De gemeente en provincie Utrecht investeren samen 400 miljoen euro om het ov-netwerk in de regio naar een hoger plan te tillen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Merwedelijn en de Papendorplijn. Dit is nodig om de bouw van zo’n 80.000 woningen mogelijk te maken.
De 400 miljoen euro is slechts een deel van het geld dat nodig is om het OV-netwerk te verbeteren. Men verwacht dat er in eerste instantie zo’n 1,8 miljard euro nodig is om de regio en de nieuwe woningen bereikbaar te houden. Zowel de gemeente als de provincie spreken over een ‘aantrekkelijk bod’ waarmee ze het Rijk ‘helpen bij de woningbouwopgave’. Binnenkort gaan de partijen met Den Haag om tafel zitten.
“De regio Utrecht is een ontzettend gewilde en geliefde plek om te wonen”, zegt de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma. “Als snelstgroeiende regio van Nederland leveren we de komende jaren een substantiële bijdrage aan het oplossen van het nationale woningtekort. Op dit moment piept en kraakt het ov-netwerk in de regio echter al. Zonder investeringen in bereikbaarheid kan de regio simpelweg niet op verantwoorde en gezonde manier groeien.”
Ondergronds
Het gaat in deze eerste fase om de aanleg van een lightrail op de Merwedelijn die op zijn minst deels ondergronds ligt, de Papendorplijn, een ‘hoogwaardige’ busverbinding op de Waterlinieweg en het opwaarderen van de Uithoflijn.
Deze plannen staan niet op zichzelf, ze gaan volgens de gemeente hand in hand met investeringen op andere plekken in de provincie. Zo zijn er vorige week afspraken met het Rijk gemaakt over investeringen in ‘duurzame’ bereikbaarheid in Woerden, Nieuwegein, Soesterberg en Veenendaal. Daarnaast liggen er ook voor Amersfoort plannen klaar.
Groen
“Wat ons onderscheidt van andere regio’s is dat we de bouw van al die nieuwe, betaalbare woningen samen laten gaan met meer groen”, zegt gedeputeerde Huib van Essen. “Onder het motto ‘groen groeit mee’ investeren we als provincie Utrecht in groene recreatie maar ook in meer bos. Zo bouwen we niet alleen meer betaalbare woningen, maar ook aan groene, gezonde en klimaatbestendige leefgebieden.”
In onder meer de Utrechtse stadswijk Groot Merwede komen er voor 2030 ongeveer 20.000 woningen. Dit gebied groet tot 2040 uit tot een plek met 42.000 huizen en ligt dan deels in de gemeente Nieuwegein. Tot slot is ook een gebied in Amersfoort aangewezen waar voor 2040 16.000 woningen gebouwd moeten worden.
Gekoppelde berichten
Utrechters kunnen meepraten over eerste ideeën nieuw ov-netwerk in de stad
De provincie Utrecht vraagt bewoners mee te denken over het toekomstige openbaar vervoer in Utrecht…
Utrecht wil miljarden voor aanleg van metrolijn: ‘De Merwedelijn had er eigenlijk al moeten zijn’
Utrecht heeft naar eigen zeggen 4 tot 5 miljard euro nodig voor investeringen in het…
Vijf vragen over de nieuwe mobiliteitsplannen van Utrecht
Het is inmiddels geen geheim meer: Utrecht groeit en de gemeente breekt het hoofd over…
20 Reacties
ReagerenDus we gaan de regio nog voller prakken dan dat ‘ie al is? Misschien moeten we ons realiseren dat niet heel Nederland in de Regio Utrecht kan en moet wonen?
Heel goed. Regeren is vooruit zien.
@jeroen: als dat nieuwe info voor je is vraag ik me af in welke grot je de afgelopen jaren hebt gewoond
400 miljoen investeren in openbaar vervoer. Doe er nog maar een paar honderd bij. Waarom? Kijk naar de sneltram welke er nu rijd en die zich zelf nooit meer terug betaald en nog steeds geld kost en gaat kosten. En ergste is nog dat deze nog steeds niet geheel klaar is……
Misschien toch maar is ruimte voor auto/deel auto electrisch maken misschien dat is op lange duur goedkoper of zet meer bussen in en maak openbaar vervoer bus mogelijk door iedere inwoner een vast bedrag per jaar te laten betalen zodat men de bus neemt.
Kijk hoe druk het voor 9 eurie in duitsland is in openbaarvervoer…..
Mooie plannen en zeker nodig!! Zaak om Amersfoort als volwaardige partner bij de Metropoolregio Utrecht te betrekken. Lijken nu twee op zichzelf staande componenten terwijl er daadwerkelijk een actieve vervlechting is, en de potentie naar meer.
Kop had moeten zijn: provincie en gemeente doen een onderhandelingsbod tegenover het Rijk (over het nut van een korte tramlijn en van een korte aftakking).
Een opmerking: burgers kun je met gemeentevoorlichting en politiek beloften jaren zoet houden, maar het Rijk niet.
