Het aantal auto’s in Utrecht neemt sneller toe dan het aantal inwoners. Dat blijkt uit gemeentelijke metingen, waarmee de voortgang van het Mobiliteitsplan 2024 wordt gevolgd.
Uit cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) blijkt dat het aantal particuliere personenauto’s met 0,8 procent groeide van augustus 2023 tot januari 2025, terwijl de Utrechtse bevolking met 0,6 procent toenam. Op 1 januari 2024 stonden er 109.513 particuliere auto’s geregistreerd, 861 meer dan een jaar eerder.
De verschillen per wijk zijn groot. In de binnenstad en Oost daalde het autobezit, terwijl er in Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn juist meer auto’s bij kwamen. Ook binnen subwijken geldt dat hoe dichter het bij de binnenstad ligt, hoe lager het autobezit is.
Uit de Inwonersenquête van 2023 bleek echter dat steeds meer huishoudens geen auto hadden. In 2019 gold dit voor 33 procent van de Utrechters en in 2023 voor 36 procent, wat het hoogste percentage is sinds de metingen zijn begonnen. De cijfers van de RDW wijzen echter op een groei in autobezit na 2023. Aangezien de cijfers van de RDW recentere ontwikkelingen aantonen, worden deze in de monitor aangehouden. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente. De Inwonersenquête van 2025 loopt momenteel nog.
Sterke groei elektrische auto’s en fietsen
Elektrische auto’s winnen snel terrein in de stad. Tussen 2024 en 2025 steeg het aantal van 10.213 naar 13.075, een groei van 28 procent. Daarmee had in 2023 bijna één op de tien Utrechters een elektrische auto in het huishouden, bijna een verdubbeling sinds 2019. Daarnaast had 18 procent van de Utrechters in 2023 een elektrische fiets en 1 procent een speedpedelec.
Deelmobiliteit: wisselend beeld
Het gebruik van deelvoertuigen in Utrecht laat een gemengd beeld zien. Het aantal deelauto’s daalde in 2024 met 15 procent doordat weinig gebruikte auto’s uit het aanbod verdwenen. In totaal werden er 826 commerciële deelauto’s aangeboden in 2024. Of ze ook minder vaak gebruikt werden, is niet bekend.
Bij deelfietsen was juist een duidelijke groei zichtbaar. Het gebruik van deelbakfietsen nam in 2024 met meer dan duizend reserveringen per maand toe in vergelijking met 2023, al verdween dit aanbod door het faillissement van Cargoroo. De OV-fiets blijft veruit het populairst. 36 procent van de Utrechters maakte hier gebruik van, tegenover 11 procent voor de elektrische deelfiets en 7 procent voor de deelbakfiets.
Daarnaast groeide de populariteit van deelfietsen in 2024 met 24 procent ten opzichte van 2023 en kwamen er vijf nieuwe mobiliteitshubs bij. In totaal telt de stad nu 19 locaties waar deelauto’s en -fietsen beschikbaar zijn. Ondanks het (tijdelijk) wegvallen van deelbakfietsen en de afname van deelauto’s, nam de totale deelmobiliteit in Utrecht daarmee verder toe.
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht presenteert nieuwe mobiliteitsplannen; Dit zijn de belangrijkste punten
De gemeente Utrecht heeft nieuwe plannen gepresenteerd voor de mobiliteit in en rondom de stad.…
Deelbakfietsen keren binnenkort terug in Utrecht; deel tegen lager tarief aangeboden
De deelbakfietsen keren binnenkort terug in de stad Utrecht, nadat vorig jaar alle deelbakfietsen waren…
Alle deelbakfietsen van straat gehaald in Utrecht vanwege faillissement
Alle voertuigen van deelbakfietsaanbieder Cargoroo zijn dit weekend van straat gehaald in Utrecht. De fietsen…
Meer deelvervoer in Utrecht en omstreken per 2026; ook bakfietsen terug
De gemeente Utrecht wil per 2026 meer deelvervoer in de stad. Naar eigen zeggen wordt…
20 Reacties
ReagerenTja.
Als een stad exclusief bouwt voor de rijken dan komen er automatisch meer e-auto’s en gaan mensen vervoer minder huren, behalve diegene die in de vervoersarmoede worden gedwongen en dus vervoer moeten huren.
@koelhoofd: bedoel je dat er in LR rijken wonen??? ben je er wel eens geweest?
Ik durf de stelling wel aan dat hoe rijker, hoe meer je in het centrum woont (of in oost) en hoe groter de kans dat je géén auto hebt.
Deelvoertuigen zijn op zich niet verkeerd maar om nu geregeld in een auto te stappen waar velen voor mij ingereden hebben en hoe is dan de Hygiëne in de auto? Sorry, maar ik hebdan liever een eigen auto.
