Fietswinkel Co van Beek sluit na 58 jaar aan de Springweg: 'Op een gegeven moment houdt het op' - De Utrechtse Internet Courant Fietswinkel Co van Beek sluit na 58 jaar aan de Springweg: 'Op een gegeven moment houdt het op' - De Utrechtse Internet Courant

Fietswinkel Co van Beek sluit na 58 jaar aan de Springweg: ‘Op een gegeven moment houdt het op’

Fietswinkel Co van Beek sluit na 58 jaar aan de Springweg: ‘Op een gegeven moment houdt het op’
Co van Beek voor zijn zaak aan de Springweg. Foto: Bas van Setten
Co van Beek, de fietsspeciaalzaak aan de Springweg, moet na 60 jaar noodgedwongen de deuren sluiten. “Ik kan niet meer concurreren met webshops”, zegt eigenaar Co van Beek.

Co van Beek, de fietsspeciaalzaak aan de Springweg, moet na 60 jaar noodgedwongen de deuren sluiten. “Ik kan niet meer concurreren met webshops”, zegt eigenaar Co van Beek.

De winkel werd in 1959 geopend door Co van Beek senior en is een begrip in de binnenstad van Utrecht. De huidige eigenaar zegt: “Dat was in het huidige pand van de outdoorwinkel Kathmandu aan de Oudegracht. Twee jaar later, in 1961, is hij verhuisd naar het pand aan de Springweg.” In 1994 nam Van Beek de onderneming over van zijn vader.

Sinds ongeveer vijf jaar geleden komen veel mensen vooral om producten te bekijken en niet om te kopen, zegt Van Beek. “Mensen staan tegenwoordig mijn producten te scannen in de winkel. Als ze bijvoorbeeld zien dat het slot voor 5 euro goedkoper bij een webshop te krijgen is, bestellen ze het daar. Ik heb de laatste jaren mijn prijzen al omlaag gegooid, maar op een gegeven moment houdt het op.”

Frustratie

Van Beek zegt dat het soms bijzonder frustrerend kan zijn. “Ik begrijp best wel dat mensen geld willen besparen, maar als ze eerst dure broodjes kopen in de stad en vervolgens niet bereid zijn om 5 euro meer voor een product te betalen, frustreert dat. Je kunt bijvoorbeeld ook geld besparen door zelf je boterhammen te smeren.”

Tegelijkertijd wordt Van Beek sinds bekend is dat de winkel aan de Springweg gaat sluiten  overspoeld met mensen die zeggen dat ze het jammer vinden dat hij weggaat. De winkel is op zaterdag 13 juli voor het laatste open.

Naast producten voor particulieren verkoopt Van Beek ook spullen aan overheidsinstanties. “We leveren onder andere aan de politie, gemeentes en boswachters. Hierbij moet je denken aan fietsen, maar ook steekvesten, lampen en schoenen. Dit gedeelte van de zaak wordt doorgezet. Hiermee zijn we twee jaar geleden al begonnen in Groenekan.”

Gekoppelde berichten

22 Reacties

Reageren
  1. sven

    ” Je kunt bijvoorbeeld ook geld besparen door zelf je boterhammen te smeren”
    Ja, of je kunt geld besparen door een slot op internet te kopen i.p.v. in een winkel.

    Sommige hedendaagse winkels zijn nu eenmaal niet meer rendabel in deze tijd. Heel spijtig maar zo gaat het helaas!

  2. Marloes

    De beste fietsenmaker van Utrecht 🙁

  3. wollie

    jammer, van beek wist mijn oude gazelle altijd weer rollend te krijgen. veel fijnere sfeer dan bij de xl-dozenschuivers.

  4. Binnenstadbewoner

    Ja en nu wordt de eigenaar ineens overspoeld door reacties van mensen die het zo jammer vinden dat hij weggaat. Hoe hypocriet wil je het hebben? Al deze mensen kochten waarschijnlijk nooit wat in zijn winkel of iets heel kleins misschien en dan jammeren dat de winkel dicht moet … . Hopelijk dat deze ondernemer nog goede zaken kan doen met leveren van spullen aan overheidsinstanties.

