuwe plannen Universiteitsmuseum bekend
Het nieuwe ontwerp van de Universiteitsmuseum is bekend. De instelling zou eigenlijk vanaf maart 2018…
4000 kilo zware Utrechtse deeltjesversneller 3MV is verhuisd
Het zwaarste object van het Universiteitsmuseum in Utrecht is woensdag verhuisd. De 4000 kilo zware…
16 Reacties
ReagerenKijk Utrechter. DAT is wat kunst is en hoe het eruit ziet…
Prachtige modellen zijn het, echte kunstwerkjes. Ik hoop, dat ook de gemeente Utrecht gaat bijdragen aan de crowdfunding, want het tentoonstellen van deze unieke juweeltjes zet de stad Utrecht meer op de kaart dan die tijdelijke betonblokken in Park Lepelenburg en op andere plekken, die alleen vanaf de Domtoren als kunstwerk te herkennen zijn.
Ik hoop dan ook, dat de crowdfunding een groot succes word. Wie weet wil Leerdam Glas, en de Universiteit Utrecht deze tentoonstelling ook wel sponsoren. En hoop, dat deze prachtige verzameling kunstvoorwerpen binnen niet al te lange tijd in het vernieuwde Universiteitsmuseum te zien zal zijn.
bezienswardig lijkt me .
Ik heb een keer een bezoek aan het Centraal Museum gebracht : het saaiste museum zover. Met van die leuke avantgardistische artefacten op het plein ook. ( ergens in een kelder hadden ze een oud schip weggemoffeld ) Nu gaan ze er een ‘ duurzaam museum van maken. ( Veel geld en brandstoffen verbranden ) Het Museum van Assen heeft een stuk interessanter collectie en exposities. Oa ook van glaskunst van Borek Sipek.
@SS Nee, dit is vakmanschap. Prachtig vakmanschap. Kunst is iets anders.
In de woorden van Cesar A. Cruz: Art Should Comfort the Disturbed and Disturb the Comfortable.
Vertalen lukt wel, toch?
De fijne kunst van het oude ambacht.
@Scherpschutter
In 1883 begreep men nog wat kunst was.
Mooi! Wil ik zien!
Prachtige modellen, ongelooflijk knap gemaakt!
@Kom maar door 19/5/2022 – 14:19
Het is moeilijk om een sluitende definitie van kunst te geven, maar de Cesar A. Cruz quote vind ik een mooie invalshoek. Bedankt!
@Koel Hoofd 19/5/2022 – 17:32
Ah ja, vroeger was alles beter zeker?
@Ouwe Knar 10:00
“Het is moeilijk om een sluitende definitie van kunst te geven”
Welnee. Piece of cake. De definitie van kunst is echt doodsimpel. Noteert u;
“Kunst is een selectieve nabootsing van de realiteit volgens metafysische waardeoordelen van de artiest in kwestie.”
Klaar. Helder, logisch en schept duidelijke scheidingslijnen tussen wat kunst is wat geen kunst. Als nabootsing van de werkelijkheid moet een kunstwerk in beginsel uiteraard een herkenbare realiteit weerspiegelen. De vrijheid van stilering binnen kunst (of grenzen van waar kunst begint en eindigt, zo u wenst…) wordt dus beperkt door de primaire eis van doorgrondbaarheid; ofwel, als een kunstwerk geen direct begrijpelijk en herkenbaar onderwerp heeft, houdt het direct op met kunst te zijn. Dat lijkt me vrij eenvoudig te volgen allemaal.
Gegrom is immers ook geen taal, verfklodders zijn geen schilderij, een verzameling lukraak op elkaar gepleurde stenen zijn geen sculptuur en herrie is uiteraard ook geen muziek. Iets dat het bewustzijn van de mens vernauwt tot niets anders dan ‘sensaties’, met geen enkele mogelijkheid voor de waarnemer om het concept in de waarneembare objectieve realiteit te integreren, is uiteraard geen kunst…
Ergo; deze Blaschkamodellen zijn onvoorstelbaar fenomenale kunstwerken! Het stemt wel eens droevig dat er werkelijk mensen zijn die zover van de realiteit afgedreven zijn, dat ze werkelijk dit soort machtige kunstwerken menen te kunnen reduceren tot iets als een ambachtelijk product. Alsof het potdikkeme nog aan toe een brood betreft of een boerenkaas…Daar word je toch verdrietig van? Je gunt je medemens toch wel wat meer dan een dergelijke ondraaglijke innerlijke duisternis en leegte.
@Scherpschutter 20/5/2022 – 13:50
Een aardige poging, maar een weinig overtuigende definitie. U hebt allerlei extra beperkingen nodig in uw uitleg om de definitie in uw kunstvisie te persen.
