Gemeente Utrecht officieel eigenaar van Parkeergarage Springweg; dit gaat er veranderen Gemeente Utrecht officieel eigenaar van Parkeergarage Springweg; dit gaat er veranderen

Gemeente Utrecht officieel eigenaar van Parkeergarage Springweg; dit gaat er veranderen

Gemeente Utrecht officieel eigenaar van Parkeergarage Springweg; dit gaat er veranderen
Parkeergarage Springweg
De gemeente Utrecht is sinds 2 september officieel eigenaar van Parkeergarage Springweg aan de Strosteeg. Daarmee gaan ook een aantal zaken veranderen. Zo komt er een fietsenstalling op de begane grond, speelt de garage een rol bij het opheffen van parkeerplekken in de binnenstad en wordt gekeken of de omgeving groener gemaakt kan worden.

De gemeente Utrecht is sinds 2 september officieel eigenaar van Parkeergarage Springweg aan de Strosteeg. Daarmee gaan ook een aantal zaken veranderen. Zo komt er een fietsenstalling op de begane grond, speelt de garage een rol bij het opheffen van parkeerplekken in de binnenstad en wordt gekeken of de omgeving groener gemaakt kan worden.

Parkeergarage Springweg was tot voor kort in handen van het Franse vastgoedbedrijf Klépierre, onder meer eigenaar van winkelcentrum Hoog Catharijne. De garage zou eigenlijk eerder dit jaar al worden overgedragen aan de gemeente, maar vanwege de staat van onderhoud ging dat toen niet door.

“Inmiddels is er op basis van aanvullend onderzoek geen aanleiding meer om de overdracht verder uit te stellen en dus heeft de notariële overdracht op 2 september 2024 plaatsgevonden. […] Wij zijn nog met Klépierre in gesprek over aanvullende afspraken en de financiële afwikkeling van de verlate overdracht”, schrijft het college van B&W nu.

Fietsenstalling

De automobilisten die een jaarkaart hadden, hebben nu een abonnement bij de gemeente. Ook zijn er zes abonnementen afgegeven als vervanging voor een parkeervergunning op straat. De tarieven blijven tot het eind van dit jaar hetzelfde, maar vanaf 2025 wordt net als bij alle andere parkeergarages van de gemeente de prijs opnieuw bekeken en mogelijk aangepast.

Ook komt er op de benedenverdieping een fietsenstalling; een voor buurtbewoners en een die iedereen kan gebruiken. In totaal is er straks plek voor ongeveer 425 fietsen. De verwachting is dat de stallingen nog dit jaar in gebruik worden genomen.

Parkeerplaatsen

De garage moet ook een rol spelen bij het opheffen van parkeerplaatsen langs de Oudegracht en op het Janskerkhof. Zo is het de bedoeling dat de misgelopen parkeerinkomsten worden gedekt door automobilisten die betalen voor een parkeerplek in de garage.

Tot slot ligt er een plan om de parkeergarage te vergroenen. Het college spreekt van ‘gemakkelijk aan te brengen klimplanten. “Passend bij de tijdelijkheid van het groen. De insteek is om het groen dit jaar nog aan te planten.”

Het groen is tijdelijk omdat het gebouw op termijn tegen de vlakte gaat. De gemeente exploiteert Parkeergarage Springweg tot en met 14 mei 2028, daarna moeten er woningen verrijzen op de plek in de binnenstad.

Kosten

De gemeente verwacht dat de investeringen in de parkeergarage de komende vier jaar worden terugverdiend met de exploitatie. “De kosten voor sloop en bouw- en woonrijp maken van de grond in 2028 hebben wij niet opgenomen in de business case.”

In 2021 liet de gemeente al weten de Strosteeg, waar de parkeergarage gebouwd is, in oude glorie te willen herstellen. Zo moeten de gebouwen straks in lijn zijn met de panden aan onder meer de Oudegracht.

