Janskerkhof in centrum Utrecht gaat volledig op de schop; alle parkeerplaatsen verdwijnen Janskerkhof in centrum Utrecht gaat volledig op de schop; alle parkeerplaatsen verdwijnen

Janskerkhof in centrum Utrecht gaat volledig op de schop; alle parkeerplaatsen verdwijnen

Janskerkhof in centrum Utrecht gaat volledig op de schop; alle parkeerplaatsen verdwijnen
Het Janskerkhof, volgens de gemeente één van de oudste en bekendste pleinen in het hart van Utrecht, gaat volledig op de schop. De plek zou nu nog een onlogische inrichting hebben en ogen als een onsamenhangend plein. Door onder meer alle parkeerplaatsen weg te halen, de terrassen en passende plek te geven en de infrastructuur ten noorden van het Janskerkhof aan te passen hoopt de gemeente hier verandering in te brengen. Vanwege het beperkte budget zijn er ook zaken die waarschijnlijk niet aangepakt worden, zoals de busbaan die het plein doormidden snijdt.

Het Janskerkhof, volgens de gemeente één van de oudste en bekendste pleinen in het hart van Utrecht, gaat volledig op de schop. De plek zou nu nog een onlogische inrichting hebben en ogen als een onsamenhangend plein. Door onder meer alle parkeerplaatsen weg te halen, de terrassen en passende plek te geven en de infrastructuur ten noorden van het Janskerkhof aan te passen hoopt de gemeente hier verandering in te brengen. Vanwege het beperkte budget zijn er ook zaken die waarschijnlijk niet aangepakt worden, zoals de busbaan die het plein doormidden snijdt.

In 2010 heeft de gemeenteraad het college van B&W via een motie opgeroepen om het Janskerkhof stapsgewijs autovrij te maken. De afgelopen jaren zijn dan ook een aantal plekken opgeheven. Daar komt bij dat het, zoals het college het zelf omschrijft, al een lang gekoesterde wens is om van het Janskerkhof een stadsplein te maken met een ‘grote verblijfskwaliteit’. “Momenteel ervaren de huidige gebruikers namelijk een onlogische inrichting, zijn er diverse obstakels op het Janskerkhof, oogt het Janskerkhof niet als een samenhangend plein en functioneert het niet als een prettige plek om te verblijven.”

Riool

In 2027 staat de vervanging van het riool dat onder het Janskerkhof loopt op de agenda. Deze werkzaamheden plus de ambitie om alle parkeerplaatsen op te heffen, zijn volgens het college de aanleiding om ook een aantal andere zaken aan te pakken. Zo wil de gemeente de weg die in het noorden langs het plein loopt en haaks staat op onder andere de Boothstraat aanpassen. De bomen moeten meer ruimte krijgen zodat deze zich beter kunnen ontwikkelen en er moeten meer bankjes komen.

Tekst loopt door onder afbeelding

De verschillende terrassen die nu vooral aan de westelijke kant van het Janskerkhof zijn te vinden, maar bijvoorbeeld ook de evenementen die door het jaar heen worden georganiseerd op het plein, moeten straks een ‘passende plek’ krijgen. Ook voor de ondernemers van de bloemenmarkt, die in het verleden hun zorgen hebben geuit over het verdwijnen van de parkeerplaatsen, blijft plek op het Janskerkhof.

Budget

Het college zegt dat er vanwege het ‘beperkte budget’ slim moet worden omgesprongen met de beschikbare middelen. Er is voor de aanpassingen 3,3 miljoen euro beschikbaar. Sommige wensen kunnen daarom waarschijnlijk niet worden verwezenlijkt.

Zo wordt de busbaan waarschijnlijk niet aangepast, waardoor deze meer onderdeel zou worden van het Janskerkhof en daardoor minder voelt als barrière die het plein doormidden snijdt. Ook wordt het fietspad ten zuiden van het plein niet aangepakt. Tot slot is er waarschijnlijk ook geen geld om extra toiletten te plaatsen.

Komende periode wordt het plan verder uitgewerkt. “Daarbij betrekken we belanghebbenden, zoals de marktondernemers, de terraseigenaren, evenementenorganisaties en bewoners.”

Gekoppelde berichten

80 Reacties

Reageren
  1. TJA…

    Dus een plein zonder fietsparkeerplaatsen?

  2. Petrus Klus

    Nou, bewoners van de binnenstad, reken er maar op dat er straks geen klusser of aannemer meer te vinden is die uw huis wil onderhouden, tenzij u voor een parkeerplaats zorgt. Want op het Janskerkhof staan altijd massa’s klusbussen.
    O, u denkt dat de stucadoor wel met de bakfiets kan komen. Met anderhalve ton roodband en alle apparatuur? Think again.

  3. W

    Top dat de parkeerplaatsen weggaan.
    Schandalig dat auto’s op een kerkhof staan!

  4. Peter

    Dat is nu al het geval, het is opmerkelijk moeilijker geworden een vakman te vinden die in het centrum kan werken. Ze zijn er nog wel. Het duurt allemaal wat langer en kost meer.

  5. Lunatic

    @Petrus Klus. Komen ze ook je buitengevel stucen met 1500 kilo roodband?

  6. Binnenstadbewoner

    @ Petrus Klus het is helemaal niet waar dat het er (doordeweeks) volstaat met klusbussen of dat deze parkeerplaatsen hiervoor nodig zouden zijn.Het staat altijd vol met personenauto’s van bezoekers en bewoners. Voor klusbedrijven is het soms idd lastig om te parkeren maar met goede planning , creativiteit en hulp van bewoners e.d. wordt elke klus in de binnenstad gewoon geklaard.

