Maandag wordt de eerste paal geslagen voor de nieuwe wijk Merwede, de grootste autovrije stadswijk van Nederland. Eigenlijk zou de bouw al begin 2023 starten, maar onder meer gerechtelijke procedures zorgden voor de nodige vertraging.
De bouw begint met de eerste 189 woningen, die naar verwachting in 2027 worden opgeleverd. Een definitieve opleverdatum voor de volledige wijk is nog niet bekend. Oorspronkelijk zou de bouw begin 2023 starten, maar juridische procedures zorgden voor vertraging.
‘Groen en duurzaamheid’
Merwede verrijst tussen het Merwedekanaal en Park Transwijk en biedt straks plaats aan zo’n 12.000 bewoners. De wijk omvat 6.000 koop- en huurwoningen in verschillende prijsklassen, waaronder 1.800 sociale huurwoningen. Er komt een mix van hoog- en laagbouw.
De nadruk ligt op groen en duurzaamheid. Merwede wordt volledig autovrij en krijgt veel stadstuinen en wandelpaden. Waar mogelijk wordt beplanting toegevoegd, en meer dan de helft van de woningen krijgt groene daken. De overige daken krijgen zonnepanelen.
Naast woningen komen er diverse voorzieningen, waaronder winkels, horeca, kinderopvang, kantoren, sportfaciliteiten en twee supermarkten. Ook worden er twee basisscholen, een middelbare school, twee gezondheidscentra en een buurtcentrum. Langs het Merwedekanaal wordt bovendien een park aangelegd.
Warmte uit Merwedekanaal
Merwede wordt op innovatieve wijze verwarmd: een installatie haalt warmte uit het water van het Merwedekanaal. Volgens de gemeente is dit de eerste keer dat deze techniek op zo’n grote schaal in Nederland wordt toegepast.
Alle woningen krijgen verder minimaal energielabel A+ en zijn vrijwel energieneutraal, wat betekent dat ze bijna alle energie die ze verbruiken zelf opwekken.
Merwedelijn
Merwede is onderdeel van een groter bouwproject waarin de gemeente Utrecht 63.000 tot 77.000 nieuwe woningen wil realiseren. Om dat te realiseren worden twee wijken gebouwd: Groot Merwede, waar Merwede onder valt, en Rijnenburg.
Om deze nieuwe woongebieden goed bereikbaar te maken, is de Merwedelijn gepland, een tramverbinding tussen Utrecht Centraal en Rijnenburg.
Hoewel de gemeente hierover een akkoord heeft gesloten met het Rijk, is er nog veel financiering nodig. Voor de eerste bewoners van Merwede blijft de komst van de tramlijn voorlopig dus toekomstmuziek.
Gekoppelde berichten

Plan Merwede in Utrecht aangepast na uitspraak Raad van State; woningbouw moet gaan beginnen
Het plan voor Merwede wordt gedeeltelijk aangepast. Dat heeft de Raad van State besloten nadat…

500 miljoen van het Rijk nodig voor ‘onmisbare’ Merwedelijn in Utrecht
De gemeente Utrecht en provincie Utrecht hebben met de Rijksoverheid om tafel gezeten over de…

Water uit Merwedekanaal gebruikt om Utrechtse wijk te verwarmen
Het water uit het Merwedekanaal wordt straks gebruikt om de zesduizend huizen van de nieuwe…
86 Reacties
ReagerenOh wat zijn we trots, tenminste de deugmensen die de ideale wereld willen creëren, tenminste volgens hun normen..
Over 25 jaar nieuwe probleem wijk, wie wil in zo’n verzameling konijnenhokken wonen voor bizarre prijzen?
Prachtig. Niets zo goed voor de waarde van woningen met eigen parkeergelegenheid als mega veel woningen zonder. Ga zo door!
Jammer dat de bereikbaarheid per openbaar vervoer weer een sluitstuk dreigt te worden, net zoals in de beginjaren van Leidsche Rijn. Rijk, Provincie en Gemeente, kom tot snelle overeenstemming voor dit innovatieve project!
Gaaf hoor. Ziet er leuk uit, goede locatie ook. De klagers met auto staat het vrij om een huis in Stadskanaal te betrekken.
Men beweert autovrij. Zijn er dan autowerende paaltjes/blokken bij alle toegangsroutes?
Hoop maar dat je geen 112 hoeft te bellen.
Ziet er goed uit!
