Bewoners Tuindorp-Oost hebben bepaald dat verkeerssituatie rond winkelcentrum wordt aangepast Bewoners Tuindorp-Oost hebben bepaald dat verkeerssituatie rond winkelcentrum wordt aangepast

Bewoners Tuindorp-Oost hebben bepaald dat verkeerssituatie rond winkelcentrum wordt aangepast

Bewoners Tuindorp-Oost hebben bepaald dat verkeerssituatie rond winkelcentrum wordt aangepast
De Valetonlaan. Bron: Google Maps
Een meerderheid van de bewoners en ondernemers van het Utrechtse Tuindorp-Oost heeft ervoor gekozen dat onder meer de rijrichting op de Valetonlaan wordt omgedraaid. Dat blijkt uit een draagvlakmeting die op verzoek van de gemeenteraad is uitgevoerd.

Een meerderheid van de bewoners en ondernemers van het Utrechtse Tuindorp-Oost heeft ervoor gekozen dat onder meer de rijrichting op de Valetonlaan wordt omgedraaid. Dat blijkt uit een draagvlakmeting die op verzoek van de gemeenteraad is uitgevoerd.

De Valetonlaan loopt langs het in 2019 vernieuwde winkelcentrum de Gaard. Het merendeel van de bezoekers die met de auto komt, zet het voertuig neer op de hoofdparkeerplaats aan de Kapteynlaan.

“Er zijn echter bezoekers die via de Valetonlaan proberen een parkeerplaats bij de achteringang van het winkelcentrum te vinden, omdat hier de ingang van de Albert Heijn zit”, schreef de gemeente eerder in een wijkbericht. “Zo parkeert men bijvoorbeeld gehaast op de stoep en op invalideparkeerplaatsen.”

De Utrechtse raad had daarom de opdracht gegeven onderzoek te doen naar het omdraaien van de rijrichting op de Valetonlaan. Als de maatregel zou worden genomen, zou dit ook gevolgen hebben voor de situatie op de kruispunten van de Obbinklaan en Wevelaan én Eykmanlaan en Valetonlaan.

Uitslag

Het draagvlakonderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research. Zo’n 1.900 bewoners en ondernemers van Tuindorp-Oost hebben eerder dit jaar een wijkbericht ontvangen met daarin een unieke stemcode, en zij konden van 9 tot en met 22 maart hun stem uitbrengen.

Er zijn uiteindelijk 518 stemmen uitgebracht en 297 daarvan (57,3 procent) waren op het aanpassen van de rijrichting op de Valetonlaan. 195 mensen (37,7 procent) zagen de plannen niet zitten en 26 omwonenden (5 procent) was het om het even.

Ontwerp

“Aangezien een meerderheid is voor het omdraaien van de rijrichting van de Valetonlaan met de bijbehorende noodzakelijke aanpassingen, gaan wij deze maatregel uitvoeren”, schrijft de gemeente Utrecht.

Er wordt de komende tijd een ontwerp gemaakt voor de nieuwe verkeerssituatie op de verschillende plekken rond winkelcentrum de Gaard. Als alles volgens plan verloopt begint de herinrichting in de derde kwartaal van dit jaar.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Chef Plongeur

    Kan iemand mij vertellen of deze stemming van de gemeente is uitgevoerd per bewoner, of opnieuw alleen per woning? (Dat laatste is in Noord-West eens voorgekomen: een ultiem ondemocratische methode die ervan uitgaat dat ëén huishouden ook één visie moet hebben…)

  2. De count

    Haha chef. Ruzie met je vrouw los je daarna maar op. Omdraaien rijrichting gaat toch niet voorkomen dat men bij de ingang van de appie parkeert?

  3. S

    @chef: huishoudens met twee visies zijn over het algemeen geen enorm lang leven beschoren

  4. Martin

    Er bestaan adressen/woningen met meerdere huishoudens.

  5. Nina

    Ik maak mij ernstige zorgen over de inzichten van projectontwikkelaars en de verkeerskundige van de gemeente.

    Dit winkelcentrum bediende eerst de buurt en tegenwoordig de wijk. Dat trekt dus ook meer auto- en fietsverkeer aan.

    Vervolgens komt de ingang van de AH – met één van de grootste omzetten van Nederland – aan de krappe achteringang van het winkelcentrum ver weg van de grote parkeerplaats en met onvoldoende fietsparkeerplekken. Gewoon een slecht idee dus.

    Je kunt van mijlenver aan zien komen dat mensen altijd in de buurt van de ingang van de AH willen parkeren en niet eerst de hele corridor door willen lopen vanaf de geplande grote parkeerplaats.

    Het is geen hogere wiskunde of zo 🙄.

    Maar….. het geld is inmiddels verdiend en nu zitten de omwonenden met de door henzelf voorspelde ellende en de gemeente met de “oplos”kosten. En bedankt.

