Eind september verdwijnen 14 parkeerplaatsen op het Janskerkhof om ruimte te maken voor fietsen Eind september verdwijnen 14 parkeerplaatsen op het Janskerkhof om ruimte te maken voor fietsen

Eind september verdwijnen 14 parkeerplaatsen op het Janskerkhof om ruimte te maken voor fietsen

Eind september verdwijnen 14 parkeerplaatsen op het Janskerkhof om ruimte te maken voor fietsen
Archiefbeel
Veertien parkeerplaatsen op het Janskerkhof in Utrecht maken eind deze maand plaats voor fietsenrekken en twee gehandicaptenparkeerplaatsen. De gemeente is al langer bezig om de binnenstad autoluw te maken en dit plan is daar onderdeel van.

Veertien parkeerplaatsen op het Janskerkhof in Utrecht maken eind deze maand plaats voor fietsenrekken en twee gehandicaptenparkeerplaatsen. De gemeente is al langer bezig om de binnenstad autoluw te maken en dit plan is daar onderdeel van.

De werkzaamheden op het Janskerkhof beginnen maandag 27 maart en duren ongeveer een week. De parkeerplaatsen die worden opgeheven zijn nu nog te vinden aan de zijde van de Drift. Vanwege de herinrichting krijgt de plataan op de hoek aan die zijde van het Janskerkhof ook meer ruimte om te groeien.

Het plan van de gemeente is om de komende jaren stapsgewijs 267 parkeerplaatsen uit de Utrechtse binnenstad weg te halen. Hierdoor moet meer ruimte komen voor onder meer fietsers en voetgangers. Eerder dit jaar werd bekend dat in 2021 ook op de Oudegracht en op de hoek van de Keukenstraat en Nieuwegracht parkeerplaatsen worden opgeheven.

Omdat er parkeerplaatsen verdwijnen worden er ook minder parkeervergunningen uitgegeven. “Van de drie opgezegde vergunningen worden dan bijvoorbeeld twee vergunningen opnieuw aangeboden. Zo kan het aantal vergunningen en parkeerplaatsen door natuurlijk verloop dalen”, aldus de gemeente.

Gekoppelde berichten

31 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    “Natuurlijk verloop”…LOL. Hou nou toch op man met die ambtelijke-newspeak. De gemeente immobiliseert willens, wetens, doelgericht en zeer bewust op onnatuurlijke wijze het centrum en daarna de rest van de stad. Own it.

  2. Justin

    In before “HORROR BESTUUR!!” en “ASOCIALE FIETSERS!!”

  3. Lexus

    Mits er tegelijkertijd toegezien en gehandhaafd wordt op verkeerd geplaatste fietsen — en dan bedoel ik met name fietsen die de doorgang van anderen belemmeren –, ben ik hier een groot voorstander van. Maar de gemeente kennende zal het eerste wel grotendeels achterwege blijven.

  4. Willemradio

    Nou dat duurt dus nog even…. ze beginnen er op 27 maart mee.

  5. woutvr

    Ja, wat is dat nu? Maak er liever een parkje van en berg de fietsen op in een ondergrondse stalling…
    De RSU is nog niet aangenomen en het mobiliteitsplan is er met een nipte meerderheid door, of de gemeente gaat weer los…

  6. Bernhard

    Prima. Genoeg parkeergarages en een prima Transferium aan de rand van de stad. Als bewoners hun auto maar kwijt kunnen.

  7. Marcel

    Wow, heerlijk nog meer van dat langeparkeerde zooitje. Moet je is op de Biltstraat kijken. En op de Neude, helft van het plein is een rotzooi met fietsen. Kan dat nu echt niet beter? Gewoon lopen of kleine elektra golf karretjes met vrije opstap?
    Je kan op de Biltstraat amper nog fietsen en lopen door alle neergekwakte fietsen. Ik werk daar en weet er alles van.

  8. Lexus

    @Scherpschutter: een fiets is een heel wat mobieler verkeersmiddel dan een auto, neemt minder ruimte in en is heel wat milieuvriendelijker. Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat fietsen geen obstakels kunnen vormen.

  9. Moniek

    Gaat dat foeilelijke zootje fietsen (zie foto) dan weg, en wordt dat dan gehandhaafd?

  10. Koel Hoofd

    @Moniek
    Nee, de gemeente wil juist dat die zooi nog groter wordt.
    Het valt onder kopje stedelijke verloedering: onkruid meter hoog laten groeien, graffiti laten staan, en geordend blik vervangen voor chaotisch blik.

    @Bernhard
    Die strategie is ook al jaren bezig:
    Eerst de parkeervergunningen door het dak laten schieten zodat de minderbedeelde van pure ellende de auto weg doet, en vervolgens parkeerplaatsen opheffen en vol zetten met fietsen.
    Dat sociale beleid heet door van boven opgelegde vervoersarmoede de kloof tussen arm en rijk vergroten.

  11. Moniek

    Ik ben er ook bang voor, Koel Hoofd, dat het én én wordt.
    Het zou wel wat zijn als dat (zelfs deels op de rijbaan geparkeerde) zootje fietsen op standers eens omviel, op een langsrijdende auto bijvoorbeeld. Benieuwd wat dan de reactie zou zijn.

  12. Nina

    Beter om fietsen verplicht te stallen uit het zicht. Wandelaars hebben er last van.

  13. Jeroen

    @Koel Hoofd, want de minderbedeelden wonen natuurlijk ook voornamelijk in het historisch centrum van Utrecht….

  14. Henk

    Fout geparkeerde fietsen inderdaad veel meer handhaven inderdaad, zoals op de Drift….
    En voor de Bijenkorf.
    Nu de rest vd stad nog

  15. Ted Danson

    Wie heeft die parkeerplaatsen eigenlijk aangelegd, Scherpschutter?

