VR-House van Nick Kole (24) en Laurens van Roomen (22): na nog geen jaar al Google en KLM als klant | De Utrechtse Internet Courant VR-House van Nick Kole (24) en Laurens van Roomen (22): na nog geen jaar al Google en KLM als klant | De Utrechtse Internet Courant

VR-House van Nick Kole (24) en Laurens van Roomen (22): na nog geen jaar al Google en KLM als klant

VR-House van Nick Kole (24) en Laurens van Roomen (22): na nog geen jaar al Google en KLM als klant
Laurens van Roomen en Nick Kole in hun kantoor op de Archimedeslaan. Foto: Nienke Kamphuis / DUIC
Nick (24) en Laurens (22) zijn begin dit jaar gestart met vr-house.nl, een startup gespecialiseerd in virtual reality (VR). In hun webshop verkopen ze VR-brillen, ook zijn ze door bedrijven in te huren voor demonstraties met VR-brillen of 360 graden camera’s. Ze hebben klanten als Google, KLM, BAM, SBS en Belsimpel.

Nick (24) en Laurens (22) zijn begin dit jaar gestart met vr-house.nl, een startup gespecialiseerd in virtual reality (VR). In hun webshop verkopen ze VR-brillen, ook zijn ze door bedrijven in te huren voor demonstraties met VR-brillen of 360 graden camera’s. Ze hebben klanten als Google, KLM, BAM, SBS en Belsimpel.

Waarom virtual reality brillen?

Laurens: “Toen ik voor het eerst een virtual reality bril op had, vond ik het direct vet. Het was een kartonnen bril waar ik mijn telefoon in kon schuiven. Hoewel er nog niet veel apps beschikbaar waren met de VR-techniek, zag ik meteen hoeveel mogelijkheden VR in de toekomst zou kunnen brengen.

Nick: “We studeren allebei innovatiewetenschappen, nieuwe dingen vinden we dus vaak interessant. Bij virtual reality dachten we direct: dit gaat de nieuwe trend worden. Er zijn zoveel kansen waarop VR kan inspelen.”
 

Wanneer zijn jullie gestart met VR-house?

Laurens: “Ik had met mijn broertje al een webshop voor telefoonarmbanden, banden waarin je je telefoon kunt bevestigen voor tijdens het hardlopen. Het was voor mij dus niet de eerste keer. Nadat ik de bril op had gehad, ben ik samen met mijn broertje direct begonnen aan het bouwen van een website. Die ging een maand later live, daar had Nick me overigens al mee geholpen.”

Nick: “De site liep gelijk zo goed, dat Laurens me er al na een maand bij vroeg. We kopen de brillen in vanuit China en verkopen ze weer via de webshop. Ook bieden we bedrijven aan om kartonnen brillen te laten bedrukken met hun logo, dat loopt ook erg goed. We zijn nu bezig zelf apps voor VR te ontwikkelen.”

 

Waarin zijn jullie onderscheidend?

Nick: “Ik denk dat het een groot voordeel is dat wij onze website overzichtelijk proberen in te richten, met zoveel mogelijk informatie. We hebben bijvoorbeeld een pagina-overzicht waar bedrijven precies kunnen zien hoe en wat we kunnen bedrukken.”

Laurens: “Verder proberen we met een goede service uit te blinken. Bedrijven krijgen vaak al binnen een uur hun offerte binnen. Daar zijn ze vaak verbaasd over; dat zijn ze niet gewend.”

 

Waar staan jullie over vijf jaar?

Laurens: “Haha – daar hebben we het wel eens over, maar een half jaar geleden hadden we niet eens gedacht dat we nu een kantoor zouden hebben, of twee werknemers.”

Nick: “Tot nu toe hebben we alles wat we hebben opgebouwd niet van tevoren bedacht. Ontwikkelingen ontstaan telkens vanuit de vraag van een klant. We konden eerst geen VR-brillen bedrukken, maar omdat een klant erom vroeg, zijn we het gaan uitzoeken. Onze focus komt wel steeds meer op bedrijven te liggen, in plaats van op consumenten. Dat komt ook doordat er voor de consument vooralsnog minder content beschikbaar is.”

Wat is jullie belangrijkste advies aan andere jongere ondernemers?

Nick: “Doe wat je heel erg leuk vindt. Denk niet alleen in geld, je passie moet er liggen. En gewoon doen! Er komt vanzelf veel op je af, probeer daarop in te spelen.”

Laurens: “Ja, ga niet een heel business plan uitwerken voordat je een bedrijf begint. Het werkt toch vaak anders dan zoals je het uitdenkt. Begin gewoon voorzichtig, kijk hoe het leeft. Trial and error.”

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).