Ondernemers van bedrijventerrein Lage Weide hebben een opvallende stap gezet in hun jarenlange strijd voor een veilige fietsroute in het gebied. Onder de naam Infrastructuur Lage Weide (ILW) willen zij zich in maart 2026 verkiesbaar stellen voor de Utrechtse gemeenteraad.
De partij doet mee met één helder doel: ‘Veilige en toekomstbestendige infrastructuur voor fietsers op en rond Lage Weide’. Al jaren pleiten de ondernemers voor verbetering van de fietsverbindingen. Werknemers die het terrein per fiets willen bereiken, zijn nu aangewezen op de Demkabrug. Deze verbinding is volgens de ondernemers onder andere smal en steil en toe aan vervanging.
‘Dan zélf het stadhuis in’
“Het is toch van de zotte dat je sneller de Domtoren kunt verbouwen dan een veilig fietspad aanleggen op Lage Weide?”, aldus Gerrit van Gessel, voorzitter van ondernemersvereniging ILW en beoogd lijsttrekker. “We vragen al tien jaar om actie. Wat we krijgen, zijn rapporten en vage beloftes. Dus als de gemeente ons niet serieus neemt, dan gaan we zélf het stadhuis in.”
Op donderdag 12 juni stemmen de leden van ondernemersvereniging ILW tijdens de Algemene Ledenvergadering officieel over de oprichting van de partij. De verwachting is dat het initiatief op brede steun kan rekenen.
Drie concrete punten
Het programma van ILW telt drie concrete actiepunten. De eerste is de aanpak van de zeven gevaarlijkste fietsknooppunten. Daarnaast wil de partij dat de Demkabrug als ‘cruciale fietsverbinding’ wordt vervangen en verbreed. Tot slot pleit ILW voor herinrichting van de wegen op Lage Weide met veilige fietspaden, duidelijke rijrichtingen en ruimte voor voetgangers.
De timing van de oprichting is volgens de ondernemers niet toevallig, maar een reactie op de Voorjaarsnota 2025. Hierin kondigde de gemeente Utrecht aan om de investering in de zogenoemde ‘Dom-tot-Dam doorfietsroute’, inclusief de vernieuwing van de Demkabrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, met jaren uit te stellen.
Ook in 2022 werd een plan voor een nieuwe fietsverbinding al eens uitgesteld door de gemeente. Ook werd in de Voorjaarsnota besloten dat er bijna een miljoen euro minder beschikbaar is voor de doorfietsroute tussen Utrecht en Amsterdam, inclusief de aanpak van de Demkabrug. Van Gessel noemt dit ‘een klap in het gezicht van duizenden fietsende forenzen’ en ‘een directe bedreiging voor duurzame groei op Lage Weide’.
Tijdelijke partij
ILW benadrukt dat het zichzelf ziet als een tijdelijke partij. “Als de gemeenteraad ons eindelijk serieus neemt en werk maakt van onze voorstellen, heffen we de partij met liefde weer op.”
Gekoppelde berichten

Bedrijven Lage Weide luiden noodklok over Demkabrug
De bedrijvigheid op Lage Weide is toegenomen, maar de bereikbaarheid blijft achter. Dat vinden de…

Begrip maar ook onvrede bij ondernemers over vertraging aanpak fietsverbinding Demkabrug in Utrecht
Eigenlijk zou de gemeente Utrecht dit jaar komen met een plan voor een nieuwe fietsverbinding…

Plan voor nieuwe fietsbrug in Utrecht over Amsterdam-Rijnkanaal
Er zou een nieuwe fietsbrug moeten komen in Utrecht over het Amsterdam-Rijnkanaal. De brug, die…
31 Reacties
ReagerenLeuk signaal, maar denk niet dat er genoeg mensen op Lage Weide werken om ze ook maar aan één zetel te helpen. Daarnaast is het gevaarlijk om op een partij te stemmen die maar één standpunt mbt één onderwerp heeft… Want welk standpunt zullen ze innemen mbt andere onderwerpen die de hele stad aangaan? Verspilde moeite van de ondernemers en verspilde stem.
@Rottebert Peermans: misschien een idee om alle ontevreden Utrechters weer eens te organiseren in één politieke beweging? Gezien de reacties op ditt forum zijn dat er een heleboel.
Kansloos, maar het gaat inderdaad om het signaal. Er worden fortuinen uitgegeven om van Utrecht een GroenLinkse Botoxstad te maken maar een uitgave voor een industrieterrein is voor dit stadsbestuur een brug te ver. Idem voor de ring. Dieptriest.
