Gemeente Utrecht gaat verkeerssituatie op Vleutenseweg onderzoeken na dodelijk ongeval Gemeente Utrecht gaat verkeerssituatie op Vleutenseweg onderzoeken na dodelijk ongeval

Gemeente Utrecht gaat verkeerssituatie op Vleutenseweg onderzoeken na dodelijk ongeval

Gemeente Utrecht gaat verkeerssituatie op Vleutenseweg onderzoeken na dodelijk ongeval
De gemeente gaat vanwege het dodelijke ongeval op de Vleutenseweg in Utrecht onderzoek doen naar de verkeerssituatie. Daarnaast doet de politie ook onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

De gemeente gaat vanwege het dodelijke ongeval op de Vleutenseweg in Utrecht onderzoek doen naar de verkeerssituatie. Daarnaast doet de politie ook onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Vrijdagochtend vond rond 08.00 uur een ernstig ongeval plaats op de Vleutenseweg. Twee kinderen werden aangereden door een stadsbus waardoor een 7-jarig meisje is overleden en haar 5-jarig broertje zwaargewond raakte.

“Dit is een verschrikkelijk verdrietige gebeurtenis, die ons zeer raakt. Ons medeleven gaat uit naar alle betrokkenen en nabestaanden. Ook willen wij steun uitspreken voor de betrokken hulpdiensten, vanwege de enorme impact van dit ongeluk”, schrijft het college in een brief aan de raad.

Onderzoek

Er is nog veel onduidelijk over de toedracht van het ongeval. De politie doet daar momenteel onderzoek naar. “Daarnaast onderzoekt de gemeente, zoals te doen gebruikelijk als wegbeheerder bij ernstige ongevallen, de verkeerssituatie op de locatie van het ongeval.”

Zodra meer bekend is over de conclusies van het politieonderzoek en de bevindingen van de gemeente komt er meer informatie over het ernstige ongeluk.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Tim

    Niks nieuws

    https://www.nu.nl/utrecht/3940559/meer-dan-honderd-mensen-blokkeren-busbaan-vleutenseweg.html

  2. W

    Heel goed! Beter ware het geweest als de gemeente pro-actief en preventief dit soort onderzoeken doet. Zonder probleem zijn er talloze straten aan te wijzen waar de kans op ongelukken buitensporig groot is: Cartesiusweg, Goylaan, willem van Noortplein. Het is daar wachten op een ernstig ongeluk.

  3. Katja

    Eerst afwachten wat de toedracht was. Als ze zomaar de straat overstak is dat diep tragisch, maar nooit te voorkomen.
    Is intriest voor de ouders, en de buschauffeur.

  4. Jacques

    @katja: los van de toedracht van het ongeluk (daar doet immers de politie onderzoek naar) doet de gemeente onderzoek naar de verkeerssituatie aldaar. Dat zijn twee verschillende zaken. Iedereen kan zien dat de verkeerssituatie (los van het ongeval van gisteren) op de vleutenseweg niet optimaal is (veel rijstroken, verkeer van diverse kanten, geen verkeerslichten, hard rijdend verkeer etc).
    De stad barst van dit soort straten (zie reactie van W) – het zou goed zijn als de gemeente als wegbeheerder daar beter naar gaat kijken en preventief maatregelen neemt.

  5. Ronald

    Graag ook een kijkje bij het kruispunt Brailledreef-Loevenhoutsedijk
    Daar staat al een monumentje, maar het blijft een gevaarlijk punt.
    Naast het monumentje wat meer belichten/beter in het zicht zetten zou het helpen als auto’s geen groen hebben als er fietsers en voetgangers oversteken.

  6. JdV

    @jacques: Vleutenseweg is grotendeels 1 baans. Verkeer van 2 kanten uiteraard, maar dat is in 90% van de straten. Er staan wel degelijk verkeerslichten. Hard rijden komt wellicht voor maar is lastig aangezien inhalen niet mogelijk is op een 1 baans weg. Bovendien is dit een ongeval met een stadsbus met eigen busbaan. Heeft dus niks te maken met auto/scooter/fietsverkeer.

