Gemeente voert vanaf 1 mei betaald parkeren in op Woonboulevard en in noorden van Voordorp in Utrecht Gemeente voert vanaf 1 mei betaald parkeren in op Woonboulevard en in noorden van Voordorp in Utrecht

Gemeente voert vanaf 1 mei betaald parkeren in op Woonboulevard en in noorden van Voordorp in Utrecht

Gemeente voert vanaf 1 mei betaald parkeren in op Woonboulevard en in noorden van Voordorp in Utrecht
Archieffoto
Gratis parkeren op de woonboulevard en in het noorden van Voordorp is per 1 mei van dit jaar verleden tijd. De gemeente kiest er onder meer vanwege de parkeerdruk die omwonenden melden voor om hier nu betaald parkeren in te voeren. Automobilisten betalen in de gebieden op doordeweekse dagen van 06.00 tot 11.00 uur in de ochtend. De gemeente wil met betaald parkeren op deze tijdstippen voorkomen dat forensen in woonwijken parkeren.

Gratis parkeren op de woonboulevard en in het noorden van Voordorp is per 1 mei van dit jaar verleden tijd. De gemeente kiest er onder meer vanwege de parkeerdruk die omwonenden melden voor om hier nu betaald parkeren in te voeren. Automobilisten betalen in de gebieden op doordeweekse dagen van 06.00 tot 11.00 uur in de ochtend. De gemeente wil met betaald parkeren op deze tijdstippen voorkomen dat forensen in woonwijken parkeren.

De nieuwe betaalde parkeerzones worden ingesteld vanwege de parkeerdruk die bewoners ervaren, of om parkeerdruk preventief te omzeilen. Uiteindelijk moet er in plaats van ruimte voor auto’s juist meer ruimte voor groen, ontspanning en spelen komen. Met de inkomsten van het parkeren wil de gemeente investeren, bijvoorbeeld in de bouw van meer fietsenstallingen.

In Voordorp gold voor een groot deel van de wijk al betaald parkeren. In het gebied waar dat nog niet het geval was, het noorden van de wijk, was daardoor volgens de gemeente een extra grote parkeerdruk. Door ook deze zone betaald te maken, wil de gemeente daar verandering in brengen.

Tekst loopt door onder afbeelding

Het deel van Voordorp dat per 1 mei betaald parkeren krijgt.

In het gebied van de Woonboulevard is parkeren op dit moment nog gratis, maar binnenkort dus ook niet meer. Voor beide zones geldt dat er op doordeweekse dagen van 06.00 tot 11.00 uur ’s ochtends betaald moet worden, met een tarief van 5 euro per uur voor bezoekers. Inwoners kunnen voor hun auto een vergunning aanvragen. Deze kost iets minder dan 40 euro per kwartaal. In maart kunnen bewoners een bericht verwachten waarin staat hoe zij dergelijke vergunningen aan kunnen vragen.

Het gebied bij de Woonboulevard dat betaald parkeren krijgt.

Ook voor bedrijven en ‘bijzondere’ bezoekers zoals mantelzorgers zijn er speciale vergunningen en tarieven. Vanaf april zijn die vergunningen aan te vragen via de website van de gemeente. Bedrijven kunnen extra vergunningen aanvragen, afhankelijk van het aantal personeelsleden dat zij hebben. Dat betekent nog niet dat zij die vergunningen ook daadwerkelijk krijgen. Dat is namelijk afhankelijk van de ruimte op straat.

Betaald parkeren in de hele stad

De gemeente is bezig met het invoeren van betaald parkeren in de hele stad. Dat gaat in verschillende fases. Nu zijn dus de Woonboulevard en het noorden van Voordorp aan de beurt. In 2034 moet in de hele stad betaald worden om te parkeren.

Gekoppelde berichten

34 Reacties

Reageren
  1. Ruben

    Love it!

  2. Wim

    Even helpen, want ik snap het niet. Om de parkeerdruk voor omwonenden te verminderen wordt op de Woonboulevard betaald parkeren ingevoerd…. Lijkt mij dat de boulevardparkeerders dus gaan uitwijken naar … jawel de -nu nog- gratis plekken bij de omwonenden. Dusss gaat de parkeerdruk dáár juist omhoog. Een -gemene- verklaring zou kúnnen zijn dat gemeente hoopt op klachten van omwonenden zodat de reeds geplande actie om in 2024 betaald parkeren te introduceren voor geheel Kanaleneiland Zuid als een godsgeschenk wordt omarmd. Om in Woonboulevardtermen te blijven: gemeente verkoopt waterbedden.

  3. Molem

    Fijn!

  4. Peter

    Forensen parkeren in woonwijken, dat gaan we voorkomen en groen toevoegen, fietsenstallingen en spelen.

    De Woonboulevard klinkt wel als wonen maar dat doet niemand daar en moet je ook niet willen want is mega saai. Het is een woonwinkel gebied zonder woningen dus is betaald parkeren zinloos. Tenzij winkelend publiek ook als forensen worden gezien, krom.