  7. Van Puffelen

    Petrus klus@@@ Zoek gewoon een persoon die wat bij wil verdienen en laat je auto rijden tot het klus adres en dan kan hij even buiten de stad parkeren en als je wat nodig heb bel je hem even op en komt hij het weer even brengen. Dit gaat natuurlijk wel veel meer kosten extra man extra kilometers wat weer beter is voor het milieu. Ik doe dat al jaren ook in Amsterdam een keteltje ophangen kost van spreken in Kockengen 2200 euro en in Amsterdam 6500 euro en ik zeg er altijd gelijk bij, dat ik liever heb dat ze een ander bellen. (want dit kost erg veel tijd namelijk en geld).

  8. Vincent

    Geweldig! Eindelijk!

  9. Sj

    @petrus: er zij zat andere plekken zonder parkeerplaatsen in de buurt (binnenstad bijv). Denk je dat daar nooit geklust wordt?!?!
    Volgens mij zit je de boel gewoon op te fokken

  10. Scherpschutter

    De tragiek van het postmodernisme; een gemeente die in 4 jaar tijd honderden miljoenen Euro’s leent op de kapitaalmarkt en de schuldpositie van de gemeente naar onherstelbaar Zimbabwaans niveau brengt, niet om een nieuwe infrastructuur op te bouwen…maar de bestaande infrastructuur van de stad te torpederen en er een 19e eeuws paard-en-wagendorp van te maken.

  11. Massegast

    Ik hoop maar dat er veel evenementen op het Janskerkhof komen. Dat kan dus na de verbouwing van het plein. Evenementen met fijne muziek. Van de Beatles en zo.
    Is ook een mooie inkomstenbron voor de Gemeente Utrecht. En dat is natuurlijk ook wel nodig ook. Om de gederfde parkeergelden te compenseren. In de jaren 60 zat Massegast op de Willem de Zwijgerschool aan het Janskerkhof. (Nu Café Hofman). Toen werd er al over het autovrij maken van het Janskerkhof gesproken. Ik heb er een mensenleven op moeten wachten, maar dan gaat het toch nog gebeuren….

  12. Koel Hoofd

    De raad heeft 14 jaar geleden (NB!) dat bedacht.
    Wie van die raadsleden zitten nu nog steeds in de raad?
    Ik vermoed dat het er slechts ééntje is, de rest heeft al lang een functie elders.
    Hoeveel van de inwoners die toen op die politici hebben gestemd wonen hier nog? Hooguit een derde.
    Wat is daarmee dan nog de waarde van die stokoude opdracht?
    Nul
    Want gesubsidieerde NGOs zijn geen volksvertegenwoordigers maar door de overheid betaalde drammers.

    @Petrus Klus
    1.5 ton roodband zakt spontaan door de bakfiets heen.
    Kansloze actie.

  13. Paul

    Ik ben schilder en neem al een jaar geen klus in de binnenstad meer aan. Ik kan mijn bus niet kwijt of betaal 7 euro per uur aan parkeergeld, dat ga/ kan ik niet door berekenen aan de klanten.

    Ik hoor ook van mede schilders dat ze de binnenstad gaan mijden,met dank aan GroenLinks/ Pvda olv Lotte van Hooydonck.!

  14. Lex Krosse

    Verdwijnen ook de gehandicapte parkeerplaatsen

  15. Edwin

    De bakfiets maffia kan weer niet verder denken dan hun eigen straatje.veel plezier ik kom niet meer in die achterlijke stad.

  16. jaap

    Alle parkeerplekken weg halen ach ja waarom ook niet he er is zat ruimte voor de auto,s in de binnenstad duur betaald maar dat wil dit gemeentebestuur ook zo .
    nee iemand die werkt en van een auto afhankelijk is kan Utrecht beter vermijden vanaf volgend jaar , auto pesten is nou eenmaal een `groenlinks spel in de stad . Wij zijn er om verhuisd naar waar je wel gewoon je auto kwijt kan en naar de winkjel kan met je fiets of auto …

  17. Bernhard

    Gelukkig ! Eindelijk , pakweg 25 parkeer plaatsen bederven het gehele plein. Een van de absoluut mooiste historische pleinen. Parkeren aan de rand kan, met kort parkeren alsnog.
    Hier is een concentratie van historische gebouwen en beelden. Bij het Willibrord beeld zouden ook geen fietsen meer neer gekwakt mogen worden. Hier in Utrecht door Wilibrord is het Christendom in Nederland gestart.
    Ook Anne Frank, en professors Donders staan hier trots. De Janskerk is een van de alleroudste in de binnenstad.

  18. Baliekluiver

    Wat een omslachtig verhaal om uit te leggen dat hier gewoon weer een feestterrein wordt opgetuigd om de jolijt en vermaak herrie ondernemers nog beter van dienst te zijn.

  19. Ton

    Een van de mooiste pleinen van Nederland, in potentie.

  20. R. Jansen

    Dit is hobbyproject nummer hoeveel, ik ben de tel even kwijt maar het pesten van inwoners gaat maar door, maar nog even volhouden beste inwoners van Utrecht tot 2026 ( gemeenteraadsverkiezingen ) dan gaat er een andere wind waaien.

  21. Stadsie

    Het stelselmatig uitparkeren van hele gewone mensen gaat gewoon door.

  22. Nico

    Ik ga steeds beter begrijpen waarom ik niet meer naar het centrum van Utrecht ga.
    Sterker nog als mijn zoon de deur uit is vertrekken we zelf uit utrecht. Niet omdat het ons niet bevalt het wonen in Utrecht maar om wat er gedaan wordt. Overal auto verdrijven, overal betaald parkeren invoeren en maar geld graaien bij de burgers door de gemeente met weer een fijne ozb verhoging. Bewoners rondom het Janskerkhof ik hoop dat u krijgt wat u wenst kwa rust en dat u goed ter been bent want straks staat uw auto ik gok ergens op een P+R welke niet om de hoek zijn. Hoelang zou het nog duren voor dat de gemeente onder curantele van Den Haag staat zoals jaren geleden? Niet zolang toch met al dat meer geld uitgeven dan dat er binnenkomt zoals nu weer het Janskerkhof………..

