Gemeente Utrecht: ‘Leefbaarheid Lombok-Oost toegenomen, maar wordt nog niet zo ervaren’ | De Utrechtse Internet Courant Gemeente Utrecht: ‘Leefbaarheid Lombok-Oost toegenomen, maar wordt nog niet zo ervaren’ | De Utrechtse Internet Courant

Gemeente Utrecht: ‘Leefbaarheid Lombok-Oost toegenomen, maar wordt nog niet zo ervaren’

Gemeente Utrecht: ‘Leefbaarheid Lombok-Oost toegenomen, maar wordt nog niet zo ervaren’
De Kanaalstraat. Archiefbeeld DUIC / Robert Oosterbroek
Volgens de gemeente Utrecht is de leefbaarheid en veiligheid in Lombok-Oost beter geworden, maar wordt dit nog niet zo ervaren. Bewoners en ondernemers geven namelijk aan dat de overlast op straat nog steeds ‘hardnekkig’ is.

Volgens de gemeente Utrecht is de leefbaarheid en veiligheid in Lombok-Oost beter geworden, maar wordt dit nog niet zo ervaren. Bewoners en ondernemers geven namelijk aan dat de overlast op straat nog steeds ‘hardnekkig’ is.

Lombok-Oost en met name de Kanaalstraat en Damstraat liggen al langer onder het vergrootglas. Om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren is in 2017 een Buurtvisie opgesteld.

Daarin stond onder andere dat de verkeersveiligheid moet worden aangepakt, evenals de overlast van jongeren en zwerfafval. Daarnaast is het vanaf 1 april 2019 mogelijk om overlastgevers in Lombok-Oost een tijdelijk gebiedsverbod te geven.

Lange adem

De gemeente zegt nu dat de leefbaarheid en veiligheid te afgelopen jaren is toegenomen in het gebied. “Maar we zijn er nog niet. Gezien de grote druk op het gebied, de diversiteit van functies en hardnekkigheid van de problemen, vraagt dit om een lange adem”, is te lezen in een brief aan de raad.

Volgens de gemeente is het aantal autokraken, woninginbraken, fietsendiefstal en mishandeling in Lombok-Oost gedaald in 2019. De overlast van alcohol en drugs, en drugshandel- en bezit zijn echter gelijk gebleven.

Jeugd

Volgens cijfers van de politie is ook de overlast van jeugd afgenomen in 2019. “Deze daling komt echter niet overeen met de beleving van bewoners, ondernemers, leden van de klankbordgroep en verschillende professionals. Zij geven aan dat diverse vormen van overlast minder zichtbaar lijken, maar dat de algehele overlast op straat aanwezig blijft én hardnekkig is.”

De jeugdoverlast is dit jaar weer gestegen volgens de gemeente. “Dit beeld zien we in geheel Utrecht en hangt waarschijnlijk ook samen met de uitbraak van COVID-19.”

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Is

    Zolang culturele oorzaken niet onderdeel zijn van de gemeentelijke visie op deze problematiek zal de overlast voortduren. Ik heb het in ieder geval opgegeven en mijd deze straat als de pest.

  2. Koel Hoofd

    De samenstelling van de wijk verandert ook dankzij de gentrification van Utrecht, en de “integratie” van asielzoekers.
    Tot 2010 spraken de ondernemers allemaal Nederlands, tegenwoordig is dat maar afwachten. De gentry millenial/gen Y heeft, ten opzichte van oudere generaties, ook een hele andere belevingswereld die met één woord is samen te vatten: intolerant.
    Tel daarbij op dat de gemeente liever onderzoek doet dan gewoon handhaven, en het feest is compleet.

    De situatie op de Kanaalstraat is al decennia lang hetzelfde: er zijn goeie en foute mensen en vooral heel veel grijs er tussen in. Maar waar het vroeger werd gevierd als “DE multiculti wijk van Utrecht”, wordt het nu verguisd vanwege die multiculti in de wijk die niet in het cultuurtje past van de multiculti lovers?
    Schiet mij maar lek.

  3. Dirk

    Ik ben bewoner en kan niet zeggen dat de overlast is afgenomen. Het verkeer is even intens of zelfs intenser, er is iemand doodgeschoten, er werd politie belaagd, dealen op de straathoek gaat gewoon door en als je na 20u savonds door de straat loopt is het nu niet bepaald ‘mijn wijk’ meer. Tot slot: ik zie dat een gemeente bron ontbreekt, kun je die toevoegen?

  4. Sjoerd

    Anekdotisch: Gisteren zag ik voor de tweede keer in de vijf jaar dat ik in lombok-oost woon een politieagent fietsen. Zelden zag ik de grote groep ‘op ‘t fietspad parkerende’ auto’s oplossen.

    Toen ik vanaf de damstraat tot de jp coen 13 (!!!) foutgeparkeerde auto’s en dito gevaarlijke verkeerssituaties telde, heb ik hier uit gif een melding van gemaakt bij de gemeente. ‘Dat is een parkeerkwestie, niet een politiekwestie meneer’ werd mij doodleuk verteld.

    Het is treurig maar ik denk dat dat de enige kortetermijnoplossing is dat de politie vaker zijn gezicht moet laten zien. Dat zal zeker bijdragen aan een veiliger gevoel. De boa’s zie ik namelijk alleen maar in de zijstraten parkeerboetes uitdelen.

  5. Scherpschutter

    De gemeente geeft per jaar 70 miljoen uit aan kunst en cultuur en slechts 20 miljoen aan ordehandhaving. Bad choice….Very bad choice. Alle problemen in Lombok kunnen MORGEN opgelost zijn en deze buurt kan ook MORGEN nog de schoonste wijk van heel Utrecht zijn.

