Het gebrek aan financiële middelen lijkt de herinrichting van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) nog steeds te dwarsbomen. Zeker nu blijkt dat ook het viaduct bij de oprit naar de A27 aangepakt moet worden om enige tijdwinst te halen. “Door het geldgebrek is het onzeker of we het project NRU kunnen uitvoeren”, schrijft de gemeente.
De gemeente en provincie Utrecht hebben al lang de wens om de doorstroom op en de leefbaarheid rond de Noordelijke Randweg Utrecht te verbeteren. Dit willen ze onder meer doen door het Robert Kochplein, het Henri Dunantplein en het Gandhiplein opnieuw in te richten. Vorig jaar maakte de gemeente bekend extra onderzoek te doen naar verschillende oplossingen. De resultaten van dat onderzoek, uitgevoerd door Goudappel, zijn nu bekend.
Er zijn drie varianten onder de loep genomen. In de eerste variant komen er bij de drie verkeerspleinen onderdoorgangen voor het doorgaand verkeer. Bij variant twee wordt het Gandhiplein weliswaar aangepast naar een zogenoemd Verkeers-Regel-Installatie-kruispunt maar blijft het gelijkvloers, omdat herinrichting van dit plein het meest complex en daardoor ook het duurst is. In de derde variant krijgen alle de drie verkeerspleinen gelijkvloerse kruispunten met een Verkeers-Regel-Installatie. “Deze kruispunten zijn compacter dan de huidige verkeerspleinen en kunnen meer verkeer verwerken”, schrijft het college van B&W.
Oprit
Uit het onderzoek blijkt dat wanneer gekozen wordt voor variant een of twee, er meer auto’s gaan rijden tussen de NRU en A27. Dit verkeer rijdt nu nog via bijvoorbeeld de Kardinaal de Jongweg. “Varianten een en twee zorgen dus voor een verplaatsing van autoverkeer van Utrecht-Noord naar de Ring.” Het vergroten van de capaciteit van de NRU trekt dus meer auto’s aan. Deze aantrekkingskracht is zó groot dat het verkeer vastloopt bij de oprit van de A27 bij de Einthovendreef. “Het verkeer moet hier terug van twee rijstroken op de NRU naar één invoegstrook op de oprit van de A27.”
In de ochtendspits loopt deze vertraging in variant een en twee op tot ongeveer tien minuten en in variant drie tot circa 4 minuten. “Ter vergelijking: als we niets zouden doen aan de NRU loopt de vertraging in 2040 op tot ruim 13 minuten.” Ook is onderzocht wat het effect zou zijn als de oprit wordt verbreed naar twee rijstroken. “Het effect hiervan is dat de vertragingen zijn opgelost.”
Rode draad
De eventuele herinrichting wordt hierdoor echter wel weer duurder en geldgebrek vormt, zoals de gemeente het omschrijft, een rode draad in het project. “Op basis van geactualiseerde ramingen van de varianten met aanvullende kosten zit het tekort aan financiële middelen in de bandbreedte tussen de 90 en 260 miljoen euro. […] Door het geldgebrek is het onzeker of we het project NRU kunnen uitvoeren.” Hierbij is ook rekening gehouden met een tweede rijstrook bij de oprit naar de A27. Er is namelijk geen ruimte voor zo’n baan op het huidige viaduct.
Zowel de gemeente als de provincie kunnen ongeveer zestig miljoen euro op tafel leggen, terwijl er, voor welke variant er ook gekozen wordt, een veelvoud nodig is. Er is dus geld nodig vanuit Den Haag, maar het ministerie heeft de herinrichting van de NRU gepauzeerd.
A27
Als er niks gebeurt staat het verkeer in 2040, blijkt althans uit het onderzoek, tijdens de spits vast over de hele lengte van de NRU. Er rijdt dan meer verkeer door de stad en er ontstaan files op de A27. “Auto’s staan namelijk in een lange wachtrij voor de verkeerslichten van het Robert Kochplein.” Met deze argumenten probeert de regio alsnog geld los te peuteren bij het Rijk.
Tot slot wordt afgewacht wat de Raad van State gaat bepalen over de plannen om de A27 te verbreden. Een besluit voor de NRU moet namelijk in samenhang worden gemaakt met deze plannen. “Gezien de geplande uitspraak van de Raad van State verwachten we dat we in de eerste helft van 2025 met het Rijk tot afspraken moeten kunnen komen over de NRU en het Alternatief Ring Utrecht.”