  23. JdV

    Echt helemaal prima. Gaan er wellicht wat zaken failliet, kan er weer wat horeca extra komen. Dagelijks festivals en als er een keer geen festival is gewoon volplempen met fietsen.
    De bloemenmarkt zal 1 jaar na invoering ook verdwijnen verwacht ik. Mensen willen dit graag, dus gewoon uitvoeren. Utrecht loopt iets achter op de landelijke ontwikkelingen maar uiteindelijk zal ook hier de al het schip keren.

  24. Fiederelsje

    En nu maar hopen dat het niet net zoals de Neude wordt volgezet met terrassen.

  25. Rob H.

    Eens met Scherpschutter. Parkeerplaatsen houden en de parkeerkosten per uur vertienvoudigen. Als je zo nodig op dure grond wilt parkeren, dan mag je ook betalen.

    Van dat geld kunnen we leuke dingen doen.

  26. Nina

    Hahahaha 😂

    Sommigen hier hebben werkelijk geen idee en zich nog nooit verdiept in het werk van bijv. een stukadoor, onderhoudsmonteur of loodgieter. Ze weten duidelijk niet wat erbij komt kijken qua gereedschap / materialen en denken dat de inhoud van een klusbus in een bakfiets past 😆

    Men denkt wel even te kunnen bepalen hoe deze mensen hun werk moeten doen, zodat zij kunnen genieten van een autovrije binnenstad.

    Het typeert maar weer eens de hautaine houding van hoogopgeleid richting de arbeidersklasse. Het is de vraag of iemand voor deze stuitende arrogantie wil werken, zelfs al betaalt men een hoofdprijs.

    Nu maar hopen dat de gemeente er wel goed over heeft nagedacht en een oplossing biedt voor de bewoners die klushulp en/of onderhoudswerkzaamheden moeten inhuren.

  27. Otto

    Het klinkt niet onlogisch om een paar ontheffing plaatsen voor onderhoud te behouden. Maar bij werkzaamheden kunnen ook veel zaken in het pand zelf worden opgeslagen. De over grote meerderheid van Utrechters wil dat de stad haar historische karakter behoud of verbeterd.
    Altijd wordt verwezen na de politiek, maar hoe gedacht wordt over auto’s op pleinen wordt gewoon anders gedacht. Niet alleen in Utrecht, ook in andere steden zien we deze ontwikkeling.

  28. Kakhiel

    @nico: waar ga je heen? Almere? Lelystad? Leuk man, gezellig. Doei!

  29. WJM

    Gemeentebestuurders! Blijf af van de bloemenmarkt!!!
    Die is van ons, de Utrechters!!!
    Dit is zoooooooooo Utrecht! Niet te vergelijken met die bloembollenkramen van de Amsterdamse bloemenmarkt!
    En halen jullie dan ook s.v.p. die neergekwakte fietsen bij Sint Willebrord weg!
    Daar storen geboren en getogen Utrechters zich ook aan!
    Beeld vervuiling en respectloos. Zie je in het buitenland echt niet.

  30. Janine

    Utrecht fiets-stad? Jammer dan dat het grootste probleem van het plein niet wordt aangepakt: het onveilige fietspad langs de busbaan, met die rare smalle hoek er in, die vaak ook nog glad is als het regent, en waar altijd opstoppingen zijn om over te kunnen steken naar de korte Jansstraat. Dat verbaast me van de gemeente… en goed om de parkeerplaatsen voor auto’s op te heffen maar degelijke fietsparkeerplekken hier zou wel wenselijk zijn.

  31. Gers

    Geen auto kerkhof dus..oke duidelijk

  32. Jurre

    Leuk plan. De gemeente zou nu al kunnen beginnen met invoeren van 15 km per uur voor de max snelheid van het (bus) verkeer. Heb je achter het stuur ook nog optie om even ‘rond te kijken’ naar al het moois wat dit plein heeft te bieden.

  33. Ew

    &wjm heb je het stukje wel gelezen? Er gebeurt niets met de bloemenmarkt. @Nico fijn als je uit Utrecht vertrekt met je auto. We kunnen, net als jij, niet wachten.

  34. Lisa

    @ Nina

    Verdorie nog eens toe. Wil je nu eens een keer ophouden met dat irritante gepolariseeer over hoog opgleid versus de arbeidersklasse? Ik ben hoog opgeleid, de eerste generatie en kom uit een arbeidersklasse gezin. Zoals mij zijn er velen. Dat geze*k van jou veroorzaakt breuken in families.

    Dat komt niet vanuit die mensen zelf, maar dat komt vooral uit jou en mensen zoals jij. Doelbewust stoken en opstoken, zoals een ware internettroll betaamt, wat jij hier doet. Het erge is dat sommige mensen, aan beide kanten je ook nog geloven en zo tegenover elkaar komen te staan ook, meer dan nodig is.

    Wat weet je eigenlijk allemaal niet? Je weet helemaal niet of de gemeente Utrecht bij het autovrij maken van het Janskerkhof geen oplossingeen bedenkt voor het parkeren van (klus) bussen, dus nu al boos worden over iets dat je niet weet slaat helemaal nergens op. Je woede is gebaseerd op je eigen aannames, niet op de werkelijkheid.

