NRC Checkt: Is Uithoflijn duurste tramlijn ter wereld? | NRC Checkt: Is Uithoflijn duurste tramlijn ter wereld? – De Utrechtse Internet Courant

NRC Checkt: Is Uithoflijn duurste tramlijn ter wereld?

NRC Checkt: Is Uithoflijn duurste tramlijn ter wereld?
Testtram van de Uithoflijn. Foto: Lucca Haans
Het dagblad NRC heeft het statement ‘Uithoflijn is duurste tramlijn ter wereld’ gecheckt en beoordeeld als ‘deels waar’. De uitspraak komt van bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op Radio 1.

Het dagblad NRC heeft het statement ‘Uithoflijn is duurste tramlijn ter wereld’ gecheckt en beoordeeld als ‘deels waar’. De uitspraak komt van bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op Radio 1.

NRC checkt regelmatig verschillende stellingen en beweringen uit de media. Deze keer werd er gekozen voor een uitspraak van Spier in het MAX-radioprogramma Nieuwsweekend. Het ex-raadslid uit Utrecht is al langer kritisch over de Uithoflijn, die vele malen duurder uitvalt dan begroot.

Het dagblad rekent uit dat de Uithoflijn op dit moment in totaal 515 miljoen euro kost. Het gaat dan om 64 miljoen euro per kilometer of 64.375 euro per meter. Maar is dit ook de duurste tramlijn ter wereld?

In het artikel wordt gesteld dat vergelijkingen uiterst moeilijk zijn te maken. Zo is het bijvoorbeeld onduidelijk wat een tram precies is (wanneer wordt het een metro, sneltram of lightrail?) en wat je mee moet rekenen (kabels en leidingen, exploitatie?).

Toch komt het dagblad tot een conclusie: “Een grove vergelijking van tramlijnen die als prijzig bekendstaan, laat zien dat de Uithoflijn met 64 miljoen per kilometer tot de duurste behoort. De lijn in Jeruzalem is weliswaar nog duurder, maar daarin zit een dure brug. Met de reeds geplaatste kanttekening dat vergelijkingen moeilijk zijn, beoordelen we de stelling daarom als deels waar.”

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Hoera! Utrecht staat bijna aan top van de duurtse tramlijn van 65 miljoen per kilometer. Totaal (trend srijgend) ruim 550 miljoen. Dus ik zeg tegen Van Hooydonk donder er nog even 100 miljoen extra tegenaan om er zekervan te zijn dat Utrecht eindelijk ergens de beste van de wereld in is.

    Hebben we gelijk een extra attractie om toeristen te trekken die aansluitend een T-shirt voor 550 Euro kunnen kopen met de tekst “I love Van Hooydonk”.

    Ook gefeliciteerd namens de onderklasse wonend in sociale huurwoningen die straks geen gas meer hebben, geen auto meer kunnen veroorloven en hun huur en het OV niet meer kunnen betalen.

    Doodeenvoudige tramlijn

  2. Utrechter2

    Metro:
    heeft geen kruisingen met het wegverkeer: rijdt daarom ondergronds of op een viaduct.

    Sneltram:
    heeft wel kruisingen met het wegverkeer maar rijdt op een vrije baan. Zie het verschil tussen de sneltram van Utrecht naar Nieuwegein of de gewone trams in Amsterdam.

    Tram:
    heeft geen vrije baan: bussen maar soms ook gewoon auto’s kunnen gedeeltelijk erover heen rijden. In de Leidsestraat in Amsterdam zelfs ook lopen gewoon voetgangers over de tramrails.

    Light Rail:
    20 jaar geleden:
    een voertuig dat niet helemaal aan de normen van een trein voldoet maar toch over spoorrails kan of mag gaan. Dit omdat de spoorlijn bijvoorbeeld is omgebouwd tot sneltramlijn (Randstadrail Den Haag-Rotterdam/Zoetermeer) of omdat zoals in Duitsland de sporen niet of nauwelijks meer door treinen worden gebruikt. In het ene land is men ook makkelijker met ontheffingen dan in het andere land.
    Maar tegenwoordig wordt met light rail alles aangeduid dat minder zwaar is dan een trein. Het klinkt moderner en minder duur dan een trein, een handige verzamelterm daarom in beleidsdocumenten.
    Dat metro’s soms als sneltrams doorrijden (A’dam, R’dam), of sneltrams als tram (Uithoflijn). Of trams als sneltrams (de oude naoorlogse tram 1 naar in A’dam naar Osdorp) heeft ervoor gezorgd dat het onderscheid inderdaad steeds vager is geworden.

  3. gerben

    appels met peren vergelijken lijkt me, geen enkele aanleg van een tramlijn is gelijk, bijvoorbeeld wanneer waren de andere tramlijnen opgeleverd ?stedelijk gebied, ondergrond, etc. beetje vreemd onderzoek.