@nico de reden dat die tram is aangelegd is dat er niet meer bussen konden rijden. Deze reden al elke 1 tot 2 minuten en waren dubbel geleed. En er stond af en toe al een file van bussen op de route. Dus het mag misschien geen winst maken er is wel heel veel verkeer weg van die route wat de leefbaarheid ten goede komt.
Ik dacht dat de broekriem aangehaald moest worden maar ik zie het één na het andere miljoenenproject voorbij komen.
Moeten ze niet eerst eens zorgen dat de bestaande lijnen eindelijk normaal draaien.
Goed vooruitzicht om nu ook echt structureel planmatig door te pakken vanuit de gekozen lange termijn visie. Het rijk kan hier nog een voorbeeld aannemen.
Belangrijk is ook de investeringen planmatig nu al vast te leggen met het rijk.
De Metropool Utrecht met bijna 1 miljoen inwoners, is een zeer belangrijke banen moter van Nederland, met een uitstekend hoogwaardig woon nivo.
@nico, begrijpelijk individueel elektrisch vervoer zelf rijdend lijkt ook de toekomst te hebben. Maar wat een steeds belangrijker aspect zal is : Hoeveel energie kost 1 persoon verplaatsing per km.? Allen rail vervoer, bv fietsen etc, levert het meest gunstigste resultaat.
400milj voor infrastructuur? In het nieuws: Kaalslag dreigt nu regering ov steun stop zet. Beetje tegenstrijdig.
En nu we nederland volbouwen, steden, dorpen aan elkaar vastgroeien is her niet handig om nu al te kijken of toekomstige lijnen doorgetrokken kunnen worden, tracé vastgelegd of spelen we speculanten dan weer in de kaart?
@Fred, zeker niet, maar het blijft me iedere keer verbazen.
ipv al deze luchtfietserij, wanneer gaan we wat doen aan bijvoorbeeld de uithof? Die staat ondanks het mooie OV projectje toch elke dag weer vast. Zouden mensen dan misschien toch liever de auto prefereren (of zelfs nodig hebbe) ten opzichte van dat halfgare ov (onbetrouwbaar, en je komt nooit waar je echt moet zijn)?
Uiteindelijk komen er netto dus geen tramlijnen bij, en dat is een slechte zaak en teleurstellend.
De merwedelijn is in feite gewoon de bestaande tramlijn naar Nieuwegein/Ijsselstein, alleen wordt die voor een deel wat verlegd.
De waterlinielijn werd eerder als tramlijn voorgesteld, en nu is het ineens een busverbinding, geen vooruitgang dus.
Er moet gewoon een degelijk tramnetwerk komen in Utrecht.
Zo schiet het allemaal niet op natuurlijk.
Als je meer wilt weten, kun je kijken in het (helaas onvindbare) mobiliteitsplan 2040.
Daarin ook iets over de 4-5 miljard euro die nodig is voor investeringen in het openbaar vervoer, waaronder de aanleg van de Merwedelijn.
Waarom niet nu gewoon voor metro kiezen?
Gaat die Merwedelijn nu op voor een poging om het duurste kortste stukje mettro van de planeet te worden?
@Fred: ben het met je eens dat miljoenen vragen voor een verlegging en compenserende aftakking erg veel is, maar het past wel bij een gemeente die de duurste busbaan van Europa had in de jaren ‘ 90 en de op een na duurste tramlijn ter wereld waarbij de tramlijn in Utrecht geen dure kunstwerken heeft. Het constructief ingewikkeldste was de overkluizing van het tramstation. Het viaduct over de Vaartsche Rijn dat m.b.v. ProRail is gebouwd mag geen naam hebben qua complexiteit. Een flexibele opstelling richting bouwbedrijven in de regio is niet gratis. M.a.w. in andere steden vertrouw ik de aanleg van een tramlijn wel, maar mijn eigen gemeente en provincie helaas niet meer.
De hoofdreden voor deze expansie (OV en huizenbouw) in de Utrecht regio komt niet aan de orde. Voor de politiek is het een groot taboe en dat is de immigratie. Dit jaar zijn dat in Nederland 160000 mensen (saldo). Een stad ter grootte van Enschede of Haarlem. Extra veel door de Oekraïne vluchtelingen. In de jaren voor 2022 was het elk jaar 100000, een stad ter grootte van Alkmaar. En dan bedoel ik niet eens de asielzoekers. Dat is slechts een component van de instroom. De meeste immigranten komen terecht in de economisch sterkste regio’s, waaronder Utrecht. Dam dat immigratie-tempo in en de ruimtelijke problemen zijn meteen veel beter behapbaar, zowel qua tijd, ruimte en geld. De politiek durft dit onderwerp niet aan te pakken. Nederland zal daar in de toekomst een hoge prijs voor betalen. De hier besproken expansie faciliteert de immigratie, de driver van het totale real estate complex. Velen leven en profiteren hiervan. Zo is het en niet anders.
Ik mis nog steeds het fijnmazige ov net wat er ooit was. En wanneer gaat de gemeente ein-de-lijk eens bijdragen aan het verbeteren van de rondweg noord? Vermoedelijk sint Juttemes want geen direct stedelijk belang.
Met vriendelijke groet,
PeterH