Plannen voor aantrekkelijke Kanaalstraat verder uitgewerkt | Plannen voor aantrekkelijke Kanaalstraat verder uitgewerkt – De Utrechtse Internet Courant

Plannen voor aantrekkelijke Kanaalstraat verder uitgewerkt

Plannen voor aantrekkelijke Kanaalstraat verder uitgewerkt
De Kanaalstraat. Archiefbeeld DUIC
De gemeente Utrecht heeft de plannen waarmee de Kanaalstraat en de Damstraat in Lombok aantrekkelijker moeten worden verder uitgewerkt. Een belangrijk onderdeel van het programma is de herinrichting van beide straten.

De gemeente Utrecht heeft de plannen waarmee de Kanaalstraat en de Damstraat in Lombok aantrekkelijker moeten worden verder uitgewerkt. Een belangrijk onderdeel van het programma is de herinrichting van beide straten.

De plannen zijn in 2017 al opgesteld door bewoners en ondernemers uit Lombok. De werkgroep Kanaalstraat/Damstraat heeft toen een buurtvisie aangeboden aan wethouder Lot van Hooijdonk over de herinrichting van de Kanaalstraat en Damstraat.

In die buurtvisie staat dat de verkeersveiligheid moet worden vergroot. Vooral voetgangers moeten volgens de gemeente meer ruimte krijgen. Een maatregel om dit op de Kanaalstraat voor elkaar te krijgen is het instellen van éénrichtingsverkeer.

Hiervoor worden op de omliggende wegen wijzigingen doorgevoerd. Op de Leidseweg en omgeving is de verkeerscirculatie al aangepast. Daarnaast hoeven bestuurders die in de toekomst hun auto in de parkeergarage Kop van Lombok willen parkeren niet meer over de Damstraat te rijden, maar over het nog te realiseren Lombokplein.

Ook andere maatregelen zijn al genomen door de gemeente. Zo zijn laad – en loshavens duidelijker aangegeven en is een laad – en losparkeervak voor langere voertuigen aangelegd. Dit is volgens de gemeente gedaan om ‘kleine ergernissen’ op te lossen.

Overlast

Om overlast van jongeren op straat te verminderen zijn extra jongerenwerkers aan het werk gegaan. “Zij hebben met name geïnvesteerd in de individuele contacten met jongeren, zowel van overlastgevende groepen als van andere groepen jeugd die bekend zijn in het gebied. […] Ook zijn er diverse activiteiten georganiseerd op de locatie Herderplein om beter in contact te komen met de jongeren op straat”, aldus de gemeente.

Om de overlast van zwerfafval terug te dringen is een schoonmaakbedrijf zeven dagen per week aanwezig in het gebied. Vroeg in de ochtend worden de straten schoongeveegd en later op de dag is een wijkveger aanwezig die met prikker en vuilniszak de omgeving schoonhoudt.

Andere maatregelen die het gebied aantrekkelijker moeten maken zijn ook al uitgevoerd. Zo is op een aantal plekken de uitstraling verbeterd door winkelpuien te vernieuwen. Ook is er een pilot gestart waarbij tijdelijke horecavergunningen worden verstrekt.

Gekoppelde berichten

27 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Leuk hoor, dat eenrichtingverkeer. Maar dan moet je ook gaan handhaven, anders heeft het totaal geen zin. De genoemde overlastgevers hebben namelijk overal schijt aan, dus ook aan verkeersborden.

    Meer horeca is op zich prima, zolang het maar geen shoarmatenten zijn die tot diep in de nacht open zijn. Want dat zijn nou net de zaken die veel overlastgevers aantrekken. Voornamelijk afkomstig uit andere wijken dan Lombok, racen die gasten hier door de wijk met hun stinkdiesels en (motor)scooters.

    Het gaat inderdaad al een jaar of twee á drie de verkeerde kant uit met de wijk. Daarom ben ik blij dat het de aandacht heeft bij de gemeente. Want op de toestanden van twintig jaar geleden zit niemand te wachten.

  2. bee

    het zijn niet de straten die veranderd moeten worden maar de mentaliteit van degene die daar wonen.

  3. Simon

    Als die petjes in hun Golfjes maar in een richting kunnen rijden is de kans dat ze een bevriend petje tegenkomen kleiner waardoor ze hopelijk minder vaak midden op de weg stil gaan staan.

  4. bereen

    Wat dachten jullie van streng handhaven ipv van de rommel elke dag daar opruimen? Zo veranderd er niks. Daar gaat ons belastinggeld

  5. Utr

    Was dat het? Ik dacht aan meer horeca en de straat doortrekken tot aan het centrum. Maar goed een beetje wegen aanpassen etc moet volgens de gemeente voldoenden zijn tsja.

  6. Herman

    Drempels eruit!

  7. Belastingbetalers

    De kanaalstraat moet niet veranderen
    Ach laat ook maar
    Nog een dan,,,handhavers die altijd net de andere kant op kijken

  8. Bernhard

    De wet handhaven is veel beter dan pappen en nathouden met extra schoonmakers en jongerenwerkers.. Als er rotzooi voor m’n deur ligt dan heb ik dat ook zelf op te rapen.

