Aantal verkeersongelukken in Utrecht toegenomen ten opzichte van voor corona; gemeente komt met campagne Aantal verkeersongelukken in Utrecht toegenomen ten opzichte van voor corona; gemeente komt met campagne

Aantal verkeersongelukken in Utrecht toegenomen ten opzichte van voor corona; gemeente komt met campagne

Aantal verkeersongelukken in Utrecht toegenomen ten opzichte van voor corona; gemeente komt met campagne
Archiefbeeld van een ongeluk in Overvecht. Foto DUIC
Nu het na corona weer drukker is op de wegen in Utrecht, neemt ook het aantal ongelukken in het verkeer weer toe. Dat is terug te zien in de Voortgangsrapportage Verkeersveiligheid die de gemeente elk half jaar maakt. In vergelijking met de cijfers van het jaar voor corona is er een toename van het aantal verkeersongevallen, hoewel de aantallen gewonden en doden zijn gedaald. De gemeente komt dit jaar met een campagne waarin het belang van 30-kilometerwegen wordt uitgelegd.

Nu het na corona weer drukker is op de wegen in Utrecht, neemt ook het aantal ongelukken in het verkeer weer toe. Dat is terug te zien in de Voortgangsrapportage Verkeersveiligheid die de gemeente elk half jaar maakt. In vergelijking met de cijfers van het jaar voor corona is er een toename van het aantal verkeersongevallen, hoewel de aantallen gewonden en doden zijn gedaald. De gemeente komt dit jaar met een campagne waarin het belang van 30-kilometerwegen wordt uitgelegd.

Het aantal verkeersongevallen in Utrecht steeg in 2022 dus ten opzichte van het laatste jaar voor corona, 2019. Vorig jaar telde de politie op de Utrechtse wegen 1.783 ongelukken. Daarbij vielen 340 gewonden. In 2019 ging het om 1.736 ongelukken, waarbij 410 gewonden vielen.

In de coronajaren 2020 en 2021 gebeurden er minder ongelukken: in 2020 waren er 1.493 ongevallen en in 2021 1.498 ongevallen. Afgelopen jaar vielen bij de ongelukken minder gewonden dan in 2020 (367 slachtoffers), maar meer gewonden dan in 2021 (290 gewonden).

Tekst loopt door onder de grafiek

Bron: gemeente Utrecht

Maatregelen

De gemeente komt dit jaar met een campagne voor 30 kilometer per uur, met als slogan: ‘030 gaat voor 30’. Met de campagne wil de gemeente uitleggen wat de belangen zijn van 30 kilometer per uur rijden en laten zien wat 30-kilometerzones de stad opleveren.

Voor een veiligere verkeerssituatie maakte de gemeente afgelopen half jaar al onder meer van de Bastionweg een 30 kilometer per uur fietsstraat. Ook werden er op verschillende plekken drempels en zebrapaden aangelegd. Nu wordt er nog gewerkt aan de herontwikkeling van onder andere de Kanaalstraat, Westelijke Stadsboulevard en Amsterdamsestraatweg.

Bezorgdiensten

Verder blijkt dat de gemeente meldingen binnenkrijgt van Utrechters die zich niet veilig voelen door verschillende bezorgdiensten in het verkeer. De gemeente is op zoek naar een oplossing voor die overlast.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Prachtig nieuws dus. De fietsboulevards leveren exact de resultaten die velen al hadden voorspeld. Wat kan statistiek en wetenschap toch mooi zijn.

  2. Rob H.

    Overal binnen de stadgrenzen de maximum snelheid terugbrengen naar 30 km/u. Een verdubbeling van boetes voor snelheidsovertredingen. Automobilisten willen hun verantwoordelijkheid maar niet nemen. Wie niet horen wil, moet maar voelen.

  3. Sjaak

    Mag ik even lachen??? Bewoners in de Adelaarstraat en Willem van Noortstraat pleiten al jaaaaaren voor een 30 km zone. De gemeente geeft geen sjoege!!!
    Tegelijkertijd wel een campagne 030 gaat voor 30. Wat een huichelarij

  4. Berk

    Je kan ook gewoon gaan handhaven

  5. Lombokker

    – “de gemeente komt met een campagne”
    – “er worden drempels en zebrapaden aangelegd”
    – “wordt er nog gewerkt aan de herontwikkeling”
    – “de gemeente is op zoek naar een oplossing”

    Blablablabla . . . . . ga nou eindelijk eens HANDHAVEN !

  6. JdV

    Zoals bekend ben ik groot voorstander van handhaven. Wel consequent graag. Dus: geen licht op fiets? Bekeuring. Fietsen met telefoon in hand? Idem. Fietsen door rood? Idem. Fietsen tegen de richting? Idem. Geen richting aangeven? Idem. Te snel? Idem.
    Waar fiets staat mag uiteraard ook auto staan.

  7. Johan

    Het gemeentelijke dogma is dus: 30 km/uur is veilig. Maar ondanks het invoeren van steeds meer 30 km-wegen stijgt het aantal ongevallen.
    Zou dat misschien iets te maken kunnen hebben met het ontbreken van passende infrastructurele maatregelen?
    Je kunt wel overal fietsers voor de auto’s gooien om 30 km/uur af te dwingen. Maar misschien was het ‘ouderwetse’ concept van gescheiden verkeersstroken wel veel veiliger dan de huidige verkeerstombola op al die fietsstraten.