  7. Medeleven

    Heb er bijna niet van kunnen slapen
    Het gegil van de moeder
    Buschauffeuse in shock,
    Omstanders
    Politie
    Hulpverleners
    Levenslangtrauma
    Ellende ellende
    Wellicht is het beter dat de gemeente preventief gaat kijken, waar de knelpunten zitten

  8. w

    het onoverzichtelijke daar als je oversteekt is 4 banen in de gaten moeten houden ipv 2, ik steek daar wel eens over ter hoogte van de bilitonkade, geen fijne plek

  9. w

    op sommige plekken zelfs 6 als je de fietspaden met scooters meerekent!

  10. w

    @JdV
    als je als fietser of voetganger op deze bewuste plek oversteekt passeer je 6 (zes!) banen waar verkeer rijdt, auto’s fietsen scooters bussen enz,

  11. Jacques

    @JdV: de vleutenseweg is op de plek van het ongeval (inclusief fietspaden) 7-baans. Verder staan daar geen verkeerslichten. Kent u de situatie ter plekke wel?
    Wie suggereert er verder dat het te maken zou hebben met auto/scooter/fietsverkeer?
    Kortom: u bent slecht geïnformeerd en praat, pijnlijk mbt dit onderwerp, onzin.

  12. Martijn

    @jdv vleutenseweg 1 baans?? Ken je die straat? Woont je in stadskanaal?

  13. Ton

    Ik heb zoiets zelf ook eens bijna bij de hand gehad. Ik kwam uit een uitrit op de Europalaan, keek links en rechts; niks te zien. Trok op en toen bleek dat er twee mensen vlak voor mijn vrachtwagen langs af liepen. Die zie je nooit…! Mensen ga nooit voor een grote vrachtwagen staan. Je bent gewoon onzichtbaar..! Ik vermoed dat hier ook zo iets gebeurt moet zijn. Hoe erg ook voor die kinderen, die chauffeur heeft ook geen leven meer. Denk daar ook eens aan..!

  14. Fch

    Er zijn op de plek van het ongeval geen verkeerslichten. Het is een zeer onduidelijke situatie. Zie Google maps
    https://maps.app.goo.gl/tCDZj5MmwNMHH1RM9

  15. Len

    Het is tragisch genoeg, maar gewoon uitkijken. Alle andere keren gaat het goed, maar er zal helaas altijd eens een uitzondering zijn. Er staan genoeg signalen op en om de weg.

  16. Yoshua

    Ik stap met regelmaat bij deze halte uit om naar de Bilitonkade over te steken.
    Meermaals heb ik de fout gemaakt om achter de (wegrijdende)bus over te steken.
    Of er komt van de andere kant een bus of politieauto met zwaailicht en sirene aanrijden.
    Oversteekplaats is niets mis mee, mist je, maar geduldig wacht tot je volledig overzicht hebt over beide rijbanen.
    Verkeer uit richting Vleuten/ De Meern is te overzien, fietspad is altijd een gevaarlijke onderneming.
    Moet denken aan de ouders die de twee kleine kindjes niet vast bij de hand hadden of zeiden en ga maar oversteken.

  17. Kloek

    En weer een bewijs waar JdV structureel mee bezig is: trollen. En dat bij zo een tragische aanleiding. Echt nul moreel besef.

    Dan de feiten. De Vleutense weg kent 6 rijbanen, inclusief de busbaan 2-richtingsverkeer.

    Ventweg, rijbaan, busbaan, busbaan, rijbaan, ventweg. Er moet dus: links, rechts, links> links rechts, links> links, rechts links, rechts, links, rechts> rechts, links, rechts> rechts, links, rechts gekeken worden. Bij 1 overstekende beweging. De kans dat je iets over het hoofd ziet is enorm. Fietsers, auto, auto, bus, bus, auto, auto, fietser.

