Den Haag maakt plannen voor verbreding A27 bij Utrecht bekend Den Haag maakt plannen voor verbreding A27 bij Utrecht bekend

Den Haag maakt plannen voor verbreding A27 bij Utrecht bekend

Den Haag maakt plannen voor verbreding A27 bij Utrecht bekend
Archieffoto van de A27 naast Amelisweerd
Het nieuwe tracébesluit voor de snelwegen A12, A27 en A28 bij Utrecht is vandaag openbaar gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vorige maand maakte minister Cora van Nieuwenhuizen al bekend dat de snelwegen verbreed gaan worden. Nu het tracébesluit openbaar is gemaakt, zijn de details van de plannen ook bekend.

Het nieuwe tracébesluit voor de snelwegen A12, A27 en A28 bij Utrecht is vandaag openbaar gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vorige maand maakte minister Cora van Nieuwenhuizen al bekend dat de snelwegen verbreed gaan worden. Nu het tracébesluit openbaar is gemaakt, zijn de details van de plannen ook bekend.

Het meest gevoelige onderwerp uit het besluit is de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Veel bewoners, politieke partijen en de gemeente Utrecht zijn tegen de verbreding, waar een deel van het groengebied voor moet verdwijnen. Het kabinet meent echter dat de verbouwing nodig is om het verkeer soepel te laten doorrijden.

In het tracébesluit staat dan ook dat er op de A27 tussen Rijnsweerd en Lunetten aan beide zijden één rijbaan bij moet komen. Dit gaat ten koste van een deel van Amelisweerd.

Overkapping

Den Haag zegt ter compensatie extra groen aan te leggen. Dat zal voor een deel worden geplant worden op de overkapping die over de bak bij Amelisweerd komt. Tot slot komt er volgens het ministerie een ‘groot pakket’ aan geluidsschermen en wordt er stiller asfalt aangelegd.

Naast de aanpassingen aan de A27 worden ook de snelwegen A12 en A28 heringericht. Alle plannen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn terug te lezen in het tracébesluit.

Bezwaar

De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) had eind vorige maand al gereageerd op de beslissing van de minister om de A27 toch te verbreden. De groep liet toen weten door te gaan met acties tegen de plannen en voorbereid te zijn op een juridische strijd.

Eind vorig jaar liepen de plannen nog vertraging op vanwege de stikstofproblematiek. De Raad van State greep toen in omdat de vergunningen voor de verbreding van de snelwegen waren verleend op basis van het zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS) en dit bleek niet te deugen. Daarom werd het tracébesluit, dat nodig is voor de verbreding, vernietigd.

Gekoppelde berichten

45 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Mooi. Rustig doorrijdende auto’s zijn beter dan stil staande auto’s. Zeker ook vanwege de transitie naar elektrisch rijden.

    Ook goed als doorgaand verkeer wordt gescheiden van verkeer richting Utrecht…

    Verder een hoop te doen over 15 meter groen. Die wordt gecompenseerd. Zie het probleem niet.

  2. Koel Hoofd

    Mooi, en dan nu gelijk doorpakken.
    De A2 is ooit heel drastisch verbreed en een tunnel geworden, het kost wat maar dan heb je ook wat: een stuk terrein waar ze niet van gekkigheid niet weten wat ze er mee moeten doen behalve dan er een recreatiezone van maken. RECREATIEGEBIED omdat natuur ongewenst is onze stad die enkel op papier groen en duurzaam is….

    Ben dat gezeur van die milieuactivisten over dat stukje snelweg van slechts 500m lang (NB!) na 40 jaar echt goed zat. Links populisme is net zo achterlijk als rechts populisme.

  3. Bromsnor

    Nou Bromsnor ziet het probleem wël, democratisch gekozen Provinciebestuur en gemeente willen niet, meeste burgers willen ook niet, Van Nieuwenhuizen wil wél, maar hoeft de rekening niet te betalen. Democratisch.

  4. R

    8 seconden snelheidswinst voor 2 miljard euro en 10 jaar bouwoverlast, vergeleken met het herindelen van de huidige bak en 80 km/u gaan rijden. 8 seconden, dat is 250 miljoen euro per seconde tijdwinst; laat die even op u inwerken.

    Ondertussen komen er geen huizen in Rijnenburg omdat de honderden miljoenen euro’s voor infrastructuur er gewoon niet is. Dus ‘dan maar’ windmolens.

    Ondertussen loopt de verbouwing van de NRU helemaal vast omdat het geld er niet is om een serieuze verbouwing te kunnen betalen.

    Ondertussen valt de helft van de horeca bijna om ivm corona.