Zou er wel willen wonen
De gemeente spreekt van hoog waardig o.v maar de beloofde metro bestaat uit bussen die alleen bereikbaar zijn door een drukke weg over te steken waar de bussen eerst aan de zijkant reden
Prima om een autoluwe (hoe met bezorgbusjes, hub?) te bouwen waar kopers vooraf weten dat het autoarm is. Dan is het een bewuste keuze. Want daar gaat het met het weghalen van parkeerplaatsen in bestaande wijken vaak mis.
Nou er komt veel groene daken bij alle gebouwde flats of iemand dat kan zien die groene daken.
Groen aan de gevels hier en daar een klimplantje en een struik in een plantenbak en waar normaal de auto’s staan komen nu al die fietsen te staan, omdat er nauwelijks boxen bij de woningen worden gerealiseerd.
Gelukkig is niet alles wat er in de nieuwe wijk Merwede gebouwd wordt klein en benauwd, de koop/huur prijzen zijn zeer riant!
Jajaja @ Sj.
Lekker makkelijk kletsen vanuit je jaren dertig woning. Lekker vrijblijvend de boel oppoken. Natuurlijk wil je daar niet wonen, want dat ga je helemaal niet doen beste man. Wat een fake-post.
Wordt volgens mij een erg mooie wijk. Mooi gebied ook. Aan het water…
Die tramlijn zou ik wel ff een priootje van maken. Dat is voor de ontsluiting en bereikbaarheid erg belangrijk. Maakt gelijk van Utrecht ook een grote stad ipv een uit de kluiten gewassen provinciestadje.
De reden dat parkeerplekken ruimte innemen en dat mensen elkaar niet op straat kunnen ontmoeten is een drogreden. Ze kunnen die appartementsgebouwen ook zodanig bouwen dat er onderin de kelder geparkeerd kan worden, maar dat is natuurlijk een keuze! Er gaat nu gebouwd worden, echter voor dat het OV daar goed geregeld is zijn we waarschijnlijk minstens 5 jaar verder, want dat pakt men meestal pas op als alles klaar is… Zorg eerst dat er goed ov is vanaf het begin, wellicht dat mensen er dan wel willen wonen, kan me zo voorstellen dat er nu niemand op zit te wachten.. Maar misschien dat er alleen mensen zonder rijbewijs gaan wonen….Voor Jan met de Pet zijn deze woningen al veels te duur, en die kunnen ook geen ov-kosten betalen… want die kosten reizen ook de pan uit, die blijven gewoon in hun 25 oude autootje rijden, dat wordt immers steeds goedkoper.
Fietswijk./ Ja want hulpdiensten hebben nooit een loper van dergelijke paaltjes.
Mooie uitbereiding voor de stad.
Autovrij en dus geen loodgieters, aannemers, stoffeerders, klussenbedrijven, pakkketbezorgers, en hulpdiensten. Voor een echte idealist is autovrij autovrij. Een vegetariër eet ook geen vlees. Veel succes en sterkte daar!
Merwerde (deelgebied 5) is 24 hectare, de hele mwkz is 65 ha.
Merwedem dat krijgt 12.000 inwoners?
12.000 inwoners op 24 ha, da’s 20 m2 ‘vrije uitloop’ per inwoner…
Cartesiusdriehoek, een slordige 5.000 inwoners op 13 ha ‘blue zone’, 26m2 vrije uitloop wat zo super gezond zou zijn dat de WHO het gaat onderzoeken…
https://www.duic.nl/algemeen/wordt-cartesius-ook-echt-de-gezondste-wijk-van-utrecht-de-who-gaat-het-onderzoeken/
Terwijl de eerste inwoners al weer weg willen…
https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-nieuwbouwappartementen-door-ontwerpfout-nu-broeikas-wie-verzint-dit~a08fb427/
Heeft iemand al op funda gekeken wat een huurhok in Wonderwoods moet kosten? Pvc vloer, gamma keuken en het gokhaltapijt in de gedeelde gang zitten bij de prijs inbegrepen…
Welkom in de ideale wereld van de ophokplofmens, super duurzaam, ecoverantwoord en goed voor wereldklimaat.
@ Leon en Sj: +1
Al dat gezeur van die verstokte automobilisten die maar niet willen accepteren dat de wereld is veranderd, en willen vasthouden aan hun oude, 20-ste eeuwse, waarden. Een nieuw autoluw tijdperk is allang aangebroken. Ik ben blij dat onze stad daarin voorop loopt.
@ fietswijk:
‘112’ zal heus zijn routes wel kennen. Die kunnen zonder uw steun, die ws. vooral voortkomt uit uw eigen belang (als autobezitter?)?!
Fantasties! Hoe minder auto’s hoe beter. Wat mij betreft dit in de hele stad invoeren!