Want klodders verf kunnen uiteraard prima “een selectieve nabootsing van de realiteit volgens metafysische waardeoordelen van de artiest in kwestie” zijn. (Geen idee waarom die persé metafysisch zouden moeten zijn overigens, maar het klinkt heel interessant).
De combinatie selectie en waardeoordeel kan tot letterlijk elke denkbare kunstuiting leiden, zelfs als nabootsing van de realiteit een vereiste is. Als ik vanuit mijn waardeoordeel bepaal dat ik de bewegingsexponent van de realiteit van een luchtbel in een pan kokend water wil nabootsen, is het zeer waarschijnlijk dat daar een abstract schilderij uit komt dat er in uw ogen waarschijnlijk uitziet als klodders verf.
Daarnaast zijn er ook zat abstracte aspecten aan de werkelijkheid die niet tot figuratieve kunst zouden kunnen leiden, al zou de kunstenaar het willen. De realiteit bestaat uit o.a. materie, energie, chemie, chaos, bewustzijn en zintuigelijke waarneming. Ze kan zonder problemen worden nagebootst in abstracte of conceptuele werken die zonder begeleidende tekst, wetenschappelijke voorkennis en/of creatieve interpretatie op geen enkele manier met de waarneembare realiteit te integreren zijn.
Denk daarbij ook eens aan muziek, veel abstracter wordt het niet in veel gevallen. (Sterker nog, waarschijnlijk vindt u de nagebootste vogeltjes van een Messiaen bijvoorbeeld juist herrie). En stel u daarna beeldende kunst voor die de realiteit van de muziek weer probeert na te bootsen. Voor u het weet zit u naar een stapel stenen te kijken.
Wellicht vindt u die dingen dus geen kunst, maar volgens uw eigen definitie zou het dat wel kunnen zijn.
Dat, en het feit dat u denkt dat zo’n definitie een piece of cake is, is een sterke aanwijzing dat u zich niet genoeg verdiept heeft in de kunst(geschiedenis) om er veel zinnigs over te kunnen zeggen.
Ik gun u overigens absoluut meer dan de innerlijke duisternis en leegte van uw bekrompen visie op kunst. De positieve kant is dat er nog complete werelden voor u te ontdekken zijn mocht u er ooit voor open staan.
@Ouwe Knar
“Want klodders verf kunnen uiteraard prima “een selectieve nabootsing van de realiteit volgens metafysische waardeoordelen van de artiest in kwestie” zijn. ”
Klodders verf vormen uiteraard geen representatie van een herkenbare(!) realiteit, op exact dezelfde wijze dat gegrom geen taal vormt. Hoe ingewikkeld is het nu precies?
“Ze kan zonder problemen worden nagebootst in abstracte of conceptuele werken die zonder begeleidende tekst, wetenschappelijke voorkennis en/of creatieve interpretatie op geen enkele manier met de waarneembare realiteit te integreren zijn.”
Wat niet te integreren is in een herkenbare realiteit is geen kunst. Plain and simple. Zulks kan een wetenschappelijk werk zijn, een decoratief object, een creatieve uiting en nog een miljoen andere zaken, maar met kunst heeft het uiteraard evenveel van doen als Angela Merkel van doen heeft met het zijn van een gnoe.
“Als ik vanuit mijn waardeoordeel bepaal dat ik de bewegingsexponent van de realiteit van een luchtbel in een pan kokend water wil nabootsen, is het zeer waarschijnlijk dat daar een abstract schilderij uit komt dat er in uw ogen waarschijnlijk uitziet als klodders verf.”
Dat hangt dus af van uw vaardigheden als kunstenaar. Uiteraard bestaat er ook zoiets als slechte kunst.
“Sterker nog, waarschijnlijk vindt u de nagebootste vogeltjes van een Messiaen bijvoorbeeld juist herrie.”
Integendeel.
“Wellicht vindt u die dingen dus geen kunst, maar volgens uw eigen definitie zou het dat wel kunnen zijn.”
Integendeel. U bent alleen de mechanica van de glasheldere definitie van kunst die ik u gaf niet meester.
“Dat, en het feit dat u denkt dat zo’n definitie een piece of cake is, is een sterke aanwijzing dat u zich niet genoeg verdiept heeft in de kunst(geschiedenis) om er veel zinnigs over te kunnen zeggen.”