Gekoppelde berichten

43 Reacties

Reageren
  1. Nico

    Maar vanaf 2025 wordt net als bij alle andere parkeergarages van de gemeente de prijs opnieuw bekeken en mogelijk aangepast. Mogelijk aangepast? Dat s wel een zekerheid. En wat denk je? een paar regeld lager staat dit, zo is het de bedoeling dat de misgelopen parkeerinkomsten worden gedekt door automobilisten die betalen voor een parkeerplek in de garage. Dus ja prizen zeker omhoog.
    De gemeente verwacht dat de investeringen in de parkeergarage de komende vier jaar worden terugverdiend met de exploitatie. Oftewel prijzen zwaar omhoog.
    Gemeente, neem een ander in de maling a.u.b.

  2. Baliekluiver

    Die gesprekken met Klépierre “over aanvullende afspraken en de financiële afwikkeling van de verlate overdracht” doen het ergste vermoeden. De gemeente Utrecht blijkt keer op keer geen partij voor die sluwe vastgoed cowboys, dus gaat vast weer vreselijk mis!

  3. A

    Laten we bovenop aub wat leuks/moois maken! Een cafe met dakterras of een leuke ontmoetingsplek ipv een betonnen fietsenstalling. En ook graag veel groen!

  4. Van Puffelen

    De garage moet ook een rol spelen bij het opheffen van parkeerplaatsen langs de Oudegracht en op het Janskerkhof, 14 mei 2028, daarna moeten er woningen verrijzen op de plek in de binnenstad.
    Dat betekend als je eerst een parkeerplek had op de gracht en op Janskerkhof dat je op mag hoepelen in het jaar 2028, fijn vooruitzicht.
    Het valt mij al erg op dat veel bekende Nederlanders in Amsterdam hun huis in de verkoop hebben staan, zou dat met het parkeerbeleid te maken hebben in Amsterdam?????

  5. Hedagtekassie

    Beplanting aan de gevel… was dat Tattoo Hans niet die jaren geleden de beplanting had aangebracht en het moest verwijderen omdat dit niet kon?

  6. Boogschutter

    Heel fijn dat deze betonnen steenpuist over 4 jaar definitief tegen de vlakte gaat. Er komen woningen en groen voor terug. Passend binnen het beleid om het autogebruik in de binnenstad verder terug te dringen.

  7. Floris

    Alles voor meer woningen in de al krappe en drukke binnenstad. In 2028 gaat deze garage plat en komen er huizen….zogenaamd ‘in oude glorie’ herstellen…

  8. Vincent

    Geweldige plannen! Vooral dat dit afschuwelijke gebouw uiteindelijk gesloopt gaat worden 😍

  9. Paul

    Ik kan niet wachten tot dit gedrocht tegen de vlakte gaat,

  10. Typisch

    Een alinea de titel kosten geven en dan geen prijs noemen.

  11. Don

    Jaja de gemeente verwacht dat de investeringen in de parkeergarage de komende vier jaar worden terugverdiend met de exploitatie. Voor het gemak worden de kosten voor sloop en bouw- en woonrijp maken van de grond in 2028 hebben wij niet opgenomen in de business case. En zo ontstaan er enorme tekorten in de gemeente utrecht.

  12. Massegast

    Aan de Springwegzijde van de parkeergarage staat een compositie van beeldhouwwerken tegen de garage aan. Ze zijn afkomstig van het Rabobankgebouw wat aan de Jacobsstraat gestaan heeft. Wellicht is het een idee om dit aan de Rabobank aan te bieden. Er moet in het Croeselaan-complex van de Rabo toch een mooi plekje voor die beeldhouwwerken te vinden zijn. Het zou nl. jammer zijn als ze in de komende tijd door groen overwoekerd worden.

  13. James

    “Zo is het de bedoeling dat de misgelopen parkeerinkomsten worden gedekt door automobilisten die betalen voor een parkeerplek in de garage” Goh, en ik maar denken dat parkeergeld was ingevoerd om “parkeerdruk” tegen te gaan. Dat is althans wat er in de brief stond die ik laatst van de gemeente ontving.