Gekoppelde berichten

Minister Harbers: Noordelijke Randweg Utrecht één van de wegprojecten die op pauze moet
De Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is een van de wegprojecten die wordt gepauzeerd. Dat heeft…
56 Reacties
ReagerenGa de 7 vestigingen van de bibliotheek samenvoegen op één grote locatie in Overvecht waar de laaggeletterdheid hoger is, je met minder personeel toekunt en de huisvesting goedkoper is.
Geen doorstroombeloning voor huurders die kleiner gaan wonen, geen verbouwing van het stadskantoor, geen burgerberaad over vuurwerk maar zelf beslissen als gemeenteraad, geen onderzoeksrapporten, geen crowdfunding faciliteren, geen kunstwerken meer aankopen maar wel verkopen of wegdoen wat in de depots geld staat te kosten, het verzet tegen verbreding van de A27 staken, direct reageren op WOB verzoeken, enz. enz.
Er komt meer dan genoeg geld binnen bij onze gemeente. Het is een kwestie van keuzes maken. Ons geld kun je nl. maar één keer uitgeven.
Schandalig beleid.
De NRU verbetering is hard noodzakelijk en gaat veel luchtkwaliteit voor de bewoners van Overvecht en de rest van de stad opleveren en is enorm duurzaam want scheelt heel veel energie,
De gemeente doet 60 mio en de provincie ook 60 mio. Check hier dat levert de laatste 100 miljoen op en het geld is met een beetje hulp van Madlener bij elkaar, nu even flink doorpakken regio met de eerste stap ARU, de stad rekent op U: https://www.duic.nl/algemeen/renovatie-provinciehuis-in-utrecht-kost-101-miljoen-euro/
Laat maar zo als het is. In Utrecht kan de gemeenteraad niet met geld overweg. Ze willen veel, maar besteden verkeerd. Fietsenstallingen dicht. Leegstaande kantoorgebouwen. Woningnood. Voorlopig maar van de wegen afblijven. Zorg voor goed en niet te duur OV, dan hoeven de wegen niet aangepakt te worden.
Toch verkeerde prioriteiten?
Waarom heel veel geld steken in opfluffen van Welgelegen Den Bommel?
Klinkers i.p.v. asfalt en wat kosmetische ingrepen.
Huidige situatie kan nog jaren mee.
En er moet meer groen bij. Dat dan nooit meer wordt onderhouden, want dat is te duur.
Kortom besteedt het aan de NRU!!
Het is echt een bloody shame dat Utrecht, midden in het land en feitelijk één groot verkeersknooppunt, nog steeds geen volwaardige ring heeft.
Dat is in hoge mate de gemeente te verwijten. Peperdure hobby autoboulevards kregen voorrang. Maar ook de provinciale en landelijke overheid moeten zich de ogen uit de kop schamen.
@Nina
Als men begint te denken over bezuinigingen is altijd het vaste rijtje zwembaden, bibliotheken, musea etc. de pineut. Er blijft niets aardigs over om nog in dit land te willen wonen. Dat voor een paar minuten tijdwinst op de weg. De verbrede A27 gaat nauwelijks iets oplossen, we krijgen altijd te maken met een waterbedeffect. De kosten voor het project zijn de komende jaren gelukkig niet op te brengen. Het in het artikel genoemde aantal minuten vertraging is een slag in de lucht, kijk maar naar de vermelde bandbreedte.
“Als er niks gebeurt staat het verkeer in 2040, blijkt althans uit het onderzoek, tijdens de spits vast over de hele lengte van de NRU”
Dit lijkt me nergens op gebaseerd. Zo ver kunnen die onderzoekers niet vooruit kijken. Bovendien is al jaren bekend dat juist het vergroten van de capaciteit van wegen meer verkeer aantrekt.
Die automobilisten kunnen beter met het openbaar vervoer gaan reizen.
Vreemd dat geld besteed is aan Marnixlaan etc voordat dit geregeld was.
@rob Je bedoelt het openbaar vervoer wat vooral minder is gaan rijden naar de wijken die aan deze NRU liggen? Waardoor bewoners gedwongen worden andere transportmiddelen te gebruiken?
En ja hoor, @ Rob, daar is de dooddoener weer: dat vergroten van de capaciteit meer verkeer aantrekt. Wel eens gehoord van de forse bevolkingstoename in ons landje? En dat die bevolkingsgroei een grotere capaciteit van de infrastructuur behoeft? Of ben je soms van mening dat we terug moeten naar de karrepaden van 100 jaar geleden?