Prima als je deelauto’s zoals bij TIER ook gewoon achter kunt laten op de bestemming ipv hem terug te moeten brengen. Is niet altijd handig.. Verder.. breng de deelscooter terug, en please meer deelvervoer in randgemeenten waar het OV al zo slecht is! Om de kwaliteit te waarborgen – déprivatiseren die zooi en maak het een provincieaangelegenheid, als je toch zo graag je duurzame 2036 whatever doelen wil halen.
@sj hoe is géén auto (of twee) hebben rijkdom? Als ik ergens een keer moet zijn waar het OV tekort schiet of tergend langzaam is, en dat is in heel veel gevallen, zou ik mn koets al missen. Dan ben je misschien niet rijk genoeg voor een eigen oprit of garage in het centrum.
Vrij simpel: Meer mensen blijven bij hun ouders wonen omdat ze geen woning kunnen vinden/betalen. Gevolg is dat er meer autos bij komen per huishouden.
Koren op de molen van de Utrechtse ambtenaren om nog vreemdere besluiten te nemen….
Het lijken me nogal marginale verschuivingen om enige conclusie op te baseren.
@sj
Gaat het over LR dan?
@ Nico
Zelf in een deelauto’s gereden en nooit problemen gehad qua hygiëne of anderszins.
@sj, de stelling klopt aangezien in het artikel al staat dat in de binnenstad en in oost het autobezit is gedaald. En laten daar inderdaad de rijkste mensen van Utrecht wonen. Koelhoofdje heeft dus zoals gewoonlijk ongelijk.
Het aantal auto’s is nog niet eens zo relevant, wel wordt er veel mee gereden en waar. Als ik s ochtends door Utrecht fiets heb ik altijd het idee dat het een klein provinciestadje is zo rustig.
Feiten zijn voor deze gemeente ook maar een mening, daar hoef je niet perse rekening mee te houden gelukkig. Gewoon negeren en doorgaan in je eigen bubbel. Minder ruimte voor meer auto’s. Deugen is belangrijker dan logica. Meer kinderen? Minder opvang. Meer zieken? Minder ziekenhuisbedden. Tijd voor verkiezingen. Nog een half jaartje.
@SJ
Leidsche Rijn scheelt qua inkomen niet zoveel met Oost:
https://allecijfers.nl/ranglijst/hoogste-en-laagste-inkomen-per-wijk-in-de-gemeente-utrecht/
Verschil is dat er in Leidsche Rijn veel meer ruimte is (en (nog) geen betaald parkeren)
@ KH.
Mijn hemel, mijn hemel.
Zo de wind staat, waait zijn mening. Eindeloze litanieën over de kippenhokken die ons bestuur laat neerzetten. En nu opeens bouwt de stad exclusief voor de rijken. De wispelturigheid van Trump is niets vergeleken bij het opportunisme van deze DUIC-toetsenbordridder.
Als je voor je werk een auto nodig heb kan je beter niet in de stad Utrecht gaan wonen en als je er al woont beter snel naar een auto pro gemeente kan verhuizen.
@ JdV
Laten we aldus hopen dat VVD, BBB, en PVV onze stad dan even voortreffelijk gaan besturen als zij het afgelopen jaar dit land hebben geregeerd. Wat zal Utrecht daar van opknappen. Want laten we eerlijk zijn: aan daadkracht en effectiviteit heeft het deze partijen niet ontbroken.
Zolang de bijtelling voor een “auto van de zaak” zo hoog is dat je deze zakelijke auto uitsluitend zakelijk gaat rijden, omdat de kosten voor die luttele privé-kilometers niet opwegen tegen het aanhouden van een privé-auto zullen veel mensen die een zakelijke auto nodig hebben voor hun werk er een tweede goedkoop autootje bijhouden.
Dit is het gevolg vaneen besluit van rijkoverheid. Kan de gemeente weinig tegen doen, behalve: een heel goede en gratis parkeeroplossing aan de rand van de stad, met toezicht en goede en frequente verbindingen naar de stad – zowel centrum als naar de wijken.
Daarnaast zou de gemeente een wissel-optie moeten voorstellen om de parkeervergunning in het weekend om te zetten naar een andere auto dan doordeweeks. Dan hoef je niet twéé vergunningen te kiezen (duur), en maak je het aantrekkelijk slechts één auto “bij huis” te hebben. Wat weer parkeerruimte in de stad scheelt. En dit kan divifaal supereenvoudig worden uitgevoerd. Mits een welwillende gemeentebestuur. Maar de kans is dat het gemeentebestuur het grootste obatakel vormt voor het impkementeren van oplossingen.
@JdV ik zal je een geheimpje vertellen, landelijk zijn er al een tijdje rechtse partijen aan de macht. Niet verder vertellen hoor. Feiten vond je belangrijk toch?
@lecoqsportif: ik zal je een geheimpje vertellen. DUIC staat voor De Utrechtse Internet Courant. Niks landelijks aan. In Utrecht is links al heel lang aan de macht. Vandaar de 100 miljoen schuld en chaos op elk gebied. Niet verder vertellen hoor. Feiten vond je belangrijk toch?