    Ondertussen loopt de energietransitie spaak omdat het geld voor isolatie van al die oude woningen er niet is.

    Met die 2 miljard van de A27 kun je ál bovenstaande plannen wél door laten gaan, én lossen we het probleem van de A27 af via de bekende alternatieve methode (80km/u, herindeling bak). Maarja, dan moet je als politicus Cora van Nieuwenhuizen wel over je ego heen durven stappen en een jarenlang stokpaardje laten gaan…. ten goede van de bevolking én de automobilist die dan niet alleen op de A27 voordeel heeft, maar ook op de NRU.

  5. Marjolein

    Kom zondag laten zien dat je van Amelisweerd houdt!
    6 december, fietsdemonstratie vanaf Jaarbeursplein, 13.00 uur. Met Vincent Bijlo.

    Nieuw asfalt leggen is zinloos, zeggen verkeersdeskundigen.

    https://stopverbredingringutrecht.nl/fiets-mee-voor-amelisweerd/
    Mondkapjes op en anderhalve meter aub.

  6. MJPD

    @Marjolein
    Had graag meegefietst om hiertegen te demonstreren, maar als er door de organisatie eigenhandig een mondkapjesplicht wordt ingesteld om buiten mee te fietsen dan haak ik toch af.

  7. Zuilen030

    Miljarden voor dit stuk, maar bij Overvecht 3 verdiepte kruisingen wordt te duur, als je het verkeer rondom Utrecht in z`n geheel wilt laten doorstromen moet je dat ook meepakken.

  8. HArry

    Hulde aan RWS en Cora!

    Heeft “stom toevallig” KWP de oude Hoge Schoollocaties nog net op tijd kunnen kopen.

    En hoeven de boompjes voor de biomassa centrale niet uit Scandinavie uit USA of Brazilie te komen.

    Winst voor iedereen zeg ik.

  9. D.

    Gewoon meer thuiswerken vooral de forensen uit het oosten die in het westen werken. Fileprobleem zo opgelost. Het geld kan beter besteed worden.

  10. Don

    @Bromsnor en wat denk ja van een democratisch gekozen landsbestuur die het naar ik aanneem wel willen en het nog betalen ook (weliswaar van onze belasting centen).

  11. Koel Hoofd

    En nou gelijk doorpakken voordat de nimby’s er weer voor gaan liggen.
    Dit is van belang voor het land en daarmee in het algemeen belang.
    Het wagenpark wordt in de nabije toekomst toch emissievrij, dus niets aan de hand behalve nieuwe bomen aanplant. Kunnen ze dat ook gelijk goed doen, meer echte biodiversiteit zodat er ook diertjes kunnen wonen tussen al die ronddollende binnenstedelijke recreanten in het ‘buitengebied’.

  12. Manou De R.

    Uitstekend! We kunnen dan weer gàssen gàssen gàssen!

  13. Lachgas

    Noordelijke ringweg NRU zou alleen toch ook moeten helpen?

  14. wollie

    er is daar amper file. stop deze lariekoek, geef een ruig VVD-feestje voor 1% van die twee miljard en we hebben het nergens meer over.

  15. herman

    En nu snel aan de slag!
    Die bezwaren wijzen we achteraf wel af.

  16. Wim

    Bromsnor bromt ten onrechte want hij snapt niet hoe democratie werkt. De heel erg democratisch gekozen Tweede Kamer gaat hierover dus het is een heel erg democratisch tot stand gekomen besluit. Dat de nimby’s gemeente en provincie hier tegen zijn is irrelevant.

  17. JdV

    @bromsnor. JdV denkt dat Bromsnor het verschil niet weet tussen rijkswegen en provinciale wegen. Provincie en gemeente gaan niet over rijkswegen. Net zoals ze niet gaan over Schiphol, de Deltawerken of de marinierskazerne in Doorn. De A27 ligt er ook niet voor de inwoners van 030 maar voor forenzen die naar en langs Utrecht moeten om op hun bestemming te komen. Of inwoners van de stad die er eens ff uit willen en Amelisweerd nu wel gezien hebben.
    Prima dus om te investeren in uitbreiding van wegen. Zeker zolang we elk jaar nog flink groeien qua inwoners. En die boompjes die er voor weg moeten plaatsen we wel ergens anders als compensatie terug.