  5. MJPD

    Waarom gaat hij zich niet (meer) toeleggen op fietsonderhoud? Al die fietsen die online worden besteld, moeten tenslotte ook worden onderhouden. Lijkt me veel lucratiever dan fietsverkoop. Maar aan de andere kant heeft hij al een prima verdienmodel in Groenekan. Succes!

    Er zal een tijd komen dat er niet meer van deze vakmensen zijn om alle spullen te repareren die de svens van deze wereld zo goedkoop mogelijk online via Alibaba hebben gekocht.

  6. wollie

    @mjpd, dat gebeurde al, was mijn indruk.

    een gazelle die ik wilde bekijken was niet voorradig, ik kon naar een ‘experience center’ in hoevelaken voor een proefrit. had ik begrip voor want met 1500 euro een dure fiets, dat drukt op je voorraad.

  7. Marko

    Ik vind het ook jammer dat deze winkel weggaat, maar het wel een typische fietsenwinkel van de oude stempel. Fietsonderdelen verkopen in een fietsenwinkel, daar zit als jaren geen droog brood in. Hij had zich meer moeten toeleggen op de verkoop van elektrische fietsen. Op de fietsen zelf maak je relatief veel marge tov gewone fietsen. Het echte verdienen aan elektrische fietsen zit hem in het onderhoud. daar komt bij dat de clientele van elektrische fietsen koopkrachtiger is en bereid is meer te besteden aan onderhoud van hun ebike. Je hebt als fietsenmaker meer aan een onderhoudbeurt van 200 euro dan aan het vastdraaien van een paar moertjes van een studentenstadsfiets.

  8. Rob H.

    MJPD 5/6/2019 – 15:14:

    Van diverse fietsenmakers gehoord: de fietsen die via het internet verkocht worden zijn prullen. Fatsoenlijk onderhoud is niet te doen, zonder om de haverklap spullen te vervangen. Bovendien zijn die fietseneigenaren best verbaasd dat ze best wat moeten betalen, voor het onderhoud van hun fiets die niet in de zaak gekocht is. (Periodiek) onderhoud voor een auto mag blijkbaar wat kosten,, maar voor fietsonderhoud wil men voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Een fiets is, in tegenstelling tot een auto, een gebruiksvoorwerp. Daar wil men niet voor betalen.

    Disclaimer: die fietsenmakers die ik sprak hadden natuurlijk wat eigen belang, maar ik zie genoeg prullen op de weg, die ik ook zou willen onderhouden.

  9. Erwin

    Raar verhaal. Tal van fietsenwinkels (Horizon, Beagle, Adelaar, Maring enz enz) schieten uit de grond en Co legt het loodje. Ik geloof er dan ook niks van dat het komt omdat mensen op internet kopen. Fietsen moeten toch onderhouden worden? Misschien waren ze wel gewoon niet zo aardig in de winkel van Co (eigen ervaring). En daarnaast had ie natuurlijk zelf een webwinkel erbij moeten hebben.

  10. Sjarel

    Denk dat het wel meevalt met dat online bestellen van fietsonderdelen.
    De meeste mensen zijn niet zo handig om zelf te sleutelen aan een fiets.
    Bij mij in de buurt zijn de afgelopen tien jaar zes fietsenwinkels geopend.
    Dat zijn echt fietsspecialisten die fietsreparatie als core businesses hebben.
    Mijn fietsmaker die heeft alle tijd en geeft een goed advies en levert vakwerk.
    Mijn racefiets laat ik jaarlijks afstellen en onderhouden.
    De dagelijkse fietsen alleen repareren indien nodig.
    Wanneer je service verleend hoef je niet bang te zijn dat klanten in je winkel komen kijken en niets kopen.
    Waarom zou je zelf iets gaan doen wat een ander veel beter kan.

  11. wollie

    rob h, via welk kanaal je de fiets aanschaft lijkt me niet bepalend voor de kwaliteit, wel in welke prijsklasse je winkelt. een batavus dinsdag bijvoorbeeld is een prima fiets, of je die nu bij de lokale handelaar koopt of bij fietsenbobvetgoedkopiepuntenel.

  12. bee

    @wollie
    zo zie ik het ook.

