Deel Janskerkhof in Utrecht wordt in december opnieuw ingericht; 24 parkeerplaatsen verdwijnen Deel Janskerkhof in Utrecht wordt in december opnieuw ingericht; 24 parkeerplaatsen verdwijnen

Deel Janskerkhof in Utrecht wordt in december opnieuw ingericht; 24 parkeerplaatsen verdwijnen

Deel Janskerkhof in Utrecht wordt in december opnieuw ingericht; 24 parkeerplaatsen verdwijnen
Foto: Tamar Huijbregts
Het deel van het Janskerkhof in Utrecht dat momenteel uit één parkeerplaats bestaat gaat in december op de schop. Zo worden er 24 parkeerplekken weggehaald en wordt de inrit verplaatst. Ook komen er extra fietsparkeerplekken.

Het deel van het Janskerkhof in Utrecht dat momenteel uit één parkeerplaats bestaat gaat in december op de schop. Zo worden er 24 parkeerplekken weggehaald en wordt de inrit verplaatst. Ook komen er extra fietsparkeerplekken.

Eerder dit jaar heeft de gemeente het plan voor het Janskerkhof bekendgemaakt. Door onder meer alle parkeerplaatsen weg te halen, de terrassen een passende plek te geven en de infrastructuur ten noorden van het Janskerkhof aan te passen hoopt de gemeente er een samenhangend geheel van te maken. Deze werkzaamheden moeten eind 2027 of begin 2028 starten.

Tot het zover is worden er stappen gezet in het autoluw maken van het Janskerkhof. Zo zijn in het verleden al meerdere parkeerplaatsen weggehaald en dat gaat in december weer gebeuren. In totaal worden volgende maand 24 plekken weggehaald, waardoor extra ruimte ontstaat voor voetgangers en fietsparkeerplekken.

Inrit

Daarnaast komt de inrit tot het parkeerterrein ter hoogte van de Boothstraat te liggen, een paar meter verder dan de huidige inrit. Hierdoor ontstaat volgens de gemeente meer ruimte op het plein. De gehandicaptenparkeerplaatsen worden verplaatst en er kom een extra bij. Er komen tot slot extra fietsparkeerplaatsen aan de kant van de Drift en de plek van de deelauto wordt verplaatst.

In de week van 2 december worden de nietjes aan de kant van Drift geplaatst en een week later beginnen de werkzaamheden ter hoogte van de Boothstraat. Als alles volgens planning verloopt wordt het nieuwe deel in januari opgeleverd. “Tijdens de werkzaamheden blijven de straat en de overige parkeerplekken bereikbaar”, schrijft de gemeente in een brief aan omwonenden.

Bekijk hieronder de plattegrond van de huidige situatie en de nieuwe situatie

Gekoppelde berichten

44 Reacties

Reageren
  1. Peter

    Huppakee

  2. TJA…

    Het belangrijkste verschil is dat parkeerplek voor auto’s wordt gewijzigd in meer fietsenstalling?

  3. Nobbie

    Goh….nou een mooie verbetering maar niet heus…..en dat voor een stad die al tot z’n nek in de schulden zit…..er zullen toch wel belangrijkere dingen liggen te wachten??

  4. Leon

    Uitstekend.

  5. De Haas

    Kan iemand uitleggen waar Utrecht het geld vandaan haalt voor dit soort werkzaamheden?
    80 Milj in de min. Je denkt dan toch aan een broekriem.

  6. Baliekluiver

    Meer ruimte voor de commerciele bierfeesten, wat een armoede…

  7. Sj

    het is zeer oneerbiedig om je auto te parkeren op een kerkhof. Prima dus dat die plekken verdwijnen.
    Het Domplein en de Neude zijn ook enorm opgeknapt sinds dat geen parkeerplaatsen meer zijn.

  8. Voetzoeker

    “Meer ruimte voor de voetganger”
    Waar hebben we dat toch meer gehoord?
    O ja, bij ongeveer elke herinrichting!

    En wat komt er van terecht? Eventuele extra ruimte wordt ingenomen door fietsen, terrassen, bloembakken, reclameborden, bankjes, geveltuinen, verkeerspalen, soms ook laadpalen en in de grond geplaatste parasols. Zodat de voetganger in het verblijvende beetje ruimte mag slalommen.
    Benieuwd wat er hier van terechtkomt.