  18. Niels

    De overkapping is in ieder geval een aanfluiting. Onbegrijpelijke plek en veel te klein. Kijk naar wat ze in Maastricht hebben gedaan met ondertunneling a2. Een overkapping van koningsweg tot kromme rijn is betere oplossing.

    https://www.a27a12ringutrecht.nl/tracekaart/default.aspx

  19. Utrechter

    Mooi besluit. Dit is goed tegen uitstoot (zeker bij overstap naar elektrisch rijden), tegen geluid, tegen de files die miljoenen en miljoenen per jaar kosten (Utrecht ligt nou eenmaal tussen Rotterdam en noord-, oost-, en midden-Europa in) en goed voor de natuur. Want die struikjes die nu gaan verdwijnen langs het huidige geluidsscherm worden vervangen door groen bovenop diezelfde weg. Nu wordt de Uithof ook weer bereikbaarder met de auto en kan het verkeer van Merwedekanaalzone en Rijnenburg ook doorstromen. Ik zie alleen maar pluspunten. Behalve dat het erg duur is en je dus zou hopen dat de gemeente het verzet staakt om ook wat voor de NRU te krijgen.

  20. Stuiter

    Totaal onnodige verbreding. Met al dat thuiswerken wordt er veel minder verkeer verwacht in de komende jaren.
    En het is belachelijk dat het rijk hier wel geld voor vrij wil maken maar geen geld heeft voor de noordelijke ringweg. Dáár zit het echte probleem. Gooi die miljarden daar tegenaan en dan is iedereen blij.

  21. Inez

    @Natte Otter: Dan woon je er niet in de buurt, zoals ik. Ik woon er nu 3 kilometer vandaan, met flink wat woningen ertussen, en toch kan ik de stroom auto’s nu al horen. Daarbij heb ik astma. I rest my case.

  22. TReus

    Het blijft toch bizar dat altijd maar wordt gedacht dat meer asfalt file problemen oplossen. Studies wijzen uit dat dit alleen maar tijdelijk is door de aantrekkende werking van asfalt op auto’s. Dus straks heb je hier alleen maar meer stilstaande auto’s. Zeker in deze tijd zie je dat het ook anders kan.

  23. Nina

    Bevolkingsgroei moet nu eenmaal worden gefaciliteerd met huizenbouw en uitbreiding van de infrastructuur. Ieder huis en iedere weg is op een voormalig natuurgebied gebouwd.

    Een stukje historie:
    De landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen zijn nog geen 200 jaar geleden aangelegd vanuit vlak gebied (de oudste bomen stammen uit 1850). Het betreft dus geen oerbos. De gemeente Utrecht heeft de landgoederen aangekocht in de 19e en 20e eeuw voor stadsuitbreiding. Omdat de gemeentegrenzen niet werden aangepast en de landgoederen daardoor in Bunnik bleven liggen, kon er geen ontwikkeling plaatsvinden en zijn de landgoederen toegankelijk gemaakt voor recreatief gebruik. Dit zet het weghalen van een strook bos in een heel ander licht; het gebied had inmiddels ook volledig bebouwd kunnen zijn.

    @R
    De tijdwinst wordt uiteraard voornamelijk gehaald uit verlichting avn het fileprobleem.

  24. J

    Afgelopen jaar heeft laten zien dat thuiswerken de oplossing is tegen het fileprobleem. Deels door minder verkeer, maar vooral ook door een grotere spreiding waardoor niet iedereen tegelijk de weg op gaat. Dus investeer die 1.5 miljard om thuiswerken ook na Corona verder te stimuleren, daar haal je een veel hoger rendement mee, met een stuk minder overlast en impact op de omgeving.

  25. Bromsnor

    @JdV, inderdaad. Bromsnor was een beetje dom. Het Rijk betaald. Noch steeds zondegeld. Bromsnor mot die weg nie.

  26. Willow

    @Nina. Je schrijft onzin.

    Landgoed stamt waarschijnlijk uit de 13e eeuw.
    Nieuw-Amelisweerd
    Huidige functie woning
    Gebouwd in 14e eeuw
    Herbouwd in 1682

    Dat de oudste bomen “maar” ruim 200 jaar oud zijn, betekend niet dat het bos veel ouder is.

  27. Ties

    Waarom is er maar 1 groene overkapping?
    Bij een 15-baans snelweg zo dicht bij een woonwijk (plus de geplande nieuwbouw die in allerlei visies staat) mag toch wat meer met leefbaarheid rekening gehouden worden.

  28. Piet

    Mijn grootvader zei in zo’n geval: een idioot plan, dus het zal vast wel doorgaan.

  29. pfff gaan we weer

    Ik reageer niet vaak, maar nu moet het er echt een keer uit, sorry als ik jou voor je hoofd stoot, dat is zeker niet de bedoeling, want ik heb respect voor ieders mening, hopelijk jij ook voor die van mij…….. Wat een zeurdeuren.