Hoe langer je wacht, hoe duurder het wordt.
Niet ok. Sluit me aan bij de (meeste argumenten) in commentaren hierboven.
Er is geen geldgebrek. Er is een gemeente die prioriteiten als het gaat om geld uitgeven legt bij andere zaken. Subsidies aan filmtheaters waar geen hond komt kijken. Bevrijdingsfestivals waar mensen ook prima zelf een kaartje voor kunnen kopen. Stadsboulevards. Lekkende fietsenstallingen. Wegen en verkeerspleinen die 3 x opnieuw moeten worden ingericht etc etc etc.
In 10 jaar tijd 1 miljoen mensen er bij. Groei naar 20 miljoen mensen. Die zich allenmaal verplaatsen. Groei van het aantal auto’s in Nederland, jaar op jaar.
Als je dan niet investeert nemen de problemen toe. Die miljoenen extra inwoners moeten wonen, werken, reizen. Hebben zorg, onderwijs en recreatieruimte nodig. Nederland als land neemt niet in omvang toe.
Maak de keuze. Of terug naar 15 miljoen mensen. Of door naar 20 miljoen maar dan ook wegen verbreden en aanleggen, huizen bouwen etc etc.
Eigen schuld, dikke bult.
Zodra de gemeente het Rijksplan voor het veiliger maken van de aansluiting tussen de A27 en A28 ondersteunt, komt er ook geld voor de NRU. Zo simpel is dat.
Zo is het Toine goossens .je slaat de spijker op zijn kop. Ga je schamen gemeente Utrecht.
Alle ambtenaren die nu aan stomme projecten werken vrij maken en nu snel die NRU regelen. Of zou dit juist averechts werken?
Ik vraag me af of het wel zin heeft om in Utrecht nog geld te verspillen aan de wegen in en rond de stad!!!
Maar als ze het dan toch gaan doen, wat boven beschreven staat in het artikel en ze zijn eenmaal klaar, dan voert de gemeente Utrecht zonder blikken en blozen de 30km zone in, in dat gebied, met de mooi woorden stikstof en milieu????
Maar wees eens eerlijk, de gemeente heeft al jaren gelden bekend gemaakt dat ze “minimaal” 1500 parkeerplekken weg willen halen in de stad en dat ieder jaar weer opnieuw.
Dus over een decennia heeft iedere straat nog maximaal 3 parkeerplekken en omdat de gemeente ook nog alleen maar elektrische auto’s in de stad toe wil laten, kan het stroomnet wat nu al is overbelast het makkelijk aan, omdat er nog nauwelijks auto’s te vinden zijn in de stad, (geen parkeerplek)!!!!
Want als iedereen die nu een auto heeft een elektrische auto zou kopen en allemaal hun stekker van die auto in de opladen duwen, dan zit de hele provincie zonder stroom, vandaar dat ze als een gek parkeerplekken aan het verwijderen zijn in de stad, zogenaamd dat ze de straten op nieuwe gaan inrichten, bla, bla, bla!!!!
Ik woon langs deze weg. Nog nooit is er ook maar iemand geweest die aan mij vroeg: wat denk je waarom deze weg het niet volhoud tot 2040? Nou, dat kan prima. Je sluit de oprit af naar de A27. Dan kan al dat verkeer wat van de A2 afkomt en tussen door wil naar Hilversum etc gewoon de A2 blijven volgen. Als je dat op een bijeenkomst zegt over deze weg zeggen ze: dat is niet zo. Niemand doet dat. Wat wil ik ermee zeggen? Niemand weet waarom deze weg gebruikt wordt en waarvoor. Ja er is geld. 60 maar kan ook 260 worden en als ie klaar is 360 door onvoorzien. Ik heb in een raad gezeten gedurende 4 jaar in Breukelen. Wil je praten met mensen die niks maar dan ook niks ergens vanaf weten? Ga is in de raad van Utrecht zitten. Die weten niet eens waar de 230 stroomt. Ik voorspel: er gebeurd de eerste 10 jaar niks. En die brug naar het wolvenplein? Geld? Of weer ff bla bla? Misschien weet Cees Bos waar het geld vandaan komt? Doe dan ook ff voorstel voor de 230?
Geld is een lastige, maar echte probleem is politieke wil.