  14. De Utregter

    Eindelijk een wijs besluit, terugbrengen naar de -meer- oorspronkelijke bouw. En nu hopen dat er onder de nieuwbouw ook een ondergrondse parkeergarage komt, voor minimaal net zoveel auto’s als er nu in Springweg kunnen.

    Wellicht daarna Utrecht C.S. (plus omgeving) aanpakken, ook richting meer oorspronkelijke staat. Die is dan inmiddels ook wel afgeschreven na 20 jaar…

    Ik ben wel benieuwd of de kosten van de huidige plannen al zijn meegenomen, of dat we richting de 500+ miljoen schuld gaan.

  15. Jan

    @ Don

    Gezwets, je weet niet waar je het over hebt. Die kosten worden terugverdiend met de verkoop van de te bouwen woningen.

  16. W

    @van puffelen: wsl woon je nog niet zo lang in Utrecht, maar bewoners is al jaaaaaren bekend dat die parkeerplaatsen die je noemt opgeheven worden.

  17. sander

    Ik neem aan dat als ze de kosten gaan bekijken dat het parkeergeld omlaag gaat. ik moest er laatst parkeren, omdat ik anders een afspraak niet haalde en kon voor een paar uur een paar tientjes afrekenen. iedereen bij de automaat slaat stijl achterover van de prijzen. de verwachting was in ieder geval dat je voor dat bedrag minimaal een gewassen auto terug zou krijgen met een nieuwe APK.

    De oude gracht wordt zeker een stuk mooier zonder al die auto’s, maar waar moeten de auto’s dan heen? Misschien wordt het eindelijk eens tijd dat we de zaken gaan omdraaien: zorg eerst voor een goed alternatief voor bewoners en bezoekers, en haal dan de parkeerplekken weg, in plaats van andersom. (misschien een elektrisch shuttlebusje dat zeer frequent rijdt vanaf parkeerplaatsen bij hoog catharijne ofzo).

  18. Paul

    Regeren is voor uit kijken, iets wat niet altijd populair is. Ook in de toekomst zullen parkeerplekken nodig zijn, dan alleen voor bewoners. Maak 2 lagen onder gronds, kan gelijk historisch bodem onderzoek hier noodzakelijk mee worden gecombineerd.
    Creer veel kleine woningen voor met name ouderen/ jongeren combi die graag in de binnenstad wonen.

  19. HenQie

    Nu de rest nog! Minder, minder, minder Klepiere, de bekendste corporate vastgoedhyena van Gotham City. Alles wat ze aanraken gaat stuk.

  20. Hans

    Wat zijn er toch veel huilers om verlies of dure parkeerplekken.

  21. Rutger

    Als de gemeente zich met parkeergarages bezig gaat houden slaat mij de angst om het hart… En er zijn zoveel onzekere financiele zaken rondom de springweg parkeergarage dat dit vast weer een enorme gemeentelijke bleeder wordt.

    https://www.duic.nl/algemeen/gemeente-utrecht-zelf-aansprakelijk-voor-lekkende-parkeergarage-op-berlijnplein/

  22. Nina

    Ik vermoed een nieuw financieel debacle bovenop de toch al deplorabele financiële situatie in onze gemeente.

    De verwachting is dat de aanschaf in 4 jaar tijd wordt terugverdiend, maar waarom zou de verkoper het dan zo goedkoop van de hand doen 🤔

  23. Wil

    @sander: waarom zou parkeren in het hart van Utrecht goedkoop moeten zijn? Zet anders je auto ergens anders neer als je in het centrum moet zijn en neem de bus of benenwagen.

  24. Pee

    Zo’n project is niet terug te verdienen in vier jaar dat is onmogelijk.
    Of ze moeten het driedubbele gaan vragen om je auto te kunnen parkeren , dat gaat dus ook gebeuren.