  9. Leo Peeters

    Weet je wat al echt zou helpen en de straat leefbaarder zou maken. Controle. Dubbel parkeren? Direct op de bon! Onnodig stoppen en het verkeer ophouden omdat je met je vrienden een praatje wilt maken? Direct op de bon! Te hard rijden? Direct een bon! Vuilnis in bergen naast je winkel zetten op niet ophaaldagen? Direct op de bon. Klinkt heel ongezellig al die bonnen schrijven maar maa dat mensen het dan leren en de hele straat weer wat leefbaarder wordt. Daar is echt geen herinrichting voor nodig

  10. Corry

    Uitstallingen buiten met de helft verkleinen,meer ruimte voor de voetgangers.

  11. JdV

    Pappen en nathouden. Kopjes thee in plaats van bekeuringen. Lombok gaat de volgende no-go area worden waar de politie en gemeente het hebben opgegeven. Gelukkig krijgt elke stad het bestuur waar het voor kiest.

  12. Berend

    Effecten zijn wel dat eten en drinken opgehaald worden op de Kanaalstraat en in de straten van nieuw Engeland (bijvoorbeeld) opgegeten worden en uit de auto geflikkerd. Wat voor handeltjes daarbij plaats vinden in het donker is erg onduidelijk. De jongens zijn niet echt benaderbaar voor contact. Dus inderdaad zou een nachtelijke stop op de halaltenten al schelen (en een verbod op plastic tasjes en statie geld op blikjes, maar dat is een ander verhaal)

  13. Erik

    @bee

    Met de mentaliteit van de inwoners van Lombok is noet veel mis. Al zouden we samen wat meer mogen optreden tegen al die gasten uit andere wijken die met de auto onze wijk komen verpesten. Hard rijden, gevaarlijk wildparkeren, afval op straat mieteren, lachgas gebruiken in het verkeer, dealen en agressief zijn. Dat zijn géén Lombokkers broer. Die komen tevoet of met de fiets. Tijd om de auto en het tuig te weren. Tijd voor een schone wijk met aansluiting op de binnenstad en de nieuwe stadswijk bij het station! Actie!

  14. M

    Misschien nog een inzamelpunt toevoegen voor de gas-ampullen? Hoeven die ook niet meer in de omliggende wijken te blijven liggen.

  15. Rottebert Peermans

    Nu is Lombok-Oost een pretpark voor aso’s uit Kanaleneiland en Overvecht die eens lekker ongestraft provocatief en asociaal willen doen. De stoep versperren met scooters terwijl je een joint rookt. Te hard rijden met een lachgasballon in je mond. Midden op straat of op het fietspad je auto stilzetten om een beetje de toffe peer uit te hangen voor je vrienden. Lachgaspatronen en half opgegeten broodjes, sauzen en blikjes op straat gooien.
    Zorg dat het voor Tokkies een no-go area wordt met een zero-tolerancebeleid en strakke handhaving.
    De plaaggeesten van Lombok lachen zich de petjes van het het hoofd om het GroenLinks beleid met jongerenwerkers en extra schoonmakers om hun zooi op te ruimen. Nu voelen ze zich helemaal het kroonprinsje. Daarnaast verleg je met eenrichtingsverkeer op de Kanaalstraat het verkeersprobleem naar de zijstraten en woonerven.

  16. bureaulesswatts.nl

    het was zo’n leuke authentieke straat nog . aanharken die handel .

  17. Cico

    Ik mis enorm een pinautomaat in HEEL LOMBOK.

    Er waren er ooit 6-8 pinautomaten, nu heb je alleen de RABO (altijd ‘defect’, dus leeggetrokken) en in supermarkten (heb je niks aan na sluit).

    Je moet dus helemaal naar de binnenstad lopen om te pinnen. En dat midden in een winkelstraat waar cash voor kleine boodschapjes enorm handig is.
    Argument banken: betalingsverkeer loopt terug. Waarom is die RABO dan altijd leeg en stonden er rijen bij de ABN/AMRO? Verkapte bezuiniging dus.

  18. Cico

    Ben het trouwens eens met de gemiddelde reacties. Woon al 10 jaar in Lombok en het wordt steeds slechter. De tijd van praten met een jongerenwerker is voorbij. Schoonmakers zijn wel nodig, dat staat er los van. Het is trouwens opvallend hoe weinig publieke prullenbakken er staan met zoveel horeca.

    Voor mijn deur wordt er ook geregeld shoarma, energydrinks, lachgas en jointjes weggewerkt met draaiende motor. Het helpt enorm om huis uit te komen en ze (neutraal) aan te staren. Serieus, dit is mijn straat.
    Het verbreekt het ‘chill’ moment, maakt het ongemakkelijk voor ze en ze zijn in 10 seconden weg.

