Voltallige Utrechtse gemeenteraad wil uitleg over mislopen 2,1 miljard euro Voltallige Utrechtse gemeenteraad wil uitleg over mislopen 2,1 miljard euro

Voltallige Utrechtse gemeenteraad wil uitleg over mislopen 2,1 miljard euro

Voltallige Utrechtse gemeenteraad wil uitleg over mislopen 2,1 miljard euro
Het stadhuis in Utrecht
De voltallige Utrechtse gemeenteraad wil uitleg over het mislopen van de 2,1 miljard euro voor de aanleg van twee nieuwe tramlijnen en station Lunetten-Koningsweg. De partijen zeggen teleurgesteld te zijn in de afwijzing.

De voltallige Utrechtse gemeenteraad wil uitleg over het mislopen van de 2,1 miljard euro voor de aanleg van twee nieuwe tramlijnen en station Lunetten-Koningsweg. De partijen zeggen teleurgesteld te zijn in de afwijzing.

Afgelopen vrijdag werd bekend dat het Utrechtse plan voor de aanleg van de tramlijnen en het nieuwe station is afgekeurd. Dat was een flinke domper voor de stad. Zonder deze investering is het volgens de gemeente namelijk onmogelijk om 73.000 woningen en 50.000 arbeidsplaatsen te creëren.

Kritiek

VVD, D66, Student & Starter, CDA, ChristenUnie, GroenLinks, PvdA, SP, Partij voor de Dieren, Partij voor de Vrijheid, Stadsbelang Utrecht en DENK hebben naar aanleiding van het nieuws een lijst met schriftelijke ingediend. Zo willen ze weten hoe het college kijkt naar de kritiek van de adviescommissie, het orgaan dat de aanvraag beoordeelde.

Daarnaast willen de partijen weten wat de vervolgstappen zijn. Het college had al aangegeven dat ze in gaat zetten op een tweede aanvraag. Hoe dit er precies uit gaat zien is echter nog niet bekend.

RSU

Mogelijk heeft de afwijzing ook invloed op de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040 (RSU) en het Mobiliteitsplan, plannen voor de toekomst van Utrecht. “Welke gevolgen heeft deze afwijzing voor deze beide plannen, zowel inhoudelijk als voor het traject van besluitvorming van de beide plannen”, aldus de fracties.

Tot slot willen de partijen dat er op korte termijn een debat in de gemeenteraad wordt gevoerd over dit onderwerp. “Is het college bereid deze schriftelijke vragen zo snel mogelijk te beantwoorden zodat er op zo kort mogelijke termijn een raadsdebat kan plaatsvinden?”

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Rivierenwijk

    Je mag toch hopen dat de woningen, arbeidsplaatsen en strategie niet (volledig) afhankelijk is van een dergelijke commissie.

  2. Fred

    Kan een team professionals zich hier niet over buigen om een goed plan te maken voor Utrecht dat het wel haalt ?
    Een OV-upgrade is hard nodig i.v.m. de groei van de stad.
    En mensen die WEL goed kunnen lobbyen in Den Haag, die WEL serieus genomen worden.
    Anders is de uitkomst voor de stad natuurlijk rampzalig.

  3. G.H.

    Een Utrechts plan voor de aanleg van tramlijnen…
    Amsterdam heeft bepaald geen indrukwekkende trackrecord als het gaat om de aanleg van metrolijnen. Toch begrijp ik dat de pot met goud daar is beland en niet hier.

  4. Utrechter2

    Als buitenstaander krijg ik de indruk dat de volgorde verkeerd was.

    Ik heb weinig tot niks gehoord over woningbouwplannen rondom de Koningsweg. Als er woningbouwplannen waren dan ging vooral over de Merwedekanaalzone en de Cartesiusdriehoek en natuurlijk tal van andere postzegeltjes in de stad Utrecht.