    Nog een tip voor de gemeente en de ontwikkelaar: participatie is NIET de zorgen van omwonenden over een bouwplan aanhoren en er vervolgens niets mee doen.

  6. Obbinklaan bewoner

    @nina, eens!

    Hopelijk helpt het omdraaien van de rijrichting voldoende tegen het vele verkeer aan de obbinklaan en het vele onjuist parkeren. Daarnaast moest de gemeente inderdaad eerst eens goed naar de buurt luisteren voordat ze een herontwikkeling doorvoeren. De ingang van de AH, de dagelijkse late openingstijden en de te brede obbinklaan die als racebaan wordt gebruikt zijn allemaal consequenties hiervan. Op de stoep word je uitgescholden door fietsers die vinden dat jij maar opzij moet. Er zijn veel meer hangjongeren met geluidsoverlast en prullenbakken lijken moeilijk vindbaar. Daarnaast de AH karretjes die overal achtergelaten worden. Dit is geen woonwijk meer maar een winkelgebied. Gemeente en ook AH denkt voornamelijk aan de euros. Naast de rijrichting moet er ook gehoor gegeven worden aan de andere zaken. Gemeente Utrecht, dit is stap 1, op naar de volgende stappen.

  7. Marijke

    Nou,geen probleem om na de boodschappen door de normale doorgaan te lopen en je boodschappen mee te nemen naar de grote parkeerplaats hoor.Je kan je kar ook prima kwijt.

  8. Len

    Democratie in een notendop. Krap aan een kwart kiest ervoor om in het vooropgezette frame hun stem uit te brengen. En de rest vindt er het zijne van. Toch is het resultaat van deze marginale groep stemmers bindend en moet iedereen daar vervolgens de last van dragen.

  9. Nam

    Als direct omwonende heb ik op naam gestemd dus t is per bewoner gegaan. Gelukkig zijn de meeste mensen het ermee eens dat de plannen van de gemeente ism de ontwikkelaar grotendeels in het belang van de commerciële partijen is. De rijrichting omdraaien is een goede start om die 1200-1600 auto s per dag waarvan 90% inrijdt om boodschappen te doen verminderd gaat worden, allermooiste zou zijn dat AH de uitgang aan de kant van de Kapteijnlaan maakt zodat bezoekers daar hun winkelkarretje kunnen uitladen en parkeren. De belasting voor de wijk van een AH die inmiddels een zeer brede functie heeft voor 8 wijken en omliggende kleinere gemeenten is niet in verhouding met de parkeer en verkeer circulatie faciliteiten rondom de Gaard. Hierdoor ontstaat onevenredig veel druk op vooral de Obbinklaan. Handhaving, herinrichten en bewoners parkeren zal ook helpen om degenen die dicht bij de ingang willen parkeren te weren. Eerdere sluiting van AH naar 20.00 ipv 22.00 zal ook helpen omdat ook tussen 20.00-22.00 erg veel overlast is van ‘hele kleine boodschappen doen’ met dito verkeersgedrag ( veel te hard rijden, asociaal parkeren etc), gemeente Utrecht jullie zijn nu aan zet om ervoor te zorgen dat onze wijk weer leefbaar wordt!!

  10. Bewoner aan Obbinklaan

    Beste Len, dus jij wilt zeggen dat bij verkiezingen de uitslag ook niet geldig is als niet alle kies gerechtigden ervoor kiezen hun stem uit te brengen? Iedereen in de hele wijk ( heel groot gebied) heeft de kans gehad om te stemmen, dat mensen daar geen gebruik van willen maken is hun goed recht. Maar de uitslag is heel duidelijk…de meerderheid van de stemmers is het eens met het omdraaien van de rijrichting.

  11. Martin

    Omdraaien van rijrichting gaat niet veel oplossen. Mensen rijden een rondje door de wijk en gaan nu andersom rijden. Daarnaast krijgt men het verkeer dat de wijk verlaat zonder naar de AH te gaan erbij.

  12. W

    @len: ja, zo werkt democratie. Niet stemmers tellen niet mee. En die moeten dus verder ook niet zaniken achteraf.

  13. Janssen

    @ len

    Dat democratie een vooropgezet frame is (waarin de uitslag al vast staat bedoel je waarschijnlijk) is iets dat je jezelf waarschijnlijk hebt laten aanpraten door mensen die juist de democratie uit willen hollen (ook mensen van bepaalde politieke partijen tasten de democratie aan). Jij geloofd daar nu al in en dus wordt het een self fullfilling prophecy.

    Wat je daar tegen kan doen? Stemmen dus. Of moties inbrengen, of belangengroepen of partijen oprichten, of lid worden van een partij (actief).