Het Utrechtse GL/D66 bestuur wil deze weg niet echt en doen constant dingen waarmee ze Den Haag de gordijnen in jagen . Dus ook Den Haag is niet geneigd wat extra te doen.
Er is toch geld genoeg? Gewoon een rotondetje op ‘t Goylaan een keer of zes, zeven overnieuw doen omdat het allemaal niet op kan. Schande.
Volwaardige snelweg. Ongelijkvloerse kruisingen. Vluchtstroken. Adequate aansluitingen op A2 en A 27. Hoog tijd, echt hoog tijd.
Ons stadsbestuur drukt het binnenstedelijke verkeer de ring op. En daar loopt het almaar vaster. Schandelijk.
Geldgebrek? Of kwestie van prioritering?
En weer gaat het aanpakken noordelijke rondweg niet door, elke dag staan er files de uitlaatgassen mogen wij als omwonenden inademen en de automobilisten gaan lekker omrijden ,door Overvecht op de Zambesidreef staan ook met enige regelmaat files voor de huizen het lijkt erop dat de Overvechters er niet toe doen , wat ik ervan vind een grote schande
@ Jaques
Er wordt niet bezuinigd op de bibliotheek met mijn plan. Er wordt minder geld uitgegeven voor dezelfde gegeven service.
Schilderijen wonen in klimaatgeregelde, monumentale panden op AA+++ locaties, terwijl Nederlanders dakloos zijn, in de kou zitten, honger hebben en zorg ontberen. De mensen die dit treft zijn helemaal niet bezig met “dat wat het leven leuk maakt”.
De A27 is een Rijksweg en is niet van de gemeente Utrecht. Er staan dagelijks files op de A27 en dat kost onze economie veel geld. Degenen die dat niet snappen gaan met “die paar minuutjes extra” aan de haal.
Ten noorden en zuiden is of wordt de A27 al verbreed, dus dit stuk snelweg wordt logischerwijs ook verbreed. Intussen heeft onze gemeenteraad de afgelopen jaren vele miljoenen euro’s van ons aller geld besteed aan het vertragen hiervan en ondertussen miljoenen euro’s bezuinigd op de zorg voor onze inwoners. Wat een armoe.
Ze hebben overal geld voor: meestal voor nutteloze dingen / projecten.
Kijk eens naar Leiden.
Prima verbinding nu tussen de A4 en de A44.
Mooie tunnel = nieuwe verbindingsweg.
Gemeente Utrecht ( stadsbestuur) ga nu het gemeenschapsgeld goed besteden en maak ook een tunnel tussen de A2 en de A27.
Boven op de tunnel het locale verkeer.
In de tunnel het doorgaande verkeer.
@nina: leuke suggesties hoor (ga zo door!) maar dat levert natuurlijk in de verste verte niet genoeg geld op voor één oprit.
Gisteren Henk Westbroek en Hans Spekman gezien bij Nieuws vd Dag.
Eindelijk een echte PVDA’er die zich zeer kritisch uit over de samenwerking met GroenLinks en de alsmaar komende anti autoplannen van dit College! De gewone burgers die hun auto hard nodig hebben worden arrogant terzijde geschoven. Hij pleit er voor dat de PvdA fuseert met de SP.
Westbroek kwam met een zeer logische opmerking, dat de stad Utrecht nooit in staat zal zijn de vervuiling van auto’s tegen te kunnen gaan, omdat Utrecht omringt word door snelwegen als de A2,A27 en A28….. oplossing over 10 jaar rijdt meer dan 50% elektrisch en zijn de ” problemen ” meer dan gehalveerd!
Ik kijk met weemoed terug,toen Westbroek en Spekman nog in de Gemeenteraad zaten, politici die luisteren naar de burgers, en begrijpen dat dit anti autobeleid funest is voor de burgers en Ondernemend Utrecht!
@Toine: de betere fly-over van de A28 naar de A27 zit ook in het ARU plan, net als betere uitstroom naar de A12. Enig grote verschil is dat de bak niet verbreed wordt, dat scheelt ongeveer een miljard en daarmee zou je prima de NRU kunnen doen zodat Utrecht eindelijk een goede rondweg om de hele stad heeft.
En dat is best handig als je midden in het land ligt, alle andere grote steden in Nederland hebben dat ook.
@ Jaques
Je kunt ons geld maar één keer uitgeven. Kwestie van keuzes maken voor de gemeenteraad.
