Infrastructuur Lage Weide (ILW) warmt zich op voor deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen in 2026. De in oprichting zijnde one-issuepartij organiseerde 5 juni een kleine demonstratie pal voor de ingang van het stadhuis, voorafgaand aan de raadsvergadering.
Er waren zo’n 25 demonstranten. De groep bestond voornamelijk uit mensen van de parkmanagementorganisatie Industrievereniging Lage Weide (ILW) en ondernemers.
Voor beoogd lijsttrekker en voorzitter van de industrievereniging Gerrit van Gessel was de weg naar het stadhuis nog even zoeken. Hij was in eerste instantie naar het stadskantoor gegaan in plaats van het oude stadhuis. Als we Van Gessel spreken vertelt hij dat hij zocht naar iets “om dingen in beweging te krijgen”. “De Demkabrug is al tien jaar een punt van aandacht. En het plan is nu dat het wordt uitgesteld tot 2048.”
De smalle Demka-brug is een belangrijke fietsverbinding voor personeel dat woont in Zuilen en Overvecht. Echt gevaarlijk is de fietsbrug misschien niet, volgens Ria Glas (links op de foto) van de Fietsersbond, die ook aanwezig is bij het protest. Maar de brug is “onaangenaam, eng, vervelend en naar”. Met name als twee fietsers elkaar passeren, kan het maar net. Zeker nu moderne fietsen, zoals bakfietsen en fietskoeriers, tegenwoordig vaak groter zijn, legt Van Gessel uit.
De tekst loopt door onder de foto.

Zin in de politiek heeft Van Gessel overigens “helemaal niet”. “Maar wat moet, dat moet”, zegt hij lachend. Hoeveel zetels hij beoogt? Van Gessel rekent uit dat als de helft van de werknemers van Lage Weide op fietsafstand woont, de partij twee tot drie zetels zou moeten kunnen halen.
Drie concrete punten
Het programma van ILW telt drie concrete actiepunten. De eerste is de aanpak van de zeven gevaarlijkste fietsknooppunten. Daarnaast wil de partij dat de Demkabrug als ‘cruciale fietsverbinding’ wordt vervangen en verbreed. Tot slot pleit ILW voor herinrichting van de wegen op Lage Weide met veilige fietspaden, duidelijke rijrichtingen en ruimte voor voetgangers.
De timing van de oprichting is volgens de ondernemers niet toevallig, maar een reactie op de Voorjaarsnota 2025. Hierin kondigde de gemeente Utrecht aan om de investering in de zogenoemde ‘Dom-tot-Dam doorfietsroute’, inclusief de vernieuwing van de Demkabrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, met jaren uit te stellen.
Gekoppelde berichten

Ondernemers Lage Weide richten eigen partij op: ‘Als de gemeente ons niet serieus neemt, gaan we zélf het stadhuis in’
Ondernemers van bedrijventerrein Lage Weide hebben een opvallende stap gezet in hun jarenlange strijd voor…

Begrip maar ook onvrede bij ondernemers over vertraging aanpak fietsverbinding Demkabrug in Utrecht
Eigenlijk zou de gemeente Utrecht dit jaar komen met een plan voor een nieuwe fietsverbinding…

Bedrijven Lage Weide luiden noodklok over Demkabrug
De bedrijvigheid op Lage Weide is toegenomen, maar de bereikbaarheid blijft achter. Dat vinden de…
4 Reacties
ReagerenIk heb een aantal jaren op Lage Weide gewerkt, en ging daar op de fiets naartoe. Oversteken is er levensgevaarlijk, zelfs als je dat bij een verkeerslicht doet, want het is daar één grote racebaan. De vrachtwagens van Pouw zijn zo ongeveer de enigen die zich aan de maximumsnelheid van 50 km per uur houden.
Het fietspad op de Demkabrug is inderdaad niet prettig, en ik kan mij goed voorstellen dat dat voor veel mensen een reden is om niet met de fiets te gaan. Omdat het OV van en naar Lage Weide nogal beperkt is, zal het alternatief in veel gevallen de auto zijn.
Het valt mij erg tegen dat een stad als Utrecht, die zich juist als heel fietsvriendelijk profileert, dit probleem dat al járen bekend is nog steeds niet heeft opgelost.
Treurig dat raadsleden hier verrast over zijn kennen hun eigen Utrecht fietsstad blijkbaar niet.
Ik snap dat de fietsverbinding over de brug verbreed moet worden. Het veilig wandelen op Lage Weide is echt een non-issue. Waarom zou je als gemeente met geldgebrek daar in gaan investeren als er in de wijken waar mensen wonen nog zoveel te winnen valt.
Laat deze Club gaan samenwerken met winkeliers en andere organisaties om de idealisten volgend jaar uit het Asielzoekers paleis bij het station te weren en er weer.een positieve stad van te maken