    Daarnaast, ik heb al heel lang in het centrum gewoond, bijvoorbeeld ook in de Lange Lauwerstraat. Heb je enig idee hoe smal die straat is op sommige punten? Toch was er altijd wel een oplossing te bedenken voor het parkeren van noodzakelijk vervoer/ transport dichtbij. Net alsof ik daar nooit aanemers/ klussers/ loodgieters nodig had. Eén belletje, op tijd, vooraf, naar de gemeente; en er werd actief mee gedacht en gezocht naar een oplossing. En de bus kon ergens, zonder boetes, geparkeerd worden. De mensen die het hardst klagen hebben het minst een idee van hoe de praktijk werkt. En maar mensen tegen elkaar opstoken. Mensen die helemaal niet in het centrum wonen en dat soort nieuwsartikelen gebruiken om haat uit te storten, mensen tegen elkaar op te stoken en vooral politiek te manipuleren> Verdeeldheid veroorzaken. Het gevolg van deze tactieken gaan we vandaag in Oosteenrijk weer zien.

    In de plaats van de verdeeeldheid in de samenleving te vergroten en bewust meningen te beïnvloeden op basis van poepinformatie, zou je het volgende kunnen doen (maar ja, lui ongïenformerd typen en stoken/ pesten is natuurlijk zoveel makkelijker):

    *Wist je dat je inspreektijd in gemeentraadsvergaderingen kan aanvragen als burger?
    * Je kan een actiegroep/ belangengroep oprichten, wellicht meet je buren of gelijkgestemden
    * Je kan een gesprek aanvragen met de wethouder
    * Je kan een gesprek aanvragen met gemeenteraadsleden, de mensen die dichtbij je staan of juist ver van je afstaan
    * Je kan een brief schrijven naar de burgemeester, maar dan wel niet vooringennomen en beschaafd
    * Je kan zelf een politieke partij oprichten
    * Je kan een brief schrijven naar de krant
    * Je kan vragen of je bij RTV Utrecht je verhaal mag doen op radio of TV
    * Je vraagt een populaire vlogger of hij aandacht wil vragen voor jouw zorgen
    * Je richt je aan DUIC of de Nuk en vraagt of je een column mag schrijven

  35. Tiny

    @nina wat een polarisatie en een zelfverzonnen tegenstelling die niet in de reacties staat. Ik zie vooral voorspellingen dat er geen klussers in de binnenstad meer komen en niemand die beweert dat de stukadoors wel op de bakfiets komen. Alleen een genuanceerderde opmerking van binnenstadbewoner over samenwerking. Het gaat voorbij ironie dat je dit doet over een plein met het beeld van Anne Frank.

  36. Van Puffelen

    Ik kan niet wachten dat er alleen nog maar fietsen geparkeerd mogen worden op het Janskerkhof, dan is het toch nog een kerkhof, maar dan alleen met fietsen.

  37. Rob

    @SS-er en anderen
    Ja! Een 19e eeuws paard-en-wagendorp. Dat is een wereldidee voor een jaarlijks festival. Met het Janskerkhof als centrale plek!
    En we kunnen ook doen dat mensen daar één dag in het jaar hun auto mogen neerzetten. Om ons eraan te herinneren hoe rottig dat er uitzag, destijds.
    Utrecht wordt steeds leefbaarder door minder blik. Maar het mag best wat sneller.
    Graag ook de grachten autovrij.

  38. M.A

    Misschien ook maar beginnen met betaald fietsen parkeren op de stoepen.Kan met mijn moeder zittend in rolstoel niet eens een ommetje maken.Alle stoepen staan vol met fietsen.Je moet in Utrecht niet oud of slecht ter been zijn

  39. Voetganger

    @ Nico, @ Jaap, @ Edwin:
    Fijn dat jullie verhuisd zijn/verhuizen/hier niet meer komen. Doei. Dan kunnen er mensen zonder auto voor terugkomen, graag!

    @ Stadsie:
    ‘Gewoon’ = mensen met auto-problemen moet worden: blije mensen zonder auto(gezeur).

    Pleinen weer voor de voetganger!

  40. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    Tot Zimbabwaans niveau is wel inclusief weer inclusief gedacht van gemeente.

    @Nico
    Cashen en wegwezen.

    @Lisa
    Leve de democratie!
    Dat hebben ze ook in Oostenrijk en Brandenburg, alleen kiezen ze daar anders.

    @Rob
    Paard-en-wagen-festival, zelfs als het door veeartsen in opleiding wordt georganiseerd mag dat niet van de Partij voor de Dieren.

  41. Nico

    Kakhiel, de bedoeling is richting Brabant. Huizen stukkie goedkoper en belastingen lager, Doeiii..

  42. W.

    Kudo’s voor Lisa!
    Ben persoonlijk ook helemaal klaar met dat getrol van Nina

  43. Marko

    Bij ons gebouw in de binnenstad is het zeer moeilijk om onderhoudspersoneel te vinden. Slecht bereikbaar, niet te parkeren, en veel te duur qua parkeren.
    U mag dat natuurlijk ontkennen, en zeggen dat iedereen met de bakfiets kan komen, of alle klusspullen in huis kan opbergen, maar dan weet u er niets van.

  44. WJM

    Ew! Je woont zeker nog niet zo lang in Utrecht?
    Het zeggen/schrijven en doen is twee! Op alles moet je attent zijn.
    Kom jij ook elke week op de bloemenmarkt? Ik wel! En al héél lang!

  45. JdV

    @robh. U heeft moeite met rekenen. Dus help ik u even. Een parkeerplaats is 5×2,5 dus 12,5 m2. Zeg maar formaat studentenkamer. Utrecht is duur, zo’n kamer kost 900 euro per maand.
    Dan nu uw waandenkbeelden over goedkope parkeerplaatsen.
    Parkeren in het centrum. Van 9 uur in de ochtend tot 21.00 in de avond. 12 uur per dag. Zeg 5 euro per uur. Beide conservatief geschat, uren zijn waarschijnlijk meer en tarief is hoger.
    12 x 5 euro is 60 euro. 30 dagen maal 60 euro is 1800 euro.
    Conclusie. De m2 van de parkeerplaats is het dubbele qua kosten ten opzichte van woonruimte in het peperdure utrecht.
    Wellicht snapt u nu beter de onzin van uw betoog?