Het summum in stedelijke ontwikkeling.. heel fraai en dat op loopafstand van de binnenstad en centraal station.. zou er ook graag willen wonen…chapeau, gemeente Utrecht!
Prachtig autovrij en heel succes alle leveringen van pakketdiensten, meubelbezorgers, keukeninstallateurs, verhuisbedrijven, etc etc
@fietswijk: precies! De binnenstad (ook autovrij) is een grote chaos. Als jaren geen vuil opgehaald, afgebrande gebouwen omdat de brandweer er niet in kan, tientallen doden omdat de ziekenwagen het gebied niet kan bereiken.
Goede aanpak. Voor de bouw is al duidelijk dat dit een autovrije buurt zal worden. Wie dus een eigen auto voor de deur wil, moet even verder kijken.
Deze wijk zal zeker een succes worden. De ervaring leert dat autovrije woonwijken heel gewilde en kindvriendelijke buurtjes kunnen zijn.
Fraai hoor!! Hier zou een prachtig gemêleerd wijk kunnen ontstaan waar verschillende culturen elkaar kunnen ontmoeten!
Hoe gaan we dat doen als de bewoners wat slecht ter been zijn??? Allemaal een scootmobiel omdat er geen auto’s mogen komen???
Ik ben het wel met Herman eens. Utrecht en prestige. Het wordt een Yuppenwijk want die brengen de kindjes met de bakfiets naar school en de rest bekijkt het maar. Volgens mij is dit geld door het riool spoelen.
waarom is er niet voor gekozen om wel plek te creeeren voor uitsluitend elektrische auto’s? volledig autovrij is een utopie
@Hans inderdaad typisch Utrechts dat hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) een afterthought is en de kosten ervoor weer gierend uit de hand gaan lopen. In Japan doen ze dat beter, eerst de HOV infra leggen en dan de wijk bouwen. Als men nou een beetje slimmer was had men met de aanleg van de situatie nu op de Europalaan hiermee rekening kunnen houden. Dit door ipv een gescheiden strook asfalt een tunnelbak aan te leggen voor de bus en later toekomstige metro, die daar later vanaf Transferium Westraven op aan had kunnen sluiten. Dan stond je vanaf daar met een paar minuten op Utrecht CS en kon je serieus snijden in de reistijd vanaf Vianen en Nieuwegein.
Er was zowaar nog geld voor ook, als de gemeente stopte met die dogmatische verkwistende anti-bereikbaarheidsprojecten, maar gewoon inzetten op waardevol HOV. Stel dat je als burger er iets voor terugkreeg. Vooruitzien is niet voor NPC carrierepolitici.
Anyway, lekker bussen dus tot 2060 voor de nieuwe bewoners, gelukkig heb ik zoals ieder ander verstandig mens gemotoriseerd vervoer en ben ik inmiddels verhuisd uit deze wijk.
Ben benieuwd hoe de parkeerdruk in de omliggende wijken gemonitord gaat worden ben bang dat dat helemaal uit de hand gaat lopen. En ook benieuwd hoe het fietsverkeer ingevuld gaat worden op de nu al gevaarlijk volle fietspaden.
Was laatst in de polder. Daar is ruimte zat voor een nieuwe stad.
Waarom persé allemaal op een onleefbaar kluitje in Utrecht? De binnenstad kan de inwoners nu al niet verwerken en onze gemeente blijft maar bewoners toevoegen 🤦♀️
Wat een hoogbouw. Ziet er voor mij niet vriendelijk uit op dit plaatje.
Fijn voor de mensen die in dat mooie nieuwe stadsdeel komen te wonen dat ze in ieder geval niet het risico lopen dat ze in de buurt van Herman een huis betrekken. Mensen die niet deugen, daar kan je maar beter maar ver uit de buurt blijven als je woongenot je wat waard is. En wanneer hij z’n heil in Stadskanaal gaat zoeken zoals Leon terecht voorsteld als goede verblijfplaats voor hem dan is heel Utrecht beter af.
@Leon: In Stadskanaal hangt meer sfeer dan dat hele Oostblok achtige nieuwbouwtraject
@fietswijk er heeft natuurlijk niemand bij de gemeente nagedacht over toegang voor hulpdiensten. Natuurlijk niet.
Heel erg benieuwd hoe deze wijk gaat worden. Ik woon er letterlijk naast aan de overkant van het water. Kan ook niet wachten tot de bruggen er liggen.