  13. Marco Knol

    Van een andere fietsenmaker in de stad hoorde ik eens dat Gazelle wil dat je een groot winkeloppervlak hebt voor hun fietsen. Als meerdere merken dat soort eisen stellen schiet het met de verkoop op zo’n plek natuurlijk niet op.

    En wat betreft onderdelen; enerzijds heeft ie een verhaal, anderzijds heeft zo’n winkel veel grotere onderdelen ook niet op voorraad. In inder geval niet alle kleuren van alle merken. En als ik 5 fietsenwinkels afmoet voor een bepaald type band of spatbord koop ik toch echt online. Fietsen zijn niet alleen een gebruiksvoorwerp waar veel mensen niet voor willen betalen; het zijn ook mode-objecten geworden met ieder jaar een net even wat ander ontwerp, andere kleurtjes enzovoorts. Dus probeer dan 5 jaar later maar eens aan een reserve-onderdeel in de juiste kleurstelling te komen. Om maar een voorbeeld te noemen.

  14. 04

    Ik sluit me aan bij @Erwin, ik woon zelf vlakbij deze winkel maar ging er niet zo graag heen, ik vond de klantvriendelijkheid te wensen over laten. Je kon er soms lang wachten totdat iemand de moeite nam om je te woord te staan, ik heb wel eens 5 minuten staan dralen terwijl 2 van hun werknemers gewoon met elkaar over koetjes en kalfjes stonden te praten. Je kon er het gevoel krijgen dat je blij mocht zijn dat ze je uberhaupt wilden bedienen als klant.

    Daarnaast waren ze (tot enige tijd terug iig, ik ben er een paar jaar niet binnen geweest) opvallend duur met veel zaken. Niemand vindt het erg om een paar euro meer te betalen dan online, maar als het verschil bijna 100% is voor sommige dingen dan voel je je toch een beetje bekocht. Zo’n imago dat je te duur bent is lastig om vanaf te komen op korte termijn.

    Het hielp ook niet echt dat al een paar jaar de hele etalage vol stond met politiepakken, zaklampen en werkschoenen e.d. Dat geeft ook niet echt het gevoel dat je met een fietsspeciaalzaak te maken hebt. Dat trekt geen klanten naar binnen.

  15. Thierry

    “Je kunt bijvoorbeeld ook geld besparen door zelf je boterhammen te smeren” Bovenstaande arrogantie is typisch de reden dat Co het lootje legt. Ik ben twee keer in de winkel geweest en twee keer zeer onvriendelijk behandeld, dat is m.i. geen toeval.

  16. Gerard Jager

    Jammer, jammer, jammer.

  17. Katja

    Wéér een echt Utregse zaak weg, de volgende horecazaak er weer in ? Wat een armoe…

  18. Rinke Doornekamp

    Spijtig is het wel dat alle winkels in de stad verdwijnen, verdwenen zijn of gaan verdwijnen. Ik heb in 1971 nog een ‘Jan Janse – racefiets’ gekocht bij Co van Beek senior aan de Springweg. Een echte Tour de France, Champion du Monde stond er ook nog op.

  19. Pipeloi

    Nog nooit van deze man en zijn winkel gehoord en ik fiets hier al 30 jaar rond. Misschien had hij wat minder moet focussen op onderdelen verkopen (dat elders goedkoper is) en meer op het onmisbare handwerk? Achteraf gelul van een stuurman aan wal, maar deze stad heeft zoveel fietsenmakers die het blijkbaar wel redden

  20. blm

    Een echte ambachtelijke fietsenmaker in Oudwijk ook onlangs gestopt omdat ze het hoofd maar ter nauwe boven water kon houden…

  21. K.

    Mijn fietsen kwamen ook van van Beek; ook het opknappen ervan wat goed en degelijk plaats vond zodat ik niet vaak voor reparaties hoefde te komen..
    Co van Beek, ik zal je missen…

  22. Jan

    Ik liet er altijd mijn fietsen repareren, ook een vouwfiets. Met name bij die laatste, een prul van Dahon, hebben ze dingen volbracht, die andere fietsenmakers te moeilijk vonden. Prijstechnisch was het ook prima. Ik vind het dus erg jammer dat ze er mee nokken.
    Succes in ieder geval met politiefiets.nl!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).