Ik zal op deze partij stemmen want alles is beter dan een partij die de stad ruïneert
Deugend links laat al 20 jaar zien waar de prioriteiten liggen: isolationisme in de elitaire bakfietsbubbel.
Dat deze ondernemers nu het heft in eigen handen willen nemen om de echte wereld voor hun fietsend personeel beetje veiliger te maken, daarvoor hulde.
Maar sluit me aan bij @Rottebert Peermans.
En voeg daar aan toe: ondeugend links duldt geen vreemde eenden in hun exclusieve nest. Dus zelfs al zouden ze paar zetels krijgen, ILW wordt effectief buitenspel gezet op een hele nare manier want dat is hier traditie.
Iemand wel eens over die Demka brug gefietst? Het onderste horizontale leuningdeel zit zo hoog dat een kind wat van de fiets valt zo van de brug kan vallen. Bij regen is het ook nog eens heel glad. Om er naar toe te komen moet je een lange helling op die stijler is dan volgens hedendaagse regelgeving mag, en waarlangs overigens ook geen hek staat. Je kan zo een afgrondje in kukelen als je op die hellingen van je fiets valt. Kortom; die brug voldoet totaal niet qua veiligheid voor fietsers. Per direct sluiten voor fietsers zou geen gek idee zijn.
@m: en zijn al die ontevredenen dan ontevreden over dezelfde zaken of is het enige dat ze gemeen hebben het feit dat ze ontevreden zijn?
Ze kunnen zich beter bij UtrechtNu! aansluiten.
geweldig idee
Het laat nog maar weer eens zien hoe groot de afstand tussen de gemeente (politiek en ambtenaren) en de inwoners geworden is.Er moet echt een hoop veranderen in Utrecht en de verkiezingen in 2026 is een goed startpunt.
@Sj: vanzelfsprekend hebben ze niet allemaal precies dezelfde ideeën, maar wel als het op halen, hebben en houen aankomt. Voornaamste gezamenlijk programmapunt verder: minder immigranten.
Zonder inhoudelijk in te gaan op de andere reacties zou ik wel graag de gelegenheid gebruiken om iets te zeggen over het al dan niet behalen van zetels voor ILW: ruim 8.000 werknemers wonen op fietsafstand van Lage Weide. Als de meerderheid van hen op ILW zou gaan stemmen levert dat twee tot drie zetels op. In hoeverre dat realistisch is laat ik even in het midden, maar het is dus zeker niet bij voorbaat onhaalbaar.
Waar een wil is, is een weg. En die weg moet er komen!
Hartelijke groeten, Roeland Tameling (parkmanager op bedrijventerrein Lage Weide, met kantoor aan de straat waar al twee dodelijke fietsongelukken hebben plaatsgevonden)
@m: wel knap dat je nu al weet dat een gezamenlijk punt van het legioen ontevredenen minder immigranten is. Ik vraag me oprecht af of dat is wat de ondernemers in Lage Weide het meest dwars zit.
Afgezien daarvan: zo’n partij van ontevreden mensen met afkeer van immigranten bestaat al. Veel krijgen zij overigens niet voor elkaar. Amateurisme ten top.
En denken ze dat ,als ze het halen ,dat het dan lukt om die plannen er door te krijgen?
Vergeet het maar.
Ik vermoed zomaar dat de personen die over dit uitstel besloten hebben, nog nooit de moeite genomen hebben om deze brug over te fietsen. Ik ben niet snel bang op een fiets, maar deze brug is echt gevaarlijk, en helemaal als er een tegenligger tegemoet komt. Ik ben altijd weer opgelucht als ik de overtocht zonder issues gered heb.
Er is geen behoefte aan zo’n one issue partij met 1 zetel ofzo in de gemeenteraad.
Sinds 2018 praten ze hier al over, in 2023 5 varianten bekend, is een belangrijk onderdeel van de Dom tot Dam fietsverbinding: gemeente wat zit je nog te treuzelen?
Alle mankracht en budget van zinloze projecten (o.a. Catharijne knip) over naar dit project en graag opschieten.
@M. Dit gaat over ondernemers die een veilige route voor hun werknemers willen, en u maakt daar een immigratieding van? Weet u hoeveel nationaliteiten op Lage Weide vertegenwoordigd zijn? De nijd dat anderen hun leven beter op orde hebben, lijkt u blind te maken.
Wat ik niet begrijp is het volgende: als de ondernemers op Lage Weide zo begaan zijn met hun werknemers en hen zo graag een veilige fietsroute willen bieden, waarom steken ze de koppen dan niet bij elkaar en maken ze een financieel plan? Een heel mooi gebaar vanuit winstgevende bedrijven naar hun werknemers en indien juridisch goed vastgelegd maakt de gemeente vast geen bezwaar, dus wat houdt u allen tegen?