Het is van de zotte dat de bibliotheek al jarenlang doorgaat op dezelfde weg en steeds weer miljoenen euro’s gemeenschapsgeld erbij vraagt. Men moet daar bezuinigen i.p.v. kunstwerken kopen voor op de gevel van een monumentaal pand. De directeur ontvangt een zeer riant salaris, dus we mogen echt beter verwachten, vind ik.
Qua kosten vallen we niet om van het openhouden van een zwembad.
Het is de hoogste tijd voor een prioriteitenlijst bij de gemeente. Eerst de basis op orde, dan sparen om het begrotingstekort te dichten en pas daarna niet noodzakelijke dingen.
Zo moeilijk is het niet, maar ja, daar kun je je cv niet mee opleuken of jezelf en je politieke partij profileren. Het algemeen belang is uit beeld verdwenen. Wat een armoe.
Tja terwijl als de NRU goed aangepakt wordt er inderdaad veel extra verkeer over zal gaan. Men heeft dan namelijk een alternatief om niet de A27 en de tunnelbak te gebruiken als je aan de andere kant van Utrecht moet zijn. Dat lost dus het grootste probleem op
Dit kabinet heeft 8 miljard aan jaarlijkse kortingen cadeau gedaan aan enkele grote steenrijke multinationals. Ja dan is er geen geld meer over voor infrastructuur voor óns Nederlanders. En ja dan moet de btw omhoog, nog wat zwembaden en bibliotheken dicht en andere zaken die voor óns zijn. Want ja die multinationals daar moet je wel 2 bruine armen halen. Wordt wakker mensen, wij burgers worden beroofd van een leefbare omgeving enkel om rijke buitenlandse bedrijven nóg rijker te maken. Stem volgende keer op een partij die wel voor óns opkomt!
@Ron, u doet mee aan politiek gezwam. U doet dat zelf ook. 8 miljard? Doe ff voorbeelden? Welke partij stem je dan zelf? Deze inzendingen zijn allemaal bla bla omdat niemand behalve de vaste groep dit leest. Niemand heeft ook maar een idee hoe je het wel kan doen. Westbroek en Spekman hebben niets gebracht van haa dat is fantastisch?! 25 lezers met comment. Leuker wordt het niet. En ja, ik doe er ook aan mee, dat is 26
@Margriet,
Dat geld komt er niet als Utrecht het Rijksplan niet omarmd. Alle grootstedelijke regio’s in Nederland krijgen volop Rijksgeld om meer en betere infrastructuur, rail en weg, aan te leggen. Utrecht niet.
Overigens is het ‘Wiel met Spaken, afgedankt. In geen enkele RO uitwerking komt het nog terug. Zo zal de veilige splitsing van de A28 en A27 er ook komen. We doen dat voor onze (klein)kinderen.
@Ron,
Hoog tijd dat u kennis neemt van de grootschalige internationale verhoudingen. In de USA is een grotesk kapitalisme dominant, in China het staatskapitalisme. Bij systemen trekken hard aan Europese bedrijven.
Ondernemers met plannen voor innovatieve bedrijven trekken meer en meer naar de USA. Daar zijn de omstandigheden voor innovatie, voor marktontwikkeling en voor financiering veel beter dan in de EU.
Daarom verandert de EU haar beleid zeer sterk. We dienen weer gelijk op te trekken met ons bedrijfsleven. Net zoals Nederland gelijk op dient te trekken met de boeren.
Elkaar uitkotsen tast ons macro economisch verdienmodel aan. Dat gaat ten koste van mijn en uw welvaart.
Kijk nou! Geld!
https://www.duic.nl/algemeen/eerste-ontwerp-tuinwijkroute-in-utrecht-gereed-groenere-en-veiligere-straten-in-2026/
@ W
Zeker wel. De inzet van ambtenaren is nl. erg prijzig. Ook externe inhuur en onderzoeksbureaus zijn schreeuwend duur.
Voor veel minder, niet noodzakelijke projecten zijn veel minder ambtenaren nodig bij de gemeente voor o.a. begeleiding, uitvoering, ondersteuning, marketing, discussie in de gemeenteraad en vastlegging.
Er is een groot personeelstekort bij o.a. zorg en politie. We kunnen deze ingehuurde mensen en ambtenaren ergens anders dus veel beter gebruiken.
Minder met gemeenschapsgeld strooien, levert echt wat op. De samenhang der dingen…..
@ Ron
Er komt ieder jaar 6 miljard euro binnen alleen al via de motorrijtuigenbelasting.