Wie zich nog afvroeg hoe ooit in hemelsnaam de Catharijnebaan heeft kunnen gebeuren krijgt hier een mooie herhaling van zetten, enkel aan de andere kant van het ideologische spectrum. Tijd om alvast te gaan sparen om deze wijk over een aantal jaar te ‘herzien’ qua visie.
Auto’s hebben de nieuwe bewoners van Merwede natuurlijk heus wel. Die parkeren ze in Transwijk en de Rivierenwijk. Die wijken mogen het gelag betalen.
Met z’n allen op een kluitje, hoog in gebouwen, als haringen in een ton, in een vervuilde stad, waarbij vervuilde lucht uit heel Nederland juist op die hoogte schade aanricht aan de longen. In zéér gehorige woningen waarbij je de wind van je buurman nog kunt horen en een hoestbui 6 verdiepingen beneden en boven je nog hoort. (geen grap). De nieuwe bouwmethode is waardeloos. Wat piepschuim achter een dun betonnen wandje. Autovrij? Mensen hebben ook een stem, en die houden ze niet meer in zoals 25 jaar geleden. Het normale spraakniveau is niveautje schreeuw. De boel zal smerig en goor worden, mensen leven als varkens, en vervuilen alles als z zo dicht op elkaar wonen. Wat ik zie is een betonnen hoge lelijke jungle, waar ik nog niet dood aangetroffen wil worden. Mij zul je niet in die omgeving tegenkomen. Wat een dystopische omgeving !
Wat fijn! De mooiste plekken zijn de plekken zonder auto’s!
Duic duld geen kritische noten. We zullen allen blij zijn met de grootste autovrije wijk in Nederland…
De nieuwe bijlmer
Voel me zeer bevoorrecht dat ik de keuze heb om er niet te wonen.
@Herman
Regeren is vooruit kunnen zien, da’s geen vereiste bij bestuurders zoals het bij autobestuurders wel is.
@JdV
Dat wordt dan binnenkort ‘cashen en wegwezen’ voor je?
Of denk je dat LR die autoloze dans gaat ontspringen?
@Leon@Sj
Artist impressions, fantasie boven werkelijkheid.
@Uw Naam
Het autoloze Vlieland is dan een betere habitat voor u dan Utrecht-tussen-de-snelwegen. Wel een hoedje op zetten, die zeemeeuwen kunnen heel precies kakken.
Nu wel snel met concrete plannen komen voor de tram.
Anders worden de plannen weer aangepast naar lagere dichtheid, dus minder woningen en hebben we weer zo’n busbaan.
Als vast staat dat er een tram (OV met grote capaciteit) komt, kan er in hoge dichtheden gebouwd worden, en dan dus ook in Rijnenburg waar die lijn verder naartoe loopt.
Heel belangrijk dus !!
@koel hoofd: geen idee, vertel het maar. Jij als bewoner van LR bent vast beter op de hoogte dan ik. Maar cashen, inderdaad. Nog een paar jaartjes want de waardestijging moet uiteraard volledig los gaan nadat de eerste bewoners van Merwede constateren dat ze toch liever gewoon 2 auto’s op eigen terrein kwijt willen. Zijn ze niet overgeleverd aan de grillen van de gemeente. Maar daar moeten ze uiteraard wel diep voor in de buidel tasten, KH. Ik zeg kaching! Heerlijk!
Waarom laat de moderatie hier altijd dezelfde jankmuilen hun eeuwige gezeik plaatsen. Gezeik dat hoofdzakelijk nergens op slaat, zoals klagen over bereikbaarheid voor mindervaliden (wat ze zelf niet zijn, noch interesse voor hebben, ze willen gewoon dat er een snelweg in elke woonwijk ligt) of zogenaamde impopulariteit van de maatregelen van een college dat elke verkiezing weer een meerderheid krijgt.
Gooi een slot op het luie, inhoudsloze gezever van deze nep-Utrechters. Geef ze een eigen stukje klaagmuur waar ze lekker elkaars azijn kunnen proeven.
In Amsterdam gaan diesel busjes de stad al niet meer in en dus zitten bewoners verstoken van allerhande installatiebedrijven. Merwede gebied zal duur worden om busje te parkeren en auto’s mogen dan ontbreken, je zal er struikelen over de tweewielers in het niet onderhouden groen. Want dat is te duur.
@ Leon
Zie hier het probleem van de hedendaagse maatschappij. Onwelgevallige meningen de mond willen snoeren middels een scheldpartij. Ik zou zeggen: neem een slok van je eigen azijn. Proost.
@de haas: je praat onzin! Die markt is veel te waardevol om links te laten liggen.
