Dit zijn de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier in Utrecht Dit zijn de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier in Utrecht

Dit zijn de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier in Utrecht

Dit zijn de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier in Utrecht
Beeld: gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier openbaar gemaakt. Iedereen die dat wil, kan de komende acht weken reageren op het Stedenbouwkundig Plan voor de toekomstige wijk tussen de Croeselaan en de Jaarbeurs.

De gemeente Utrecht heeft de plannen voor de nieuwe wijk Beurskwartier openbaar gemaakt. Iedereen die dat wil, kan de komende acht weken reageren op het Stedenbouwkundig Plan voor de toekomstige wijk tussen de Croeselaan en de Jaarbeurs.

Het is nu nog voornamelijk parkeerterrein, maar in Beurskwartier moeten straks zeker 2.500 nieuwe woningen waar 4.000 tot 5.000 mensen komen te wonen. Er komen in tien blokken gebouwen die in hoogte variëren van 12 tot 90 meter, met in het midden een binnenhof. Ook krijgt elk blok een huismeester, die er is voor vragen van bewoners en het regelen van zaken in het gebouw, zoals pakketbezorging, verhuizingen en onderhoud.

35 procent van de koop- en huurwoningen valt in het sociale segment, 25 procent in het middensegment en 40 procent wordt vrije sector. In de wijk komen verder horeca, verschillende werkplekken, een basisschool, een supermarkt en een gezondheidscentrum. “Beurskwartier moet straks voelen als een echte nieuwe Utrechtse stadswijk met veel afwisseling in gebouwen en architectuur”, zegt wethouder Eelco Eerenberg over de plannen.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Autovrij

Zoals in de meeste nieuwe woningbouwplannen van de gemeente, staat duurzaamheid ook in de plannen voor Beurskwartier centraal. De wijk wordt zo goed als autovrij; er komt geen plek voor privéauto’s. Elk woonblok krijgt zo’n tien deelauto’s en verder deelscooters en deelfietsen. De fiets krijgt een belangrijke rol in de nieuwe wijk. Er komen dan ook 11.000 fietsparkeerplaatsen voor bewoners van Beurskwartier en nog eens 3.200 plekken voor mensen die werken in de wijk.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Het idee van de minihub.

Het brengen en halen van pakketten en het inzamelen van afval wordt georganiseerd in een ‘minihub’. Ook worden groente-, fruit- en etensresten op een bijzondere manier verwerkt. Alle woningen en werkplekken krijgen namelijk een vermaler, waar de resten ingegooid kunnen worden. Glas, papier, restafval en textiel worden per gebouw ingezameld.

Tekst loopt door onder de afbeelding

De vermaler in alle gebouwen.

Groen

Ook groen in de wijk is natuurlijk onderdeel van de plannen. De straten en gebouwen krijgen groene gevels en er komen twee parken. Regenwater moet naar de groenstroken in de straten stromen en naar de regentuinen, stroken die iets lager liggen dan de straten. Verder worden er grote bomen geplant en kruiden, hagen en struiken aangelegd.

Het Stedenbouwkundig Plan ligt vanaf vrijdag acht weken ter inzage. Utrechters kunnen reageren op de plannen. De reacties worden na afloop bekeken en eventueel verwerkt in het definitieve plan. Het college van burgemeester en wethouders hoopt dit in september 2023 voor te kunnen leggen aan de gemeenteraad. De voorbereidingen voor de bouw beginnen in de eerste helft van volgend jaar.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Binnenstadbewoner

    Dus Utrecht Centraal gaat nog heel veel drukker worden dan het al is. In de spits: reizigers die zich door de ingangen moeten gaan persen, wachtrijen voor de incheckpoortjes, overvolle perrons waar je bijna niet meer kunt staan, zitplaats in de trein in de spits is een luxe, ook buiten de spits en in het weekend goede kans op overvolle treinen … Wie denkt dat het nu druk is, moet over 15 jaar nog maar eens terugkomen.

    De groep die de enorme huurprijzen zal kunnen betalen of koopprijzen kunnen opbrengen, is dezelfde groep die daar bovenop zich nog een auto kan veroorloven. Een eigen auto blijft populair en moet ook (enige) ruimte voor zijn.

  2. Wil

    Prachtig, maar laat in godsnaam die dorpse maximumhoogte van 90 meter los!

  3. Pieter

    Goede zaak dat dit zeer centrale stuk stad naast een van de drukste treinstations van het land grootstedelijk wordt ontwikkeld. Beetje bouwvolume en hoogte is juist hier op zijn plaats. En volop aandacht voor groen, dus oogt erg vriendelijk daardoor.