    De Koningsweg kwam voor mijn gevoel pas op toen er 2,1 miljard viel te halen in Den Haag voor infraprojecten. Dus het ging eerst om het geld binnen halen, en daarvoor moest een tramlijn bedacht worden, en voor de verkeerskundige onderbouwing van de tramlijn is vervolgens weer een bouwlocatie aangewezen. Op die manier kun je moeilijk een concreet en dichtgetimmerd en toetsbaar plan indienen bij het Rijk.

  5. Wout

    @ Fred.

    Natuurlijk kan dat, maar Lotje trekt toch haar eigen plan.

  6. Verzoek van Loek

    Kan iemand die rare wens voor een nieuw IC-station in onze provinciestad toelichten? En al helemaal Lunetten, het minst bereikbare station voor de omliggende wijken (waarvan er trouwens ook maar weinig zijn)? Bij Overvecht aan de minder bereikbare noord-oostkant kan ik me nog iets voorstellen, de treinen naar heel noord en oost-Nederland komen daar samen. Maar station Lunetten, waar het station nu alleen de richting Den Bosch bedient? Als ik de kaart erbij pak is er vrijwel geen wijk in Utrecht die dan liever daar op de trein stapt. Raar.

  7. Bromsnor

    Tja, Bromsnor denkt dat de dikke vinger naar de VVD over het volbouwen van polder Rijnenburg nu gewroken wordt.

  8. Lexus

    @Verzoek van Loek: een blik op de plattegrond leert dat zo’n nieuw station nagenoeg in niemandsland komt te liggen. Voor nieuwbouw is er maar in zeer beperkte mate ruimte. Zelfs de aanrijroutes zullen een probleem vormen. En de vele doden daar zullen voor zover ik weet geen gebruik van de trein maken. Of moeten die worden geruimd? Kortom, het is een van de merkwaardigste plannen die het Utrechts stadsbestuur ons nu weer voorschotelt. En daar heeft het de afgelopen decennia toch echt niet aan ontbroken.

  9. metropool Utrecht

    @verzoek van Loek, sorry je begrijpt er weing van. Utrecht is geen provincie stad, maar de draaischijf van Nederland. Met ongeveer 1 miljoen voertuigen per etmaal voor corona op de ring. Utrecht regio heeft nu ongeveer 650.000 inwoners, en is de snelst groeiende regio. Om te zorgen dat de mobiliteit niet vast loopt moet er een goed regionaal tram metro net zijn. Uit onderzoek blijkt dat als het auto verkeer in een straal van 25 km rond om Utrecht wordt voorzien van een goed regio netwerk dat de ring sterk wordt ontlast.
    Kijk ook na de oude plannen van Randstad spoor.
    Station Lunnetten / konings weg is gekoppeld aan richting Arnhem, Duitsland, Den Bosch, Eindhoven, Breda. Maar ook dus een onderdeel van de overige stads stations,
    netwerk : zuilen, Vaartserijn, Vleuten, Ter Wijde, Leidse Rijn centrum, Overvecht.

  10. paul

    De volgende ronde moet wel een goed feiten onderbouwd plan komen, geen hastig geklungel meer. Dat is de indruk die ik krijg van de video. Natuurlijk dient Rijnenburg, en de ring niet verbreding er onderdeel van te zijn.

  11. Ties

    Vraag geld aan om snelwegen en spoor te overkluizen. Alleen op die manier kunnen steden groeien als 1 leefbaar geheel.
    Het aanleggen van nieuwe infra-barrieres is per saldo een achteruitgang.

  12. Barend

    Mwah.

    Als je tientallen miljoenen verspilt om wegen te versmallen en autoverkeer naar de buitenring te drukken.

    Als je je dan tot in het extreme verzet tegen plannen van de Rijksoverheid om die buitenring te verbreden.

    Ja, dán moet je niet verbaasd zijn dat diezelfde Rijksoverheid zegt: zoek het even lekker zelf uit.