    Kortom: pakken, graaien, toe-eigenen als de overheid iets faciliteert. En huilen, huilen, huilen als de overheid iets anders belangrijk vindt, waar dikke ikke niets aan heeft.

  16. Bromsnor

    Bromsnor is helemaal voor het opheffen van parkeerplaatsen voor auto’s daar, maar fietsen mogen wat hem betreft ook weg. Gewoonlekker lopen en/of met de tram.

  17. Pee

    @Koel Hoofd 14/9/2021
    je hebt gelijk .

    @Jeroen 14/9/2021
    dat word er toch niet beweert?

  18. wollie

    betaalde stalling wil mij fiets vol streepjescodes plakken. sindsdien parkeer ik weer op straat. gemeente utrecht, gefeliciteerd.

  19. Lexus

    @Wollie: erger nog vind ik dat de rekken in de stallingen niet deugen. Je kunt je fiets niet in een rek kunt zetten zonder je te stoten, en wanneer je de hoogte in moet, wat vaak het geval is, is het met name voor de ouderen veel te zwaar.

  20. Massegast

    ‘Gelukkig’ komen er fietsen terug voor de verdwijnende parkeerplaatsen. Als er maar geen ruimte ontstaat voor een evenementenplein, met gezellige schuttingen en zo…. @Bromsnor — Gewoon lekker lopen over het plein… Hoe haal je het in je hoofd! Zoiets simpel menselijks; dat is voor de Gemeente Utrecht te hoog gegrepen

  21. Toine Goossens

    Iedereen is alleen uit op de minste weerstand in denken en doen.
    GroenLinks aanbidt de illusie dat fietsers die louter aan zichzelf denken betere mensen zijn dan automobilisten.

    De praktijk laat zien dat dat niet zo is. Fietsers en automobilisten één pot nat.

    Kwetsbaren en gehandicapten zijn het slachtoffer. Die tellen niet mee bij het ‘inclusieve’ GroenLinks.

  22. Erhard

    Als binnenstadbewoner met parkeervergunning denk maar aan één gevolg. Nog meer rondjes rijden op zoek naar een plekkie. En hopsakee nog een keer de Singel op. En weer de Voorstraat in. Sorry fietsers, maar de schuld van de gemeente dat ik weer voorbij kom. Over de extra onnodige uitstoot nog maar te zwijgen.

  23. Esrin W.

    Iets met fietsen. Dan is het al weer gauw goéd toch? Het zal wel weer helemaal vollopen met berichten. Ik kijk vanavond nog wel even.

  24. Cosmopolitan Johnny

    Wat een drogreden Toine. Ik zie geregeld speciale parkeerplaatsen voor gehandicapten, ook in de binnenstad. Volgens mij is daar een regeling voor. En als je als gehandicapte afhankelijk was van die 14 plekkies op het Janskerkhof had je het al niet best voor elkaar, bijvoorbeeld op zaterdag tijdens de bloemenmarkt of wanneer de halve Woo tegen je auto staat te plassen.

    En wat een zielig gedoe weer van het marginale clubje petrolheads. 1) geheimpje: die fietsen zijn er al in de binnenstad. Ze zwerven nu alleen elders rond. En ja: de zwerfbarrels moeten er regelmatig tussenuit gevist worden. Hoort bij een fiets-/studentenstad, niets aan te doen. 2) nee, geparkeerde fietsen zijn niet per se mooier dan geparkeerde auto’s, maar dat is het hoofddoel van een autoluwe binnenstad ook niet. Rijdende auto’s, dat is de ellende waar we met z’n allen van moeten afkicken. Dan duizend keer liever ruimte voor de fiets.

  25. Anne Marie ten Berge

    De gehate werkzaamheden ( geen inspraak) op het Janskerkhof om 16 parkeerplaatsen op te heffen beginnen op maandag 27 maart 2022. De gemeenteraadsverkiezingen zijn op woensdag 16 maart 2022 .Met andere woorden als een meerderheid tegen GroensLinks D66 en CU stemt krijgen we misschien meer een beetje democratie terug.

  26. De Aannemer

    Eh, Anne Marie, die werkzaamheden kun je helaas niet tot een week voor aanvang cancellen. Het is geen restaurant waar je gereserveerd hebt.

    Ander geheimpje: er is democratie. Alleen willen de meeste mensen iets anders dan jij. Er gaat op 16 maart 2022 dan ook niet veel veranderen, het gaat gewoon lekker met ons stadsie.

  27. Leon

    Mooi. Een schande dat dat plein gebruikt werd voor autostalling. Erg lelijk was het.

  28. cas

    @ Johnny…. 8mln auto’s in NL… bagatelliseer dat maar eens. 2. dat studenten idee moeten ze eens goed terugdringen om de leefbaarheid terug te halen in de binnenstad. 3. de enorme verloedering van fietswrakken en fout gestalde fietsen heeft meer hinder en ergernis dan een auto die in een vak staat.
    En een rijdend voertuig die gewoon regels volgt heeft niemand hinder van…. misschien wat boze activisten, maar die mensen heb je sowieso niks aan.

  29. Johnny

    Kunnen al die fietsen van de Neude niet verwijderd worden ?
    Het had zo’n leuk plein kunnen zijn.
    Nu is het een zooitje…

  30. Big Dan

    Wat heeft onze gemeente toch tegen auto’s ? De gehele economie draait om de auto. Zonder auto’s dreigt collectieve armoe!

  31. Anne Marie ten Berge

    Eh Aannemer, . De democratie is gecanceld anders zou er wel inspraak zijn geweest waarbij u had kunnen zien wat de ‘meeste’ mensen willen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).