  46. Moniek

    Zimbabwe, daar is Scherpschutter vast net zo bekend als in Appingedam.

  47. Blikvanger

    Prima. Stilstaand blik hoeft helemaal niet op straat, daar zijn garages voor uitgevonden. Dus de auto en de fiets, de bakfiets en de scooter, de motor en de step, allemaal in de stalling. Daar zal de binnenstad echt van opknappen!
    Maar dan niet alles volplempen met horeca en terrassen. Leegte en zichtlijnen zijn ook heel mooi!

  48. Jabus

    Het wordt hoe langer hoe dwazer. Wie is bij machte om dit merkwaardig bestuur in het burger gareel te houden?

  49. Le coq sportif

    Hebben jullie de reactie van Lisa goed gelezen boze internettrolletjes?

  50. Vak J

    Wat een egoïstische generatie yuppen met fiets hebben we gekregen in de stad! Totaal geen begrip voor ouderen of burgers die in de binnenstad wonen of moeten werken!

    Het is al eerder gezegd, dit College heeft de laatste 10 jaar het karakter en de auto kapot gemaakt in Utrecht!

  51. Albert Richie

    Is het eigenlijk wel nodig? De busbaan blijft dus een echt plein wordt het toch niet. Het is niet echt een storende parkeerplaats. Het klint als iets dat veel geld gaat kosten maar geen echte verbetering brengt. En eigenlijk is het wel prima zoals het nu is. Er zijn plekken in Utrecht die echt aandacht nodig hebben, dit is er niet een van.

  52. Inez

    M.A.: Betaald fietsen parkeren uitvoeren lijkt me praktisch onmogelijk.
    Maar ik ben het met je eens dat er weinig ruimte in het centrum is voor rolstoelen of rollators. Ik heb zelf tijdelijk met een rollator gelopen en werd vaak gedwongen de straat op te gaan wat weer gevaarlijk was.

  53. Charles

    Er word veel geschreven maar als ik b.v. naar het Domplein het meest historische plein van Utrecht kijk leert het mij dat de huidige bestuurders er niks mee hebben en er zelfs een grote fietsenstalling van maken, jammer!

  54. Van Puffelen

    Lisa@@@ Wat een onzin bureau denk echt niet met je mee, ik heb mij halve leven in betaalt parkeren gebied gewoond en mee denken dat heb ik nog nooit meegemaakt. Bekeuren omdat ze je vignet niet konden lezen, omdat het gesneeuwd had en er sneeuw op de auto ruit ligt. Gelukkig hadden wij in de straat een rechter wonen die het helemaal gehad had met bureau parkeren en die heb dit aangekaart, via de rechter dat bureau parkeren maar iets anders moet verzinnen en dat ze niet kunnen verwachten dat mensen de hele nacht naast hun auto kon blijven staan om de sneeuw weg te vegen om een overige ambtenaar iedereen staat te wachten om iedereen te bekeuren. Natuurlijk werd deze actie van bureau parkeren terug gevloten door de rechte!!!!

  55. Niels

    En wat wordt het? Een evenemententerrein? Is dat beter dan?

  56. Rob H.

    Dank voor de berekening. JdV. Weliswaar niet compleet, op die ruimte kun je namelijk, gestapeld, veel meer kamers kwijt. Dus die prijs kan nog 5 keer zo hoog. Zoals ik al stelde.
    En als je het niet kunt betalen, dan parkeer je je auto toch lekker buiten Utrecht? Plek zat!
    Dure grond is betalen voor het gebruik.

  57. Lisa

    @ Van Puffelen

    Je zegt in een andere reactie in een ander topic al een hele tijd niet meer in Utrecht te wonen. We hebben het niet over vroeger. We hebben het over het nu. Bemoei je trouwens niet met onderwerpen die je niet aangaan, zou ik dan zeggen.

    “Onzin” zonder goede uitleg, is niet echt een goed argument.

    Daarnaast: Ik woon al 25+ jaar in het centrum. Ik heb ALTIJD een meedenkende medewerker aan de andere kant van de lijn gehad bij de gemeente. Je zou dan zelf wel iets niet goed doen in die telefoongesprekken, blijkt. Je moet natuurlijk wel tijdig bellen en JIJ als klant moet het natuurlijk wel regelen voor die aannemer die jij inhuurt.

    Maar de gemeeente is bij mij al die tientallen keren zeer welwillend gebleken in al die 25 jaar, dus wat mij betreft hulde voor de gemeente. Dus, tja. Ik zou dan wl veel geluk hebben, of iets goed doen, of niet fursti boos aan de lijn hangen. Zal eer ook wl iets mee te maken hebben. Waarom toch altijd die haat en frustratie?

    Bij fouten inzake betaald parkeren kan je ALTIJD al heel lang schriftelijk bezwaar maken, als je bewijs hebt. Dat kan altijd al. Bezwaren die bewezen kunnen worden, worden altijd gehoneereerd en bonnen doormidden gescheurd. Je moet begrijpen dat fouten maken menselijk is, ook bij betaald parkeren. Maar ja, als je zelf de boze frusti gaat uithangen bij de gemeente krijg je dat waarschijnlijk in je contact teruggekaatst.