  4. Henk

    Wat een grap weer. Hoe kan dit nu? De verantwoordelijken zijn, of heel erg incompetent, of heel corrupt. Tot een andere conclusie kan je niet komen.

  5. Henk

    Even om zo’n bedrag in perspectief te plaatsen:

    Stel een stadsbus kost 200.000 euro en een buschauffeur kost 40.000 euro per jaar. Gooien we er nog 200.000 euro bij voor brandstof en onderhoud voor de bus voor 10 jaar.

    Raad dan nu eens hoeveel bussen we de komende 10 jaar voor dat geld heen en weer zouden kunnen rijden op dat stuk?

    Voor dat geld zou je dan meer dan 600 bussen heen en weer kunnen laten rijden op dat stuk voor 10 jaar lang.

  6. Utrechter2

    @gerben: inderdaad andere projecten zijn vaak ingewikkelder. En om alles nou op inflatie te gooien. En eh, mocht je willen volhouden dat dit voortaan het nieuwe normaal is voor projecten dan weet ik als belastingbetaler genoeg.

  7. Scherpschutter

    64.536 euro. Per meter trambaan. Per meter!! LOL! Laat maar eens goed bezinken hoe ongelofelijk bizar dat wel niet is. Echt alleen een ambtenaar krijgt zoiets voor elkaar….

    Ergens zit iemand nu dikke stapels geld te tellen met een prachtige sigaar geklemd tussen een vette grens.

  8. Utrechter2

    @Scherpschutter: goed dat je benadrukt hoe absurd het is maar was het probleem maar zo simpel als de incompetente ambtenaar en de hypo’s bij de top 500 bedrijven die alles voor elkaar krijgen. Dan waren alle problemen in no time de wereld uit. Nee, het probleem in de meeste landen is een te grote verwevenheid tussen overheid en bedrijfsleven. Zeker de bouwwereld heeft de naam om wat dit betreft in een ‘learning curve’ te zitten.

  9. Don

    Gelukkig mogen we volgende week stemmen. Kunnen we onze blijdschap laten blijken met de duurste tramlijn van de wereld.

  10. Utrechter

    Die kosten zijn nog niets vergeleken met wat GroenSlinks heeft uitgegeven in Amsterdam aan de Noord-Zuidlijn. Die heeft bijna €320.000 per meter gekost. Het zou bijna goedkoper zijn geweest om de Uithof te verhuizen naar de Merwedekanaalzone en dan had je geen nieuwe tram nodig gehad.

  11. Gerard

    Groen Links is niet de initiatiefnemer van de Noord-Zuid-lijn geweest.

    Het plan dateert zelfs al uit de jaren zestig, toen was er nog helemaal geen Groen Links en ook had Groen Links (toen ze wel bestonden) een aantal decennia geleden nog helemaal geen macht in Amsterdam. Dat is pas iets van de afgelopen jaartjes, toen het project al bijna voltooid was. Met de planvorming en de bouw heeft Groen Links geen- zeer weinig bemoeienis gehad. De VVD des te meer.

    Komt rechts hier nu weer massaal fake news verspreiden, zoals ze dat in alle krochten van het internet aan het doen zijn? Lees zelf:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Noord/Zuidlijn

    De Noord-Zuid lijn heeft vooral onder verantwoordelijkheid van VVD-wethouders gezeten in Amsterdam, zoals wethouder Dales bijvoorbeeld.

    De VVD, daar moet je zijn voor zo ongeveer alles dat misgaat in Nederland (en de PVV en het FvD stemmen vrolijk met de VVD mee).

  12. Bill

    @Gerard: De VVD aan het bashen? Wie is hier in Utrecht verantwoordelijk voor het grootste fiasco ooit in de infrastructuur binnen de gemeentegrenzen? Juist, Lot van Hooijdonk van Groenlinks.

  13. Jos

    @ Bill

    Ook niet waar en fake news.

    Zet de Utrechtse gemeenteraad de afgelopen 15 jaar en de verkeerswethouders even op een rijtje; surprise, dat zijn niet alleen maar Groen Links wethouders geweest. Weet je precies wie er mede-verantwoordelijk zijn voor de Utrechtse infrastructurele projecten,. Plannen doen er wel +/- 15 jaar over, voordat ze op gang zijn namelijk.

    Maareh, het is natuurlijk veel makkelijker om 1 zondebok aan te wijzen en van Hooydnonk belachelijk maken (Lotje dit, Lotje dat) bek wel zo makkelijk. en als je de tram bedoelt; Provinciaal project dat voor deel door de gemeente geleid wordt; een deel dus. In de provincie is de tram vooral een VVD-plan overigens. Vandaar ook dat er al een VVD gedeputeerde gesneuveld is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Uithoflijn

  14. J

    @jos
    Lotje dit lotje dat
    Lotje getikt!

  15. Consta

    De tram gaat alleen rijden op werkdagen. Daarmee is hij per gebruiksuur duurder dan andere lijnen. Misschien toch de duurste?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).