  8. Yoshua

    Hoogste tijd om de parkeervergunningen aan te passen naar een eerlijke prijs.
    8 m² mag best € 300 per maand kosten voor het parkeren op onze kostbare grond.
    Mensen denken te makkelijk, kopen een auto en denken dat het parkeren niets mag kosten.
    Laat Utrecht zich eindelijk eens ”op de kaart zetten” door het hoogste parkeertarief ter wereld in te voeren.
    Dan volgen andere moderne hippe steden het Utrechtse model direct.
    030 naar 30 is natuurlijk veel te snel, laten we gewoon maximaal 6 km invoeren dat is stapvoets.
    In een linkse stad is geen plaats voor automobielen.

  9. JdV

    Ha ha die yoshua. Prima plan. Graag ook invoeren voor wat betreft sociale huur. 8m2 mag best 300 per maand kosten voor het wonen op onze kostbare grond. 6km per uur is ook een top idee. Eindelijk verlost van al die fietsen!!! Ik zeg Yoshua for president!!

  10. Len

    Helmplicht in de auto!

  11. Marcel

    Wanneer gaan we gewoon is accepteren dat er ongelukken gebeuren? We leven met 18 miljoen mensen op een heel klein stukje etc etc. Wordt doodziek van het gedram van een paar bewoners die alles willen regelen voor andere bewoners waar niet om gevraagd wordt. En ja, 30 km met geen flits palen pm te handhaven voor de wet op je weet wel doet al gelijk zeggen: dat helpt geen zak.

  12. Koel Hoofd

    Onze gemeente is zo tranentrekkend dom als het over cijfers gaat. Het begint heel genant te worden want ze hebben stuk voor stuk een hoge opleiding gedaan, maar kennelijk hun bul gekregen met een pak cornflakes.

    De corona jaren zijn een anomalie, een afwijking dankzij (internationaal) politiek ingrijpen in de normale situatie. Je kan en mag daarom die cijfers niet als uitgangspositie of vergelijkingsmateriaal gebruiken omdat A half Nederland thuis opgehokt zat, en B buitenlandse studenten, expats en toeristen massaal wegbleven.

    Daarnaast is er ook een dip te zien in 2015, in 2014 nog 2.224 ongevallen, in 2015 slechts 2.098 maar in 2016 waren het er 2.242 (!). Dus meer ongevallen dan in 2014 en 2015 maar wel met minder gewonden dan in 2014 en 2015 NB!

    Dus, wat gebeurt er sinds 2014?
    Het aantal inwoners neemt gestaag toe terwijl zowel het aantal ongevallen als gewonden afneemt. Knip de jaren 2020/2021 er uit en je ziet het zelfde fenomeen als in 2014/2016, toch meer ongevallen maar wel met minder gewonden.
    Echter, het ligt wel in de lijn der verwachting dat het aantal fietsongevallen met ernstig letsel heel snel zal toenemen vanwege de eBike, FatBike en onaangepast asociaal fietsgedrag.

    Ergo, de hele stad hoeft geen 30km/u zone te worden, dat is een achterlijke politieke doelstelling welke de stad economisch ten gronde zal richten.
    Want de linkse importzeikerds jagen mensen hun straat uit, ons kneiterlinkse stadsbestuur jaagt bedrijven de stad uit en ons rechtsdraaiend linksgraaiend kabinet jaagt bedrijven het land uit. Zoveel intolerantie geeft een reputatie: Utrecht/Holland is really not the place to be…

  13. Eens

    @JdV – 9.56

    Ik ben het niet vaak, maar nu wel, helemaal met je eens, als zich juist gedragende fietser.

  14. Pee

    Laat die fietsers ook wegenbelasting betalen en richtingaanwijzers verplichten want de meeste zijn te beroerd om hun hand uit te steken.
    Automobilisten moeten ook eens leren fatsoenlijk richting aan te geven.
    Het is een bepaald type chauffeur wat telkens voor onveilige situaties zorgt en daar moet de rest voor boeten.
    Voor scooters moet er een verplichte APK komen want 9 van de 10 scooters is niet in orde .
    Dan word hun licht ,wat de tegenliggers vol in het gezicht krijgen ,tenminste op een fatsoenlijke manier gezet.

  15. Alex

    Dan moet de gemeente ook maar eens naar hun eigen ontwerp afdeling kijken. Want die weten van een simpele kruising, een iets te maken waarvan de voorrangsregels volstrekt onduidelijk zijn. De Marnixlaan is daarvan een goed voorbeeld, van 2 naar 1 baan, gevolgd door een soort rotonde welke geen rotonde is, en ook nog parkerende auto’s op een hoofdweg.

  16. cas

    @ yoshua, dus is een linkse stad is geen plek voor auto’s… Wordt nogal eng wanneer religie of stroming alles gaat bepalen voor een iedereen… dat heet dictatuur namelijk. Misschien wel leuk voor even, maar wat als de politiek stroming veranderd en er geen plek meer is voor linkse mensen ineens.

  17. Nina

    Autobezit in Nederland:

    2019: 8,5 miljoen
    2022: 8,9 miljoen

    Op zich logisch dat de ongelukken dan ook iets toenemen.

  18. Ernst

    Eens met @Alex 29/1/2023 – 15:56.
    Totaal gestoord om parkeerhaventjes te maken op de Marnixlaan – pardon Marnixboulevard.
    En dan ook nog met ‘stoeprand eilanden’ – ik weet niet hoe je dit anders moet uitdrukken – tussen elk vak van twee plekken, zodat je eigenlijk altijd achteruit moet insteken op deze hoofdroute. Ja, dat schiet lekker op.
    Verder bij de rotonde welke geen rotonde is een verkeerslicht dat geen verkeerslicht is… Echt totaal bezopen.

    Probeer ook eens de Vleutenseweg over te steken ter hoogte van de Billitonkade. richting van Koetsveldstraat. Lachen als het niet zo droevig was…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).