Mijn schilder komt tegenwoordig met een elektrocar. Die heeft het begrepen én een hoop klanten!
@Leon zie veel reacties zowel voor als tegen deze wijk.
Snap je reactie niet? Of wil je dat alleen voorstanders mogen reageren? Gezien je omschrijving van de tegenstanders (jankmuilen) vrees ik van wel.
@Leon dank voor je constructieve een tikje polariserende bijdrage.
Ik heb niet perse een voorkeur voor auto s. Maar een complete wijk omtoveren tot een kindvriendelijke gemeenschap zodat de kindjes lekker kunnen spelen … Dat lijkt mij de hel op aarde om in te wonen
Kudo’s voor Leon!!
Wat betreft parkeeroverlast: alles eromheen wordt betaald parkeren en Merwede bewoners krijgen daar geen vergunning.
Wat betreft parkeerplekken: de paar schaarse plekken gaat de gemeente voor grof geld verhuren. Maar die kunnen ze ook goedkoper beschikbaar stellen aan gehandicapten. Of aaibare beroepen zoals leraren. Of iedere ander die hard genoeg lobbyt.
Wat betreft ambulances e.d.: als je de plattegrond goed bestudeert, zie je dat alle woonblokken via brede stoepen bereikbaar zijn. Wel met paaltjes geblokkeerd hoop ik voor de bewoners, want anders gaan bezorgers daar non-stop overheen racen.
Wat betreft OV: metro zou natuurlijk mooi zijn, als het rijk betaalt, maar de bus is ook vrij vlot. Momenteel non-stop naar het station of een vrije busbaan, mogelijk komt er deze zomer eindelijk een halte bij De Nieuwe Defensie (zie artikel van paar jaar geleden).
En voor de speculanten: bij Max zijn nog wat losse plekken te koop.
Citaat @Leon:
‘Waarom laat de moderatie hier altijd dezelfde jankmuilen hun eeuwige gezeik plaatsen. Gezeik dat hoofdzakelijk nergens op slaat, zoals klagen over bereikbaarheid voor mindervaliden (wat ze zelf niet zijn, noch interesse voor hebben, ze willen gewoon dat er een snelweg in elke woonwijk ligt) of zogenaamde impopulariteit van de maatregelen van een college dat elke verkiezing weer een meerderheid krijgt.’
Dit is een super Trumpje. Blaffen, blaffen, blaffen. Klagen over de bereikbaarheid van mindervaliden is verboden. Ziet u wel eens een mindervalide in de binnenstad? Nee, die hebben hun les wel geleerd, die komen daar niet meer.
Ik nodig u uit @Leon, om eens bij een van de bejaarden, niet invalide doch niet mobiel, op bezoek te gaan en hen de begeleiden bij hun afspraak in het ziekenhuis. U regelt de regiotaxi, en u staat hen nabij om alles te begrijpen en tijdig bij de uitgang te zijn. Het kost hen een dagdeel voor één afspraak. Inclusief er naar toe fietsen kost u dat slechts een uur of 5. Dat is niet teveel gevraagd, toch?
Kunnen we de toekomstige bewoners vd wijk Merwede nog selecteren? Graag die mensen zonder auto dan! Iedereen die wel een auto heeft kan dan lekker naast de snelweg gaan wonen: N’ gein, Houten, Zeist, Driebergen. Werk je in Utrecht, dan is de (elektrische fiets jouw (gezonde) woon – werk vervoer. Probleem opgelost!
@ autohaters
We leven in de 21e eeuw, daar hoort goed vervoer bij, laat dat nou een auto zijn waar je ( bijna) altijd op kan rekenen. Waar je droog in zit, die je naar je werk brengt of je sportclub. Die je zware boodschapppen kan mee nemen, en die ook minder goed ter been zijnde mensen kan vervoeren. Kortom een uitkomst in de 21 e eeuw. En ja hoor….maak maar 30 km in de stad, maar kom niet met drogredenen als teveel fijnstof als je alles afsluit en stoplichten na 8 seconden op rood springen.
En waarom moet de stad nog groter, en dus duurder worden? hebben wij Utregters daarom gevraagd? zijn we daarin mee genomen?
Deze autovrije wijken hebben maar 1 doel, ander soort mensen trekken die vervolgens op dit College gaan stemmen, immers…ze werken thuis, of kunnen makkelijk per fiets op hun werk komen. Eigenlijk is er een ander woord voor, maar dat mag blijkbaar niet genoemd worden. Laat ik het dan zo zeggen….het is een groenslinks/pvda – D66-CHU plan, om nog jaren op het pluche te zitten!