  4. Wies

    Ziet er mooi uit. Maak me wel zorgen over deze en andere bouwplannen met de stijgende rentes en daarmee samenhangende dalende prijzen. De doorstroom van huizenbezitters naar en de bereikbaarheid voor starters van dit type woningen kan
    gaan stokken.

  5. Pee

    Zeker geïnspireerd door het spelletje Jenga , goed te zien op foto twee.
    Ook hier komen mensen te wonen met een eigen auto die natuurlijk in de omgeving word geparkeerd.

  6. Don

    En hoe ziet de inpassing en leefbaarheid in de omgeving eruit bijvoorbeeld voor de auto’s die deze mensen echt wel hebben. Komt er voor de 11000 fietsers een toerit doseer systeem om op de nu al volle en gevaarlijke fietspaden te komen. Zijn de parken openbaar toegankelijk en hoelang zou dat zo blijven. En het zou leuk zijn als in de artist impressions een bordje komt te staan “niet geschikt voor claustrofobische mensen”. Toekomstige bewoners veel sterkte daar.

  7. Realist

    Een deelauto of deelscooter bestaat niet, dat moet een huurauto of huurscooter zijn. Met een krakkemikkig OV en een handvol dure vervoersmiddelen om te delen heb ik nu al medelijden met die arme stakkers in die wijk.

  8. Koel Hoofd

    Ik lach me helemaal kapot om de zotheid van deze plannen.

    Het is dankzij de overheid en EU onmogelijk geworden om nog betaalbaar te kunnen bouwen.
    Dus die sociale en midden sector worden piepkleine konijnenkeuteltjes wat alleen op papier een microwoning genoemd kan worden.
    Dan is het ook nog eens een autoloze wijk terwijl juist mensen die goed verdienen en die vrije sector moeten betalen (wat weer de bouw van die sociale en middensector financiert), minimaal één (e-) auto per huishouden hebben. Geen plek voor hun e-bolides terwijl ze wel tonnen moeten aftikken tegen hoge hypotheekrente, betekend dat ze er ook niet willen wonen.

    Dus dit plan komt niet van de tekentafels af.
    Met dank aan D66, GL, PvdA, D66, CU, VVD en uiteraard de EU.
    Dus als je klachten hebt, dan moet je daar zijn. Maar reken er maar niet op dat ze zullen luisteren want dat doen ze al 35 jaar niet.

  9. Utrechter2

    @Wil: telkens als ik op Amsterdam Centraal aankom (station van de meest populaire en de meest kosmopotische stad van Nederland) heb ik nooit het idee gehad dat ik in een dorp terecht was gekomen.

    Er zijn natuurlijk altijd ergens mensen te vinden die Amsterdam Centraal en omgeving maar niks vinden en vooral Rotterdam Centraal en directe omgeving kek, hip, hot en happening vinden maar heus dat zijn er niet zoveel als je denkt.

  10. Fred

    @pee & don: wat knap dat jullie weten dat de aankomende bewoners een auto hebben… een auto bezitten is zoooooo 2010.

  11. WP

    @Pee, als dit gebouwd is, dan moet je in heel Utrecht een parkeervergunning hebben. Je zal dus als je een auto wilt, deze in Nieuwegein moeten neerzetten. Dat zullen er niet veel doen lijkt me

  12. Herman

    Toch wel ruimte voor een laagdrempelige culturele hotspot van een sociale ondernemer.

  13. Hans Versnel

    Slecht plan? Het gaat ten koste van betaalbare sociale huur aan de Croeselaan gebouwd in mooie architectuur uit de jaren dertig. Onverteerbaar.

  14. Don

    @Fred het autobezit groeit nog steeds in NL Fred. Misschien moet je eens uit je groene bubbel stappen en in de gewone mensen wereld rond kijken.

  15. Albert

    Mensen mensen mensen mensen dit ziet-er-toch-niet-uit. Utrecht wordt een 2e Rotterdam. Karakterloze betonnen dozen……….. en daar moet je dan tonnen voor betalen….. om in zulke lelijkheid te mogen wonen. Utrecht is finito.. Gefeliciteerd gemeenteraad !

  16. Katja

    Prop ze allemaal maar op elkaar, en dan maar klagen over “onbereikbaarheid” van de stad.

  17. maxgb

    Prachtige foto’s van wandelende mensen en spelende kinderen. Geen in de openlucht gestalde fietsen te bekennen. Lijkt dit je niks?
    Foto’s van Rotterdamse gebouwen of in Stuttgart. Noem het maar niks.
    maxgb

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).