  14. Nam

    @Len, beste Len,
    Democratisch betekent dat iedereen stem gerechtigd is vanaf 18…de meeste stemmen gelden, onafhankelijk van de opkomst. Dat mensen hier geen gebruik hebben gemaakt van hun stemrecht doet dus niets af aan de zeer duidelijke uitslag. De Gaard is veel te groot geworden voor de omliggende infrastructuur, daar hebben erg veel omwonenden last van. Door deze maatregel zal het verkeer iig minder door de wijk rijden, wat de leefbaarheid ten goede gaat komen

  15. Len

    Ik vind er niks van, ik geef het alleen aan. Of dat iets goeds of slechts is dat kan enkel de weerbarstige praktijk bewijzen.

  16. Toine Goossens

    De gemeenteraad heeft voor De Gaard en bestemmingsplan vastgesteld waar tijdens de uitvoering van het project is afgeweken. De Valetonlaan zou niet rechtstreeks op de Eykmanlaan worden aangesloten. Dat was om te voorkomen dat automobilisten gemakkelijk bij de ingang van de AH konden komen.

    De gemeentelijk projectleider besloot om die dure aansluiting van de Valetonlaan op de Eykmanlaan te schrappen. Daarmee week hij op eigen houtje af van het raadsbesluit. De raad is daar ook niet over geïnformeerd. Die ontdekte dat nadat bewoners een beroep op de raad deed wegens schending van een democratisch genomen besluit.
    Vervolgens heeft de wethouder verkeer en mobiliteit ca. 20 maanden geleden een aanpassingsbesluit door de raad gejast. De raad heeft toen op verzoek van de oppositiepartijen het college opgedragen om de buurtbewoners te raadplegen over de rijrichting die zoveel overlast veroorzaakt.

    Die raadpleging heeft nu plaats gevonden en op grond daarvan wordt de rijrichting gewijzigd. Zo werkt dat als een ambtenaar zijn eigen zin doordrijft. Democratische besluiten gaan voor. gaat voor.

    U kunt hier bijlage 14 met het functioneel ontwerp raadplegen en zelf constateren hoe de bewoners hier bij de neus werden genomen.

    https://www.planviewer.nl/imro/files/NL.IMRO.0344.BPDEGAARDTUINOOST-VA01/b_NL.IMRO.0344.BPDEGAARDTUINOOST-VA01_tb.html

  17. Nina

    @ Bewoner aan Obbinklaan

    De enige echt goede oplossing is de achteringang van het winkelcentrum permanent sluiten.

  18. Nina

    Als de rijrichting wordt omgedraaid, is het probleem dat men bij het uitrijden van de Valetonlaan op rechts GEEN zicht heeft op de stoep en het fietspad.

  19. Roel Bennink

    @Nam

    Even wat objectieve informatie:
    – de stemming ging per huishouden, met één stem per huishouden.
    – er gaan geen 1200-1600 auto’s per dag door jouw stukje Obbinklaan, maar 83 richting west en 605 richting oost. Bron: I&O-research, vooraf niet gedeeld met bewoners.
    – dat 90% inrijdt om boodschappen te doen is speculatie; op dit moment is de Valetonlaan de enige toegang tot de wijk vanuit het noorden.
    – 300 voorstemmers is van 1900 huishoudens geen meerderheid. 1400 niet-stemmers zijn de meerderheid.
    – alle stemmers zijn aantoonbaar slecht voorgelicht.
    – alternatieven zijn niet afgewogen.

  20. Piet

    @Nina, dan dien je daar je rijgedrag op aan te passen. Hopelijk zet de gemeente er genoeg signalen zoals een stopbord/-streep en handhaaft men eens.

  21. Toine Goossens

    @Roel Bennink,

    Objectief zegt u van u zelf???? Het is exact volgens democratische regels verlopen. Leg u neer bij de uitslag.

  22. Statler

    @ Piet
    op de kruising Valetonlaan/Eykmanlaan is een uitritconstructie. Stopbord /-streep dus niet nodig.
    @Nina heeft gelijk, zicht naar rechts is daar matig. Ik voorzie ook wat fietspad blokkerende auto’s die de Eykmanlaan op willen.
    @Toine Goossens: helder verhaal, verschaft wat duidelijkheid.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  23. Bewoner Voordorp

    Is het niet veel simpeler om de parkeerplekken aan de Valetonlaan en de Obbinklaan (grotendeels) op te heffen? Zoveel plekken zijn dat niet en er is genoeg capaciteit op de grote parkeerplek (ik zie het daar zelden vol staan). Dan heeft het geen zin meer om daar naar een parkeerplek te zoeken. Wellicht alleen wat invalidenparkeerplekken overlaten en een aantal die nodig zijn voor omwonenden. Met de ruimte die vrijkomt kun je dan wat leuks doen, groen inrichten of zo.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).