  25. Koel Hoofd

    Dus tussen 2025 en mei 2028 gaan automobilisten daar de hoofdprijs betalen omdat de gemeente snel geld wil verdienen.
    Daarna valt er in hartje binnenstad de parkeercapaciteit van 414 auto’s weg. In het kielzog daarvan zullen een aantal bewoners vertrekken/ ondernemingen sneuvelen. Dat is niet inclusief en ook geen ondernemersrisico maar een wegpest en uitsterfbeleid.

    @Van Puffelen
    Van die achterlijke A’damse parkeertarieven liggen miljonairs echt niet wakker. Ze liggen wel wakker van die 30km/u zone.
    De grote BNer uittocht is begonnen met de invoering er van.
    Hun bolides zijn namelijk veel te duur om te worden beschadigd door egotrippende hersenloze fietsers met haast die harder gaan dan auto’s mogen. eBakfietsje met 3 koters er in of fatbike tegen de bumper en de bolide is economisch total los en je verzekeringspremie stijgt.

  26. Inez

    @Jan: je werkt vast bij de gemeente, die gaat geen huizen bouwen, alleen de grond aan een projectontwikkelaar die de opdracht krijgt x huizen sociale huur etc. te bouwen. Daar stemt hij zijn bedrag voor de koop van de grond incl. afbraak garage op af. Dus uiteindelijk betaalt de gemeente alsnog.

  27. arbeider

    Je zal maar op de Oudegracht wonen eo…

    Dan heb je een auto en mag/kan je hem nergens meer parkeren, met dank aan dit College.

    Dan mag/moet je hem aan de rand vd stad gaan parkeren, het is schandalig!

    Nog 2 jaar burgers van Utrecht….Stop de veryupping en anti autobeleid!

  28. cas

    Waarom heeft de gemeente Kleppiere niet gewoon de mogelijkheid gegeven zelf te ontwikkelen of te onderhandelen met partijen. En misschien op zulke locaties eens de sociale eis loslaten, die grond daar is veel te kostbaar voor sociale huur.

  29. Sj

    @pee: je spreekt jezelf wederom tegen. Als de gemeente het driedubbele gaat vragen (wat ze volgens jou vaan doen) dan is het toch degelijk terug te verdienen.
    Prima suggestie van je!

  30. W

    Hallo arbeider, wellicht woon jij ook pas sinds kort in Utrecht, maar bewoners weten dit al lang hoor. Maak je maar niet druk over ons, we redden ons wel.

  31. WJM

    Hoop wel dat de kunstwerken, oude gevelstenen, van Pieter d’Hont dan niet mee gesloopt worden!!! Dat er vooral voorzichtig mee omgesprongen wordt!
    En dat ze wel in de buurt van zijn werkplek, bolwerk Manenburg, een plek krijgen, zou mooi zijn!

  32. Koel Hoofd

    Lekker inclusief en niet-discriminerend beleid weer.
    Ongeloofwaardig bestuur, deze stad onwaardig.

  33. Don

    @Jan jij hebt blijkbaar kennis van zaken. Er komt een fietsenstalling op de begane grond 425 plekken een garage voor het opheffen van parkeerplekken in de binnenstad en de bebouwing. De gebouwen moeten in lijn zijn met de panden aan onder meer de Oudegracht worden dus de hoogte kunnen we ook niet in. En natuurlijk groen heeft ook zijn beperkingen. En dan moeten we het in 4 jaar terugverdienen. Dat moeten kneiter dure auto en fiets parkeerplekken en huizen worden. Ben heel benieuwd naar jouw deskundige uitleg.

  34. De gebster

    Mooi dat dit gedrocht verdwijnt. Is grotendeels voor bezoekers die ook rond de catharijnesingel kunnen parkeren in een van de vele garages daar. Gaat ook heel veel autoverkeer schelen op de Mariaplaats en wordt dat misschien nog eens een écht mooi plein.

