Geen auto’s voor de deur, maar meer ruimte om buren te ontmoeten en op straat te spelen. In onze stad transformeren iedere zomer een aantal straten wekenlang in zogenoemde leefstraten. Ook dit jaar is het leven in onder andere de Lindestraat nog tot 31 augustus net even anders dan anders.
Midden op straat staat een picknicktafel en ligt allerlei speelgoed. Er staan stoelen, verderop nog meer tafels en her en der hangen slingers, want het was een feestelijke periode. Een deel van de Lindestraat is namelijk vier weken lang omgetoverd tot leefstraat.
“Het is een verlenging van je woonkamer”, zegt Robin Molenaar, een van de initiatiefnemers. Hij woont met zijn gezin midden in de straat. “We zijn al een gezellige straat, maar de leefstraat maakt het nog makkelijker voor iedereen om contact te maken en het ijs te breken.” Een buurvrouw die aan komt wandelen vult aan: “Het werkt aanstekelijk. Ook alle kinderen spelen meer buiten.”
Samen eten
Terwijl Robin aan een van de picknicktafels zit, speelt zijn zoontje met twee andere kinderen uit de straat. Een van hen is Imke. “Ik vind het heel leuk dat er geen auto’s zijn en dat we ’s avonds tegelijk buiten eten”, zegt ze. Wat haar betreft, was de hele straat een leefstraat geworden. “Dan hadden we nóg meer ruimte om te spelen.”
“We noemen het ook wel ‘Camping De Lindestraat’”, grapt Robin. “Samen buiten eten is ook erg gezellig. En als de kinderen naar bed zijn, drinken de ouders nog een borrel. Het is een gedeelde voortuin.”
Tekst loopt door onder foto.

Het is de vijfde zomer dat de Lindestraat een leefstraat is. Niet alleen de ouders en kinderen zijn fan, maar ook Lies, een van de oudste bewoners van de straat. Ze woont er al ruim 40 jaar. “Ik ben echt voor”, vertelt ze enthousiast. “Ik moedig andere mensen aan om dit ook te doen. Elke zomer is het weer anders. Ik hou van de gezelligheid, de vrijheid en de spelende kinderen.”
Handtekeningen verzamelen
Net als de Lindestraat transformeerden ook de Grasstraat, Hennepstraat, Malakkastraat, Mendelssohnstraat, Van Limburg Stirumstraat en Balistraat deze zomer tot leefstraten. Sommigen deden dat voor het eerst, anderen al vaker. Op de ene locatie organiseren bewoners ook activiteiten, op de andere niet. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze van tevoren hebben voldaan aan de tien voorwaarden van de gemeente.
“Je doorloopt een aantal stappen”, legt Robin uit. “Het is niet alleen een formuliertje invullen.” Zo moet er genoeg draagvlak in de buurt zijn, anders gaat het niet door. Bewoners dienen vervolgens een aanvraag in bij de gemeente. Naast genoeg handtekeningen is een plan nodig voor het parkeren voor omwonenden en voor de bereikbaarheid van bijvoorbeeld vuilniswagens. Verder is het een vereiste dat een straat bereikbaar blijft voor hulpdiensten en fietsers en mogen alleen 30km/u-straten meedoen.
Experiment
De afgelopen jaren verschenen al leefstraten in meerdere Nederlandse steden, zoals Rotterdam, Groningen en Haarlem. Utrecht experimenteerde er in 2016 voor het eerst mee. Allemaal zagen ze dat buurtbewoners meer contact met elkaar hadden dan voorheen. In Arnhem is er dit jaar voor het eerst ook een.
In de Lindestraat staat zaterdag de jaarlijkse afsluitende barbecue op het programma voor de hele straat. Zondag worden de borden weggehaald en zijn de vier parkeerplaatsen weer vrij voor auto’s. Als het aan de Lindestraat ligt, staan die borden er volgende zomer gewoon weer.

Gekoppelde berichten
Bewoners moeten initiatief nemen voor leefstraten in de stad
Het is in de zomer van 2019 weer mogelijk om een aanvraag te doen voor…
12 Reacties
ReagerenJa, maar het valt me op dat tegenwoordig in wel meer straten regelmatig een tafel en stoelen op de stoep worden geplaatst, zodat voetgangers, rolstoelers, rollators en kinderwagens moeten uitwijken naar de rijbaan. In het kader van ‘dit is mijn stoep’ of iets dergelijks.