Integendeel. Het geeft louter aan dat u onvoldoende heeft gedacht over het definieren en categoriseren van concepten en zulks blijkt ook uit uw eigen opmerking dat kunst definieren lastig vindt, hetgeen uiteraard een eufemisme is voor “ik heb geen idee wat kunst is”. U heeft niet eens het begin van een definitie! Waarmee u (bewust of onbewust) in het ideologische drijfzand wegzinkt waarin alles kunst is en uiteraard daarmee niets kunst is. Kunst bestaat en kunst bestaat niet zijn voor u even stellingen van gelijke waarheid. Voorwaar een treurige staat van zijn.
“De positieve kant is dat er nog complete werelden voor u te ontdekken zijn mocht u er ooit voor open staan.”
Het universum als zodanig, goede man, naar ik in alle nederigheid vermoed. En stelt u zich eens voor wat u nog te ontdekken heeft als u zich weten te ontworstelen aan de duisternis van een ongecategoriseerd conceptueel bestaan.
Ik vond de caravan in de vorm van een endeldarm op het Berlijnplein ook wel mooi
Overigens gaat het met definiëren van zaken juist vaak mis. We doen het als mensen natuurlijk graag om houvast te krijgen in het absurde bestaan waar we aan overgeleverd zijn, maar de werkelijke essentie zit in de afwezigheid van definitie.
Scherpschutter 21/5/2022 – 9:37
“Klodders verf vormen uiteraard geen representatie van een herkenbare(!) realiteit, op exact dezelfde wijze dat gegrom geen taal vormt. Hoe ingewikkeld is het nu precies?”
Ik heb u uitgelegd hoe dat volgens uw eigen definitie perfect kan. U noemt dat even verderop dan ‘slechte kunst’. Waarmee u toegeeft dat het blijkbaar toch wel kunst kan zijn. Die u uiteraard slecht mag vinden.
Herkenbaarheid is een te vaag begrip, aangezien dat afhankelijk is van de beschouwer en de zintuigen, kennis en instrumenten die deze al dan niet ter beschikking heeft. Overigens staat ‘herkenbare’ niet in uw doodsimpele definitie, dus u voegt dingen toe.
Er is trouwens heel goed een taal voorstelbaar die bestaat uit gegrom (variaties in ritme, toonhoogte, etc.). Voor degene die de taal niet meester is, zal het in eerste instantie uiteraard niet als een taal klinken. Dat is eigenlijk wel een mooi beeld van uw verhouding tot bepaalde kunst die u niet snapt. De uitdaging is dan om die taal te leren, alvorens er een oordeel over te geven.
“Integendeel. U bent alleen de mechanica van de glasheldere definitie van kunst die ik u gaf niet meester.”
“Waarmee u (bewust of onbewust) in het ideologische drijfzand wegzinkt waarin alles kunst is en uiteraard daarmee niets kunst is. Kunst bestaat en kunst bestaat niet zijn voor u even stellingen van gelijke waarheid.”
Lol, ik heb slechts uw definitie logisch doorgevoerd en die leidt inderdaad tot het drijfzand waarover u het heeft. U heeft veel extra woorden nodig om de definitie verder te definiëren zodat hij in uw visie past, maar de oorspronkelijke ‘piece of cake’ definitie is zo vaag dat hij nietszeggend wordt, zoals u zelf dus eigenlijk ook wel ziet.
Ik geef grif toe dat ik geen sluitende definitie van kunst zou kunnen geven (en uiteindelijk boeit dat me ook niet, ik geniet van de Blaschkamodellen of men het nu kunst noemt of niet). Die open blik helpt juist bij het zien en waarderen van het vele dat er voor mij nog te ontdekken valt. Ik vrees dat u daarentegen ziende blind bent met uw inhoudsloze definitie.
( PS. ‘…ongecategoriseerd conceptueel bestaan’, haha).
@Ouwe Knar
U heeft geen definitie van kunst, weet in die hoedanigheid niet wat kunst is en zelfs niet of er wel zoiets als kunst bestaat. U kunt dus letterlijk niet eens onderbouwen of een bak chocoladevla kunst is of niet…LOL
Als ú uw geest al niet serieus neemt, hoe kunt u dan van mij verwachten dat ik dat wel doe?
@Scherpschutter 21/5/2022 – 17:04
Tja, u hebt uw hand overspeeld toen u begon te pochen dat een definitie doodsimpel was en vervolges met een nietszeggende definitie kwam, waarmee je alles als kunst kunt aanmerken en je dus geen stap verder bent dan zonder definitie.
Ik ben inmiddels wel klaar met tijd verdoen aan uw inhoudsloze interessantdoenerij (‘metafysische waardeoordelen’, lol) en ga iets zinnigers doen.
@Ouwe Knar
Wees gewoon blij en opgelucht dat ik u niet gevraagd heb om te onderbouwen waarom een pak chocoladevla geen kunst is.