  9. ingewikkelde tijden

    De gemeente heeft sinds een paar jaar eindelijk de juiste tactiek te pakken zo lijkt het; onder het mom van herinrichten ( Oude Gracht, Kanaalstraat, Lepelenburg en vast nog wel meer voorbeelden) verdwijnen er continue parkeerplaatsen.
    Maar hier goed in de gaten houden wanneer het Janskerkhof aan de volgende herinrichting toe is. Dan verdwijnen vast de laatste parkeerplaatsen.

    Ik ben bepaald geen fan van auto’s en fietsers met al die fatbikes en andere onzin uitvoeringen ook niet, maar ik zou me als kiezer toch wel behoorlijk besodemieterd voelen door de partij (-en) die dit beleid voor staan…

  10. Realist

    De mensen die afhankelijk zijn van een auto gaan gewoon met de handkar?

  11. Herman

    Nu v Hooijdonk stopt als wethouder is het dan een goed moment om al haar plannen te heroverwegen?
    En voorlopig alles in afwachting daarvan stopzetten. Meteen mooie bezuiniging.

  12. Katja

    Mooi, maar kan gelijk die idiote lichtgevende reclamezuil weg ? Slaat nergens op, straatvervuiling. En energieverkwisting.

  13. Eddie

    En weer een tegenslag voor de automobilist. Nauwelijks een vooruitgang te noemen. Met extra fietsrekken had men kunnen volstaan.
    Luisteren naar de inwoners, draagvlak creëren en verstandig omgaan met de financiën…. daar heeft de gemeente niet veel mee op. 🙁

  14. W

    Huh, Neude, fietsenkerkhof, opgeknapt?

  15. Nico

    Goed bezig, fijn de hele stad vol zetten met fietsen. Ziet er ook stuk beter uit.
    Voor de bewoners parkeerplaatsen weg lastig voor mij niet want ik doe al paar jaar geen boodschappen in het centrum van Utrecht. Juist vanwege parkeer probleem en ga je parkeren betaal je de hoofd prijs door dit gemeentebestuur.

  16. Karola Innemee

    Als je in de binnenstad woont, wil je toch je auto kunnen parkeren? Waar je overigens gewoon voor betaald…. En werkhuisjes kunnen ook geen plek meer vinden. En al die lukraak neergezette fietsen zijn ook geen verbetering.

  17. Terug

    Goed bezig! Op weg naar een Janskerkhof zonder parkeerplekken! Ruimte voor fiets/voetganger. De stad weer terug geven aan de mensen, niet aan anoniem blik!

  18. arbeider

    Het auto failliet van de stad Utrecht, volstrekt zich rap tempo.

    Lotte van Hooydonck en dit College maken de stad Utrecht, onbereikbaar en onbetaalbaar!

    Klusbussen, schilders,loodgieters etc. vermijd de binnenstad maar, u bent niet gewenst!

    Zoals een wereldvreemd GroenLinks raadslid opperde, u kunt met een bakfiets naar uw klanten rijden, ik herhaal….met een bakfiets!

    Waar gaat dit nog over!

  19. Har

    Groen Links wil de gemeente onbereikbaar maken voor de kopers en de middenstand weg hebben om zich te profileren als milieu verbeteraars dus de volgende stap is ook de huismeester bloemen en planten markt te verbieden

  20. Sandra

    En waarom niet wat meer bankjes? Je kunt nu nergens even rusten op het plein want de twee (!!) bankjes die er staan zijn vaak bezet

  21. Katja

    Mijn reactie werd niet geplaatst…
    Kan die lichtgevende reclamebord niet weg van het Janskerkhof ?
    Straat- en lichtvervuiling, en bovendien energieverspilling.

  22. Luuk Upuuk

    @ De Haas, die broekriem zit om de magere buikjes van de uitkeringsgerechtigden.