@bvd: lijkt me sterk. Kun je een voorbeeld van zo’n straat en voorval geven?
In het artikel wordt genoemd dat dit jaar Arnhem ook voor het eerst meedoet. Dat is niet juist, toen ik nog in Arnhem woonde hadden wij al een leefstraat vanaf 2008, twee keer per jaar. Eenmaal voor een barbecue aan het eind van de zomer en een keer met oud- en nieuw. Compleet met afsluiting van de straat voor autoverkeer.
Wat heeft dat met dit bericht te maken BvD? De Lindestraat is zo’n straat waar je eigenlijk alleen komt als je er wat hebt te zoeken. Zitten niemand in de weg en die vier parkeerplekken maken in de vakantieweken ook niet uit voor de buurt.
En de auto word in de zijstraten geparkeerd .
Onzinstraat.
Laten we een autostraat aanvragen zodat de hele straat gratis mag parkeren en er doorheen mag rijden.
voor de Lindestraat is nooit draagvlak gevraagd in de buurt. men parkeert hun vette auto’s (o.a. Tesla) in omliggende straten (Eikstraat, Beukstraat)
Benieuwd naar wat de mensen in de naburige straten ervan vinden gezien de parkeerdruk daar toe zal nemen.
Als ik deze foto zie, snap ik het nut van de leefstraat compleet en vind ik het een gouden plan. Deze mensen hebben geen voortuin en mogelijk een klein achterplaatsje, als ik de buurt een beetje inschat.
Maar die in de Mendelssohnstraat is echt de allergrootste onzin die er is. Hij ligt er nu al een paar jaar, met een afgesloten straat voor auto’s als gevolg. Ook voor fietsers, zeker als de fietstassen vol zitten.
Ik heb een blokje omrijden prima over voor spelende kinderen en zelfs voor gezellig borrelende mensen als die nergens anders terecht kunnen. Maar ik heb er in die vijf (?) jaar dat die straat er is welgeteld één keer twee mensen zien zitten. En ik kom er dagelijks minstens drie keer langs met de hond. Het is ook volkomen onnodig. De huizen hebben flinke achtertuinen en er is een park op 30 seconde lopen. Bovendien heb ik het idee dat minstens drie kwart van de bewoners een groot deel van de tijd op vakantie is.
Waarom deze rant? Ik baal er een beetje van dat mensen zich openbare ruimte toe-eigenen, ten koste van anderen, en dan ook nog eens onnodig én zonder gebruik te maken van de voordelen.
Lieve vergunningsverleners van de gemeente: als jullie meelezen, de volgende zomer graag ‘neen’ tegen een vergunningsverzoek van deze specifieke leefstraat. Want het is onzin.
@Brunel – Het heeft er iets mee te maken omdat mensen soms op ideeën worden gebracht als ze andere mensen iets zien doen.
De lindestraat ? Om de hoek ligt het wilhelmina park ruimte zat .
Mijn bedenkingen bij het concept leefstraten:
Als omwonende ervaar ik vooral de nadelige kanten van een leefstraat in mijn buurt. Waar de voordelen vooral bij de betrokken straat terechtkomen, schuiven de lasten door naar de omringende bewoners.
1. Verplaatste parkeerdruk
Bewoners van de leefstraat parkeren hun auto’s nu in de aangrenzende straten. Dit betekent dat wij opeens te maken hebben met meer auto’s voor de deur en een grotere parkeerdruk, zonder dat wij daar zelf voor hebben gekozen.
2. Geluidsoverlast
Doordat kinderen en volwassenen de leefstraat intensief gebruiken, is er meer spel- en stemgeluid, zeker in de weekenden. Voor wie ernaast woont, betekent dit dat de rust in de eigen straat juist afneemt.
3. Bestelbusjes en bereikbaarheid
Bezorgdiensten en monteurs parkeren vaak vlak bij de afsluiting, soms met draaiende motor. Dit levert niet alleen extra geluid, maar ook onnodige uitstoot op.
4. Geen merkbare voordelen voor omwonenden
Terwijl de leefstraatbewoners profiteren van extra ruimte en gezelligheid, ervaren wij als buren alleen de overlast. Voor ons levert het concept in de praktijk geen enkel voordeel op.