8000 werknemers op fietsafstand… stel dat 5000 daarvan de brug zo belangrijk vinden dat ze daadwerkelijk ILW stemmen… dat is 1 zetel.
(zie ook: https://www.utrecht.nl/bestuur-en-organisatie/publicaties/onderzoek-en-cijfers/onderzoek-over-utrecht/uitslagen-van-verkiezingen/uitslag-gemeenteraadsverkiezing-2022)
Hoewel ik het op de inhoud sympathiek vind (fietsstad Utrecht moet zich schamen voor dat excuuslapje naast de brug), denk ik dat de politiek dit vooral als signaal moet zien.
Zonder me erin verdiept te hebben: Het is wel een lastiger dossier dan gebruikelijk voor de gemeente. Als je aan de bestaande brug iets wilt veranderen krijg je met Prorail te maken en zul je impact hebben op UtrechtAmsterdam, de drukste treinverbinding van het land.
Wil je er een fietsbruggetje naast leggen, dan zul je nog veel meer werk moeten doen, omdat je nou eenmaal wel het A’dam-Rijnkanaal overgaat, een nogal cruciale binnenvaartverbinding.
Er was recent een kerel in een invaliden auto, ja zo’n ouderwetse rode, die zich over de brug wilde manouvreren. Met alle breed uitgemeten brommers en een bakfiets die van de andere kant kwamen mondde dit uit in een complete catastrofe. Ik kon er (lopend) met de fiets nog net omheen, maar dit was me een schouwspel.
Echt een goed plan, denk dat ze nog weleens groot kunnen worden.
Het is Henk Westbroek immers ook gelukt met zijn borrel politiek
@Sjors Nagtegaal,
Serieus, ondernemers bij UtrechtNU, deze mensen nemen zich toch echt serieuzer, dat gaat nooit gebeuren.
@Roeland Tameling
“ruim 8.000 werknemers wonen op fietsafstand van Lage Weide. Als de meerderheid van hen op ILW zou gaan stemmen levert dat twee tot drie zetels op.”
mits die allemaal wonen in Utrecht.
@m: ilw wil een veilige fietsroute. Jij minder immigranten. Zie jij een gemeenschappelijk punt? Ik niet.
Triest altijd, one-issue partijen.
@roeland: per raadszetel zijn ongeveer 5.000 stemmen nodig. (Laatste verkiezingen: 209.000 uitgebrachte stemmen, 45 zetels)
Als iedereen op LW stemt op die partij haal je dus 1 zetel. Van de 45. Kansloze actie dus.
Het is goed voor de inwoners van Utrecht als de idealisten in het bestuur vervangen worden door bestuurders die kunnen rekenen en een goede realistische kijk op de toekomst van Utrecht hebben
@roeland Tameling
Heeft u toevallig de afgelopen 20 jaar meegekregen wat GLP/D66 met kleinere partijen doet?
Als ILW hier een of twee zetels krijgt, dan kunnen die maar beter worden opgevuld met politieke zwaargewichten. Politiek is namelijk een heel ander arena dan het bedrijfsleven.
Desinformatie van NGOs tiert er welig en men gelooft er ook nog heilig in.
In het bedrijfsleven ga je onderuit met plannen gebaseerd op bullshit info, maar in de politiek maken die toxic alfa’s er carriere mee want men gaat over lijken voor paar centen.
U bent gewaarschuwd
@H Beelen: wanneer u Nederlander bent en minstens achttien jaar oud, kunt u vandaag nog een nieuwe partij oprichten voor de keuze van bestuurders die kunnen rekenen en een goede realistische kijk op de toekomst van Utrecht hebben. Ik wens u hierbij veel succes.
@beelen: rekenen kunnen ze niet (zie post van erwin), dus wat bedoel je precies?
Het probleem zit hem ergens anders in: een fietsbrug op Rijnvaarthoogte is duur, zeker in een bebouwde omgeving als Zuilen kost dat geld, veel geld.
Gemeente heeft geen geld, en als ze geld wil vrijmaken gaat dat ten koste van kerntaken zoals veiligheid en onderhoud, en je kan niet voor alles naar het Rijk wijzen.
ProRail heeft ook niet meer de budgetten van 10 jaar terug en zet het geld dat ze nog wel heeft liever in op wisselvermindering.
Een bestuurlijke verklaring kan zijn, dat de ‘opkomst’ van deze partij door het college als aanleiding en legitimatie wordt gebruikt om hier alsnog veel geld naar toe te sluizen maar dat is nu nog hypothetisch.
.