    Feit is dat daar heel vaak, heel veel auto’s stil staan / langzaam rijden (ook niet echt goed voor de omwonende), vaker dan alle mensen die daar in de buurt wonen, op hun balkon of in de tuin zitten.

    Die snelweg ligt er al vele jaren en maakt al vele jaren herrie en stoot stoffen uit, die je liever niet inademt. Niets nieuws onder zon dus. Als ik er zoveel last van zou hebben als sommige mensen zeggen te hebben, dan zou ik een leuker/beter plekje opzoeken, want dan zou ik daar niet eens willen wonen.

    Daar komt bij, er is maar 1 iemand die er over gaat en die heeft besloten.

    En nu allemaal weer door en laten we eens ophouden met overal over zeuren, alsjeblieft……. vind dat zo vermoeiend (en nee inderdaad ik hoef het niet te lezen, maar ben wel iemand die graag meningen lees van anderen).

  30. Wies

    Ik gooi de Downs-Thomson paradox er weer in. Verbreding leidt niet tot minder file. De auto wordt aantrekkelijker, de weg drukker, en vervolgens heb je weer dezelfde reistijd als voor de verbreding. Verder nemen we OV te weinig serieus. Wij vinden dit soort bedragen in wegenbouw normaal, maar bij een OV-project is er alleen kritiek. Neemt niet weg dat deze verbreding wel meer comfort voor de omgeving kan bieden: stiller asfalt, een overkapping, betere geluidswallen. Dit laatste had alleen ook binnen/boven de bestaande bak gekund.

  31. Natte Otter

    @Inez woon zelfs nog dichterbij. Nergens last van.

    Voor alle mensen die zeggen: “niet nodig, want thuiswerken”; Zullen we dan ook maar het mes snijden in het OV? De helft is nu leeg dus dat is nooit meer nodig…

    Regeren is vooruitzien en je kan er gif op innemen dat als de economie over 2-5 jaar weer aantrekt (de klap moeten we nog krijgen), de boel gewoon weer vast staat als we niets doen.

    Daarnaast nieuwe auto’s worden toch elektrisch dus de uitstoot bij de weg een stuk minder. Daarnaast is het niet ondenkbaar met automatisch rijden e.d. dat openbaar vervoer een stuk persoonlijker wordt ipv dat je met z’n allen in een gele superspreader gaat zitten…

  32. bureaulesswatts

    in de volkskrant lezen we over heftige verontwaardiging, terwijl aan de andere kant van de stad elke paar weken een bos ter groottte van het Amelisweerd verdwijnt op de vuurhaard van de ‘bio’ warmtecentrale om uw huisje warm te houden.

    was ook al in 2015 bekend .

  33. Ed.

    De minister is weer onderdanig aan de asfaltlobby!! Is Halbe Zijlstra weer bezig geweest?

  34. Katja

    @natte otter, het staat er bijna nooit stil, ze kunnen al doorrijden, ze staan hooguit even stil.
    Asfalt is zó 2019.

  35. HArry

    Nu nog de snelheid naar 130 of 140 en kunnen we weer lekker doorrijden.

    Overigens is de zon de veroorzaker dat het warmer wordt. Is gebaseerd op metingen en geen kromme computermodellen die nog nooit zijn uitgekomen.

    Dus er is niets mis met olie. Sterker nog het heeft ons allen zeer veel welvaart gebracht.

  36. JdV

    @Katja: Knap dat jij dat kan zien vanaf je zolderkamertje aan de ASW.

  37. Derk van Dorth

    Extra asfalt lost niets op, als er al iets op te lossen valt, met minder verkeer. De Vereniging Van Dieselrijders van Cora wil uiteraard gassen. Ik voorzie weer jarenlang strijd hierom en uiteindelijk geen tientallen mensen in de bomen, maar honderden; als het ooit zo ver komt, wat ik ik niet denk of hoop. Waar wel weer files zijn, is de NRU, doe daar dan maar iets aan, wat al zoveel jaren aan de orde is.

  38. Piet

    O, ik verheug me alvast over het wandelen op het dak tussen de daar geplante woudreuzen!

  39. Nina

    @ Willow

    Lezen is een kunst. Zoals uk al schreef:

    “De landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen zijn nog geen 200 jaar geleden aangelegd vanuit vlak gebied”

    200 jaar geleden was het vlak gebied en dus geen bos.

  40. Nina

    @ Willow

    Enne…. die “onzin” kun je lezen op de website http://www.amelisweerd.com.

  41. ACTK

    Iedereen zit weer flink met de vuist op tafel te slaan. Doorgaans slecht geïnformeerd. Drammerig, en alleen maar om de mening van de eigen politieke kleur door te drammen.