    Het is allemaal een kwestie van politieke keuzes. Zou je die 70 miljoen die nu jaarlijks aan slechte kunst en v ultuur inzetten voor ordehandhaving dan zou je jaarlijks makkelijk 3500 extra agenten, schoonmakers, verkeershandhavers en controleurs aan het werk kunnen zetten. Dat is nog net niet een persoonlijke butler voor iedereen in deze wijk… 😉

    Maar goed. Zoals we weten hebben gemeentes totaal geen natuurlijj belang bij daadwerkelijk problemen oplossen. Het business model van een gemeentes is zoveel mogelijk aanwezige problemen om op te lossen, waarbij het vervolgens de ‘nobele’ kunst is om de problemen zo min(!) mogelijk op te lossen. Want zijn er geen problemen meer dan is er ook geen vraag naar gemeentes om deze op te lossen…

  6. Sim

    Door de Kanaalstraat fiets ik allang niet meer
    Staat vol met dubbel geparkeerde autoos
    Levensgevaarlijk
    Politie handhaving,,kijken weg

  7. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    Een accurate omschrijving van bestaansrecht en businessmodel van de politiek in een democratie.
    De ironie is hier dat wanneer een dictator hetzelfde zou doen, hij het verwijt krijgt dat hij het volk onderdrukt, uitbuit en aan nepotisme doet.

    Kortom, de beleving van Homo sapiens is zo subjectief als de neten en zo wisselend als het weer.

  8. Bart

    Leefbaarheid is volgens mij een subjectieve ervaring. Lijkt de gemeente hier nu harde feiten over te hebben?
    Leefbaarheid gaat bijvoorbeeld over of je je veilig voelt in je eigen straat. Door een paar (Inrichtings)maatregelen die we samen met de gemeente namen zijn er minder drugsdealers in onze straat actief. Ik herken ze nog, nu ze een kruispunt verder staan. Dus de leefbaarheid in mijn straat is iets verbeterd. Twee straten verder waarschijnlijk verslechterd, maar misschien nog niet zo ervaren.
    (Dit heeft verder geen relatie met hoeveel geld de gemeente uitgeeft aan cultuur of sport, dit gaat wel over maatregelen nemen en handhaving )

  9. M.a

    Nu mijn moeder van 94 durft de straat niet meer alleen op , al twee keer van haar handtas beroofd door scootervolk ,met lich.letsel tot gevolg.
    Aangifte doen kon alleen via computer die ze niet heeft,of afspraak maken op politiebureau waar ze niet kan komen.
    Buslijn al jaren opgeheven, zgn niet rendabel , van personeel buslijn gehoord dat ze niet meer door Kanaalstraat wilde rijden , ivm agressie ivm dubbel parkeren etc
    Voor ouderen is de wijk een ramp, ach ja bejaardenhuis weg , ze zou graag verhuizen maar voor ouderen onbetaalbaar

  10. Berend

    Afgelopen 3 jaar is een deel van de overlast o.a. naar de wijken Nieuw Engeland en Majella over gegaan, vooral het eten in de auto, ballonnen (al zie ik die nu wat minder) en vage afspraken tussen auto’s, scooters en mensen aan het begin van de straat. Ik kijk altijd uit naar de zomer, als iedereen op vakantie gaat naar het moederland, 4 weken rust.

  11. Maria

    Voor ouderen is de wijk onleefbaar geworden.Buslijn opgeheven zgn niet rendabel maar personeel vertelde dat het dubbel en driedubbel parkere , agressie de oorzaak was.Moeder van 94 al 2 x van tas beroofd met letsel ,politie doet niets komt niet eens.Ij durft niet meer alleen over straat.
    Ook ik fiets om, er wordt zelfs gevraagd wat je er komt doen in de winkels.Nee de buurt is erg achteruit gegaan zeker voor ouderen ,dat heeft de Corona tijd wel bewezen,Wat een eenzaamheid.

  12. Aa

    De beste oplossing op korte termijn: alle winkels sluiten om tien uur.

  13. Lombokker

    Zoals Aa zegt, om 22.00 uur sluitingstijd, is volgens mij ook de beste oplossing.

    Vooral het aantal shoarmatenten is de laatste jaren toegenomen, en het lijkt ook of deze steeds langer open blijven. Afgezien van wat vage belwinkels zijn het toch vooral deze zaken die veel publiek trekken. Publiek wat voornamelijk van buiten de wijk afkomstig is, en die tot diep in de nacht met hun stinkdiesels door de wijk scheuren.

    Gezien het enorme gebrek aan handhaving (m.u.v. Parkeerbeheer) zou het mij trouwens niet verbazen als blijkt dat een aantal van deze zaken helemaal geen vergunning heeft om zo laat open te zijn. Of zelfs helemaal geen horecavergunning heeft.

  14. MJPD

    @Sjoerd
    Het is precies wat u zegt. In mijn wijk zie ik Handhaving enkel overdag door de straten crossen om kentekens te noteren voor parkeerboetes. ‘s Avonds en ‘s nachts zie ik handhaving/politie zelden tot nooit.

    Gisteren om 1.00 uur de politie gebeld omdat ik een auto een grote lachgascontainer zag afleveren aan een scooterrijder. Politie gebeld en kenteken auto, signalement scooterrijder en locatie lachgasgebruik doorgegeven. Om 4.00 uur werd er door dezelfde auto doodleuk nog een 2de container geleverd en ging men tot een uur of 5.00 door.

    Geen politie gezien…. Wat voor zin heeft het dan nog om te bellen?

  15. Bewoner

    Titel moet eigenlijk zijn: “Lombok-Oost al jaren ronduit onleefbaar, maar wordt door gemeente nog niet zo ervaren.”

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).