Grit Optiek: Al 85 jaar een echt Utrechts familiebedrijf | De Utrechtse Internet Courant Grit Optiek: Al 85 jaar een echt Utrechts familiebedrijf | De Utrechtse Internet Courant

Grit Optiek: Al 85 jaar een echt Utrechts familiebedrijf

Grit Optiek: Al 85 jaar een echt Utrechts familiebedrijf
In deze serie lees je de verhalen achter echte Utrechtse ondernemers. Wat doen ze? Hoe zijn zij hun onderneming begonnen? Wat maakt Utrecht voor deze ondernemers speciaal en hoe zien zij de toekomst?

In deze serie lees je de verhalen achter echte Utrechtse ondernemers. Wat doen ze? Hoe zijn zij hun onderneming begonnen? Wat maakt Utrecht voor deze ondernemers speciaal en hoe zien zij de toekomst?

In dit interview Madelon Grit van Grit Optiek midden in het centrum aan de Lange Elisabethstraat. 


Naam ondernemer: Madelon Grit

Onderneming: Grit Optiek

Actief sinds: 1934

Aantal zaken: 1

Medewerkers in dienst: 8


Hoe is Grit Optiek ontstaan?

Mijn overgrootvader is de winkel in 1934 begonnen aan de Oudegracht 21 als F. Grit, de Brillenspecialist. Hij verkocht brillen en bestekcassettes. Mijn opa heeft de huidige locatie aangekocht en mijn vader heeft de zaak gezicht gegeven wat het vandaag de dag heeft.

Zelf dacht ik iets heel anders te gaan doen en ben klinische psychologie gaan studeren. De studie heb ik afgemaakt maar ik merkte tijdens mijn stage al dat ik te ‘zakelijk’ was voor de hulpverlening. In de winkel kan ik juist de perfecte combinatie maken van hulpverlenen en zakelijk zijn. Het geeft een onwijze kick wanneer iemand beter zicht krijgt en daarmee een probleem is weggenomen. Maar ook de zakelijke kant van marketing, plannen en strategie bepalen vind ik heel leuk. 

Inmiddels bestaat de winkel 85 jaar en ben ik de vierde generatie Grit in het bedrijf.

Wat maakt Grit Optiek uniek?

Grit Optiek is een ras-Utrechts familiebedrijf wat een ouderwets serviceniveau combineert met de huidige mode en technieken. 

Wij geloven in maatwerk voor elke klant. Een goede oogmeting begint met een goed gesprek en kan nooit worden overgenomen door een automatische meting. Zorgvuldig wordt er een bril uitgezocht bij het gezicht van de klant en wordt bepaald welke glazen het meest geschikt zijn. Zo kunnen we samen tot de beste kijk-oplossing komen.

De winkel heeft 3 verdiepingen. De winkelvloer is de begane grond, in de kelder zijn 3 meetruimtes van ieder 6 meter; wij meten niet via een spiegel. Ook hebben we beneden een aparte kamer waar we in alle rust mensen kunnen leren hoe zij contactlenzen moeten gebruiken.

In de winkel vind je bekende merken zoals Ray-Ban, Chloé en Lindberg. Maar ook exclusieve merken zoals Anne et Valentin, Theo en het duurzame Nederlandse merk Dick Moby. 

Boven de winkel zit onze werkplaats, we slijpen de glazen zelf en kunnen hier reparaties uitvoeren.

Wat staat er op de planning de komende tijd voor Grit Optiek?

Er staat een facelift op het programma waarin we de zaak weer helemaal gaan restylen naar de eisen van vandaag. Hoe precies, is nog even een verrassing, in ieder geval wordt de uitstraling wat warmer en ook de rijke historie van de winkel zichtbaarder worden. 

De heropening gaat een feestje worden, zeker omdat we dit jaar 85 jaar bestaan!

Foto: OnderNamen, Ringnaldafotografie

Wat vind je positief aan de ondernemerscultuur in Utrecht? 

Er zijn veel jonge ondernemers die er echt wat van willen maken. Met een club als Centrummanagement Utrecht kom je goed met elkaar in contact en kunnen er ook dingen geregeld worden, zoals die leuke zitkussens rond de lantaarns op de Lange Elisabethstraat.

Is er iets wat je mist in Utrecht of echt beter kan? 

Ik mis een clubcultuur in Utrecht. Club WAS vind ik een fijne club maar die is niet ieder weekend open. De gemiddelde leeftijd in andere clubs is rond de 20. Niet dat daar iets mis mee is, maar gemengd vind ik leuker.

Bij welke Utrechtse ondernemers kom je graag, werk je graag samen of heb je bewondering voor? 

Mijn eerste bijbaantje was bij de Rode Winkel en daar kom ik nog steeds graag shoppen. Ook kleden zij ieder jaar onze modellen voor de Zonnebrillenfashionshow in april. Bij Venezia komen we al zolang ik leef en samen met mijn dochter kijk ik de hele winter reikhalzend uit naar de eerste dag dat Venezia weer terug is.

Mister Twister heeft altijd toffe ideeën om de straat leuker te maken, daar werken we graag mee samen en die chimney cakes zijn natuurlijk veel te lekker.