En autohaters….verkoop je dure woning, en koop er een nog mooier huis voor terug in de Polder.!
@Massegast
Goed dat je dit probleem aankaart, daar hadden ze bij de gemeente Utrecht natuurlijk nog niet aan gedacht. Of misschien toch wel….
In zowel Transwijk als Rivierenwijk is het inmiddels betaald parkeren en de bewoners van Merwede zullen geen vergunning kunnen krijgen in de omliggende wijken.
Niet gelijk roeptoeteren als je niet weet waar je over praat.
Niet teveel aandacht besteden aan import als Leon. De echte Utrechter is al eeuwen een oprechte zeikerd dus import-Leon weet niet waar hij het over heeft. Was maar in Stadkanaol gebleve jochie.
Deze wijk is heel geschikt voor mensen die stads en zonder auto willen wonen. En minder geschikt voor mensen die dat niet willen! Die kunnen uitwijken naar zo ongeveer elke andere plek in Nederland en de wereld.
Mooi plan. Dit wordt een voorbeeld voor veel nieuw te bouwen woonwijken in andere grote steden. Het ontwerp straalt durf en allure uit.
Wat ik wil zeggen: dat die reactie van @ Leon een dieptepunt is bij dit item.
@Massegast die twee wijken hebben betaald parkeren. Denk niet dat mensen daar hun auto gaan zetten als ze die al hebben. Dat is onbetaalbaar.
Het was met de bouw van de Nieuwe Defensie hetzelfde liedje hier: te duur, te weinig parkeerplek, te lelijk, te hoog, niemand wil daar wonen, niemand wil dat betalen, wat een blamage, gemeente slaat de plank mis, wat een ellende. En zie: alles verkocht, de prijzen rijzen daar de pan uit, mensen supertevreden met hun huis daar. Maar blijf maar lekker tegen de bierkaai vechten mensen. Utrecht verandert en je kunt er niks aan doen.
Het valt mij wel op dat mensen de gelegenheid te baat nemen de eigen stokpaardjes te berijden, zelfs als die niet zoveel met het onderwerp te maken hebben. Terwijl het toch zo eenvoudig lijkt. Er zijn mensen die niet zonder auto kunnen of willen. Dat is niet de doelgroep. Er zijn mensen die wel zonder auto kunnen en willen. Dat is wel de doelgroep. Daarvan zijn er meer dan genoeg om van deze wijk een succes te maken. Goed OV zou helpen ja.
Wat een gezever. Je hòeft er toch niet te gaan wonen?
Ik vind LR ook niet te doen, maar ga toch ook niet daarover tekeer op dit forum?
De rode lap voor de “tegenstanders” is het autovrije – wellicht voortkomend uit rancune en afgunst. Zij zouden ook wel autovrij willen leven, lekker vanuit huis werken of met de trein willen reizen, de kinderen met de bakfiets naar school willen brengen. Maar ze zitten knettervast in hun hoofd. En dan gaan ze tekeer. Een soort trumpjes.
Pas als zo’n concept wordt uitgebracht op een markt waar geen woningnood is kun je zien hoe populair het echt is.
1) het autoloze concept.
2) een concept dat je veel geld betaald voor weinig woonoppervlak zeker als het ook voor locaties zou gelden die verder van het centrum liggen.
De naoorlogse flatwijken leken heel populair te zijn in de jaren ’60 totdat Nederland weer rijtjeshuizen ging bouwen, net zoals in het buitenland.
Over moderatie gesproken. Zou goed zijn als de moderator dat gescheld en ongepaste taalgebruik van @ Leon weert. Enig fatsoen mogen toch wel verwachten op deze site lijkt me.
Theoretisch fantastisch plan voor de liefhebber. Paar kleine praktische vragen;
(Deel)auto’s kunnen voor 1/3 van de inwoners aan de rand van de wijk geparkeerd worden. Moet ik dan wekelijks 4 bigshoppers met boodschappen een paar kilometer naar mijn voordeur slepen? Of rijdt iedereen dan op (elektrische) bakfietsen, brommertjes e.d? Hoe veilig is dat exact? En de winkels in de wijk, hoe worden die bevoorraad? Een pallet vol colaflessen onder de snelbinders lijkt mij wat opportunistisch. Hoe komen de bureaus eigenlijk in die kantoren? En archiefkasten? Of wat te denken van bijvoorbeeld contragewicht voor liften? Op een steekkarretje?