    En geen stop-/ verkeerslichten op de meeste oversteekpunten. Ook geen alarmbellen.

  18. Lisa

    Door de juiste googlemaps link van Fch zie je ook wat een probleem kan zijn.

    Door de knik in zowel in rijbaan als busbaan zie je de auto’s en bussen vanuit 1 richting pas kort voordat ze bij je zijn. Mochten de voertuigen te hard rijden/ harder rijden, dan zijn ze in no time bij je en als je fout zit als oversteker ben je te laat om jezelf nog te corrigeren. Dan zit je tegen het voertuig aan. Een fout kan hier dus makkelijk noodlottig zijn.

    Daarnaast moeten hier een fietspad, een ventweg, een rijbaan en busbaan overgestoken worden en vervolgens meteen weer dezelfde wegen, alleen dan in omgekeerde volgorde.

    In het midden van de busbaan is geen veilige oversteekhaven gecreëerd waar je kan rusten/ wachten als je het toch niet haalt met oversteken, Als een bus niet stopt bij de halte rijdt hij in behoorlijke snelheid (50) door.

  19. Hetty

    Vond het altijd al gevaarlijk daar met die 2 busbanen in het midden en twee rijbanen aan elke kant ernaast. Had altijd het gevoel, dat ik langzamer moest rijden en de zijstraten extra in de gaten moest houden. Het lijkt me beter, ook hier een 30km-weg van te maken, ook voor de bussen.
    Aan de nabestaanden, de buschaufeur en allen, die hierbij betrokken zijn geraakt, zoals omstanders en passagiers van de betrokken bus, heel veel sterkte gewenst.

  20. Koel Hoofd

    @Kloek
    Ik steek er dagelijks een paar keer over, heb nooit problemen met onveiligheid of me onveilig gevoeld, al 30 jaar niet. Juist omdat je er goed zicht hebt, in alle richtingen, is het verkeer over de hele lengte (NB) goed aan te zien komen. Dan zijn er ook nog de nodige “vluchthevels” over die ruim 1.5km die de Vleutensweg in totaal lang is, tussen de busbanen, rijbaan-busbaan, rijbaan-fietspad, fietspad-ventweg. veilige oversteeklocaties genoeg dus en de meeste hebben zelfs stoplichten. Dus gewoon even om je heen kijken en wachten totdat je -per rijbaan- kan oversteken en niets aan de hand. Er zijn zelfs mensen die hun hond uitlaten op de groenstrook tussen de busbanen.
    Feit: de meeste oversteekpunten hebben WEL stoplichten, dus je verspreid desinformatie.

  21. JdV

    @kloek. Fout. De juiste volgorde voor voetgangers: Stoep. 1 rijbaan oversteken. Stoep. 2 busbanen oversteken. Stoep. 1 rijbaan oversteken. Eventueel aangevuld met ventweg en/of fietspad, waar ook weer stoepen aanwezig zijn. De weg is door de vele tussenstoppunten prima over te steken. De weg staat ook helemaal niet in de top 5 van onveilige plekken voor voetgangers op basis van geregistreerde ongevallen. Trol? U eerder dan ik.

  22. Statler

    Een kind is omgekomen. Een tweede kind zwaargewond. Ouders mentaal gebroken. En wij gaan op dit forum muggeziften over een wel-of niet correct benoemd of getypeerd aantal rijbanen. Misschien de hele zaak voor de verandering eens overlaten aan de echt verantwoordelijken?
    PeterH

  23. Pieter

    Voor de gehele Vleutenseweg 30 km per uur. Kinderrijke wijk, vele scholen.
    Die 10 seconden die een bus of auto wint met 50 km per uur…

  24. Sjaak

    Reaguurders JdV en Koel Hoofd gaan hier discussiëren.

    JdV geeft in zijn laatste opmerking toe dat hij eerder geen idee had waar hij het over had. Hou dan ook de mond dicht.

    Koel Hoofd vindt dat hij de maat der dingen is.

  25. S

    JdV en koelhoofd … man o man

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).