  13. Verzoek van Loek

    @Metropool: niet zo boos doen, van wat jij zegt begrijp ik inderdaad weinig. Ik heb het helemaal niet over de tram metro (nieuw vervoermiddel bedacht?). Ik stelde een vraag over een nieuw intercitystation in, zoals Lexus zegt, niemandsland. Geef daar antwoord op of ga met iemand anders ruzie zoeken over tram metro’s.

    Verder doe je erg gewichtig over 650.000 inwoners in de ‘regio’, alsof ons stadje en een paar dorpjes rondom daardoor een soort Londen wordt. We hebben aan één groot station en een aantal kleintjes genoeg, als dat bereikbaar is voor iedereen in onze stad van beperkte omvang.

  14. Utrechter2

    @Verzoek van Loek: het IC-station was volgens mij een idee van Leefbaar Utrecht en/of Wolfgang Spier om met een overstapstation aldaar een shortcut te creëren naar de Uithof/USP. Jaren later is dit idee ook door andere partijen inclusief GroenLinks en het Rijk overgenomen. (Het een paar jaar geleden geopende Vaartsche Rijn heeft die functie nu grotendeels voor stoptreinen/sprinters).

    Bottom line is eigenlijk of de NS het aantal overstappers naar de Uihof groot genoeg vindt voor een Intercity-station. Met extra woningbouw is de kans iets groter, maar Leidsche Rijn Centrum laat zien dat je niet zo maar een Intercitystatus krijgt.

  15. Wim

    Had geld gevraagd voor infrastructuur voor Rijnenburg dan was het met applaus ontvangen.
    Ook voor de noordelijke Randweg.

  16. Ties

    Misschien kan Utrecht als draaischijf van Nederland tol gaan vragen. Dan heb je het zo gefinancieerd.

  17. Wim Vreeswijk

    Gezien de ervaringen in Utrecht met het wereldwijd allerduurste Uithoflijntje van slechts 4 kilometer voor maar liefst 500 miljoen euro kan ik me heel goed voorstellen dat men van rijkswege niet meer staat te popelen om hier 2,1 miljard gemeenschapsgeld in te pompen. Bovendien, door de bouw van 73.000 woningen ofwel circa 200.000 extra inwoners ontstaat er dus een enorme bevolkingsverdichting wat de pandemierisico’s nog eens vele malen vergroot. Dit afgezien het feit dat Nederland al jaren, op San Marino en Monaco ná, het meest dichtbevolkte landje van Europa is.

  18. W

    Goed punt Wim!(11.40).
    16 Maart 2022 verkiezingen gemeenteraad mensen!
    Macht en Tegenmacht!

  19. Metropool Utrecht

    @ verzoek van loek. Het gaat niet om boos worden, maar om je zelf wel goed te informeren. Zie Utrecht niet als een stad met harde gemeente grenzen, maar als een stedelijke regio daarom loopt onze tram als metro verbinding ook na Ijsselstein en Nieuwegein.
    Randstad Spoor concept was juist ook hierop gebaseerd om het rails stadsnet te verbeteren.

  20. Jasper Jonkers

    Helemaal niet gek dat de aanvraag is afgekeurd, plan was gewoon niet logisch. Voor minder geld hadden we meer kunnen realiseren in Utrecht. Het leeuwendeel van het geld ging naar een tramlijn van De Uithof via knooppunt Lunetten naar Westraven. Daar zitten een aantal problemen in, zoals het gebruik van lijn 34 dat niet bepaald aanleiding geeft tot de aanleg van een tramlijn (vergelijk lijn 34 eens met lijn 12) én, nog veel erger, dat die tramlijn precies op hetzelfde stuk spoor zou komen te lopen als de Uithoflijn. De spitscapaciteit richting Science Park had hiermee dus nauwelijks uitgebreid kunnen worden: er rijdt strakt immers op dat stuk spoor al heel veel trams. Ontlasting via de noordzijde van Science Park richting Bilthoven en Driebergen-Zeist, bestaande stations, was veel logischer geweest, want daarvoor zou de spitsrichting de andere kant op gaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).