    Dus, nogmaals, tja. Zal toch wel heel erg aan jezelf liggen dan. Succes in die plaats waar je nu woont. Is dat toevallig dezelfde plaats als die van Scherpschutter? Is vast druk daar op die zolderkamer; jullie zitten daar met z’n zevenen? Of zijn het er meer geworden inmiddels?

    @ Koel Hoofd

    Moet ik je nu echt gaan uitleggen dat verkiezingen in Europa/ de EU al jaren/ decennia lang beïnvloedt worden door krachten van buitenaf? Wel eens van beïnvloedingscampanges via desinformatie gehoord (vooral via sociale media, ook op lokaal nivau)? Wel eens naar de geografische ligging van Oostenrijk gekeken? De poort naar Oost Europa/ de voormalige sovjetstaten. Wel eens van Wenen als thuisbasis voor R*ssische spionnennetwerken gehoord, al heel lang? Die lijsstrekker van die partij daar is nota bene betaald door de R*ssen.

  58. Janssen

    @ JdV

    Op de plek van een paar parkeerplaatsen kunnen hele panden, dus zeg maar een veelvoud aan studentenkamers staan. Dus misschien wel 10x 900= 9000 euro per maand. Je rekensom klopt niet. Daarnaast moet je kijken naar wat bijvoorbeeld een horecauitbuiter betaalt voor extra terrasruimte op een stoep/ straat. Dat is een vergelijking.

    Overigens dat gekrakeel begint een beetje irritant te worden. De gemiddelde West Europeese stad heeft vaak al in de jaren zeventig/ tachtig de auto verbannen van historische stadspleinen en straten in historische stadscentra en straten autoluw en autovrij gemaakt. Utrecht loopt daar eigenlijk behoorlijk in achter. Werd eens tijd, kan je ook zeggen. Er zijn genoeg parkeergarages in de cirkel rond het centrum te vinden. Je loopt in 5 tot 10 (zeg max 15) minuten naar de plek waar je moet zijn.

    Voor invallide mensen zijn er ontheffingen, net als voor aannemers. Moet je ze wel aanvragen natuurlijk.

  59. Floep

    Nina (voorzitter van een automobilistenlobbyvereniging) en Scherpschutter breken weer eens een lans voor de hele gewone autobezitter, die blijkbaar voldoende geld heeft om een auto te kopen, te onderhouden en desnoods “met tienvoudig tarief” kan parkeren.

    Dat is nou echt typisch de gewone man, die in het centrum van Utrecht woont en continu klussers nodig heeft (en het niet zelf doet, want zelf klussen doet de gewone man blijkbaar niet).

    De ‘maar de oude mensen dan’ kaart is ook alweer gespeeld zie ik, want oude mensen kunnen geen gebruik maken van openbaar vervoer en rijden altijd zelf hun auto’s naar de parkeerplaatsen toe natuurlijk.

    Hou toch op.

  60. Toine Goossens

    Allemaal als de bliksem op de fiets of in de auto. Op naar de Lange Elisabethstraat waar Tom Broekman tot voor kort directeur van herenmodezaak Broekman opnieuw een zeer maatschappelijk, want 12 woningen, project heeft gerealiseerd. U kunt daar een boekje daarover gaan halen.

    Loco-burgemeester Susanne Schilderman reikte Tom wegens de grootse bijdragen voor de stad de Speld van de Stad Utrecht uit en kwam lovende woorden tekort. De familie Broekman werd door de gemeente in het zonnetje gezet.

    ‘In haar toespraak tot de familie en honderden stadgenoten roemde Susanne Schilderman Broekmans bijdrage aan een betere binnenstad. Hij was bestuurder van de ondernemersvereniging Binnenstad, initiatiefnemer van de wekelijkse koopzondagen, oprichter van het Ondernemersfonds Utrecht en secretaris/penningmeester van de Stichting centrummanagement Utrecht. Broekman was mede-organisator van de “Bluejeans’-tentoonstelling in het Centraal Museum en mede-oprichter van een vereniging Commercieel Onroerend Goed-eigenaren Utrecht Centrum.

    Als het aan de ambtenaren had gelegen was die Speld niet doorgegaan. VTH, toezicht, wilde dat tegenhouden.
    Lees hier hoe burgers en ondernemers door ambtenaren dwars worden gezeten.
    https://denuk.nl/week-voor-feestelijke-opening-had-broekman-nog-fors-conflict-met-de-gemeente/

  61. Nina

    @ Lisa

    Het is slechts mijn mening, zoals velen die hier geven en ja… wij leven in een vrij en democratisch land.

    De verkiezingsuitslag in Oostenrijk wordt mij zelfs indirect aangerekend? 🫣

    Overigens staan in je reactie diverse aannames over mij – iets waar je mij van beticht.

    Verder hoef je mij echt niet te vertellen wat ik moet of kan gaan doen. Dat komt nogal hautain over.

  62. Lisa

    @ Nina

    Het staat mij vrij om te reageren op iemand waar ik wil. We leven immers in een, vrij land….aldus Nina. Zeker als ik gaten kan schieten in een manier van denken en typen/ schijven. Iets met actie> reactie.

    In constateer en leg bloot dat je trollentactieken toepast en dat je doelbewust groepen tegen elkaar uit aan het spelen bent en groepen tegen elkaar aan het opstoken bent (iets dat in heel Europa, in Nederland, maar ook in Oostenrijk, zeker rond verkiezingen, heel erg veel gebeurd). Lekker mensen boos maken en tegen elkaar opstoken. Daar ga je goed op kennelijk. Ook al heeft het niks met de werkelijkheid te maken. Alleen met de werkelijkheid in je eigen hoofd.