Zware pakketten niet thuis kunnen laten bezorgen idem. En een paar keer per week (jonge) kinderen met sporttassen of muziekinstrumenten door weer en wind brengen en halen. Lijkt me heerlijk in de zomer, maar dan? Geldt ook voor het afval, moet je een volle container naar de rand van de wijk brengen of mee in de tram? Een vuilnisauto mag er niet in lijkt mij. En hoe zit het (zoals vaker gezegd) met loodgieters, onderhoudt door nutsbedrijven, keukenboeren, stoffeerders, etc. ‘Even een schroevendraaier uit de bus pakken’ kost je een half uur wandelen. Denk dat die – net als in de binnenstad van Amsterdam- in veel gevallen gewoon niet meer komen. Elders immers werk genoeg.
Ik schud het maar uit de mouw. Maar als wij op dit platform deze knelpunten kunnen bedenken, hoe kan het dat mensen die hiervoor geleerd hebben dit niet kunnen?
Nou, Leon, omdat we leven in een vrij en democratisch land waar je je mening mag uiten. Zelfs als anderen het niet met je eens zijn. Gelukkig maar!
Zelf vind ik het juist heel erg fijn om ook een andere mening dan de mijne te vernemen. Je hoeft een andere mening alleen maar te respecteren overigens. Je hoeft die niet over te nemen. Dat scheelt weer.
@ jan
Met alle permissie. ‘De hel op aarde??’
Je misbruikt de term deze term op een werkelijk misselijkmakende manier. De hel op aarde is Gaza tegenwoordig. Deze woonwijk daarentegen is een gezegende plek jongeman. Kies maar waar je liever zou willen leven. Mind your words. Denk na.
Degenen die zo tegen auto’s zijn mogen met de bakfiets opgehaald worden bij ongelukken.
Die ‘nieuwe’ wijk word een flater van heb ik me jouw daar ,let maar op.
@ Leon: bis!
Ruim baan voor alles behalve de auto. Niet opgeven tot eenieder op de (elektrische) fiets rijdt. Nog goed tegen al die obesitas (van alle kantoorpersoneel) ook! Het spaart ze een sportschool uit, waar ze anders natuurlijk in hun auto naar toe rijden.
@jan, O nee een kindvriendelijke wijk! Als je een probleem met buitenspelende kinderen hebt verhuis je toch lekker naar een industrieterrein?
Het mooie van deze wijk is, dat hier mensen komen wonen die hier graag willen wonen!
Hard pratende mensen, met 3 auto’s, 6 kinderen en een rolstoel en/of scootmobiel krijgen zo meer plek op andere beter bereikbare locaties.
@thijs: slimme bijdrage!
Je vraagt je af waarom niemand anders daar aan denkt!
De binnenstad is ook autovrij, en toch worden daar ook winkels bevoorraad en pakketjes bezorgd. Raar he?!
Musschien weet je niet zo goed wat autovrij betekent?
Komt me bekend voor uit een project uit de jaren 60. In Amsterdam. Wonen in appartementen. Veel groen. Auto aan de rand van het groen parkeren.
In Amsterdam was het wel een iets grote schaal. De Bijlmermeer is natuurlijk wel een succes!
@W. De binnenstad is niet autovrij. Die is autoluw. Op sommige plekken is het voetgangersgebied. Ook daar mogen soms auto’s rijden helaas.
Misschien weet je niet zo goed wat autovrij betekent.
@eric: serieus?! Je gaat met de auto naar de sportschool. Triest man! Haha
Wie denkt dat zo opgehokt wonen wenselijk is, zou er goed aan doen eens een auto te huren en de provincies in te rijden.
Er is heel veel plek in de provincies om nieuwe steden te bouwen en/of een rand huizen om ieder dorp.
Onze (binnen)stad is inmiddels onleefbaar geworden door overbevolking en er worden nog eens 130.000 inwoners toegevoegd de komende jaren. De gemeente weet nu al niet hoe ze alle verkeersbewegingen moet managen. Ik vind dit compleet visieloos.
Het woningtekort moet landelijk worden aangepakt. Ik verwacht veel meer qua helikopterview van onze (lands)bestuurders.
Klinkt als een mooie wijk zonder al die Azijn Zeikers!
Ik zou er wel willen wonen.
Ik snap Leon wel; het zijn altijd dezelfden (Koel Hoofd, Jdv, Nina) die op een manier reageren die je vooraf precies kan uittekenen en waar meestal de intelligentie niet per se van afdruipt. Als je daar een keer pinnig op reageert, gaan ze luid tekeer over vrijheid van meningsuiting en over een ander geluid dat ook wel eens gehoord mag worden. Alsof de mensen die jullie politiek op je wensen bedienen landelijk niet op dit moment het beleid bepalen
@Utregter2
Heb dat uitgerekend, in Overvecht heeft de inwoner gemiddeld 200m2 vrije uitloop. Dat vindt het bestuur veel te veel vrijheid dus komen er meer flats bij zodat de bewoners minder vrijeuitloop hebben,
De scharrelende stadsmens wordt een opgehokte plofmens.