  35. Paul

    @ arbeider, eigen autobezit is geen noodzaak. Ze nemen heel veel publieke ruimte in, omdat ze doorgaans vooral ongebruikt staan. Als je wel eigen autobezit belangrijk vindt zijn er genoeg wijken zoals Overvecht, Kanaleneiland etc waar meer parkeerplaatsen zijn dan auto’s !

  36. Rottebert Peermans

    Naïeve kumbaya-gemeente wordt altijd keihard genaaid door de vastgoed boys, dus waarschijnlijk lacht Klepto-pierre zich weer de ballen uit de broek.

  37. Wim

    Over vier jasr dan ern mooie wonibg toren bouwen waar minstens 100 woningen in kunnen san wordt misschien de grond juist gebruikt.

  38. Binnenstadbewoner

    @ arbeider: het autobezit is bijna nergens zo laag als in de binnenstad. Wie hier woont, weet dat je op bepaalde zaken moet inleveren en dat is meestal ook een eigen auto. Hier staat natuurlijk wel tegenover dat Utrecht Centraal om de hoek ligt. Midden in het land en van daaruit kun je bijna overal naar toe .

  39. Don

    @Paul wat bedoel je dat @arbeider maar in Overvecht moet gaan wonen. Heel goed mogelijk dat arbeider de auto voor zijn werk nodig heeft zodat hij de gemeentelijke belastingen kan betalen. En ga eens na hoe lang jouw wc ongebruikt is zullen we alle wc in utrecht ook maar samenvoegen.

  40. Nina

    Wederom ontbreekt het financiële plaatje in dit artikel. Wat heeft het gekost, met hoeveel parkeerplaatsen gaat de gemeente die kosten terughalen en wat worden dan de parkeerkosten per parkeerplaats over 4 jaar verdeeld?

    Wat is overigens de visie precies van onze wethouder? Zij wil geen auto’s die worden geparkeerd op straat, maar nu dus blijkbaar ook geen parkeergarages? Ehm….

    @ Don
    De parkeergarage staat niet leeg, dus:

    Waar denk je dat al die auto’s naartoe gaan nu er per direct veel minder parkeerplekken komen (voor een fietsenstalling en er verdwijnen parkeerplaatsen op straat) en uiteindelijk alle parkeerplaatsen zijn verdwenen ook die op straat?

  41. arbeider

    @ Paul

    Dus ik moet van jou gaan verhuizen? wat een domme reactie zeg!

    Dit College heeft besloten de stad Utrecht te laten groeien, niet ik.
    De stad Utrecht wil alle auto’s de stad uit jagen, niet ik!
    Tachtig procent van de burgers heeft zijn auto nodig voor werk, prive, sport, etc

    Deze stad zegt “inclusief” te zijn….behalve als je een auto hebt!

    Jij werkt natuurlijk lekker thuis achter je PC’tje,heeft een auto niet nodig, omdat al je mede yuppen bij je in de buurt wonen en makkelijk bereikbaar zijn.

    Typische een linkse reactie….als je een andere mening hebt ben je extreem rechtsof in dit geval….ik moet maar gaan verhuizen!

    Man, man…

  42. Nina

    @ Paul
    Auto’s nemen ruimte in waar ze flink voor betalen per vierkante centimeter. Veel meer dan een gebouw.

    Ik vind het een non-argument dat auto’s veel van de tijd ongebruikt ruimte staan in te nemen.

    Dat geldt nl. voor vrijwel alles wat we gebruiken. Ook voor bijv. bedrijfspanden, gymzalen, (bak)fietsen, spoorbanen, parken, speeltuinen, sportvelden, plezierboten en schoolgebouwen.

    Wie bepaalt dan wanneer en waarvoor het wel geoorloofd is om ruimte in beslag te nemen? De moraalridders? En wie zijn dat dan?

    Volgens mij is autobezit niet verboden in Nederland…..

  43. Sebastiaan d’Hont

    De gevelstenen zijn gemaakt door Gerarda Rueter. En verdienen een prachtige nieuwe plek. Ze zijn dus niet van Pieter d’Hont.
    Sebastiaan d’Hont

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).