    Wat heeft het autovrij maken van een historisch stadsplein, iets wat in vergelijkbare andere Europese steden al 30 tot 40 jaar geleden (minstens) gebeurd is in hemelsnaam te maken met hoog opgeleid versus laag opgeleid? Dat binnensteden veryupt zijn heeft voornamelijk met vastgoedontwikkelingen te maken. Gelet op de politieke partijen waar je voorkeur ligt (laat je doorschemeeren in reacties) ben je een waanzinnig voorstander van de vrije markt, tegenstander van sociale woningbouw op A locaties en dat betekent dus ruimbaan voor vastgoedspeculatie en dus dure, voor veel mensen, onbetaalbare woningen. Het is een gevolg van jouw eigen politieke keuzes. Vervolgens lopen jij en medestanders te piepen over het wegjagen van de arbeider uit de stad.

    Als er trouwnes iets is dat de PvdA goed geregeld heeft, is dat er in de buurten in een straal van 500 meter rondom het Janskerkhof in de jaren tachtig en negentig qua stadsherstel veel sociale woningnieuwbouw heeft plaats gehad, zodat daar dus ook andere inkomensgroepen dan alleen maar de yuppen van de laatste jaren wonen. n er is natuurlijk met iedere 2 tot 5 minuten een bus een fantastische beereikbaarheid vanuit bijna de hele stad voor mensen die slecht ter been zijn.

    Het is niet links dat al 47 jaar aan de macht is. Het neoliberalisme is een rechtse (rechts economische) stroming. Dat de arbeider de stad uit gejaagd wordt komt door ordinaire marktwontwikkeling> landelijk woonbeleid> VVD woonbeleid met name. Je hebt misschien gelijk dat Groen Links een hoog opgeleide partij is geworden, maar zij zijn echt niet voor ongbrijdelde vastgoedontwikkling. De PvdA van na 2011 is dat ook zeker en vast niet.

    Het gaat hier vooral over het minder aantasten van een historisch stadsgezicht en het creeëren van een plein waar je kan slenteren en kan zitten en kan flaneren. Of waar je gewoon kan staan en van de gebouween of kerk kan genieten. Ook is er ruimte voor meer markten als de auto’s er niet staan.

    Er zijn genoeg mogelijkheden (parkeergarages) op 10 minuten lopen (of zelfs dichterbij)

  63. Toine Goossens

    @Lisa,

    Uw reactie op Nina hakt er nogal in. Heeft zij een open wonde bij u geraakt? U schrijft:

    ‘In de plaats van de verdeeeldheid in de samenleving te vergroten en bewust meningen te beïnvloeden op basis van poepinformatie, zou je het volgende kunnen doen (maar ja, lui ongïenformerd typen en stoken/ pesten is natuurlijk zoveel makkelijker):’

    Lees op DeNuk over de nietsontziende manier waarop ambtenaren de zeer te waarderen stadsgenoot Tom Broekman de Speld van de Stad Utrecht probeerden te ontzeggen.

    Alle suggesties die u doet verbleken bij zijn ervaringen om boven de winkel 12 appartementen te realiseren.

    https://denuk.nl/week-voor-feestelijke-opening-had-broekman-nog-fors-conflict-met-de-gemeente/?unapproved=15578&moderation-hash=d879227cd65caa21b9c89a5a0ee82f8f#comment-15578

  64. JdV

    @robh, jassen: mooie redenatie. Maar laat ik het nog even beter voor u maken. Waarom gestapelde bouw van slechts 5 hoog? Waarom geen 10 of 20 hoog? Op die manier rekenen jullie vast op geheel socialistische wijze met niet-bestaande opbrengsten jezelf rijk.
    Ik kom zelf regelmatig in een gemiddelde west Europese stad niet zo ver hier vandaan. Antwerpen. Dusseldorf. Kan ik jullie aanraden. Kun je zelf zien dat dat verhaal niet opgaat.

  65. arbeider

    @ Lisa ..= .Lisa Westerveld

    Dat zegt genoeg!

    Ik ben een geboren en getogen witte Utregter met auto…sorry hiervoor, ik kan niet zonder.

    Veel plezier op de fiets in de regen, wind en sneeuw!

    Wij ouderen moeten het maar uitzoeken he? Leve het ” socialisme ”

    Bah.

  66. Lisa

    @ Toine

    Wat heeft dit met het Janskerkhof autovrij te maken (in hemelsnaam?)

    De ene ambtenaar is de andere niet he? Of ga je nu iedereen in groepjes plaatsen en dan diegene, een individu, op basis van die groep afrekenen. Het is nog altijd het individu dat een verschil kan maken.

    En ik spreek Nina op haar individuele uitspraken (die ze toch echt zelf doet), Nina die als doel het stoken en polariseren lijkt te hebben. En ja dat raakt een zenuw. Nina heeft namelijk veel weg van een trol. Er op uit om verdeeldheid te zaaien en mensen doeelbewust tegen elkaar op te stoken. Heb ik een hekel aan. Net als pestkoppen. Denk trouwens dat Nina prima voor zichzelf op kan komen hoor. Heeft ze jou echt niet bij nodig.

  67. Toine Goossens

    @Lisa,

    Liberalisme is een stroming die de nadruk legt op het prioriteren van individuele belangen. Niet solidariteit is het uitgangspunt, nee dat is slechts een beperking voor het realiseren van individuele vrijheid.

    Dat en niets anders is het kenmerk van het nieuwe, echter nu linkse, liberalisme. Een ander kenmerk is dat links liberalen een gruwelijke afkeer hebben van kapitalisme. Echter, met uitzondering van horeca kapitalisme. Daar spenderen links liberalen, de nieuwe vrijgestelden, hun centjes. De tijd aangenaam besteden is het summum voor links liberalen.

  68. JdV

    @ inez: onmogelijk? 5 minuten werk.
    Regel 1: pas de APV aan waarbij het stallen van een fiets in de openbare ruimte uitsluitend is toegestaan in een daarvoor bestemde stallingsplek.
    Regel 2: bereken bij alle stallingen vanaf dag 1 een oplopend tarief vergelijkbaar met kleeftarieven bij laadpalen.