De multinationals die 8 miljard euro “kregen”, leveren een veelvoud op aan belastinggeld en voorzien mensen van een betaalde baan.
De twee directeuren van de gesubsidieerde instelling Het Twents Museum verdienden in 2023 samen 320.000 euro (…). In de culturele sector is nog een wereld aan besparingen te behalen.
Rijke mensen die zonnepanelen, een warmtepomp en een EV kunnen kopen hebben geen subsidie nodig.
Crowdfunding?
@Nina, bedoel je dezelfde multinationals die massaal en aantoonbaar geld wegsluizen uit Nederland zoals ze veel minder hoeven af te dragen?
@Nina
“Ga de 7 vestigingen van de bibliotheek samenvoegen op één grote locatie in Overvecht waar de laaggeletterdheid hoger is, je met minder personeel toekunt en de huisvesting goedkoper is”
want alleen laaggeletterden gaan naar de bibliotheek?
Zeg nina, politieman is een echt beroep hoor, evenals zorg. Wat een onzin om een ambtenaar ff ergens anders in te zetten.
Play another song Nina, heeft iemand een baantje voor haar?
@ Floep
Bedoel je de multinationals waar miljoenen mensen werken die loonbelasting betalen? Mensen die van dat salaris vanalles kopen en bezitten waar zij belasting over betalen. Bedoel je die multinationals? 🙄
@ Peter
De eerste zinnige post hier sinds dagen..
@Nina
Met zoveel woorden, altijd hetzelfde riedeltje, onderschrijf je precies mijn stelling.
Nina heeft ergens wél een punt natuurlijk, de ambtenarij heeft nog een overschot aan BS-banen, Google maar even wat dat is, dat zijn banen die als je ze wegsnijdt door niemand gemist worden. Vaak zitten aan deze banen ook buitensporige salarissen vast. Tip: laat deze mensen eens op oudejaarsavond dat vuurwerkverbod handhaven wat van achter een theoretisch ver van de echte wereld dé oplossing lijkt voor velen hier. Praten we daarna verder.
Barry Madlener zou de semi ambtenaren van Rijkswaterstaat eens aan het werk moeten zetten en de opdracht geven de ARU variant inclusief NRU (gezeur dat dat niet onder hun zou vallen opheffen) integraal uit te werken. Ook met een financiele paragraaf, dan wordt vanzelf duidelijk wat de maximale oplossing voor het minste geld is. En krijgt Utrecht eindelijk een ring die ook de problemen in de stad oplost.
Verbreden van de bak is zowel technisch (geen bouwer brandt zijn handen daaraan) als financieel kansloos.
@ Marcel Visser, ik denk dat jij ook niet zoveel kaas hebt gegeten van mobiliteit, infrastructuur, verkeer en vervoer. Los daarvan ben je dus ook niet eens op de hoogte van de wettelijke eisen die aan de verbindingen op het rijksnetwerk worden gesteld.
https://www.ad.nl/utrecht/in-korte-tijd-bijna-40-procent-meer-ambtenaren-bij-gemeente-utrecht-pas-op-voor-flauwekulprojecten~a7238d59/
Goh. Volgens mij weet ik nu waarom Utrecht geen geld heeft.
@JdV: wat is je punt? Had iedereen dan maar opeens 2x zo efficient moeten gaan werken?
Uit hetzelfde artikel: “Zo is het aantal inwoners van Utrecht in diezelfde tijd eveneens flink gegroeid en moest de gemeente meer taken uitvoeren, waaronder: steun bieden aan mensen die zijn getroffen door de coronacrisis, slachtoffers van de toeslagenaffaire helpen en oplossingen zoeken voor net-congestie.”
@ JdV
Ja, dit is tamelijk bizar gegeven de financiële zorgen van de stad.
Misschien heeft @ Nina hier een oplossing voor?
@ Wim
Jazeker!
Eerst de basis (burgerzaken, onderhoud, afval, veiligheid, zorg, sluitende begroting en betaalbare gemeentelijke lasten voor de inwoners bijv.), dan het begrotingstekort wegwerken en daarna pas weer nieuwe projecten oppakken.
@Floep,
Geen idee zeker wat efficiency en effectiviteit is. Bij iedere grote organisatie gaan de kosten per prestatie bij groei aanmerkelijk omlaag.
@Toine, niet bij een uitdijend takenpakket. Maar bedankt voor de aannames.
@Floep,
Ik zet een vraagteken bij uw begripsvermogen. Ik heb het over de kosten per prestatie.