  19. Bernhard

    Die jongens komen veelal uit een eercultuur. Die eer aantasten door ze en plein publique flink te beboeten/arresteren/kaal te plukken/een gebiedsverbod op te leggen werkt veel beter dan een of andere sociaal makelaar activiteiten te laten organiseren en alles achter hun reet voor ze op te ruimen. Als je eigen kind zich misdraagt dan beloon je dat gedrag ook niet met een snoepje. Laat maar eens zien hoe je die Golf GTI of Mercedes AMG betaalt zonder baan en inwonend bij je papa en mama. En al het tuig langdurig uit de weren en daar streng op handhaven. Ondernemers mogen trouwens ook veel meer doen om die straat een beetje netjes te houden. Vooral die shoarmaboeren interesseert het niets dat hun klanten een half aangevreten broodje vlak voor hun zaak op de stoep flikkeren.

  20. Bertje 030

    Je kunt alles aanpakken maar de ervaring leert dat het probleem zich verplaatst naar een andere straat en/of wijk, handhaven en optreden helpt maar we hebben afgelopen week kunnen zien waar dat toe leidt, 6 aangiftes over en weer. Het is een landelijk maatschappelijk probleem, maar met het eerder genoemde pappen en nathouden GL beleid zie ik in 030 geen verbetering.

  21. Sjaak

    @JdV: een veelgemaakte fout: de gemeente gaat niet over de politie. Dat er te weinig politie is (in heel het land!) is te danken aan Opstelten, zoals u ongetwijfeld weet een VVD-er. Er is enorm beknibbeld op politie en justitie, en ook de vorming van de Nationale Politie heeft tot ernstige capaciteitsproblemen gezorgd.
    Dus leuke poging van u (en aandoenlijk inmiddels) om de zwarte piet bij het GL-college te leggen, maar die moet u bij de VVD leggen.

  22. Sjaak

    Ja, al die maatregelen werken al prima (aangezien ze al aan het proefdraaien zijn) hebben we recentelijk gezien. Nee, het tuig is echt enorm onder de indruk. Beetje geldverspilling dit…….l.

  23. Rottebert Peermans

    Laten we er alsjeblieft voor zorgen dat de herinrichting echt de leefbaarheid in héél Lombok (en dus niet alleen de Kanaalstraat) vergroot.
    Eenrichtingsverkeer op de Kanaalstraat betekent dat al het verkeer in de tegenovergestelde richting wordt gedwongen om via de zij- en parallelstraten (van Riebeeck- en Ceramstraat) te rijden.

    Minder parkeerplaatsen op de Kanaalstraat betekent niet dat het winkelend publiek met hun tassen vol groente, fruit en halalvlees opeens op en neer gaat lopen naar de Parkeergarage op de Kop van Lombok. Ook dit zal de parkeerdruk verleggen naar de zijstraten in de directe nabijheid van de winkels.

    De ervaring met onze wethouder leert dat ze het treiteren van de automobilist zó belangrijk lijkt te vinden dat dit vaak ten koste gaat van de leefbaarheid en veiligheid in de wijken. Ook schuwt ze er niet voor de waarheid te verdraaien, te goochelen met cijfers en de gemeenteraad verkeerd te informeren om haar plannetjes erdoor te krijgen. Enige waakzaamheid is dus geboden voordat er weer een fiasco zonder terugweg ligt zoals bijvoorbeeld de Goylaan.

  24. Simon

    @Cico, ga gewoon pinnen. Dit kan overal.

  25. Don

    Dit zijn plannen voor het verplaatsen van het probleem. De naïviteit ten top, belasting geld over de balk en het belonen van de overlastgevers. De enigen die hier baat bij hebben is de hulpverlening industrie. Probleem verplaatsen op kosten van de gemeenschap rapportje schrijven dat het zo goed heeft gewerkt en hop naar de volgende wijk en en dan hetzelfde kunstje bij dezelfde aso’s. Deze overlastgevers hebben overal schijt aan en gaan een straatje verder op 80 proberen te rijden of gewoon tegen het verkeer in, alles uit hun auto smijten en parkeren waar het uitkomt. Waarom moet het gedrag van deze aso’s beloond worden met 7 dagen per week schoonmaken en een persoonlijke wijkveger dit versterkt hun gedrag alleen maar. Wat kost dat wel niet. Bij mij in de straat komen ze 1 keer in de maand langs. Zoals iedereen al zegt HANDHAVEN en wel keihard.

  26. wollie

    maak horecagelegenheden zelf verantwoordelijk voor (het opruimen van) de troep die als gevolg van hun verkoop op straat belandt. gevolg? binnen de kortste keren is afhaal verleden tijd, je mag je halalcreatie in de zaak opeten en nog geen servetje gaat mee naar buiten.

  27. Juul Brown

    Ik snap het niet zo: ee is een verschil tussen winkelen en boodschappen doen. In t centrum kun je winkelen, in Lombok boodschappen doen. In t centrum word de auto geweerd, dus waarom een uitzondering voor Lombok en de poeliers en groenteboer en vele snackwinkels. En nu weer een poelier?! Ook met het oog op de vele diabetes gevallen, stel ik voor dat we de wijk gezonder maken. Word tijd dat de gemeente correct politiek handelt, ophoudt uitzonderingen te maken, en eens goed gaat handhaven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).