  5. Richard

    Wij gingen soms ‘ s ochtends meubels kopen omdat het dan rustig is op de meubelboulevard. Dus wij moeten nu dan ‘s middags gaan winkelen. Ik neem aan dat de meeste zaken dan wel sluiten in de ochtend, klanten komen dan niet.

  6. Mark

    @Richard, gewoon naar een andere stad gaan waar je wel gratis kan parkeren. Wie gaat er nou meubels kopen op de fiets. Gemeente Utrecht snapt het gewoon echt niet.

  7. HenQ

    Doodmoe wordt ik als loonslaaf van deze spielerij / pesterij. De mensen die dit verwelkomen.. jullie hebben zeker tijd voor linkse hobbies en hoeven nooit met een leaseauto naar je werk? Voordat jullie over OV beginnen, nee, dat gaat niet met een hoop apparatuur achterin, en nee, een parkeervergunning kan ik ook niet krijgen als er slechts 10 plekken op 1000 inwoners zijn in m’n woonomgeving. Zucht.

    Sterkte kleine ondernemers op de woonboulevard, daar gaat jullie business ‘s ochtends, want men rijdt dan wel door naar de IKEA.

  8. W

    @mark: ik!
    Meubels worden lekker gebracht. Gratis en voor niks. Mooi man!

  9. Rob

    De gemeente zit krap bij kas en met deze drogreden vullen ze de tekorten.
    Wees op z’n minst eerlijk en behandel je burgers niet als kleuters.

  10. Sanne

    HenQ (a.k.a. De loonslaaf): stop met je slachtoffergedrag en neem je eigen leven weer lekker in de hand!
    Je maakt een enorm vermoeide, getergde en verongelijkte indruk. Neem ontslag, grijp jezelf bij de kladden, ga reizen, doe die auto de deur uit, zoek een andere baan, gooi het roer om en ga weer genieten. Zo gaat het niet goed… Sterkte!

  11. Bert

    Aaah, om de parkeerdruk te verlagen voor bewoners, gaan ze in een wijk waar geen mensen wonen, betaald parkeren invoeren, En uiteraard voor het meer dan schappelijke 5 euro per uur. Zelfs de waarde kaarten van Q-park Springweg zijn 3,55 per uur. Dus dat heeft niks met graai gedrag en begrotingstekorten te maken.

    Dan zal men toch maar maar de fiets en het VO moeten pakken als men grote pakkettten haalt bij de woonboulevard. Zo’n kast of bed past prima in de bus of de tram en anders achterop de fiets.

  12. Moi ik

    En zo breidt het betaalt parkeren uit als een olievlek
    Ik snap het wel, dat in Lombok het nog gratis was had ik ze ook elke dag voor de deur, vouwfiets uit de kofferbak en gaan!
    Dus meeste bewoners hier wilde vergunningen.
    Volgens mij is de enige oplossing echt wat dien aan het ov dat schiet tekort en is veel te duur.
    (Als het al rijdt)

  13. Piet

    Eindelijk!

  14. Moi ik

    @mark onder bij Ikea gaan staan, dat lijkt me niet van de gemeente….

  15. Piet

    Eindelijk !

  16. Geert

    Mooi zo

  17. s

    @moi ik: er schort helemaal niks aan het OV (wanneer ben je voor het laatst geweest?) en duur is relatief. misschien verdien je wel te weinig, zou dat ook kunnen?

  18. Si

    ‘t minder grappige is altijd… De gene met de kleinste portemonnee en waarschijnlijk het meest afhankelijk van de auto is hier het meest de dupe van. Achja je kan altijd nog vertrekken en Utrecht volledig links laten liggen. Leek mij ook een verstandig besluit.

  19. Mojoman

    Aan allen die zeggen ” mooi, eindelijk , fijn en love it”
    Wat bedoel je ?
    Sta je echt elk jaar op een groene camping waar je uiteraard met de fiets naar toe gaat?!
    Kijk je ooit verder dan je groene neus?
    Vraag jij je ooit af of er misschien ook een ander belang en behoefte is?
    Vraag jij je ooit af of dit beleid werkelijk iets oplost?

  20. M de Bruin

    En wordt er gedacht aan de medewerkers en patiënten die naar Max Ernst GGZ moeten, ook 5 euro per uur?
    Denk niet dat de meubelboulevard er aantrekkelijker op wordt, ook niet voor het restaurant dat er zit.

  21. Piet

    @Sanne
    Ga reizen, hoe als ik vragen mag, met de auto, vliegtuig? Hoe en waar werk je, met de auto of fiets?

  22. Luuk

    Om forenzen te weren….doe de tijden dan van 09.00 tot 14.00.

    Nu is het gruwelijk irritant voor logerende bezoekers bij bewoners.

  23. Rob H.

    @Mojoman: I love it! And I love the auto. Een van de beste uitvindingen ooit.

    Alleeen zijn er grenzen aan het gebruik. En als je auto stil staat op openbare grond, dan moet je daar voor betalen. Niks mis mee.

  24. Utrechter2

    “En als je auto stil staat op openbare grond, dan moet je daar voor betalen. Niks mis mee.”

    Stelling klinkt aannemelijk maar is niet waar.