@JdV
Ideale winst maximalisatie, dat punt komt over 3 jaar. Nog ruim ver voor die nietshebbers in Merwede genoeg centjes hebben om uberhaupt 2 auto’s en parkeerplek op eigen terrein te kunnen betalen.
AI gaat hun werk overnemen, dat werkt 24/7 zonder emotionele problemen, klachten over onveilige emotionele werkomgeving en is nooit maar dan ook nooit ziek. En dat allemaal tegen minimum aan kosten. De aandelen zijn veelbelovend.
@eric
hear hear!
@Bulent
Wat let je?
Enige wat nodig is in deze dagen van hoge woningnood om in dat groene plofmensenbakfietsparadijs te kunnen wonen is: A) veel (eigen) geld voor een stukje betonnen vloer met muren ergens hoog in de lucht (slechte investering), of B) maximale inschrijftijd wachtlijst voor een (tijdelijke) huurwoning. Maar het zou me ook niets verbazen als statushouders voorrang zouden krijgen boven huurders met de maximale inschrijftijd wachtlijst.
Volgende kans wordt dan de Jaarbeurs, dat ligt nu nog op de tekentafels.
@thijs als ex-inwoner van deze wijk bekend met deze plannen:
1. De eerste regel: gij zult de dogma’s volgen. Dat betekent inderdaad parkeren bij Transferium Westraven en vervolgens een kilometer of 2 sjouwen met boodschappen, hond, kind middels OV of een deelbakfiets. Goud, toch?
2. Winkels in de wijk: Volgens plannen komen die er, momenteel zitten er 0 winkels in de wijk uitgezonderd de Subway. Heb geen idee wat voor winkels het precies gaan zijn, of dat een kleine buurtspar wordt of een grotere supermarkt die wel gewoon in Kanaleneiland en op ‘t Goylaan zitten. Goed punt, waarschijnlijk electrische busjes?
3. Zo ook boodschappen en pakketten, bezorgd met de bakfiets of Picnic.
4. Zware dingen… tsja dan bent u aan uw Lot (van Hooijdonk) overgeleverd.
5. Zaken als vuilniswagens, hulpdiensten etc krijgen een ontheffing maar als Jan met de Pet wilt verhuizen of iets zwaars laat komen, sterkte.
Grappig hoe mensen hun eigen vastgeroeste gewoonten (1x per week zakken met boodschappen halen met de auto) projecteren op deze wijk, alsof je in een of andere Vinex wijk woont. Ik woon aan de overkant in Rivierenwijk en ken hier genoeg mensen die helemaal geen auto hebben of willen.
@Jeroen; iets objectiever en minder negatief geformuleerd: voor mensen met kinderen en/of weinig vrije tijd is het handig om een auto te hebben en om de boodschappen niet elke dag te hoeven doen.
De mensen in de zeer grote wijk MKZ zullen waarschijnlijk starters zijn zonder kinderen, maar wat krijgen starters na verloop van tijd?
Gezien de wisselend positieve en negatieve ervaringen met stadsontwikkeling ben ik alert op het bouwen van wijken die niet toekomstbestendig blijken te zijn, of alleen handhaafbaar als je alle woonalternatieven voor decennia uitsluit.
Genoeg mensen die ik ken laten boodschappen bezorgen door picnic, maar als dat de enige manier wordt om als gezin boodschappen in huis te halen dan wordt het wel heel erg “San Francisco” waar het alleen voor Jan Bovenmodaal nog prettig en aangenaam wonen is.
@ Jeroen
“Ik woon aan de overkant in Rivierenwijk en ken hier genoeg mensen die helemaal geen auto hebben of willen.”
Nou, dat is heel mooi. Kunnen de auto’s van bewoners van de MKZ in jullie wijk geparkeerd worden. 😁
@Nina Ik weet niet of je echt in Utrecht woont, maar overal geldt daar inmiddels betaald parkeren en over 5 jaar geldt dat voor heel de gemeente Utrecht.
@ Le coq sportif
“…waar meestal de intelligentie niet per se van afdruipt…”
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/f59ff355-dce8-4544-ac23-987230f66267/hoogopgeleiden-maken-zich-zorgen-om-klimaat-maar-handelen-er-niet-na#