    Dit plan is oud, naar huidige maatstaven stokoud. Dat heeft allerlei redenen. Die variëren van ‘slecht plan’ tot ‘blind verzet’. Er is veel veranderd sinds de eerste plannen. Onze inzichten zijn veranderd, autotechniek is veranderd en komt met het intreden van de IT in de autotechniek in een versnelling terecht, bouwtechnieken zijn verbeterd, milieu-effecten zijn duidelijker, forensen hebben thuiswerken ontdekt en we weten nog niet wat dat straks gaat betekenen als corona (hopelijk) teruggedrongen is.

    Ondertussen lijken we een peperduur plan te willen realiseren wat geschreven is in (echt) een andere tijd om een probleem op te lossen dat zich momenteel amper voordoet. Blijkbaar zijn er andere wegen (letterlijk en figuurlijk) die soelaas bieden.

    Als we het de oude argumenten doen, doen we het om onze zin te krijgen.

    Aan de Noordzijde van de ring wordt nu een halfbakken oplossing gepland die de doorstroming daar maar half bevorderd. Geld voor betere plannen is er niet. Terwijl de inzet van meer geld daar zonder twijfel een groter rendement gaat opleveren EN verkeer van de A27 gaat weghalen.

    Laten we, voordat we die enorme bak met geld uitgeven, deze plannen eerst eens bekijken in een groter verband en met onze huidige inzichten. Het zou mij niet verbazen als we dan tot veel slimmere en voordeliger oplossingen komen waar ook meer draagvlak voor is.

  42. KR21

    @Nina het gaat er toch ook niet om hoe oud Amelisweerd is? Het gaat erom dat er in en rondom de stad ook behoefte is aan groen om de stad leefbaar te houden. Wel eens in het weekend in Amelisweerd geweest en gezien hoe druk het daar is..? Het draat in het leven niet alleen om zo snel mogelijk van A naar B komen met de auto (waarbij hier nog de vraag is of dit nou echt een oplossing gaat zijn die ook nog eens heeel veel geld gaat kosten)

  43. Nina

    @KR21

    Volgens mij gaat het recreatieve oppervlak door de nu geplande overkapping omhoog.

    Er is een betere strijd te voeren:
    In Estland is inmiddels al 14% van het oerbos verdwenen om de biomassa centrales te voorzien van brandstof.

  44. Joas

    @ Nina

    Des te meer reden om pro Europees te stemmen en er eens voor te zorgen dat die Oost-Europese landen zich aan afspraken en verdragen gaan houden. Lekker onder druk zetten, net als dat nu met Polen en Hongarije (nog lang niet hard genoeg) gebeurd.Oer-bos hoort beschermd te zijn.

    Wil je bij Europa horen voor alle lekkere subsidies, dan staat daat iets tegenover. Heb je daar geen zin in, dan donder je maar een end op. Doei bepaalde landen.. Zonder Europese subsidies zouden de machtehebbers hun macht al grotendeels kwijt zijn.

    Maar. Dat het ergens anders slecht geregeld is, wil niet zeggen dat jij het dan ook maar slecht moet regelen.

    De snelwegverbreding is gewoon simpelweg niet op deze schaal nodig. Er is een verbreding mogelijk zonder aantasting van het oudere groen. Die overkapping kan je dan alsnog aanleggen. Je kan zelfs meer overkapping aanleggen, want je geeft maar een fractie van het geld uit aan de verbreding zelf. Ook kunnen er juist meer geludisschermen geplaatst worden dan nu. Ook kan de NRU met het resterende budget aangepakt worden. Er is zelfs geld over om het oude Ameilsweerd nog net iets beter te reconstureren.

  45. Bram van Reemst

    Teleurstellend veel deelnemers aan deze commentaarsectie – vermoedelijk niet representatief voor de Utrechtse bevolking – vinden het normaal om het automobilisme te blijven faciliteren. Twee mensen hebben het zelfs over “nimby’s”.

    Dat is erg misplaatst. ‘Nimby’ (‘not in my backyard’) ben je als je vindt dat iets wat nodig is (een daklozenopvang bijvoorbeeld) overal mag komen, behalve waar jij woont. Maar de tegenstanders van dit snelwegplan willen helemaal niet dat deze weg ergens anders komt – bij Zeist of Harmelen of zo? En ook niet dat het geld naar asfalt elders in Nederland gaat. Zij stellen juist de keuze voor de auto ter discussie.

    Die nimby-schelders zouden eens in hun (auto)spiegel moeten kijken: waarom moeten leefbaarheid, natuur en klimaat wijken voor hun vervoerskeuze?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).