‘Het rustige ritme, de bewegingsvrijheid, het gemak waarmee je verder gelegen locaties kan bereiken en de vriendelijke prijs’ zijn allemaal redenen om voor een fietsstad te kiezen tijdens je vakantie. Dat schrijft de Spaanstalige National Geographic. En Utrecht is daar de beste in, blijkt uit een vergelijkend onderzoek.
Het onderzoek, dat is uitgevoerd door fietsverzekeringsmaatschappij Luko, vergelijkt 90 steden wereldwijd. Met 16 verschillende pijlers wordt de fietsvriendelijkheid van de steden gemeten. Daaronder zijn thema’s als infrastructuur voor fietsers, opties voor fietsen huren of delen, maar ook het weer speelt mee in de ranglijst.
Utrecht, Münster, Antwerpen, Kopenhagen en Amsterdam bezetten de top vijf. Met name op de gebieden van veiligheid en infrastructuur scoort Utrecht hoog. Fietsdelen of -huren, is in Utrecht dan weer wat minder makkelijk. Ook zijn hier geen autovrije dagen. Dat in contrast met de nummer 3, Antwerpen.
Wat National Geographic over onze stad schijft: “Volgens de Luko-ranglijst van 2022 is Utrecht bij uitstek een stad om je per fiets te verplaatsen. Deze stad in Nederland heeft dankzij de innovatie van haar diensten Amsterdam en Kopenhagen van de eerste plaats verdrongen. De score is de hoogste in factoren die verband houden met infrastructuur en veiligheid. De meest opvallende cijfers zijn de 125.000 mensen die dagelijks door de stad fietsen, het 245 kilometer lange fietspadennet en de 12.500 parkeerplaatsen bij het Centraal Station.”
Hier vind je de index van Luko.
20 Reacties
ReagerenHet rustige ritme?
Ik weet niet of je er blij mee moet zijn dat Utrecht aanbevolen wordt als fietsvacantiestad.
@Jan
Ach ja, je ziet wel wat buitenlanders op een huurfiets een beetje klungelen, maar die zie ik toch liever dan degenen die denken dat je een middeleeuws stadscentrum met de auto kunt bezoeken. Wandelen lijkt mij het aardigste.
Utrecht wordt meestentijds bezocht door aardige, geïnteresseerde bezoekers die minder dan die in Amsterdam komen voor goedkoop bier, drugs of prostitutie.
De fietspaden op Lunetten zou ik niet aanbevelen. Heel gevaarlijke hobbels en gleuven.
Ja man, echt relaxed fietsen in Utrecht (not). Zeker voor toeristen die deze drukte en de verkeersregels niet gewend zijn (dat zijn veel Nederlanders van buiten Amsterdam en Utrecht al niet).
Dat is vragen om ongelukken en problemen (en veel gedoe).
Waar slaat dit allemaal op? Welke lobby zit hier nu weer achter?
Dus men kijkt naar cijfers (langste fietspad, meeste fietsers, grote fietsenstalling) om iets over de kwaliteit te zeggen? Dat kan toch helemaal niet?
Die fietsenstalling heeft vele manco’s en die vele fietsers maken het dus helemaal niet lekker fietsen, omdat de infrastructuur hier nog steeds niet goed op berekend is.
Klaarblijkelijk heeft men het lijstje aan de hand een beetje Googelen opgesteld.
Het lijkt mij dat Utrecht veel minder zonuren per jaar telt dan het fietsen in Spanje
Zijn ze zeker buiten spitsuren wezen kijken. Hoezo rustig ritme
@jan; wees blij dat het niet als autovakantiestad wordt aangeprezen
Wat een Vuelta wel niet kan doen. Voor toeristen is het niet aan te raden om in een stad vol asociale gehaaste fietsers te fietsen, de romantiek van het fietsen is in Utrecht ver te zoeken.
Waarschijnlijk hebben ze nog nooit in Utrecht gefietst.
Fijn, kunnen we komende tijd nóg meer fietsende toeristen verwachten op de toch al overvolle paden in de binnenstad?
Hilarisch!
“De meest opvallende cijfers zijn de 125.000 mensen die dagelijks door de stad fietsen, het 245 kilometer lange fietspadennet en de 12.500 parkeerplaatsen bij het Centraal Station.”
Dit klinkt als het resultaat van een simpele google deskresearch van een HBO marcom stagiaire die overduidelijk nog nooit in Utrecht (of Nederland) is geweest.
Terecht natuurlijk, maar het is de toeristen aangeraden om de vastgeroeste reaguurders van DUIC die scheldend en foeterend hun auto op de Neude willen parkeren te mijden als ze het nog een beetje gezellig willen houden.
Is er ook nog iets positiefs op te merken beste lezers en lezeressen?
Ga je gang en doe je best👍🚲🚴♀️
Leo
De stadspromotie moet flink minder de komende tijd, want Amsterdamse toestanden (of beter: toeristenmisstanden) liggen ook nu al op de loer. Beter vooruitkijken dan achteraf spijt hebben dat de hele stad onbeheersbaar is overlopen.
@Joep
welke lobby? SPAANSE National Geographic. U is de Vuelta-start ontgaan?
@Realist
Ik heb fietsen nooit met romantiek geassocieerd, steeds vaker wel met ongewenste ontmoetingen. Gaan die toeristen ook beleven.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Zo’n top 5 kan en mag natuurlijk alleen uit Nederlandse steden bestaan. Wie weleens reist weet dat het in andere landen altijd minder gesteld is voor fietsers. Nederlandse steden zijn geweldig op de fiets. Van Groningen tot Maastricht. De vaste reaguurders zijn dat niet; die komen niet verder dan het eigen toetsenbord.
Kopenhagen is nog best ouderwets qua fietsinfa.
Dankzij veel inspanningen en visie is dit terecht verdient door vele organisaties en overheden.