    Alleen al op historische gronden niet.
    Stelling wordt gebruikt als gelegenheidsargument, zie bakfietsen die op niet drukke locaties gestald worden.
    De enige echte grond waarop gemeenten dit invoerden was parkeeroverlast.
    Dat is subtiel verlaagt naar ‘parkeerdruk’ en nu is het gebruik van openbare ruimte, hoe durveren die burgers, al reden om belasting te heffen.

  25. Laurens

    Volgens mij zijn en groot aantal parkeerplekken particulier bezit. Er staan iig vaak bordjes met : alleen voor bezoekers van:….. Maar het wordt iig niet aantrekkelijker voor de ondernemers daar.

  26. Piet

    @Luuk, deze tijdstippen zijn niet alleen voor forenzen gekozen maar ook juist voor mensen die in betaald gebied wonen en daarbuiten hun auto wensen te zetten(‘s avonds/’s nachts) omdat men geen parkeervergunning wenst aan te schaffen.

    Werkt als een tierelier, zo goed dat het betaald gebied telkens moet uitbreiden…

  27. Louise

    Je kunt forensen ook afschrikken met invoering van een parkeerschijf voor maximaal 2 of 3 uur, dan worden de klanten van de winkels op de woonboulevard niet afgeschrikt met een tarief van € 5 per uur. Nu kun je op je vingers natellen dat de winkels daar pas na 11.00 open zullen gaan. Dan wordt het na 11.00 drukker, wat dan weer een reden wordt om de uren betaald parkeren uit te breiden.

  28. Sanne

    @piet: leuk dat je reageert op mijn bijdrage. Dank!
    Grappig dat je bij vakantie direct aan auto en vliegtuig denkt. Wij noemen dat “oud denken “.
    Je kan bijvoorbeeld heel goed met de trein op vakantie. Een fiets- of wandelvakantie kan natuurlijk ook. Vorig jaar ben ik naar zuid-Frankrijk gefietst, en weer terug. Leuk hoor! Houdt je gezond ook.
    Ik werk in Amersfoort, prima te befietsen. En als het weer het echt niet toelaat pak ik de trein.
    Vertel je nu ook wat meer over jouzelf?

  29. Ronald

    Sneu dat we hier steeds maar intrappen. Bewoners klagen dat er parkeerdruk is. Oplossing van gemeente, we gaan betaald parkeren invoeren en oh ja beste bewoner dat gaat jou zelf ook geld kosten voor een vergunning. Nu € 40 per kwartaal maar we weten allemaal wat dat over 2 a 5 jaar gaat kosten. 100% zeker de nieuwe melkkoe van de gemeente. Dat kan toch vast ook gratis voor de bewoners zelf of voor de eenmalige administratie kosten ofzo…
    Nu de bewoners zelf ook moeten betalen wordt het hele gedachten goed van parkeerdruk ontzien toch volledig onderuit gehaald. Het gaat weer om graaien door de overheid bij de burgers. Ja je zal in deze tijd maar een auto en zonnepanelen hebben. Hoe crimineel kun je zijn. Nog even en ik word gearresteerd.

  30. cas

    @ Rob H, misschien is het je ontgaan, maar je betaald al voor het gebruik van de openbare ruimte die je auto inneemt. De oude naam van wegenbelasting was beter, maar het bestaat nog.

  31. Koel Hoofd

    De gemeente heeft heel veel geld nodig vanwege rekenfouten en op te grote linker voet leven. Dat wordt bij de automobilistconsument weggehaald.

    Ik weet het niet helemaal zeker, maar Ikea heeft die garage toch op eigen terrein staan? Die gratis garage kon wel eens heel vol gaan worden. Met de nodige extra binnenstedelijke files als gevolg.

  32. Binnenstadbewoner

    Dat zijn niet alleen forensen. Inwoners zonder parkeervergunning zijn wanhopig op zoek naar wijken waar je nog gratis kan parkeren en dan krijg je dit dus. Op de fiets of met OV naar je gratis geparkeerde auto die een paar km verderop staat.

  33. Sanne

    Ik ben forens en werk in de buurt van de woonboulevard; ik parkeer minimaal 2x dagen per week, altijd zonder problemen. Altijd plek.

    Nu word ik gedwongen om minstens 4 uur extra te reizen met ov omdat het anders te begrotelijk gaat worden. Bovendien is het gevolg voor mijn partner dat hij de kinderen die dagen moet brengen/halen. Kortom, veel stress, geregel en laat thuis. Bedankt!

    En de ondernemers, die verliezen business. Ik zou zelf naar andere woonboulevards gaan. Bewoners in de andere wijken, gaan hier iig vrijwel niks van merken.

  34. Ik Vertrek

    Je kan op je vingers natellen dat Ikea ook geld gaat vragen om te parkeren. Als die plek gratis blijft staat deze garage binnen de kortste keren vol en dat kost IKEA klanten. Verder is het argument van de gemeente dat dit een gevolg is van parkeerdrukte een loos argument omdat er niemand woont op de woonboulevard en er altijd ruimte is om te parkeren. Enkel een geld (lees melkkoe) principe. Niets meer dan dat. Goed bezig gemeente Utrecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).