  23. Bernhard

    Er is ooit spraken geweest van een parkeer garage daar, of bij Lucas bolwerk. Onder het plein een garage lijkt me niet onlogisch voor bewoners vooral want op het plein zelf zou geen enkele parkeer plek moeten zijn en op straat een beperkt aantal plaatsen voor bv laden lossen etc max. 30 minuten.
    Ook veel fietsen dien het plein niet te opnieuw te bederven. Ik erger me aan het feit ook dat bij een dergelijk belangrijk beeld als van Wilibrord zomaar fietswrakken neer worden gezet. Historisch gezien een erg belangrijk beeld voor Utrecht. En de fiets dumpers zijn onwetend.

  24. WJM

    Wat een ongelukkige keuze om deze werkzaamheden in december te doen!!! Wie verzint zoiets bij de gemeente? Iemand van buiten Utrecht?
    In december het je altijd een gezellige Kerstsfeer met kerstbomen!

  25. WJM

    Op de plek waar nu een fiets staat ingetekend op de nieuwe situatie staat altijd de kerstomenverkoper met zijn kerstbomen!!! En die man/bedrijf staat daar al heel lang met prachtige bomen! Waar gaat hij dan naartoe in de nieuwe situatie?
    Ik kijk liever vanaf de bushaltes naar kerstbomen politici dan naar fietsenrekken met kriskras fietsen!

  26. Realist

    @Terug. Apart dat je auto’s reduceert tot een stuk dood blik terwijl je dat niet doet bij fietsers en voetgangers. Een fiets is namelijk ook maar een stuk ijzer en een voetganger een rubberen zool. Als je jouw redenering volgt zou het verwijderen van parkeerplaatsen betekenen dat je blik vervangt door oud ijzer en rubber.

  27. W

    @voetzoeker: “Eventuele extra ruimte wordt ingenomen door fietsen, terrassen, bloembakken, reclameborden, bankjes, geveltuinen, verkeerspalen, soms ook laadpalen en in de grond geplaatste parasols.”
    Ja dus? Boeie zeg. Als die lelijke ruimtevretende auto’s daar maar weg gaan!

  28. Nina

    @ Bernhard
    Maar eens een hek om het standbeeld voor gepaste afstand?

    Verder een onzalig plan dat vast weer veel geld kost. Op de plattegrond levert het zo te zien weinig op. Wel weer 24 minder plekken om noodzakelijk te parkeren.

    Doet dit de plantenmarkt de das om?
    Het is niet te hopen!

    Stop eindelijk eens met geld uitgeven aan onnodige projecten, gemeente Utrecht. Het geld is allang op.

    Wij inwoners van Utrecht staan meer dan 80 miljoen euro in de min waar wij voor moeten boeten middels hogere belastingen en minder/duurdere diensten. Moet er nog meer tekort bij?

  29. R.Jansen

    Dus moeten automobilisten een paar rondjes extra maken, op zoek naar een parkeerplek.
    zo ook extra uitstoot en verkeershinder, gaan omwonenden leuk vinden.

  30. Otto

    Beter zo min mogelijk parkeren, dit is een van onze mooiste pleinen !

  31. Van Puffelen

    Uitstekend, ik weet dat mij werkgever nu al geen werk meer in de binnenstad aan neemt en ik ben bang dat er meer werkgevers dat gaan volgen!!
    (Er wordt ook geopperd door GroenLinks, dat werklui maar met de bakfiets moeten komen, tuurlijk dan moet je er ook een agent bij zetten, anders stelen ze je hele bakfiets en wat er op staat, ook een bakfiets kan je nergens parkeren!!!!)
    Veel succes in de binnenstad, als je iets gedaan wil hebben.

  32. Ontheffing

    @ Sandra: Mee eens! @ Katja: Mee eens!
    @ Realist: Met een zeer streng ‘ontheffingsbeleid’, toegang tot de (binnen)stad voor de auto. want voor de rest is natuurlijk iedere automobilist afhankelijk van zijn auto. Daar willen wij (fietsers voetgangers) juist graag van af!

  33. M.A

    Fijn al die fietsen, kan met mijn moeder afhankelijk van rolstoel nergens meer fatsoenlijk wandelen,auto,s zijn in Utrecht niet het probleem maar de fietsen die de trottoirs blokkeren

  34. Nuance

    @Realist als je goed naar de plaatjes kijkt, zie je dat er een aantal invalidenparkeerplaatsen bijkomen die er nu niet zijn.
    Dit lijkt me een goede stap, want voor minder validen komt er plek, omwonenden houden hun plek en mensen die daar niks te zoeken hebben met de auto vervuilen onze stad niet meer.