    Geregeld!

  69. Lisa

    @ Toine Goosens

    Je slaat weer eens door en gaat behoorlijk off topic. Jammer, je voert zo op zijn tijd best aardige argumenten, maar die blokkeer je weer door je persoonlijke frustraties, rancune en vetes erin te gooien over politieke kleuren (zij het slechts je eigen aanames en ervaringen).

    We hebben 1 linkser liberale partij in Nederland en dat is Volt, vandaar ook hun kleur paars. Die hebben geeen macht in Utrecht en zijn al helemaal niet het brein achter het Janskerkhof autovrij maken. Een plan van al vele decennia oud. Kijk eens wie er toen Utrecht bestuurden. Zeker geen links liberale mix.

  70. w.

    lekker on topic bezig @Toinie!

  71. Inez

    @Toine, dank voor de tip van het boekje. Schokkend maar voor mij niet onbekend vanuit alle contact met de ambtenaren van de gemeente Utrecht.

    De gemeente U is ziek, zwaar ziek en hoogste tijd dat de nieuwe gemeente secretaris daar eens flink mee aan de gang gaat. En de gemeente raad zich daar vol mee bezig gaat houden.

  72. Willow

    @Paul. Wat voor ondernemer bent je als je de kosten niet doorberekend? Ik, en veel van mijn buren betalen de parkeerkosten graag van alle aannemers die bij komen hier werken zodat er minder blik op straat is.

  73. N.

    @ Lisa

    Bravo voor het beschaafd en onderbouwd tot de orde roepen van die onuitstaanbare azijnpissers hier. Ik ben het volledig met je eens.

    @ Toine Goossens

    Wordt je niet moe van de mentale acrobatiek die je moet uitvoeren om telkens links de schuld te kunnen geven van de gevolgen van rechts beleid?

  74. Blaag

    @ toine Goosens

    Welke links liberale golf, we zitten al jaren (decennia) lang in een rechts conservatieve golf. Een hellend vlak naar beneden. Waar heb je het in hemelsnaam over? Inmiddels gaan we richting conservatief, extreem rechts. Niet alleen in Nederland.

  75. Toine Goossens

    @lisajoesblaagfloepvoetganger, was u ook @Jan?

    ‘Dapper’ hoor om anderen anoniem de maat te nemen. En dat is zeer cynisch bedoeld.

    U begrijpt werkelijk niet wat onze samenleving nodig heeft. Wellicht begrijpt u dat na het luisteren naar:

    Eerlijkheid als sleutel voor verandering, een ecosofie podcast:

    https://ecosofie.net/135-eerlijkheid-als-sleutel-voor-verandering/

  76. Van Puffelen

    Lisa@@@ Als ik bel wordt ik echt niet boos, dat doen alleen domme mensen. Ik ben verhuist omdat de stad is overgenomen door mensen zoals u. Als er een enquête word gehouden over de parkeerbeheer dan kan ik u verzekeren dat deze niet positief is.
    Maar wel geweldig nieuws, dat ze bij u wel willen meewerken. Ik ga bijna denken dat u zelf bij Bureau parkeren werkt, ha, ha,ha, ik hoor namelijk altijd hele andere verhalen, maar ik vindt het maar een sterk verhaal, maar dat ter zijde.

  77. Kevin

    Oke, veel grappige reacties hier. Veel anti-auto, want parkeren in de binnenstad hoeft niet. Zet de auto maar aan de rand van de stad oid.

    De binnenstad van Utrecht gaat een groot probleem worden qua onderhouden in de toekomst. Steeds meer ondernemers gaan de binnenstad mijden. Er met ondernemers noem ik loodgieters, stucadoors, keukenbedrijven, badkamerbedrijven, metselaars. Eigenlijk alles dat veel gereedschap nodig heeft om de klus te klaren. Ik wens de mensen die een huis uit 1700/1800 hebben veel succes met het onderhouden van hun pand. Veelal omdat zelfs de specialisten hierin vaak al moeite hebben om deze klussen te klaren.
    Gelukkig hoeven zij zich niet meer druk te maken hierover, want zij gaan de binnenstad mijden.
    Dan nog de aankomende milieuzone. Verhuizen in Utrecht gaat straks niet meer gebeuren door verhuisbedrijven omdat de wagens de binnenstad niet meer in mogen door milieu-eisen. Welke ondernemer gaat splinterdure bussen aanschaffen om enkel binnen de singels aan de eiden te voldoen.

    Een probleem dus veroorzaakt door kortzichtig beleid met een haat jegens de auto.

    Ben benieuwd hoeveel last de komende 10/15 jaar gaat ontstaan doordat geen loodgieter meer bereid is om de binnenstad in te gaan. Denk dat de schade niet te overzien is. Maar hey, alles om de auto de binnenstad uit te jagen…

  78. De psycholoog

    @lisa, eens met je dat dat dogmatische gepolariseer niet mee helpt voor een betere maatschappij.

  79. Petrus van Boven

    @ Toine Gooseens

    Bent u nu ook al toegtreden tot het rijk der complotfantasten?

    Dus meerdere mensen hebben een andere mening dan de uwe, die u (of iemand anders) niet aan staat en meteen is het dan 1 en dezelfde persoon? Apart. Heel apart.

  80. Toine Goossens

    @Petrus van Boven,

    Uw naam komt op de aarde niet voor. Zo heeft @blaaglisajanffloepvoetganger er weer een verstopplekje bij.

    En?, ecosofie al gelezen? Over eerlijkheid en rechtvaardigheid. Daar bet u toch erg voor?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).