  35. Utrechtvoorutrecht

    @arbeider. Ik woon daar in de buurt en ik kan zeggen dat schilders, loodgieters en klussers er minder problemen mee hebben dan u. Hebt u nog meer vooroordelen? Dat ze niet in Zuilen komen klussen omdat ze geen Senseo-koffie willen? En dat in LR de huizen altijd naar Knorr wereldgerechten ruiken en ze daar allergisch voor zijn?

    Waarom zijn er altijd zoveel meningen hier van mensen die met deze situatie helemaal niks van doen hebben? Jullie parkeren hier niet, jullie kijken er niet op uit, waarschijnlijk bezoeken jullie niet eens de bloemenmarkt. Maar wel meteen lopen piepen. Sneeuwvlokgedrag.

  36. M. Coopmans

    En heeft de herinrichting nog consequenties voor de bloemenmarkt op zaterdag?

  37. Utrechtvoorutrecht

    @Nina. U komt ook hier niet? Als de bloemenmarkt er is, zijn die parkeerplaatsen sowieso niet beschikbaar. Dus het zal de bloemenmarkt de das zeker niet om doen.

  38. Realist

    @Nuance. Niemand, maar dan ook niemand gaat daar met de auto naartoe zonder dat ze daar iets te zoeken hebben. Elke auto staat daar met een reden.

  39. Utrechtvoorutrecht

    @Realist. Die reden kan ook zijn “omdat het kan”. Iedereen zou ook liever direct naast de deur van de supermarkt parkeren, maar ook dat is niet echt haalbaar.

    Ik kreeg eens de vraag van een Duitse camperbestuurder op het Oudkerkhof waar hij het makkelijkst aan water kon komen. Hij vond de parkeertarieven niet veel hoger dan een campingplaats, maar was wel ontevreden over de faciliteiten. Zolang toeristen en dagjesmensen nog de auto in de binnenstad kunnen parkeren, kunnen er dus parkeerplaatsen weg.

  40. arbeider

    @ UtrechtvoorUtrecht

    Het is altijd makkelijk praten als je zelf geen auto hebt. Dat is weer het ikke ikke gedrag van de autohaters/bakfietselite!

    Ik denk dat u over een kleine 5 jaar anders gaat praten als de hele stad vol staat met files, zoekende automobilisten die daar wonen, en Lotte zelf uw huis komt schilderen/behangen, want ze heeft binnenkort tijd zat om haar verkeers puinhoop te aanschouwen!

    @ fietsers zijn de meest asociale weggebruikers geworden in Utrecht, links en rechts fietsen ze je voorbij, wachten niet op inparkerende auto’s/vrachtwagens!

  41. Utrechtvoorutrecht

    @arbeider. Ik héb een auto, kan vaak niet in de straat parkeren (vooral vrijdag en zaterdag), wat lastig is als je naast je werk ook mantelzorger met flinke reistijd bent. Dat beeld wat u schetst, ken ik. En toch ben ik me bewust van het privilege om de gemeenschappelijke ruimte onevenredig te belasten. Zodra dat kan, gaat mijn auto weg. En ja, voor bezoekers en klussers moet je wat extra moeite doen en extra betalen. Het zij zo.

  42. Realist

    @utrechtvutrecht. Je baseert je mening op een n=1 onderzoek en poneert het als feit. Het overtuigd absoluut niet.

  43. Statler

    @Utrechtvoorutrecht
    Een genuanceerde, realistische bijdrage. Maar oneens met dat “privilege”. Het is m.i. eerder een ontstaan gewoonterecht, wat nu ter discussie gesteld wordt.
    @Arbeider
    Inparkeren is een “bijzondere verrichting”. Er moet dan aan andere weggebruikers voorrang/vrije doorgang verleend worden. Eens dat het voor die genoemde fietsers handiger en veiliger zou zijn om even te wachten, maar dat is een concept dat helaas niet past in het Utrechts pedalistenbrein.

  44. Nina

    Waar moeten nu al die schoonste dieselbusjes gaan parkeren die toch de stad in mogen van het kabinet?

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/673476246/uitstel-zero-emissiezones-in-stadscentra-voor-schoonste-dieselbusjes

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).